Metformiini...

ma-mi harmaana
Heippa "metusalemit" !

Sain lääkäriltä metut viikko sitten ja nappaan 2 kertaa päivässä 500mg. Vauvahaaveita on, mutta pco:n lisäksi taitaa olla muutakin häikkää kun ei tärppää ei sitten millään. En jaksa hoidoista niin nyt puhua.

Tiedättekö kuinka pian metformiinin vaikutus alkaa oikein kunnolla? Luulis että päiviä/viikkoja ennenkuin elimistö on tottunut aineeseen ja alkaa hyödyntämään sitä.

Mulla on ylipainoa noin 7 kg ja ajattelin niistä kesän hoitotauolla muutaman saada tiristettyä pois. Onko painonpudottaminen ollut helpompaa metujen kanssa?

Ja vielä kiusallinen asia...onko teillä muilla metut aiheuttanut ripulia :ashamed:
 
mä vaan
micosa:mä olen myös tyksissä hoidoissa..ite kävin siellä 10 päivä elokuuta ja sain jälleen metformiinit. mulla pcos ja jonninmoinen kuukautiskierto on tullut raskauksien jälkeen tosin kierto heittelee 35-70 väliä. metformiinit tasoittaa kiertoa ja parantaa ovulaatiota. eka raskaus alkoi toisesta inseminaatiosta, toinen raskaus alkoi vuosi synnytyksestä 3kk:den metformiinien syönnin jälkeen(annostus 1500mg/vrk) ja nyt ollaan raskautta yritetty tammikuusta ja viikko nyt syöty metformiineja annostuksella 1500mg/vrk mutta jos kierto ei muutaman kk:den aikana ole tasaantumaan päin annostus nostetaan 2000mg/vrk(jos maha kestää..)

kuukautta ennen lääkärille menoa kävin hormoniverikokeissa(näytteet tulisi ottaa kkierron alkupuolella vuodon 3.-5. päivän välisenä aikana jos kkierto on pitkä ja epäsäännöllinen, näytteet voidaan ottaa minä kierron päivänä tahansa)itse kävin muistaakseni kp 60 jotain tuossa verikokeessa..

 
mä vaan
ihaa: kyselit kauanko metuja syödään...vaihtelee varmasti tapauskohtaisesti. ekalla kerralla söin 3kk:tta ja nyt pitäisi syödä sen 6kk:tta eli jos kierto ei ole seuraavien 3-4kk:den aikana tasoittunut annostus nostetaan 2000mg per päivä ja jos 6kk aikana ei raskaus ole alkanut niin raskauden yritystä jatketaan metformiini+clomifeeni yhdistelmällä..
 
mä vaan
\
Alkuperäinen kirjoittaja 12.06.2006 klo 17:04 Micosa kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 12.06.2006 klo 08:31 miina kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.06.2006 klo 19:24 Micosa kirjoitti:
Nyt tuli kutsu hedelmättömyystutkimuksiin Tyksiin ja miehelle lähete sperma-analyysiin(tämä tuli myös kuopusta ennen muttei sitten kuitenkaan tarvinnut)
Kuukautta ennen pitää verikokeissa jne käydä.
Postin kun hain hyppäsi sydän,luulin saavani odottaa kutsua kauan.
Miehelle kun sanoin että nyt joutuu sperma-analyysin sitten tekemään(viimeeksi kun jäi)niin eipä tuo muuta kuin että sitten sellainen tehdää.
Moi Micosa! Kauanko ehditte olla jonossa?

17.5 kävin lääkärillä,joka laittoi tiedot eteenpäin eli todella nopeasti tuli kutsu.Aika on 7.9 että tuleehan siihen 4kk mutta odotin että kauemmin menee.
mä jonotin tyksiin 3,5kk:tta, tyksissä on kesäloma muistaakseni juhannuksesta elokuun alkuun joten siksi meni aikaa muuten olisi ajan saanut jo aikaisemmin..nopeaa toimintaa
 
Minä aloitin metut tiistaina, lisänä on sitten clomi. Metu annostus ekalla vkolla 1 ja tokalla 2 ja sit kolmannella vkolla 3 joka on sit se maksimi annostus minulla. Suuresti toivon että tästä yhdistelmästä apu löytyisi. tsemppiä kaikille pilleristeille!!
 
