"menkkakivut" ?? - synnytin 7 viikkoa sitten

  • Viestiketjun aloittaja ilona
  • Ensimmäinen viesti
ilona
hei

synnytin 7 viikkoa sitten ja jälkivuoto on juuri vasta loppunut. mulla mahassa tuntuu kuin olisi menkkakipuja, todella kummaa. menkat ei siis alkaneet. imetän vauvaani jatkuvasti, ei korviketta ollenkaan.

onko se niin ettei menkat voi alkaa jos imettää? jos on niin miksi?
mitä muuta tämä suht lievä menkkamainen kipu voisi olla??

kiitos teille!
 
Pive
Mulla alkoi menkat 2kk synnytyksen jälkeen, vaikka täysimetin vauvaani. Siitä lähtien menkat on tulleet säännöllisesti, tosin nyt olen raskaan, kun tuo vauva on 1v 2kk. Imetin poikaani 1-vuotiaaksi asti, täysimetyksellä 5kk ja aina menkat tuli 28-31pv. välein siis säännöllisesti!
 
ilona
tulehtunut? huh apua... en tiedä...miten ne sen totesivat ja tutkivat ensinnäkin?

kait sitten odottelen kuukautisia, ja jos eivät tule niin lääkäriin sitten varmaan on pakko mennä..
 
*
Voihan ne kivut olla ihan vaan elimistön palautumista synnytyksestä varsinkin jos on ollut rankka synnytys. Sisällä olevat arvet kiristävät tai sitten vaan paikat palautuvat takaisin omille paikoilleen, vähän samaan tapaan kuin alkuraskaudessa kun kohtu laajenee ja venyttää kudoksia.... Menkatkin ne voivat silti olla tai sitten sinulla voi olla jopa ovulaatio...

Jälkitarkastuksessa lääkäri selitti, että menkat voi alkaa täysimetyksen aikana, jos imetysvälit ovat pitkiä. Itsellä kävi ilmeisesti näin eli kun poika neljän kuukauden iässä alkoi nukkumaan yönsä läpi ilman tissiä ja muutenkin imetyskerrat vähenivät myös päiväsaikaan (imetysväli päivällä oli jotain 3-4 tuntia), niin silloin alkoi menkat eka kerran. Säännölliset ne ei ole vieläkään ja aikaisemmin kamalan kivuliaat menkat muuttuivat oikeastaan kivuttomiksi. Vuoto sitten runsastui ihan "kiitettävästi"

Jos sinulla kivut pahenee ettei niiden kanssa pärjää, tulee outoa vuotoa ja hajuja, niin käy ihmeessä lääkärissä... Ja eikös sinulla muutenkin pitäis olla jälkitarkastus kohtapuolin..?
 
ilona
kiitos!! jälkitarkastus mulla jo oli, mutta nämä menkkamaiset tuntemukset on tullut vasta eilisen ja tän päivän aikana. mä imetän "ihan koko ajan", tuntuu että jatkuvasti, ehkä noin 1-2 tunnin välein. siis menkat ei periaatteessa sen puolesta VOISI alkaa?
kipu ei ole yhtä pahaa kuin pahat menkkakivut, vaan semmosta lievää mikä enteilee menkkoja. ei edes jatkuvaa, joten tosiaan taitaapi sitten varmaan olla vaan tuota elimiston palautumista-ko.
 
Kieppi
Mulla oli kanssa alamahassa menkkamaista juilimista synnytyksen jölkeen, oisko ollu n. 2kk:n päästä itse h-hetkestä. Varsinkin tärinä (kävellessä, juostessa) teki ilkeetä. Kävin lekurilla ja ultrassa, syyksi paljastui kohtuendometrioosi.
 

Yhteistyössä