Meneeköhän tämä nyt ihan oikein? Raha-asioita...

  • Viestiketjun aloittaja vierasvierasN
  • Ensimmäinen viesti
vierasvierasN
Asumme miehen omistamassa asunnossa. Asunto on täysin vain ja ainoastaan miehen omistuksessa.

Kun miehellä oli vielä asuntolainaa, sovimme, että minä maksan kokonaisuudessaan yhtiövastikkeen. Yhtiövastike on alhainen, alle 200e hujakoilla. Maksan kuukausittain miehelle 250e. Tässä on siis yhtiövastike, vesi ja laajakaistaa sekä jotain muuta extraa.
Sähkölaskut laitetaan puoliksi.

Kun mies sai lainansa maksettua, kysyin että laitetaanko nyt yhtiövastike ja muut kulut (autopaikka, jätemaksut ym. mitä siihen kuuluu) puoliksi.
Mies oli sitä mieltä, että tuo 250e on mun "vuokra". Kun se on kuulemma niin vähän enkä saisi vuokra-asuntoa mistään tuolla summalla.
Tällä hetkellä siis miehen menot asumisesta ovat vesimaksu ja puolet sähköstä ja puolet laajakaistasta. Mun menot asumisesta ovat yhtiövastike, vesimaksu, puolet sähköstä ja puolet laajakaistasta. Ei mene ihan tasan ei.

Tässä on tiedossa remonttia. Keittiöremonttiin suostuin ottavani osaa, jos saan sanoa oman mielipiteeni eli jos saan vaikuttaa materiaaliin ja suunnitteluun ja koneisiin ym. Tämä oli molemmille täysin ok.

Mutta nyt sitten mies haluaa, että ottaisin osaa myös vessan, kylpyhuoneen ja saunan remonttiin sekä ikkunaremonttiin.
En nyt oikein tiedä miten tämä voisi mennä reilusti oikein, koska todennäköisesti emme tässä asunnossa enää kovinkaan kauaa asu (ehkä vuosi-pari) ja myytäessä olisin ollut vaikuttamassa asunnon arvoon (uudet pinnat, laitteet jne.) mutta en saisi takaisin tästä yhtään. Eli kun mies myy asunnon (koska se on täysin miehen) hän saa siitä sen rahan, ja minä en saa yhtään.

Tienaamme molemmat lähes tismalleen saman verran, mutta itse olen pihi ja nuuka enkä tuhlaa rahojani sinne sun tänne (mies taas laittaa rahaa harrastuksiinsa).
Edellämainitut remontit tulevat tämän ja ensi vuoden aikana.

Kyse ei nyt ole siitä, että yrittäisin elää toisen siivellä tai hyötyä toisesta tms. koska yhteistä elämäähän tässä eletään. Mutta jokin periaate pitää olla tietyissä asioissa. Eli mitähän tässä nyt pitäisi tehdä? Kysymys on nyt lähinnä se, että miten minä hyödyn rahallisesta panostuksestani asuntoon sitten kun se myydään?
Tai mitä jos sitä ei koskaan myydä? Laitetaan vuokralle esim.

Rahallisesti minulle ei ole ongelma eikä mikään osallistua remontteihin.
 
hff
Mä lähtisin menee tollasen miehen luota. Joka laskee noin tarkkaan pennosiaan.
Olen asunut miehen asunnossa joka oli hänen. Hän maksoi kaiken liittyen asuntoon. Minä ruuat,pesuaineet ynnä muut ns. kodinhoidolliset asiat.

Nykyisen mieheni kanssa maksan yksin vuokran,netin ja sähköt. Hän pitää huolen autoista,niiden maksuista ja vakuutuksista. Ruuat ostaa se jolla on rahaa.

Mä en kestäis tollasta miestä joka jakaa sun ja mun rahat
 
Vullikka
Minä en tuossa määrin laittaisi omia rahojani toisen omaisuuteen ellei sitten sovittaisi että noina kuukausina se toinen maksaa samalla rahalla muita kuluja (eli vastikkeen, laskut, ruuan jne.. miten paljon siihen remonttiin sitten menisikin minun rahojani). En ole kyllä ikinä myöskään ajatellut että maksaisin puolisolleni vuokraa kun asumme yhdessä :D Maksamme talouden kulut suunnilleen puoliksi ja näin on tehty siitä asti kun muutimme yhteen, jos hän olisi muutosta puhuessa ilmoittanut että haluaa minun maksavan vuokraa niin olisin varmaan pysynyt omassa vuokra-asunnossani siihen asti että ostaisimme sitten yhdessä uuden asunnon.