Rouvahulda
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.08.2006 klo 08:28 mä vaan kirjoitti:
ihaa: kyselit kauanko metuja syödään...vaihtelee varmasti tapauskohtaisesti. ekalla kerralla söin 3kk:tta ja nyt pitäisi syödä sen 6kk:tta eli jos kierto ei ole seuraavien 3-4kk:den aikana tasoittunut annostus nostetaan 2000mg per päivä ja jos 6kk aikana ei raskaus ole alkanut niin raskauden yritystä jatketaan metformiini+clomifeeni yhdistelmällä..
Mulla taas metut menee kuulemma "lopun ikää" eli menis vaikka söisin pillereitä kun kuulemma mun pco on niin ärhäkkä. Eli nyt takana 6kk ja loppua ei näy, clomeja on kokeiltu ja lopetettu nekin tehottomina. Mulla aloitettiin suoraan 2000mg/pv ja sillä mennään. Raskautumiseen tää ei mun tilanteessa kuulemma ees auta, eli ihan pco:n muihin lieveilmiöihin syön ja clomit alettiin suoraan (ja siis lopetettiinkin).
 
mä vaan
hulda: ikävää, että sun pco on pahimmasta päästä, hyvä jos metuista on kuitenkin johonkin apua, ettei niit ihan turhaan tarvi popsia.
ei mullakaan clomit yksistään anna yhtään vastetta ja taas vastaavasti fsh-pistokset antaa vähän liikaakin eli ääripäästä toiseen.

 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.08.2006 klo 08:20 mä vaan kirjoitti:
micosa:mä olen myös tyksissä hoidoissa..ite kävin siellä 10 päivä elokuuta ja sain jälleen metformiinit. mulla pcos ja jonninmoinen kuukautiskierto on tullut raskauksien jälkeen tosin kierto heittelee 35-70 väliä. metformiinit tasoittaa kiertoa ja parantaa ovulaatiota. eka raskaus alkoi toisesta inseminaatiosta, toinen raskaus alkoi vuosi synnytyksestä 3kk:den metformiinien syönnin jälkeen(annostus 1500mg/vrk) ja nyt ollaan raskautta yritetty tammikuusta ja viikko nyt syöty metformiineja annostuksella 1500mg/vrk mutta jos kierto ei muutaman kk:den aikana ole tasaantumaan päin annostus nostetaan 2000mg/vrk(jos maha kestää..)

kuukautta ennen lääkärille menoa kävin hormoniverikokeissa(näytteet tulisi ottaa kkierron alkupuolella vuodon 3.-5. päivän välisenä aikana jos kkierto on pitkä ja epäsäännöllinen, näytteet voidaan ottaa minä kierron päivänä tahansa)itse kävin muistaakseni kp 60 jotain tuossa verikokeessa..

Mulla kierto 23-33,ovulaatio tulee toistaiseksi omalla painollaan.
Verikokeissa on käyty ja mies antamassa spermanäytteen eli nyt odotellaan Tyksiin pääsyä.
Nähtäväksi siis jää saanko metformiineja vai miten.
Takana yritystä nyt runsas vuosi.
 
Riksu82
Tyhmä kysymys metformiineista...
Hyötyykö ns. laiheliinit näistä lääkkeistä sitten ollenkaan? Kun lääkettä käytetään lapsettomuuden hoidossa... Keskustelun perusteella sain sen käsityksen että eivät!?
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.08.2006 klo 07:57 Riksu82 kirjoitti:
Tyhmä kysymys metformiineista...
Hyötyykö ns. laiheliinit näistä lääkkeistä sitten ollenkaan? Kun lääkettä käytetään lapsettomuuden hoidossa... Keskustelun perusteella sain sen käsityksen että eivät!?
Minusta kun kyseessä on sokeriaineenvaihdunnan häiriö, joka aiheuttaa testosteronin liikakehitystä, joka sitten aiheuttaa PCO:ta. Kaipa tuota voi olla hoikemmillakin...
 
s-mama
Juu, on hoikemmillakin, minulla erittäin paha vaikka olen ikäni keikkunut normaalipainon/alipainon tuntumas. Täs toukokuus onnellisesti päättynees raskaudes puhkes diabeteskin, vaikka söin sen pelos alusta alkaen NIIIIN tarkasti... Isnsuliineja pistin sit rv29 alkaen rv 35 asti..... :ashamed:

Minnuu ainakin kiinnostais kovasti kysyä lääkäriltä noista metuista. Äidilläni oli myös pco joka loppui vaihdevuosiin. Alotti metut ennen sitä ja on kyl jatkanu niitten jälkeen, kovasti helpotti oireita ja 20kg lähti ekan vuoden aikana painoakin... Ripuli on ollut seurana koko ajan, äidillä siis.
 
Eihän nuo metut voi aiheuttaa sitä diapetesta? Mikä vaikutus niillä on, jos ne sitten jättääkin puolen vuoden jälkeen pois... Vähän arveluttavaa syödä lääkkeitä, jotka kuitenkin on diapetekseen tarkoitettu :(

Tuo on minua askarruttanut koko ajan.. vaikka säännöllisesti nappini olen syönyt :)
 
ma-mi harmaana
\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.08.2006 klo 12:55 pietu- kirjoitti:
Eihän nuo metut voi aiheuttaa sitä diapetesta? Mikä vaikutus niillä on, jos ne sitten jättääkin puolen vuoden jälkeen pois... Vähän arveluttavaa syödä lääkkeitä, jotka kuitenkin on diapetekseen tarkoitettu :(

