Miehen mielestä vaimo on velkaa

  • Viestiketjun aloittaja Mörmör
  • Ensimmäinen viesti
vaimox
Kyllä meillä ainakin ihan itse siivotaan ja tehdään ruoat jne, vaikka töissä käydäänkin molemmat. :D Ja myös vanhempainvapaiden aikoina (molemmat pitivät) kotityöt tehtiin suurelta osin yhdessä.
Kyse on nyt tilanteesta, jossa vaimo on kotona ja mies töissä, ja vaimo hoitaa kotityöt ja lastenhoidon, ja mies tulee jälkikäteen esittämään että vaimo olisi miehelle jotain velkaa elatuksesta. Kun oikeasti mieshän on vaimolle velkaa kotitöiden tekemisestä ja lastenhoidosta!
 
todellisuus kutsuu
Kyse on nyt tilanteesta, jossa vaimo on kotona ja mies töissä, ja vaimo hoitaa kotityöt ja lastenhoidon, ja mies tulee jälkikäteen esittämään että vaimo olisi miehelle jotain velkaa elatuksesta. Kun oikeasti mieshän on vaimolle velkaa kotitöiden tekemisestä ja lastenhoidosta!
Hah hah :LOL: Mies hoitaa leivän pöytään ja jää vielä velkaakin naiselle, jota on elättänyt, niinkö? :D
 
vaimox
Hah hah :LOL: Mies hoitaa leivän pöytään ja jää vielä velkaakin naiselle, jota on elättänyt, niinkö? :D
Todellakin. Nainenhan on hoitanut miehen puolesta lastenhoidon ja kotityöt. Ilman naisen työpanosta mies olisi joutunut ostamaan nämä palvelut jostain muualta, ja ne tulevat pikkasen paljon kalliimmaksi kuin joku kätynen leivänkannikka jonka nainen on todennäköisesti muutenkin maksanut omista rahoistaan :)
 
"vieras"
Todellakin. Nainenhan on hoitanut miehen puolesta lastenhoidon ja kotityöt. Ilman naisen työpanosta mies olisi joutunut ostamaan nämä palvelut jostain muualta, ja ne tulevat pikkasen paljon kalliimmaksi kuin joku kätynen leivänkannikka jonka nainen on todennäköisesti muutenkin maksanut omista rahoistaan :)
Päivähoito kahdesta lapsesta maksaa kunnallisella 502e/kk kalleimmassa maksuluokassa. Kalsarit pitää pestä ja koti siivota myös niiden jotka käyvät töissä, joten en nyt ihan kamalan kalliiksi sitä omaa työpanosta hinnoittelisi. Vaihtoehtoiskustannus on tuo kunnallinen päivähoito.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja näin se menee;28379114:
Kyllä kannattaisi naisen ottaa lapset ja jättää mihen makselemaan keskenään laskuja.. kaikkea sitä kuulee.'

Voitte kertoa miehelle, että lain mukaan ei mene todallakaan näin. Nainen on tehnyt arvokasta työtä hoitaen kotia ja yhteisiä lapsia. Eron tullessa mies voi joutua jopa maksamaan naiselle siitä, että nainen on ollut kotona tekemässä työtä yhteisen talouden hyväksi.

Lukaisin tuolta lakisivuilta, että jopa sellaisessa tapauksessa, jossa on avioehto, voi joutua maksamaan puolet omaisuudesta toiselle. Esimerkki meni näin: avioparilla avioehto, kumpikin pitää oman omaisuutensa avioeron tullessa. Miehellä omaisuutta 400 000e, naisella ei omaisuutta. Nianen hoitanut 10v kotona parin kahta yhteistä lasta. Kohtuuspykälän mukaan, koska nainen on tehnyt työtä perheen hyväksi hoitaen lapsia, niin naiselle kuuluu puolet mihen omaisuudesta eli 200 000e.

