meille on tulossa koira. Mitä mun pitäisi kysyä edelliseltä omistajalta?

  • Viestiketjun aloittaja pinja
  • Ensimmäinen viesti
pinja
meillä on ollut jo pitempään koirakuume ja nyt kuulin, että isompi koira tarvitsee uutta kotia. kuulostaa suloiselta tapaukselta ja mennään katsomaan ensi viikolla koiraa. mitä mun pitäis kysyä edelliseltä omistajalta, ettei tule sitten koiran kanssa yllätyksiä?
 
No ihan perusasioita, miten koira on tottunu liikkumaan (lenkkeileekoö hihnan päässä, vai vapaana koirapuistossa, vai metsässä ), onko tottunu muihin koiriin / lapsiin /ihmisiin, terveys jne. Koirastahan itsestään näkee jo paljon.
Minkä rotusesta on kyse ja onko se eka koira teille?
 
pinja
Koira on 4-vuotias saksan paimenkoira. On tulossa lapsiperheestä, joten siinä ei ole ongelmaa. Koira olisi meidän perheen ensimmäinen koira, mutta mä olen koiraihminen ollut aina eli lähipiirissä on ollut paljon koiria.
 
mieleen tulee
Kysy ainakin että onko rokotukset voimassa (ja saat tietty rokotuskortin mukaankin) ja mitä ruokaa se on syönyt kun ei kannata vaihtaa toiseen ihan yhtäkkiä. Ja missä se on tottunut nukkumaan: omalla pedillään, sängyssä tai sängyn alla vai ulkona... Ja just että onko esim. vihanen joillekin tietyille koirille (voi olla traumoja) ja että voiko pitää irti vai ottaako heti hatkat.
 
Alkuperäinen kirjoittaja pinja:
Koira on 4-vuotias saksan paimenkoira. On tulossa lapsiperheestä, joten siinä ei ole ongelmaa. Koira olisi meidän perheen ensimmäinen koira, mutta mä olen koiraihminen ollut aina eli lähipiirissä on ollut paljon koiria.
Uros vai narttu?

Olethan ihan 100% varma, että kun se kokeilee teitä, että kuka laumaa nyt johtaa, niin pärjäätte sille, ja saatte kunnolla osoitettua sen paikan lauman alimpana jäsenenä?
 
miksi koira vaihtaa kotia
kysyisin ainakin. Ja onko takaisinpalautusoikeutta. Tuo viimeksimainittu ihan sen takia, koska siitä näkee onko koira ongelmakoira. Jos on niin eivät varmasti halua takaisin vaan laittavat mielummin kiertoon. Monilla kasvattajilla on tälläinen automaattisesti, jotta kasvattajan pentu ei joutuisi kiertokoiraksi.
 
kasvattaja
Vanhempana kotia muuttavat koirat ovat liian usein ongelmakoiria. Toki yleistän liikaa, mutta aina entinen omistaja ei kerro koiran kaikista ongelmista. Olkaa varovaisia. Niin ja en kyllä suosittelisi saksanpaimenkoiraa ensimmäiseksi koiraksi, vaikka olisi koulutettukin.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja kasvattaja:
Vanhempana kotia muuttavat koirat ovat liian usein ongelmakoiria. Toki yleistän liikaa, mutta aina entinen omistaja ei kerro koiran kaikista ongelmista. Olkaa varovaisia. Niin ja en kyllä suosittelisi saksanpaimenkoiraa ensimmäiseksi koiraksi, vaikka olisi koulutettukin.
Peesi. Aloita jollain helpommalla ja turvallisemmalla.