Tuo on minua askarruttanut koko ajan.. vaikka säännöllisesti nappini olen syönyt :)
Ei metut AIHEUTA diabetesta. Sitähän hoidetaan metuilla. Ei mullakaan ole todettu sokerirasituksessa edes raskausaikana sokereitten kohoamista, mutta lääkäri sanoi että sen nyt vaan on hyvä hoitokeino pco:ssa. Metuthan ei aiheuta liian alhaisia sokeriarvoja, joten oma veikkaukseni on, että metut pitää ne riittävän alhaalla, että hormonitoimintakin normalisoituu kun niitä käyttää. Eli siis testosteroniarvot laskee. Ja kun ne jättää pois, sokrut alkaa käyttäytymään syömistemme mukaan eli hiilarit nostaa sokereita ja koska metut ei ole niitä apuna laskemassa, ne saattaa olla koholla koko ajan ja sitten taas hormonitkin menee sekaisin.

Olipas vaikeasti kirjoitettu juttu, mutta koittakaa saada selvää...
 
Friidu
Ihan pakko liittyä keskusteluun mukaan. Esikoisemme on kohta 3 vuotias ja sai alkunsa heti. Taustalla myös keskenmeno 5 v. sitten ja sekin sai alkunsa heti,ikävästi vaan kävi. Nyt kuitenkin "lapsettomuutta" takana 2.5 vuotta eli ei niin mitään tapahtunut... Viime huhtikuussa kävin gynellä joka määräsi metut,ei ole PCO.ta,sokeritautia,vain reilusti ylipainoa. Sitä ollut aina... Kerkesin syödä metuja 1.5 kk kun huomasin olevani raskaana.
Huomasin tosin siinä vaiheessa kun aloin tehdä keskenmenoa rv.7.
Oli hienoinen yllätys ja pettymys tietenkin,mutta metut saivat sen aikaan,että tulin jälleen raskaaksi! Itselläni paino putoaa hitaasti,mutta varmasti ja sehän edesauttaa lisäksi raskautumista jo sinällään.
Annan kaiken kunnian metformiinille!!! Olo on pitkästä aikaa suorastaan loistava,eli ei mitään sivuvaikutuksia. Ellei ruokahaluttomuutta ja pientä etovuutta makeaa kohtaan oteta huomioon... Sehän on vaan hyvä juttu!!!
Mielelläni lukisin muiden kokemuksia metuista?
Vauva onnea meille kaikille,sitä me ilmeisesti tarvitaan!?
 
No nyt on sitten Tyksissä käyty.Huomenna yritän aamulla vielä verikokeisiin(taas) ehtiä maksa&munuaisarvot taisi olla mitä katsotaan.
Niin ja paastosokeri jne.
Tuon verikokeen jälkeen saan aloittaa metut.
Ensim.viikko 1 tabl. aamulla tai illalla
toinen viikko 1 tabl aamuin illoin
kolmas viikko 2tabl.aamulla ja 1 tabl.illalla
neljäs->2tabl. aamuin illoin.
Puolen vuoden päästä kontrollikäynti.Painoindeksi pitää saada 35 alaspäin 32.
Miehellä kaikki ok.


Ai niin osaisiko joku vastata.
Miksi minut "määrättiin" maksa&munuaiskokeisiin?
En huomannut että muut olisivat siitä maininneet.<br><br>
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.09.2006 klo 10:42 Micosa kirjoitti:
Ai niin osaisiko joku vastata.
Miksi minut "määrättiin" maksa&munuaiskokeisiin?
En huomannut että muut olisivat siitä maininneet.

Nuo maksa ja munuaislabrat ovat aika perustutkimuksia, otetaan usein "ihan vaan varmuuden vuoksi" kun labralähete tehdään
Ylipainoisella maksa-arvot ovat kyllä usein koholla. Munuaisiin saattaa taas vaikuttaa kaikenlainen lääkitys(eli uusi lääke voi pahentaa tilannetta jos jo aiemmin munuaisten toiminnassa haittaa. Munuainen "suodattaa" mm. lääkeaineita)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.09.2006 klo 13:22 mm-72 kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.09.2006 klo 10:42 Micosa kirjoitti:
Ai niin osaisiko joku vastata.
Miksi minut "määrättiin" maksa&munuaiskokeisiin?
En huomannut että muut olisivat siitä maininneet.

Nuo maksa ja munuaislabrat ovat aika perustutkimuksia, otetaan usein "ihan vaan varmuuden vuoksi" kun labralähete tehdään
Ylipainoisella maksa-arvot ovat kyllä usein koholla. Munuaisiin saattaa taas vaikuttaa kaikenlainen lääkitys(eli uusi lääke voi pahentaa tilannetta jos jo aiemmin munuaisten toiminnassa haittaa. Munuainen "suodattaa" mm. lääkeaineita)

Kiitos =)
Aamulla kävin sitten verikokeissa ja maanantaina saan tiedon onko ok.
Tänään olisi olleet valmiit mutta puh.aika vasta maanantai.
No toivottavasti ok,minulla ei kyllä mitään muita lääkityksiä ole.
 

Yhteistyössä