Melkein luomusynnytys

  • Viestiketjun aloittaja harmailen
  • Ensimmäinen viesti
harmailen
Synnytin esikoiseni melkein luomuna, sain synnytyksen aikana kaksi kertaa paracervikaalipuudutuksen, ponnistuksen (joka kesti melkein tunnin) tein luomuna. Onko muita joilla on ollut yhtä heikot kivunlievitysmahdollisuudet synnytyksessä? Nyt odotan toista lasta ja odotan synnytystä mielenkiinnolla, jospa nyt voisin saada esim. epiduraalin :)
 
poutapilvi81 pikana
Esikoisen synnytin ihan luomusti alusta loppuun. Ei ollut kyllä tarkoitus. En ehtinyt saada mitään, kun olin jo täysin auki ja piti ruveta ponnistaan. :eek:
Kakkosen kohdalla olin paaaljon viisaampi ja pyysin heti kivunlievityksiä kun tuntui etten jaksa kivun kanssa. Sain kohdunkaulanpuudutteen, joka nipinnapin ehdittiin laittaa, kun vauvan pää oli melkein edessä.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.02.2006 klo 14:19 harmailen kirjoitti:
Synnytin esikoiseni melkein luomuna, sain synnytyksen aikana kaksi kertaa paracervikaalipuudutuksen, ponnistuksen (joka kesti melkein tunnin) tein luomuna. Onko muita joilla on ollut yhtä heikot kivunlievitysmahdollisuudet synnytyksessä? Nyt odotan toista lasta ja odotan synnytystä mielenkiinnolla, jospa nyt voisin saada esim. epiduraalin :)
Mä sain kakkosen aikana vähän ilokaasua mut lopetin sen hengittelyn kun oli helpompaa kestää supistukset ilman sitä ja jossain vaiheessa ennen ponnistuvaihetta sain kans ton paracervikaalipuudutuksen kerran muttei auttanut mitään kun synnytys oli niin nopeasti etenevä siinä vaiheessa, eli koen synnyttäneeni luomuna ja se oli hienoa :)
Esikoisesta sain epiduraalin (oli autuas kokemus) mutta silti jotenkin pidin tästä luomuversiosta enenmmän (taidan olla vähän masokisti) :D
 
myrskytuuli
Luomuna molemmat lapset syntyneet. Esikoisen aikana odoteelin niitä ihan sietämättömiä kipuja, joista aina puhutaan, enkä sitten kerennyt mitään kivunlievitystä saamaan. Tosin eipä ne kivut aihan sietämättömiä ollut vaikka sattu ihan jumalattomasti. Toisen kohdalla olin sairaalassa niin myöhään, ettei mikään kivunlievitys olisi auttanut. Eiköhän tämä kolmaskin luomuna tule.
 
no mulla on syntynyt kaikki lapset ihan luomuna jos kekimmäisen synnytyksessä käytettyä ilokaasua ei lasketa mukaan. Ensimmäinen syntyi niin pienssä sairaalassa keskellä yötä ettei siellä mitään epiduraaleja ollut edes mahdollista saada. kakkosen aikana en tuntenut tarvetta kivunlievitykseen vaan kaikki sujui rauhalliseen tahtiin ilmankin ( ei se tosin kivuton synnytys ollut vaan siedettävä) kolmas tuli sitten sellaisella rytinällä että hyvä kun sairaalaan kerettiin.
Sen tässä ainakin on oppinut ettei valmiiksi suunnittele synnytystä, kun se kuitenkin menee joka kerta eri tavalla ;)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.02.2006 klo 14:19 harmailen kirjoitti:
Synnytin esikoiseni melkein luomuna, sain synnytyksen aikana kaksi kertaa paracervikaalipuudutuksen, ponnistuksen (joka kesti melkein tunnin) tein luomuna. Onko muita joilla on ollut yhtä heikot kivunlievitysmahdollisuudet synnytyksessä? Nyt odotan toista lasta ja odotan synnytystä mielenkiinnolla, jospa nyt voisin saada esim. epiduraalin :)
Yleensä seuraavissa synnytyksissä ei käytetä epiduraalia, vaan spinaalia, joka on kuulema paljon parempi. Sain semmosen käsityksen, että spinaali veisi ponnistuksen tarpeen ja siksi sitä ei käytetä ensisynnyttäjillä, mutta uudelleen synnyttäjät tietävät miten ponnistaa, jos siis aiemmat eivät ole esim. leikattu =) Itselle ei ole tullut mieleenkään kokeilla luomumenetelmiä :D
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.02.2006 klo 14:19 harmailen kirjoitti:
Onko muita joilla on ollut yhtä heikot kivunlievitysmahdollisuudet synnytyksessä?
Kyllä vain, en saanut synnytyksessä kivunlievitystä kuin hetken alussa ilokaasua.