Voisikohan tuossa tilanteessa kirjoittaa teidän välisen paperin että osallistumalla remonttiin omalla rahallasi lunastat osan asunnosta itsellesi tai että sitten kun asunto myydään niin puolisosi maksaa sinulle takaisin remonttikulut? Mitään järkeä tai pakkoa ei ole toisen omaisuutta kerryttää mutta ei sitä toki mikään estäkään. Teette niinkuin sovitte.
 
Vierass
Mun mielipide on, että joko yhtiövastike puoliksi ja osallistuminen remontteihin tai yhtiövastike il an remontteihin osallistumista.

Miten sitten tasaatte rahat, kun tulee lapsia.
 
Älä älä
Minkä ihmeen takia maksaisit toisen ihmisen asunnon remonttia :O. Ihan kuten tavallisesti vuokrallakin asuessa, ei vuokralaisen pussista makseta rikkimenneitä jääkaappeja ja muita asunnon korjaustöitä, eihän vuokralainen saa asunnosta myynnin jälkeen mitään.
 
vierasvierasN
Ei miehessä mitään vikaa ole. Se nyt vaan sattuu laittamaan rahaa harrastuksiinsa laskematta mitään summia, mutta sitten kuitenkin laskee pennejä ja senttejä, ettei vaan tarvitse maksaa liikaa ja että saisi mahdollisimman halvalla. Sen kanssa pitää asua kauan että ymmärtää sen ajatuksen kulkua.

Eli nyt pitäisi miettiä joku kompromissi.
 
vieras*
[QUOTE="sisse";30819291]Jos miehesi mielestä maksat nyt vuokraa hänen asunnostaan, miksi maksaisit vuokranantajan kuluja/remontteja?
Sinuna miettisin miksi olisin tuollaisen miehen kanssa.[/QUOTE]

Monesti vuokranantaja nostavat vuokraa, jos kulut eivät vastaa vuokratuloja :)
 
Eli sun pitäisi mielestäsi saada loisia ilmaiseksi?
Totta vitussa sun pitää maksella niitä juoksevia kuluja, ilmaiseksikko meinasit asustella?
Tosin ukkos saa rahoittaa remontit ihan itse omasta pussista, niihin ei mun mielestäni tossa tilanteessa sun tartte osallistua.
 
ghyt
Musta toi nykyinen järjestys on aika oikea, eli maksat yhtiövastikkeen ja puolet juoksevista kuluista. Se on sullekin edullista asumista ja samoin miehelle.
Niinkuin muutkin, mun mielestä ei sun enää tarvi osallistua remontteihin koska et omista asuntoa ja se että asunnon arvo nousee ei hyödytä sua taloudellisesti tai sitten jos niitä maksat niin omistaisitkin jonkinlaisen osuuden asunnosta.
Jos kyse on parista satasesta niin ehkä sitten (se vois mennä tosiaan vuokraankin) mutta ei tonneja.

Harmi kun pitää tollaisista "kinata" toivottavasti pääsette ratkaisuun mihin molemmat tyytyväisiä.
 
vierasvierasN
En ole ilmaiseksi aikonut täällä asua (näytä minulle kohta jossa väitin niin...).
50:50 olisi mielestäni ihan järkeenkäypä ja kohtuullinen systeemi (joka ei miehelle sovi).
 
vierass
Musta on reilua että maksat vastikkeen ja puolet muista peruskuluista (vesi, sähkö..). Asunto on miehen eikä hänen tarvitse antaa sinun siellä ilmaiseksi asua. 200 ei ole paha summa puolen asunnon vuokrasta. Mies muutti aikoinaan mun asuntoon ja maksoi vastikkeen, itse ehdotti ja mun mielestä reilua molemmille. Asumisaikana teettämäni rempan taas maksoin yksin, koska mun asuntoon se tehtiin. Eli mä en sinuna osallistuisi remppakuluihin lainkaan jos et samalla saa tiettyä osuutta asunnosta. Ja se taas työläs kuvio (verottaja ym) joten ei kannata jos lähitulevaisuudessa ootte pois muuttamassa.
 