Tälläkin palstalla puhutaan usein kotiäidin laiskuudesta, miehen siivellä elämisestä jne., mutta jopa lakin arvostaa melkoisen korkealle kotiäidin työn.
Tähän ei kannata liikaa luottaa, näin luuli tuttavanikin ja jäi puille paljaille eron tullessa vaikka oli ihan lakimiehet hoitamassa asiaa...
 
"Lena"
[QUOTE="samppa";28380948]Jos vaimo siis olisi ansiotyössä sen kotona lojumisen sijaan, niin itse ajattelisin kyllä niin, että siinä tapauksessa nuo maksettaisiin tietysti yhdessä. Vai tuleeko sinulla ihan selkäytimestä ajatus, että se vaimon palkka olisi pelkästään häntä itseään varten?



"Raatanut perheensä eteen" :LOL: Tehnyt siis toisin sanoen täsmälleen ne samat kotityöt, jotka kaikki muutkin, myös ansiotyössä käyvät tekevät.



No niinpä. Olisiko kannattanut kuitenkin mennä töihin?[/QUOTE]

Eipä se ukko ole halunnut maksaa edes sitä päivähoitomaksun osuutta. Eikä ukko ole osallistunut mihinkään muihinkaan kotitöihin. Todennäköisesti äiti on maksanut itse ruokansa pienestä kotihoidon tuestaan ja jättänyt omat vaateostoksensa tekemättä, kun ukko ei halua osallistua perheen kasvamisen aiheuttamiin kuluihin.

Huomaa, ettet sinä ole koskaan ollut kotona päätoimisesti hoitamassa vauvaa tai pieniä lapsia, koska muuten en puhuisi lojumisesta. Tai jos näin olet tehnyt, niin lastensuojeluilmoitus olisi paikallaan.
 
Entäs
Eikö semmoinen järjestely sitten olisi hyvä, että töissä käyvä vanhempi ostaa itse ruokansa, valmistaa sen, pesee pyykkinsä ym ja maksaisi elatusapua kotona olevalle, joka hoitaisi yksin lapsesta aiheutuvat kulut ja tietenkin omansa ja puolet yhteisistä?
 
"vieras"
Hyvin saanut tämä ilm. provo aikaan keskustelua :D No mutta fakta on se, että jos omalle puolisolle jää velkaa omien lasten hoidosta, jääkaapissa on omat ruokahyllyt molemmille tai ruokaa tehdään vain itselle, niin se on liiton lopun jo viimeisiä merkkejä. Ei mene tunnetusti ja kokemuksella kuin 3-6kk ja pari on eronnut.
 
vaimox
[QUOTE="vieras";28381310]Päivähoito kahdesta lapsesta maksaa kunnallisella 502e/kk kalleimmassa maksuluokassa. Kalsarit pitää pestä ja koti siivota myös niiden jotka käyvät töissä, joten en nyt ihan kamalan kalliiksi sitä omaa työpanosta hinnoittelisi. Vaihtoehtoiskustannus on tuo kunnallinen päivähoito.[/QUOTE]

Mutta kun se mies ei niitä kalsareita kuitenkaan ole itse pessyt. Minä laskuttaisin siitä ihan normi siivoojantaksan mukaan. Eli yhteensä lastenhoito+kotityöt per päivä tekee varmasti paaljon enemmän kuin vaimon syömä ruoka ja hänen kuluttamat vaatteet per päivä.
 
Mörmör
Mitä tarkoitatte sillä, että joku on provo? Siis tämä juttunihan on provosoiva, mutta se on silti ihan totta. Enkä mä varsinaisesti halunnut teidän keskustelevan aiheesta näin, vaan ennemmin kyselin vähän neuvoa miten puhua järkeä tälle miehelle.

Mutta kiva kun jaksoitte kirjoitella, oli varmaan ihan mielenkiintoista kun näin moni halusi asiasta jotain sanoa. Ite en tajua tollasta hinnoittelua ja rahan ajattelemista näissä asioissa. Mies, nainen ja lapsi on perhe, ja yleensä perhe puhaltaa yhteen hiileen eikä siellä mikään ole keltään pois ihannetapauksessa.
 
