Menette neljäksi yöksi mummolaan lasten kanssa, mitä teette siellä?

  • Viestiketjun aloittaja aaaasi
  • Ensimmäinen viesti
aaaasi
Meillä on vähän sellainen ongelma, että menemme kyllä mielellämme vanhempieni luokse kyläilemään, mutta ei ole oikein mitään, mitä siellä voisi tehdä. Äitini on henkeen ja vereen ulkoilmaihminen, joten aina pitäisi vain kävellä, kävellä ja kävellä. Poika 1v ei taas viihdy ½h kauemmin rattaissa ja itse olen raskaana, joten meidän kävelyt ovat aika lyhyitä. Mies ei lähde muutenkaan kävelemään "muuten vain". Isäni taas katsoo televisiota kotona ollessaan ja välillä lähtee autolla johonkin ja viipyy. On erakkomainen ja vetäytyvä. Äitini on todella kova tekemään kaikkea eikä oikein pidä laiskottelusta, joihin lasketaan kirjan lukeminen ja tietokoneella olo päivällä. Esimerkiksi. En sitten viitsi kauheasti ärsyttää tahallani. Lisäksi mieheni ei edes lue mitään. Minä itse harrastan leipomista, lukemista ja neulomista. Leipominen on poissuljettua, sillä kukaan ei kuitenkaan söisi tuotoksiani, sillä langanlaihat vanhempani ovat aina laihdutuskuurilla. Neuloa voin, mutta en jaksaisi viittä päivää putkeen :D Mieheni harrastaa salilla käymistä ja metsästystä, ne eivät oikein tule kysymykseen. Kesällä hän käy isäni kanssa kalassa, mutta entä talvisin? Kavereille tai minun isovanhemmilleni ei oikein voida lähteä kylään silloin, kun äitini on kotona, sillä "kun niin harvoin käymme ja senkin ajan sitten lennämme muualla kyläilemässä".

Että huoh. Onko ideoita. Väsyttää meneminen jo etukäteen, vaikka tiedänkin, että on kiva nähdä vanhempiani ja heille on todella tärkeää nähdä poikaamme. Eniten ehkä huolestun miehestäni, joka _tylsistyy_ aina noilla reissuilla. Tällä kertaa hän ottaa mukaan sukset, pääsee sitten vaikka joka päivä edes hiihtämään. Voisin ehkä itsekin ottaa, raskaana ollessa se on hyvää liikuntaa...
 
"jep"
No, en mene neljäksi yöksi, kun isovanhemmat asuvat niin lähellä. Kerran olin lasten kanssa remonttia paossa. Silloin pidin aika lailla kiinni lasten normaalista päivärytmistä. Aamupäivällä ulkoilimme (ei kävelylenkkeillen, vaan yleensä läheisessä puistossa, jos ei sellaista ole, miten esim. pihalla touhuaminen?). Sitten olikin lounasaika, ja lapset päiväunille. Niiden aikana kyllä muistaakseni lueskelin lehtiä, kun en osannut erityisiin kotitöihin (omien ja lasten jälkien korjaamisen lisäksi) ryhtyä. Iltapäivällä leikittiin sisällä (siellä on kyllä lapsille leluja, voittehan ottaa jotain suosikkeja mukaankin) tai joskus ulkonakin, syötiin, ja illalla sitten normaalit iltatoimet.

Onko tuon ikäisen kanssa nyt edes tylsiä hetkiä muuta kuin päiväuniaika? Meidän vipeltäjien kanssa ainakin aika on kulunut ihan leikkimiseen ja perässä vahtimiseen, varsinkin vieraassa, ei-lapsiturvalliseksi-sisustetussa paikassa :). Miten äitisi suhtautuisi, jos ehdottaisit, että kävelisitte ja ajaisitte autolla vaikka puistoon, sinä voisit antaa lapsen keinua, laskea mäkeä jne., ja äitisi voisi valintansa mukaan kävellä tai leikkiä lapsenlapsen kanssa. Ja jos leipomisen sijasta osallistuisit ruoanlaittoon, voisitte kokkailla sellaista, mikä vanhempiesikin keveyskriteerit täyttää :).

Toivottavasti en kuulostanut liian kaikkitietävältä - oikeasti tunnen sympatiaa. En usko, että jaksaisin omia vanhempiani kovin usein tuollaista pidempää ajanjaksoa, vaikka ihan toimeen tullaankin, ja ovat hyvät isovanhemmat lapsillemme.
 