säpäle harmaana
Monesti vuokranantaja nostavat vuokraa, jos kulut eivät vastaa vuokratuloja :)
Mutta myös vuokranantajien pitää maksaa omasta asumisestaan eikä maksattaa sitäkin vuokralaisella. Kunkin pitää maksaa asumisestaaan. Miksi asunnon omistaminen vapauttaisi juoksevista kuluista? Jos mies vetoaa tuohon, että ap ei saa mistään vuokra-asuntoa noin halvalla, niin yhtä lailla ap voi sanoa, että mieskään ei pääse asumaan missään ilman vastikkeita.
 
"Mä vaan"
Meillä minä omistan asunnon ja olemme sopineet että kaikki juoksevat kulut maksetaan puoliksi (kumpikin laittaa taloustilille rahaa josta laskut menee) ja remontit maksan minä. Silloin kun kyseessä jotain mikä menee "normaalirempan" yli niin se maksetaan puoliksi. Esim. Kylpytynnyri tai ledvalot saunaan. Tämä systeemi toimii meillä ja on selkeä.
 
Mä maksaisin sen "vuokran" mitä aiemminkin. Ja sit, jos osallistuisin remppakustannuksiin, tehtäisiin siitä lainapaperi. Ja kun kämppä myydään, saisin maksamani remppalainan takaisin. Koroitta, niin ei tarvitse miettiä veroja sun muita.
 
"minna"
En osallistuisi remppakuluihin, jos en siitä myöhemmin saa mitään itselleni. Eli maksat tuon yhtiövastikkeen, mikä on minusta ok. Mutta reilua ei ole, että osallistut remonttiin ja mies saa sitten hyödyn myydessään talon. En missään nimessä suostuisi.
 
Leika
Eli sun pitäisi mielestäsi saada loisia ilmaiseksi?
Totta vitussa sun pitää maksella niitä juoksevia kuluja, ilmaiseksikko meinasit asustella?
Tosin ukkos saa rahoittaa remontit ihan itse omasta pussista, niihin ei mun mielestäni tossa tilanteessa sun tartte osallistua.
Miksi pitää kommentoida näin kun ap on viestissään nimenomaan kirjoittanut että EI yritä esittää että hänen pitäisi saada asua ilmaiseksi ja hänelle EI ole ongelma maksaa esim sitä vastiketta ja osaansa juoksevista kuluista?!

Vastike+juoksevat kulut puoliksi olisi selkein minusta, en näe perusteita sille että yhdessä asuessa mies on täysin vapautettu kaikista asumiskuluista vain sillä perusteella että hän omistaa asunnon. Hyvä pointti vastaukseksi siihen että ap ei saisi mistään tuohon hintaan vuokra-asuntoa on minusta tuo että ei mieskään tuommoista asuntoa saa satasen vastikkeella eli voisi hyvin maksaa sen oman puolikkaansa.

En maksaisi toisen omistaman asunnon remonttia luultavasti missään olosuhteissa enkä varsinkaan miehen kanssa joka pitää minua vuokralaisena ja maksattaa minulla koko vastikkeen. Kompromissiksi siis ehdotan niinkin radikaalia ratkaisua että mies avaa silmät ja ymmärtää että jos hän haluaa remontoida omaa omaisuuttaan niin hän maksaa sen itse ja sinä maksat edelleen sen osasi asumiskuluista :D Olet jo suostunut yhteen remonttiin osallistumaan niin älä nyt ainakaan enää niihin lisäremontteihin suostu ellei mies suostu siihen että sinä lainaat remonttirahat ja saat omasi takaisin asunnon myynnin yhteydessä.
 
"Veera"
Voittehan te sopia että odallistut remppakuluihin mutta saat rahat pois kun asunto myydään. Eli jos laitat 5000 vessaremonttiin niin mies antaa sulle 5000 asunnon myynnistä saaduista rahoista. Sillä tavalla sinä sijoitat asuntoon ja daat käyttää rempattua aduntoa mutta saat rahasi pois samalla tavlla kuin miehesi kun adunto myydään. Sinun tiöanteessasi kannattaa ehkä sopia tämä kirjallisesti.