Omalla kohdallani synnytys oli kuitenkin kaikkea muuta kuin luomu. Synnytys oli käynnistetty ja olin koko ajan tipassa kiinni. Lisäksi lopussa tarvittiin imukuppi.

Minäkin odotan nyt toista ja kivunlievityksiä en ole paljon miettinyt, mutta haluaisin siltä muulta osalta kokea "luomumman" version eli ei käynnistetyn! (Sellainen itsestään alkanut ja helppo synnytys tänne kiitos :saint: .)
 
harmailen minäkin
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.02.2006 klo 14:19 harmailen kirjoitti:
Synnytin esikoiseni melkein luomuna, sain synnytyksen aikana kaksi kertaa paracervikaalipuudutuksen, ponnistuksen (joka kesti melkein tunnin) tein luomuna. Onko muita joilla on ollut yhtä heikot kivunlievitysmahdollisuudet synnytyksessä? Nyt odotan toista lasta ja odotan synnytystä mielenkiinnolla, jospa nyt voisin saada esim. epiduraalin :)
Mitä luomusynnytystä on sellainen, jossa on saanut kaksi kertaa PCB:n? Ja eikö ponnistus kuulukin tedä luomuna? Nyt en kyllä oikein ymmärtänyt? Kivnlievitys tekee synnytyksestä ei-luomun.
 
Minunkaan mielestä synnytyksesi ei ollut luomu tai edes melkein luomu.. Ponnistusvaihe yleensä mennään ilman kivunlievitystä ja niin se on helpompikin,tuntee milloin pitää ponnistaa.
Itse sain epiduraalin kun olin ensin kärvistellyt 30tuntia ilman mitään lievitystä. Epiduraali vaikutti tunnin jonka jälkeen pyysin lisää mutta en enää saanut kun piti alkaa ponnistamaan. Vaikka sain vain yhden epiduraalin ja sekin vaikutti lyhyen aikaa en sanoisi että olen melkein luomuna synnyttänyt.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.02.2006 klo 16:49 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.02.2006 klo 14:19 harmailen kirjoitti:
Synnytin esikoiseni melkein luomuna, sain synnytyksen aikana kaksi kertaa paracervikaalipuudutuksen, ponnistuksen (joka kesti melkein tunnin) tein luomuna. Onko muita joilla on ollut yhtä heikot kivunlievitysmahdollisuudet synnytyksessä? Nyt odotan toista lasta ja odotan synnytystä mielenkiinnolla, jospa nyt voisin saada esim. epiduraalin :)
Yleensä seuraavissa synnytyksissä ei käytetä epiduraalia, vaan spinaalia, joka on kuulema paljon parempi. Sain semmosen käsityksen, että spinaali veisi ponnistuksen tarpeen ja siksi sitä ei käytetä ensisynnyttäjillä, mutta uudelleen synnyttäjät tietävät miten ponnistaa, jos siis aiemmat eivät ole esim. leikattu =) Itselle ei ole tullut mieleenkään kokeilla luomumenetelmiä :D
saa seuraavassa epiduraalin...mulla oli eka synnytys luomu ja toisessa halusin epiduraalin, suositteli spinaalia, mutta suostui epiduraaliin, josta ei kumminkaan ollut mulle mitään hyötyä :/
 
AuteroAhkera
Hmm... mikä katsotaan luomuksi, mun mielestä se, ettei ole saanut MITÄÄN kivunlievitystä. Tai sitten minäkin olen puoliluomu, mulle laitettiin paracervikaali toiselle puolelle kohdunsuuta, kun oli 9cm auki. Sit melkein saikin jo ponnistaa, ponnistaminen kesti 1,5h, ja synnytys päätyi imukuppiin.

