Miehellä yhteinen käyttöluotto exän kanssa

Mitäs mieltä olette tällaisesta:

Mieheni ei ymmärrä, miksi loukkaannuin siitä, että hänellä ja hänen exällään on yhteinen käyttöluotto eikä miehelläni ole aikomustakaan hankkiutua siitä eroon. Erosta on noin 3 vuotta ja me olemme asuneet yhdessä yli 1,5 vuotta. Miehen mukaan luotto on exän, hänen nimensä vain on kuoressa exän nimen rinnalla. Lisäksi paljastui, että heillä on edelleen yhteinen tili. Tili on joku mieheni verkkopankissa näkyvistä, mutta mieheni ei osannut sanoa mikä. He olivat eilen sopineet, että maksavat jatkossa sieltä lasten yhteisiä maksuja kuten harrastusten kausimaksuja jne. Heillä siis kaksi kouluikäistä lasta, minulla ei lapsia. Tämä järjestely sinällään kuulostaa käytännölliseltä ja näin voi varmistua, että molemmat maksaa osansa eikä saatavat jää roikkumaan.

Kuitenkaan minulla ja miehelläni ei ole yhteistä tiliä, koska mies ei halua enempää tilejä. Pariin kertaan olen ehdottanut yhteistä arkikulutiliä, mistä maksettaisiin kauppaostokset yms. Tällä hetkellä ei ole ihan tiedossa, miten kustannukset jakautuu, sillä maksamme vähän miten sattuu kumpainenkin. Minä maksan satunnaisesti myös lasten hankintoja (jos vaikka käymme kaupoilla tytön kanssa keskenään tai tuon reissusta vaatetta tuliaiseksi tms) ja vien heitä uimaan/leffaan/hampparille jne. enkä laske ruokakuluissa lasten syömisiä.

Exä on useampaankin kertaan jättänyt maksamatta meille osuutensa sovitusti harrastuksesta tai hankinnasta. Kerran hän sanoi minulle, että ei suostu siihen, että mieheni irtisanoutuu käyttöluotosta/tilistä (en ole varma kummasta puhui, koska en tiennyt silloin kuin toisesta). Lisäksi lapsilisätyksinhuoltajakorotuksineen menevät hänelle, vaikka lapset ovat 50-50 periaatteella molemmilla. Hän on kyllä hankkinut vanhempiensa kanssa pääasiassa lasten vaatteet, mutta me olemme ostaneet puhelimet, pleikkarit, pyörät ym. harrastusvälineet sekä hoitaneet kuljetukset esim. harrastuksiin lähes kokonaan. Yleisesti olen exän kanssa todella hyvissä väleissä. Välillä vain tämänkaltaiset asiat vähän kiehahtaa (ja sekin kuohunta on lähinnä minun ja mieheni välillä, tuntuu, että mies on aina exän puolella eikä koskaan ymmärrä minun tunteita).

Onko aivan liioiteltua pahoittaa mielensä järjestelystä? Asiallisia puolesta/neutraali/vastaan kommentteja ja kokemuksia vastaavasta, kiitos!
 
No hulluahan sitä on kymmeniä käyttötilejä pitää, ne kun yleensä ovat maksullisia, ainakin jos niihin haluaa kortin.
Ja sinänsä yhteinen tili lasten hankintoja varten on järkevää, mutta jos se on syynä sille, miksi te ette voi nyt yhteistä tiliä hommata, niin ymmärrän tuohtumuksen.

Mitä tulee siihen, suostuuko exä tilin lopettamiseen, niin ei ole hänen suostumuksestaan kiinni. Paitsi jos mies ei halua irtisanoa tiliä, koska ex kieltää, ja siinä tapauksessa mies on kyllä munaton vässykkä, eikä sellaisen kanssa kannata tilejä availla.
 
vierailija
Mä suosittelisin sinua pysymään vain erossa tuosta rahakuviosta. Jos mies asian hoitaa lapsiensa äidin kanssa noin, niin anna hoitaa. Ei sen pitäisikään sinulle oikeastaan kuulua. Se että ex jättää maksamatta jotain, on sekin miehesi riesa ja asia. Hoitakoot miten hoitaa. Se ettei teillä kahdella miehesi kanssa ole yhteistä tiliä, ei taas liity asiaan mitenkään. Ei tuosta tilijärjestelystä nyt ainakaan kateellinen pidä olla, minkä ehkä aavistuksen luen riviesi välistä.
 
vierailija
Ensinnäkin aina jompi kumpi vanhemmista on virallisesti lähivanhempi, vaikka lapset oleskelisivat yhtä paljon molempien vanhempien luona. Lähivanhempi saa lapsilisät yksinhuoltajakorotuksineen ja hänellä olisi oikeus myös elatusapuun toiselta vanhemmalta, vaikka usein viikko-viikko-systeemissä sovitaan raha-asiat jotenkin muuten. Jos toinen saa toiselta elatusapua, hänen velvollisuuksiinsa kuuluu myös tehdä kaikki lasten pakolliset hankinnat ja toinen maksaa vaan lasten ruoka- ja hygieniakulut kun lapset ovat hänen luonaan.

Lasten elatus ei mene 50-50, vaan velvoitteet ovat suhteessa elatuskykyyn. Suurituloisempi panostaa siis enemmän.

Jos toinen vanhempi hankkii lapsille pleikkareita, puhelimia yms. extraa, se on ihan oma valinta, eikä toista vanhempaa voi velvoittaa osallistumaan. Harrastukset on vähän rajatapaus, riippuu siitä onko harrastuksesta päätetty yhdessä. Toinen ei voi kuitenkaan siis päättää, että lapset aloittaa jonkun kalliin harrastuksen ja toisenkin vanhemman on pakko osallistua. Tai ostaa kalliita harrastusvälineitä ja vaatia puolta rahoista toiselta. Eihän pienituloisempi välttämättä vaan kykene tuollaisia maksamaan, vaikka haluaisikin.

Että vaikka miehesi maksaisi enemmän, ei silti järjestely ole mitenkään välttämättä häntä sorsiva. Varsinkin, kun tosiaan hänen hankintansa tuntuu keskittyvän tuollaisiin ei-pakollisiin, joita ei edes lasketa elatusmenoiksi.

Joka tapauksessa sinun on paras pysyä erossa siitä, miten vanhemmat nuo asiat järjestää. Jos heillä ei ole riitaa ja lapset saa kaiken tarvitsemansa, asiathan ovat oikein hienosti.

Pankkitili lasten yhteisiä hankintoja varten on varmaan ihan kätevä ja aika monilla muillakin lapset viikko-viikko -systeemillä hoitavilla käytössä. Yhteistä luottoa vähän ihmettelisin, enkä itse sellaista exän kanssa haluaisi. Mutta taitaisin joka tapauksessa pitää rahat erillisinä miehen kanssa, joilla on lapsia edellisestä suhteesta, joten ei tarvitsisi sitten murehtia tuollaisia asioita.
 
vierailija
Kun mies ei halua lisää tilejä, niin yksi ratkaisu on se, että mies antaa sinulle käyttöoikeudet ja kortin omaan tiliinsä. Silloin voit näppärästi maksa lasten kuluja tai yhteisiä kuluja miehen tililtä.
 

Yhteistyössä