"Annie"
Jos sinun äitisi syyllistää sinua sanomalla, että kun niin harvoin kyläilette niin miksi pitää lennellä vieraisilla muissa paikoissa niin sanopa hänelle, että kun niin harvoin kyläilette heillä niin miksi pitää koko ajan kävellä ja kävellä kun sinä et siihen raskaana paljoa pysty ja 1-vuotias ei sellaisesta välitä. Eikö hän aikuinen ihminen voisi joustaa nähdessään lapsenlastansa. Pienen lapsen kanssa touhutessahan sitä kalorit palaa eli ei tarvitse kävellä koko aikaa.
 
aaaasi
Kiitos vastauksesta jep :)

Noin minäkin olen ajatellut, että pidetään toki päivärytmistä kiinni. Mutta jotenkin sinne silti jää niitä luppohetkiä, kun ruokaa ei tarvitse laittaa, ei pyykkiä pestä jne. Ruokaa vanhempanikaan eivät varsinaisesti laita ennen ruoka-aikaa, heillä syödään tosi usein uuniruokia, jotka tulevat itsestään. Lounaaksi syödään sitten edellisen päivän tähteitä, kun vanhempani eivät tuohon aikaan syö mitään. He eivät syö myöskään välipalaa eivätkä iltapalaakaan aina. Ehkä minulle on jäänyt vähän huonoja kokemuksia siitä, kun äitini "omii" pojan itselleen tosi helposti. Hoitaa hänet siis kokonaan (mikä on kyllä välillä ihan kivaa), mutta jos sylistä vie tms. niin en vaan jaksa ymmärtää. Puolivuotiasta lastakin piti alkukesän viileään ilmaan lennättää katsomaan perhosia, vaikka poika olisi mielellään vain nukkunut sylissäni. Tai jos työnnän vaunuja kun olemme kävelyllä, niin äitini mankuu kuin viisivuotias, että "anna mä työnnän välillä"... Toki on hyvät isovanhemmat hekin lapselleni, mutta siis en minä viitsi tunkea heidän leikkeihinsä väliin, joten minulle jää sitä luppoaikaa siinä. Joka olisikin kivaa, jos sillä voisi tehdä jotain ;) Ihanaahan se on, että viihtyy lapsemme kanssa, mutta lähinnä aikuisten tylsistyminen siellä on se ongelma. Ja äidilläni kun on muitakin asioita kuin ulkoileminen, joista ei voi laskea irti. Esimerkiksi klo.19 on katsottava uutiset (KOVALLA!), jolloin meillä kotona on rauhoittumisen aika. Siis ollaan käymässä iltaunille. Ja tuolla tv pauhaa. Samoiten turha yrittää katsoa 20-21 tulevia ohjelmia tai 21 alkavia elokuvia, sillä äidin täytyy nähdä myös klo.20.30 uutiset ja klo.22 uutiset. Tulee siis ihan kääntämään kanavan kesken toisten ohjelman katselun.
 
........................
Kyllä sä voit ihan hyvin lukea kirjaa/olla koneella. Jos se äitisi mielstä on laiskottelua, niin se olkoon hänen ongelmansa. Ja mitä muutakaan voit, kuin laiskotella, jos äitisi tykkää hoitaa lapsesi kokonaan. Ehkä vanhempsi voisivat tulla seuraavaksi vastavuoroisesti teille kyläilemään, niin joutuisivat hekin vuorostaan mukautumaan teidän elämäntapoihin.
 
  • Tykkää
Reactions: LisaMarie
aaaasi
Kiitos vastauksista Annie ja leijona :)

Tuolla vain äitini on tottunut elämään kuin kuningatar, kun kaikki tehdään hänen pillinsä mukaan. Siihen on aika vaikea alkaa sanomaan vastaan mitään tai sitten tulee itkut ja porut, kun "asutte siellä anopin vieressä ja he saavat aina olla pojan kanssa ja meistä ei välitetä ja ja ja..."
 
aaaasi
Kiitos sullekin ....................