 
kiki
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja kasvattaja:
Vanhempana kotia muuttavat koirat ovat liian usein ongelmakoiria. Toki yleistän liikaa, mutta aina entinen omistaja ei kerro koiran kaikista ongelmista. Olkaa varovaisia. Niin ja en kyllä suosittelisi saksanpaimenkoiraa ensimmäiseksi koiraksi, vaikka olisi koulutettukin.
Peesi. Aloita jollain helpommalla ja turvallisemmalla.
Samaa mieltä edellisten kanssa, ei ehkä saksanpaimenkoira ole paras vaihtoehto. Varsinkin kun on jo aikuinen koira.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja kasvattaja:
Vanhempana kotia muuttavat koirat ovat liian usein ongelmakoiria. Toki yleistän liikaa, mutta aina entinen omistaja ei kerro koiran kaikista ongelmista. Olkaa varovaisia. Niin ja en kyllä suosittelisi saksanpaimenkoiraa ensimmäiseksi koiraksi, vaikka olisi koulutettukin.
tiedetään. en olisi harkinnut sakemannia, jos pentuna olisimme koiran ottaneet. Nyt vaan näyttää siltä, että koira on jäämässä ilman kotia. vielä ei ole mitään päätetty, käymme ensin katsomassa pariinkin kertaan koiraa. Ajattelin toki ehdottaa omistajalle koeaikaa, koska tosiaan olisi meidän ensimmäinen koira.
 
näin kävi
mun vanhemmilleni. Olivat hakemassa koiraa, ja kävivät katsomassa yhtä labbiksen ja rotikan sekoitusta joka oli 3v. Olin itse myös mukana. Ja kyllä sen heti näki että koira ei kokenut vanhempia arvostamisen arvoiseksi. Minut se huomioi aivan eri tavalla ja myös totteli heti. Eli en tiedä mistä tuo ilmiö johtuu, mutta koira osaa hyvin nopeasti katsoa ketkä ovat missäkin arvossa laumassa. Ja ei ole kovin mukavaa jos tuo arvoasteikko on kovin hutera. Vanhempani ottivat myöhemmin 2-v kultaisen noutajan. Siinäkin oli ongelmana heillä liian pehmoinen ote, mutta silti yhteiselo sujui hyvin. Esim koira ei ikinä karannut entisen omistajan rivarin pihalta, mutta vanhemmiltani uskalsi aina ottaa ritolat omakotitalon pihalta kuin vain silmä vältti....
 