 
harmailija
\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.03.2006 klo 15:51 AuteroAhkera kirjoitti:
Hmm... mikä katsotaan luomuksi, mun mielestä se, ettei ole saanut MITÄÄN kivunlievitystä. Tai sitten minäkin olen puoliluomu, mulle laitettiin paracervikaali toiselle puolelle kohdunsuuta, kun oli 9cm auki. Sit melkein saikin jo ponnistaa, ponnistaminen kesti 1,5h, ja synnytys päätyi imukuppiin.
Joo luomuksi katsotaan se ettei saa mitään lääkkeellistä kivunlievitystä ja siihen luetaan siis myös ilokaasu. Ja jos ihan pilkkua viilataan niin ihan luomu on sellainen missä ei käytetä esim oksitosiinitippaa. Varsinaisia luomusynnytyksiä on aika harvassa.
 
Synnytin kolmannen lapsen luomuna, kun eivät kerenneet mitään antamaan. Tuli niin vauhdilla alle 1,5 tuntia. Sanoin vaan antakaa jo ihmeessä joku kipulääke, mutta ei siinä mitään keretty kun oli niin nopeaa. Esikoisen ja keskimmäisen synnytyksessä otin epiduraalin. Puudutushan katoaa aina ennen ponnistusvaihetta, eihän sitä voi ponnistaa jos on puudutus päällä. Minusta kuitenkin synnytyksessä pääasia ei ole syntyykö luomuna vai ei. Ekan kohdalla olin päättänyt etten halua kivunlievitystä ja se synnytys kesti 42 tuntia, kyllä oli pakko ottaa muuten olisi sektio ollut ainoa konsti saada lapsi maailmaan. Nyt olin päättänyt ottaa kaikki lääkkeet mitä vaan saa ja eipä ehtinyt saada edes ilokaasua. Että silleen. Pääasia että terve vauva syntyi kaikkina kolmena kertana. :D
 
körmy
Minulla epiduraali ei ollut vielä lopettanut vaikuttamasta kun piti ponnistaa. kätilö vaan sanoi milloin ponnistan kun itse en tuntenut mitään. että ei se ponnistusvaihe aina mene "luomuna"
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.02.2006 klo 16:49 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.02.2006 klo 14:19 harmailen kirjoitti:
Synnytin esikoiseni melkein luomuna, sain synnytyksen aikana kaksi kertaa paracervikaalipuudutuksen, ponnistuksen (joka kesti melkein tunnin) tein luomuna. Onko muita joilla on ollut yhtä heikot kivunlievitysmahdollisuudet synnytyksessä? Nyt odotan toista lasta ja odotan synnytystä mielenkiinnolla, jospa nyt voisin saada esim. epiduraalin :)
Yleensä seuraavissa synnytyksissä ei käytetä epiduraalia, vaan spinaalia, joka on kuulema paljon parempi. Sain semmosen käsityksen, että spinaali veisi ponnistuksen tarpeen ja siksi sitä ei käytetä ensisynnyttäjillä, mutta uudelleen synnyttäjät tietävät miten ponnistaa, jos siis aiemmat eivät ole esim. leikattu =) Itselle ei ole tullut mieleenkään kokeilla luomumenetelmiä :D
epiduraalissa ja spinaalissa on molemmissa se mahdollisuus että ponnistuksen tarve häviää. Mutta tämä tietenkin poikkeus, yleensä ponnistuksen tarve tulee ihan normaalisti.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.03.2006 klo 15:51 AuteroAhkera kirjoitti:
Hmm... mikä katsotaan luomuksi, mun mielestä se, ettei ole saanut MITÄÄN kivunlievitystä. Tai sitten minäkin olen puoliluomu, mulle laitettiin paracervikaali toiselle puolelle kohdunsuuta, kun oli 9cm auki. Sit melkein saikin jo ponnistaa, ponnistaminen kesti 1,5h, ja synnytys päätyi imukuppiin.
siis onko mulla menny jotain ohi..? luulin että paracervikaali ja kohdunsuunpuudute on kaks eri asiaa. Eikö muka oo??!!
 

Yhteistyössä