Vanhempani ovat tosi huonoja käymään kylässä, kun eivät halua olla yötä missään muualla kuin kotona. Meillä on välimatkaa tuo melkein 500km, joen harvoin nähdään toki. Me mennään lomilla heille ja he tulevat joskus tänne. Tosin sitten me ollaan se 4-5 yötä ja he ovat meillä yhden yön. Oikeastaan vähän "vaativat" meitä olemaan heillä pidempään, vaikka mielestäni lapsiperheen on hieman hankalampi matkustaa kuin pariskunnan. Äitini vetoaa siihen, että hänellä on vuorotyö ja harvoin viikonloput vapaana. Miehelläni on sitten vain viikonloput, joten jos aiomme kylään ehtiä, on mentävä lomilla.
 
Voit hiihtää mutta et kävellä ??

Me ollaan joulu mummilassa, tosin lapset on isompia ja viihtyvät ulkona hyvin. Luetaan, katsotaan elokuvaa, syödään ja vaan ollaan.

Eikä kukaan tylsisty..

Onneksi teidän kannalta monelle paikkakunnalle on luvattu kovia pakkasia niin voit ihan suosiolla jäädä lapsen kanssa sisälle..
 
K.L
Me ollaan menossa neljäksi päiväksi joulun jälkeen vanhemmilleni.

Lapset leikkivät sisällä ollessaan mummin hankkimilla leluilla (tai minun ja veljeni vanhoilla) ja minä ja mummi sitten heidän kanssa, samalla kun jutellaan äidin kanssa kaikenmaailman asioista, kun niin harvoin nähdään. Mies tekee myös samaa, ellei ole isäni kanssa tekemässä ulkohommia (puiden kantoa, auraamista jne) Minä myös tiskailen tai askartelen lasten kanssa tai jotain sellaista. Paljon käydään pulkkamäessä ja metsäretkellä grillaamassa makkaraa ja juomassa kuumaa mehua.. kesäisin sitten marjoja poimimassa ja autetaan peltohommissa ja muissa..

Usein käydään myös yhdessä kylässä isomamman tai tätini luona. Myös kaupoilla ja kirppareilla käydään yhdessä. Joskus myös mummi ja pappa haluavat olla lasten kanssa rauhassa, eli me sitten lähdetään käymään keskenään jossain, kavereilla tai elokuvissa tms. Kyllä sitä vois olla kauemminkin, on niin ihanaa nähdä kun lapset nauttivat isovanhempiensa seurasta, meillä on n. 500km väliä, niin tosi harvoin näkevät, toki sitten Skypen kautta jutellaan usein.

Sinulla toki hieman eri tilanne, kun vaan yksi pieni lapsi, meidän vanhemmat lapset jo kouluikäisiä ja kuopus sitten 1v4kk. Mutta samaa kyllä teimme sillonkin kun vanhemmat lapset oli pieniä..
 
aaaasi
Jatkoa vielä.

Äitini syyllisti siskoani tämän joulun vietostakin, kun he eivät mene vanhemmilleni käymään. Siskolla on oma perhe, mutta välimatkaa vanhempiin vain 50km. Joka joulu ovat tähän mennessä menneet käymään, mutta siskollani on uutenavuotena LA. Ei jaksa mennä. Mutta vanhempani eivät sitten voi mennä käymään siskollani kuitenkaan, kun eivät jaksaa ajella koko joulua kuulemma. Miksi siskon pitäisi...
 
aaaasi
KiiajaVille, rauhallinen hiihto ei rasita niveliä :)

K.L. teidän aikanne siellä kuulostaa ihanalta :) Olisipa meilläkin noin mutkatonta. Kaupoille ja kirppareille ei äitiä saa, isän vielä vähemmän. Eivät innostu myöskään metsäretkistä tms. Äitini on huono kyläilemään ja vielä vähemmän silloin kun ollaan siellä. Ei nimittäin halua jakaa poikaani toisten sukulaisten kanssa, eli on mustis jos vaikka oma isoäitini pojan kanssa leikkii.
 
"juu"
ei mullakaan anoppilassa mitään tekemistä ole, hirvee vahtiminen lapsissa kun on posliiniesinettä alhaalla ym. niin ei voi lukeakaan mitään, mies seikkailee sukulaistensa kanssa, appiukko on tietokoneella ja anoppi puuhailee jotain. Jotain omaakin puuhaa kaipaisi, mutta me ei ollakaan koskaan kuin pari yötä
 
K.L
Ihanaa se onkin :) Todella harmillinen tilanne teillä :/ Vanhempasi kuulostavat aika tiukoilta tai äitisi ainakin.. voi kun voisitte nauttia siellä olosta, toivottavasti keksitte jotain ajankulua itsellenne, ehkä sitten se hiihto :)
 
Rauhallinen kävely? Kai äitisi sen verran järkevä on jos haluaa sut mukaan lenkille että menette sun vauhdilla, rauhallisesti.