hmm
Alkuperäinen kirjoittaja miksi koira vaihtaa kotia:
kysyisin ainakin. Ja onko takaisinpalautusoikeutta. Tuo viimeksimainittu ihan sen takia, koska siitä näkee onko koira ongelmakoira. Jos on niin eivät varmasti halua takaisin vaan laittavat mielummin kiertoon. Monilla kasvattajilla on tälläinen automaattisesti, jotta kasvattajan pentu ei joutuisi kiertokoiraksi.
ei tämä takaa että koiran saa palauttaa.
otettiin vuosia sitten pentu, jo luovutusiän ohittanut. myyjä sanoi että haluaa sen takaisin jos ei suju, esim. eivät tule toimeen meidän vanhemman koiran kanssa.
pentu oli täysi sekopää. ei siis pureskeleva peruspentu, vaan oikeasti vaarallisen oloinen. minä ja tyttö saatiin parit tikitkin melkein samantien... pentu ei suhtautunut vanhempaan koiraan kuten pennut normaalisti, eli leikkien ja vähän kiusaten, vaan oli raivoisa ja kiihtyi siihen pisteeseen myös ihmisten kanssa ihan mistä vaan.
olisimme sitten antaneet pennun myyjälle takaisin, joka sanoi että ei kiinnosta pätkääkään, tehkää mitä tykkäätte.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja kiki:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja kasvattaja:
Vanhempana kotia muuttavat koirat ovat liian usein ongelmakoiria. Toki yleistän liikaa, mutta aina entinen omistaja ei kerro koiran kaikista ongelmista. Olkaa varovaisia. Niin ja en kyllä suosittelisi saksanpaimenkoiraa ensimmäiseksi koiraksi, vaikka olisi koulutettukin.
Peesi. Aloita jollain helpommalla ja turvallisemmalla.
Samaa mieltä edellisten kanssa, ei ehkä saksanpaimenkoira ole paras vaihtoehto. Varsinkin kun on jo aikuinen koira.
niinpä. minulla on kokemusta esim. rottweilerista ja muistakin koirista. eivät ole olleet omia, mutta olen lenkittänyt ym. ollut dogsitterinä. Tarkoitus olisi mennä tämän koiran kanssa sit jonnekin tottelevaisuuskouluun jo ihan sen takia, että opitaan molemmat toimimaan yhdessä.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja näin kävi:
mun vanhemmilleni. Olivat hakemassa koiraa, ja kävivät katsomassa yhtä labbiksen ja rotikan sekoitusta joka oli 3v. Olin itse myös mukana. Ja kyllä sen heti näki että koira ei kokenut vanhempia arvostamisen arvoiseksi. Minut se huomioi aivan eri tavalla ja myös totteli heti. Eli en tiedä mistä tuo ilmiö johtuu, mutta koira osaa hyvin nopeasti katsoa ketkä ovat missäkin arvossa laumassa. Ja ei ole kovin mukavaa jos tuo arvoasteikko on kovin hutera. Vanhempani ottivat myöhemmin 2-v kultaisen noutajan. Siinäkin oli ongelmana heillä liian pehmoinen ote, mutta silti yhteiselo sujui hyvin. Esim koira ei ikinä karannut entisen omistajan rivarin pihalta, mutta vanhemmiltani uskalsi aina ottaa ritolat omakotitalon pihalta kuin vain silmä vältti....
Eniten mua arveluttaa tässä se, että mä olen nainen ja koira on miehen. ja se on uros. Miehen kanssa mennään sitä katsomaan ja jos näyttää siltä että ei mulle korvaansa lotkauta, niin kait se sit täytyy unohtaa. :(
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
Alkuperäinen kirjoittaja miksi koira vaihtaa kotia:
kysyisin ainakin. Ja onko takaisinpalautusoikeutta. Tuo viimeksimainittu ihan sen takia, koska siitä näkee onko koira ongelmakoira. Jos on niin eivät varmasti halua takaisin vaan laittavat mielummin kiertoon. Monilla kasvattajilla on tälläinen automaattisesti, jotta kasvattajan pentu ei joutuisi kiertokoiraksi.
ei tämä takaa että koiran saa palauttaa.
otettiin vuosia sitten pentu, jo luovutusiän ohittanut. myyjä sanoi että haluaa sen takaisin jos ei suju, esim. eivät tule toimeen meidän vanhemman koiran kanssa.
pentu oli täysi sekopää. ei siis pureskeleva peruspentu, vaan oikeasti vaarallisen oloinen. minä ja tyttö saatiin parit tikitkin melkein samantien... pentu ei suhtautunut vanhempaan koiraan kuten pennut normaalisti, eli leikkien ja vähän kiusaten, vaan oli raivoisa ja kiihtyi siihen pisteeseen myös ihmisten kanssa ihan mistä vaan.
olisimme sitten antaneet pennun myyjälle takaisin, joka sanoi että ei kiinnosta pätkääkään, tehkää mitä tykkäätte.
Mitä teitte sen kanssa?
 
Minäki kyllä harkitsisin hartaasti ennen kuin ottaisin aikuisen saksanpaimenkoiran ensimmäiseksi koiraksi tai viidenneksikään.. Aikuisessa koirassa on riskinsä kun ei tiedä mitä se on kokenut ja mihin tottunut.
Sukulainen otti ilmaisella sekarotuisen koiran joka parin viikon kuluttua puri lasta kasvoihin ja lopetettiin. Jälkeenpäin selvisi että koira oli meinannut jäädä kerran valkoisen auton alle ja tytöllä sattui olemaan valkoinen vaatetus kun meni koiraa silittelemään. Tytölle jäi aikamoiset arvet.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Kuukerin Nelli:
Minäki kyllä harkitsisin hartaasti ennen kuin ottaisin aikuisen saksanpaimenkoiran ensimmäiseksi koiraksi tai viidenneksikään.. Aikuisessa koirassa on riskinsä kun ei tiedä mitä se on kokenut ja mihin tottunut.
Sukulainen otti ilmaisella sekarotuisen koiran joka parin viikon kuluttua puri lasta kasvoihin ja lopetettiin. Jälkeenpäin selvisi että koira oli meinannut jäädä kerran valkoisen auton alle ja tytöllä sattui olemaan valkoinen vaatetus kun meni koiraa silittelemään. Tytölle jäi aikamoiset arvet.
Ai kamala! mä taidan ottaa akvaariokaloja. Oikeasti en ole vielä ollenkaan varma koko koiran ottamisesta, mies oli enempi innoissaan.
 