Minusta on sinänsä ihan ok että maksat yhtiövastikkeen, miehen säästöt on iiinni asunnodda ja sinä voit sitten puolestasi sijoittaa säästösi fiksusti johonkin muuhun, vaikka sijoitusasuntoon. Mies ei kuitenkaan miltään toivottomalta tuhlarilya kuulosta jos on saanut asuntolainansakin maksettua.
 
dahkis
Tämän siitä saa kun sekoitatte päässänne rahan ja parisuhteen ja sitäkautta olette mielestänne oikeutettuja johonkin. Asutte talossa alivuokralaisena sovitulla summalla ja thats it. Se mitä omistaja maksaa ei kuulu teille. Tällöin ette tietenkään maksa remppoja yms niin kuin tavallisessakin vuokrasuhteessa.
 
meillä näin
Kun olimme avoliitossa ja asunto oli kokonaan miehen, kohtelimme asuntoa (sijoitus)omaisuutena samalla tavalla kuin mitä tahansa muutakin omaisuutta.

Omaisuuden/sijoitusten arvon kasvattamiseen kohdistuvat kulut maksaa omaisuuden haltija:
- Asunnon remonttikulut ovat omistajan maksettavia siltä osin kuin ne kasvattavat omaisuuden arvoa. Puoliksi maksetaan vain ns. kulutustavara. Tämä riippuu aika paljon asumisajasta. (Jos asuisitte esim. yli 5 vuotta, uusi jääkaappi hajonneen tilalle olisi yhdessä maksettavaa, kuten myös vaikka tapetit. Sen sijaan kun tarkoitus on myydä asunto lähivuosina, uusi kylppäri yms. nostavat asunnon arvoa vastaavasti, joten ne ovat asunnon omistajan sijoitus ja siten asunnon omistajan maksettavia.)
- Asunnon ostamiseen liittyvät kulut kuuluvat omistajalle, eli lainanlyhennykset. (Jos ostaisit vaikka pörssistä osakkeita, ei miehesi näistäkään maksaisi puolta.)
- Lainan korot ovat myös sijoitukseen liittyviä kuluja -> Omistaja maksaa. (Nämä olivat hieman rajatapaus: Tavallaan niistä tulee kulua omistajalle, mutta on oletettavaa, että sijoituksen arvo nousee ja laina on määrätyllä tavalla sijoituslaina. Ks. seuraava kohta)
- Asunnon arvonnousu kuuluu omistajalle
- Rahoitusvastike -> Omistaja maksaa (rahoitusvastike = asuntoon kohdistuvaa lainaa -> ks. em. asuntolaina)
- Hoitovastike, vesimaksut, netti yms. juoksevat kulut = Yhteistä maksettavaa.

Tällä jaolla voidaan ajatella, että asuntoa omistamaton pääsee "siipeilemään", joten sitä voidaan tasata siten, että maksaa hieman ylimääräistä asunnon omistajalle. Mielestäni pääsääntö silti pitää olla se, että kukin vastaa omaisuudestaan ja siihen liittyvistä kuluista.

Meillä em. jako toimi: Minä pidin toisaalta omana vastuunani säästää omia rahojani vastaavasti ja sijoittaa niitä, jolloin kasvatin omaisuuttani ja samalla tavallaan hajautin riskejä meidän yhteenlasketussa omaisuudessa. Näin meidän molempien omaisuus kasvoi, vaikka omaisuus oli asunnon muodossa ja toisella mm. osakkeissa ja pankkitilillä. (Olemme sittemmin menneet naimisiin, emmekä enää asu miehen yksin omistamassa asunnossa.)
 
vierasvierasN
Kiitos ajatuksistanne.
Aion ehdottaa, että kylpyhuone-sauna-wc-ikkunaremontin osalta voin ottaa osaa 50:50, mutta haluan sen summan täysimääräisenä takaisin sitten jos/kun/ehkä joskus asunto myydään.

Pitänee varmaan tehdä siitä selkeä paperi, että jos sattuukin tulemaan ero tai kuolema tms.
 

Yhteistyössä