Tai sitten vaan yrität olla välittämättä syyttävistä katseista ja laiskottelet niin paljon ku huvittaa.
 
aaaasi
juu, minulla taas on anoppilassa tekemistä, ku lapsenhoito jää kokonaan minun vastuulle :) Mies on vanhempineen maatilan töissä koko päivän aamusta iltaan.

K.L pitää kehitellä. Siskoni kanssa on asiasta puhuttu, hän kokee siellä käymisen samalla tavalla.

KiiajaVille, kyllä me käydäänkin joka päivä kävelyllä vähintään kaksi kertaa, kun on koira (mies lenkittää loput lenkit töistä tullessa). Ne ovat rauhallisia kävelyitä ja mennään minun tahtiin. Kestoltaan sen ½h minkä esikoinen viihtyy rattaissa. Osittain tosin esikoinenkin kävelee, niin kävelyt ovat TODELLA rauhallisia ;) Äitini tykkäisi sellaisista 2h kävelyistä :) Ne ei oikein onnistu. Ja jos sovitaan, että mennään ½h niin 15min kohdalla, kun pitäisi kääntyä, aloittaa sen, että "mennään vielä vähän matkaa"... Mutta minä tiedän sen huudon, mikä pojalla on takasin tullessa, jos tulee liian pitkä kävely. Eikä tuota 13kg enää kanna tämän raskausmahan seuraksi. Koiraa emme muuten voi ottaa edes mukaan, äitini on todella allerginen. Koira menee anopille hoitoon.
 
"Joku"
aina jätetään lapset mun äidille ja karataan hotelliin tai kylpylään miehen kanssa kaksin..ja eletään normaalia elämää.Tavataan kaveriperheitä,käydään uimassa yms..mitä kotonakin tehtäisiin ja toki oleillaan siellä minun vanhemmillani=)Ja isä ja äiti ulkoilee paljon lasten kanssa ja me sitten istutaan sisällä koneella yms..
 
  • Tykkää
Reactions: Big Bang Theory
lenkkeilen, käyn kylässä ( veljelläni, äidilläni ja anopilla, kaikki asuvat samassa paikassa ) käyn shoppailemassa, käydään elokuvissa ( kerrankin lastenvahteja ), käydään ravintolassa syömässä, nähdään kavereita, saunotaan ( puusauna ), tehdään pihatöitä, teen ruokaa, luen, käydään merenrannalla kävelyllä, pitkillä lenkeillä koirien kanssa, nähdään ystäviä jne...
 
aaaasi
Joku, kuulostaa ihanalta! :) Mutta myös siltä että teidän tekemisiä tuskin kytätään. Meille valitetaan jos tehdään muuta kuin ollaan heillä.

Big Bang Theory, meillä noista aika moni on poissuljettua, jos luit koko ketjun niin ymmärrät...
 
"niin"
mummolani on korvessa, joten shoppailut ja kavereilla käynnit ei onnistu ja muutenkin haluan enemmänkin viettää aikaa isäntäperheen kanssa, aikamoisia vieraita täällä kun ramppaavat vain toisissa kyläpaikoissa!
 
K.L
[QUOTE="niin";27746079]mummolani on korvessa, joten shoppailut ja kavereilla käynnit ei onnistu ja muutenkin haluan enemmänkin viettää aikaa isäntäperheen kanssa, aikamoisia vieraita täällä kun ramppaavat vain toisissa kyläpaikoissa![/QUOTE]

n.50km minunkin vanhempien luota on kaupunkiin, maalla siis asuvat. Eli ei me siellä rampata jatkuvasti ja mennään aina porukalla. Ja isomammalle ja tädille mennään myös koko porukka, joten miten se on pois isäntäperheeltä? Jos sitten joskus (ei siis todellakaan joka kerta siellä käydessä) vanhemmat Käskevät menemään hetkeksi jonnekkin, että saavat touhuta lastenlasten kanssa rauhassa, niin keltä sekään on pois?!
 

Yhteistyössä