Menkkamainen jomotus alaselässä

Nyt parina iltana peräkkäin oon huomannu uuden säryn joka on ihan samanlaista kun ois menkat just alkanu. Tähän on liittynyt koviakin supistuksia jotka on kestoltaan ollu ainakin sen 30s. jos ei enemmän ja muutaman tunnin 10 min. välein on saattanu supistella. Kipua ei niihin liity, eli ihan hallittavia edelleen. Mulla on 36. raskaus viikko. Kysymys kuuluu että availeeko tällanen kipu paikkoja? Mua ei toisaalta haittais vaikka avais ja pääsis jo viikon päästä synnyttämään. Alkaa nimittäin olla aika tuskaista tää elo kahden leikki-ikäisen ja vauvamahan kanssa.
 
Itsellä oli ensimmäisessä raskaudessa noilla viikoilla vuorokauden kestänyt kova supistelu, loppuivat sitten synnärillä käyrällä. Paikat olivat auki n.2cm, tyttö tuli maailmaan kuitenkin lähes 2 viikkoa yli lasketun. Ja toisessa raskaudessa oli sama juttu, supistukset olivat voimakkaita. Mutta eivät avanneet paikkoja ollenkaan. Poika syntyi viikon yli lasketun.
 
muakin kiinnostaisi :attn: :attn: ...Nyt menossa rv 37+1, ja aamulla oli menkkamaista jomotusta selässä ja mahassa...(supistuksia ei oo ollu kertaaka koko aikana,ei harkkarisuppareita, eikä oikeitakaan)....Nyt oon huomnnu että muutaman päivän on ollu valkkari vetistä...pikkuhousut kokoajan märkänä...ja en oo varma näkeekö silmät oikein, että se valkkari olis vähän rusehtavaa :/ ...ihan vaaleaa...
 
Heips!

Soitin viimeviikolla yksi yö synnärille, kun koko illan jomotti sellaista menkkamaista jomotusta ja yöllä meni niin pahaks etten saanut nukuttua. Poltti vuorotellen mahaa ja selkää. Viikkoja vasta 29+, joten pelkäsin just sitä että avaako paikkoja tai voiko synnytys käynnistyä näin. Päivystävä kätilö oli sitä mieltä että ei liity avautumiseen, jos jomotus on jatkuvaa eikä tule supistusten tahtiin. Mullakin on supistelua ollut jonkun verran, mutta ne ei satu. Kätilö sanoi että loppuraskaudessa on vaan selkä koetuksella. Käski ottaa panadolia ja mennä nukkumaan.

Mutta aina välillä varsinkin foorumeilla kuulee huhuja, että jolleki olis sanottu että se menkkajomotus avaa paikkoja. Mene ja tiedä sitten. Tämä ammattilainen oli ainaki eri mieltä...
 
Tai ainakin pixien tapauksessa kätilö sanoi ettei avaa paikkoja koska viikkoja synnytykseen nähden vähän. Yritän selvittää asiaa huomenna neuvolasta ja tulen sitten sanomaan terkkarin mielipiteen tällasessa tapauksessa kun synnytys vois periaatteessa alkaa. Ja vielä kommentoin pixien tekstiä että mullahan on liittynyt säännöllisiä supistuksia tähän jomotukseen.
 
Niin, siis selvennän vielä, että tää kätilö oli sitä mieltä, että avautumiseen liittyy aina säännölliset kivuliaat supistukset, joissa kipu tulee supistuksen kanssa samassa tahdissa. Kivuliaana supistuksena ei siis pitänyt menkkajomotusta, joka on jatkuvaa, eikä ole hänen mielestään merkki synnytyksen alkamisesta, vaikka siihen liittyisi harkkasupistuksia. Hän olisi laittanut jomotuksen vaan selän rasittumisen piikkiin, eikä liity synnytykseen tai avautumiseen, vaikka sellaista usein täällä kuulee. En ainakaan saanut sellaista käsitystä että raskauden kestolla olisi ollut tässä asiassa merkitystä.

Mutta onhan noitakin joilla avautuminen ei satu lainkaan. Mielenkiinnolla odotan torstain lääkäriä että onko kohdunsuulla tapahtunut muutoksia. Toivottavasti ei ihan vielä kun alkaa vasta 31. raskausviikko. Viime raskaudessa ainakaan tiheetkään harkkasupistukset ja mitkään jomotukset eivät saaneet mitään muutosta aikaan kohdunsuulla. Vasta säännölliset kivuliaat supistukset avasivat paikkoja sillon kun synnytys käynnistyi. Mutta näähän vaihtelee ihan samalla ihmiselläkin eri raskauksissa saatikaan sitten eri ihmisillä. Tulin vaan kertomaan mitä tää kätilö oli asiasta mieltä.

Tuu säkin ihmeessä kertomaan mitä neuvolassa sanottiin, mua ainaki kiinnostaa! :wave:
 
Mulle ei enää sisätutkimusta tehdä ennen synnytystä, jos nyt päivystykseen en joudu tässä sitä ennen. Ihan ois mielenkiintoista tietää kohdun suun tilanne. Olen ollut pehmentynyt viikolta 30 lähtien ja kaula oli lyhentynyt viikolla 34, muuten tilanne oli että kiinni mutta pehmeä.
Eipä välttämättä ole tapahtunut mitään siellä, mutta kyllä synnytys supistukset on mulle tuttuja kun kaksi lasta olen jo maailmaan saattanut. Nää tällaset ennakoivat merkit vaan unohtuu ja kiinnostaa uudelleen sitten kun tosi paikka alkaa olla lähellä. Mutta huomenna kuullaan tosiaan terkkarin mielipide.
 
Mä kans ihmettelen et miten nää voi tällä tavalla unohtua. Se kätilö melkein nauro mulle kun soitin ja kysyin et voiko synnytys käynnistyä tällaisella jomotuksella. Sano vaan sillee äidillisesti et mees nyt nukkumaan siitä. :D

Viime raskaudesta on vasta pari vuotta mut en silti vaan muista. :p Ja kaikki pienetkin jomotukset huolestuttaa kun on ollut jo pitkään harkkasupistuksia vähä liikaa viikkoihin nähden.
 
Tänään sitten neuvolassa käyty ja täti tuumasi että kuukautistyyppinen kipu on myös supistelua joka kuuluu näillä viikoilla asiaan. Siitä että onko ne ollut avaavia supistuksia niin se jää nähtäväksi ;) Vauva oli kuulemma laskeutunut lähtökuoppiinsa ja syke saatiin kuulumaan ihan alhaalta. Tätikin ihmetteli että missä se pää on jos tässä kohtaa löytyy jo syke, naureskeli että tämän mukaan tukkaa pitäis jo näkyä ;) Sekin vielä että vauvan syke oli laskenu roimasti. Katsotaan miten homma etenee, jännäksi käy!
 

Yhteistyössä