hmm
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
Alkuperäinen kirjoittaja miksi koira vaihtaa kotia:
kysyisin ainakin. Ja onko takaisinpalautusoikeutta. Tuo viimeksimainittu ihan sen takia, koska siitä näkee onko koira ongelmakoira. Jos on niin eivät varmasti halua takaisin vaan laittavat mielummin kiertoon. Monilla kasvattajilla on tälläinen automaattisesti, jotta kasvattajan pentu ei joutuisi kiertokoiraksi.
ei tämä takaa että koiran saa palauttaa.
otettiin vuosia sitten pentu, jo luovutusiän ohittanut. myyjä sanoi että haluaa sen takaisin jos ei suju, esim. eivät tule toimeen meidän vanhemman koiran kanssa.
pentu oli täysi sekopää. ei siis pureskeleva peruspentu, vaan oikeasti vaarallisen oloinen. minä ja tyttö saatiin parit tikitkin melkein samantien... pentu ei suhtautunut vanhempaan koiraan kuten pennut normaalisti, eli leikkien ja vähän kiusaten, vaan oli raivoisa ja kiihtyi siihen pisteeseen myös ihmisten kanssa ihan mistä vaan.
olisimme sitten antaneet pennun myyjälle takaisin, joka sanoi että ei kiinnosta pätkääkään, tehkää mitä tykkäätte.
Mitä teitte sen kanssa?
annettiin parille jolla ei ollut lapsia. harmi juttu, mutta pakkotilanne.
 
kiertämäänkö laitoitte sit???
Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
Alkuperäinen kirjoittaja miksi koira vaihtaa kotia:
kysyisin ainakin. Ja onko takaisinpalautusoikeutta. Tuo viimeksimainittu ihan sen takia, koska siitä näkee onko koira ongelmakoira. Jos on niin eivät varmasti halua takaisin vaan laittavat mielummin kiertoon. Monilla kasvattajilla on tälläinen automaattisesti, jotta kasvattajan pentu ei joutuisi kiertokoiraksi.
ei tämä takaa että koiran saa palauttaa.
otettiin vuosia sitten pentu, jo luovutusiän ohittanut. myyjä sanoi että haluaa sen takaisin jos ei suju, esim. eivät tule toimeen meidän vanhemman koiran kanssa.
pentu oli täysi sekopää. ei siis pureskeleva peruspentu, vaan oikeasti vaarallisen oloinen. minä ja tyttö saatiin parit tikitkin melkein samantien... pentu ei suhtautunut vanhempaan koiraan kuten pennut normaalisti, eli leikkien ja vähän kiusaten, vaan oli raivoisa ja kiihtyi siihen pisteeseen myös ihmisten kanssa ihan mistä vaan.
olisimme sitten antaneet pennun myyjälle takaisin, joka sanoi että ei kiinnosta pätkääkään, tehkää mitä tykkäätte.
Mitä teitte sen kanssa?
annettiin parille jolla ei ollut lapsia. harmi juttu, mutta pakkotilanne.
mikä rotu? kaverilla oli sakemanni, joka puri naapurin lapsia ja sit omaakin, ja käyttivät luonnearvioinnissa niin poliisi totesi että se on ihan luonnevikainen, heti piikille...
 
ap
missä luonnearvionti tehdään? mä ajattelin käyttää koiran eläinlääkärissä heti alkuunsa, jotta tietää että kaikki hyvin. mutta missä tehdään luonnearviointeja?
 
löytyisikö linkkejä?
kävin googlessa, mutta löysin vaan kaikenmaailman kennel-sivustoja. voisiko joku antaa hyviä koira-aiheisia sivustoja, mielellään sellaisia missä voi asiasta keskustella koira-ihmisten kanssa.
 

Yhteistyössä