"vieras"
Ihan kaikella ystävyydellä, oletko oikeasti ajatellut, että noin pitkä kotonaolo invalidisoi sinut melko tehokkaasti nykyisiltä työmarkkinoilta? Ole itse töissä HR-puolella (en kylläkään päättävässä asemassa) ja tiedän mihin suuntaan vaaka kallistuu, kun toisessa kupissa on vuosia kotona ollut ihminen (tavallisesti nainen) ja toisessa saman ajan ammattitaitoaan ylläpitänyt tyyppi.
Itse olin lasten kanss kotona yli kuusi vuotta. Joulukuussa hain työpaikkaa ja pääsin unelmieni työpaikkaan parinkymmenen hakijan joukosta. Joten ei se kotona pitkään olo aina tarkoita ettei saisi töitä. Mulle esimies on monesti sanponut, et juuri se et olin ollut pitkään kotona painoi paljon vaakakupissa. Meillä miehellä toive, että hoidettais lapset kotona siihen asti et nuorinkin koulussa, joten nyt kun menin töihin niin mies jäi lasten kanssa kotiin. Itse en ole ikinä kokenut et eläisin miehen rahoilla vaikka hän minua elättikin kuusi vuotta. Lasten hankinta on ollut yhteinen päätös vaikka aloite tuli mieheltä.
 
No jos noin eriarvoisuutta ja polkemista kannatetaan niin kai nainenkin voisi alkaa kirjoittelemaan laskuja jokaisen session päätteeksi:rolleyes:

Noi tuollaset asiat kyllä tulis ehdottomasti selvitellä ennen lasten saamista!
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";28393273]Itse olin lasten kanss kotona yli kuusi vuotta. Joulukuussa hain työpaikkaa ja pääsin unelmieni työpaikkaan parinkymmenen hakijan joukosta. Joten ei se kotona pitkään olo aina tarkoita ettei saisi töitä. Mulle esimies on monesti sanponut, et juuri se et olin ollut pitkään kotona painoi paljon vaakakupissa. Meillä miehellä toive, että hoidettais lapset kotona siihen asti et nuorinkin koulussa, joten nyt kun menin töihin niin mies jäi lasten kanssa kotiin. Itse en ole ikinä kokenut et eläisin miehen rahoilla vaikka hän minua elättikin kuusi vuotta. Lasten hankinta on ollut yhteinen päätös vaikka aloite tuli mieheltä.[/QUOTE]

Niinpä, meinaan kuka jää todennäköisimmin kotiin seuraavaksi, se kuus vuotta kotona ollut äiti jonka lapset on jo yli vaippaiän, vai se lapseton kolmekymppinen nainen, jolla on jo uraputki takana...

Omassa työssä taas pitkällä kotiäitiydellä ei ole juuri mitään väliä, kerta olen lastenhoitaja. Ei siinä varsinaisesti taidot ainakaan ruostu...
 
"samppa"
[QUOTE="vieras";28393273]Mulle esimies on monesti sanponut, et juuri se et olin ollut pitkään kotona painoi paljon vaakakupissa. [/QUOTE]

Epäilen voimakkaasti. Eipä taida kovin paljon sellaisia duuneja olla, joihin kotona oleminen aivan erityisesti pätevöittäisi.
 
No jos noin eriarvoisuutta ja polkemista kannatetaan niin kai nainenkin voisi alkaa kirjoittelemaan laskuja jokaisen session päätteeksi:rolleyes:

Noi tuollaset asiat kyllä tulis ehdottomasti selvitellä ennen lasten saamista!
Pillun anto on aviovelvollisuus!! Naisilla ei ole kuin velvollisuuksia, kaikesta pitää olla kiitollinen ja velkaa kun mies on kerrankin viittinny siipiensä suojiiin ottamaan. (ex oli sitä mieltä että mä olin sille kotiäitivuosistani velkaa, vaikka ite tahtoi että olen kotiäiti...)
 
"daa"
Alkuperäinen kirjoittaja ymmällään;28393316:
Ööh, miksi juuri nainen voisi alkaa kirjoitella niitä laskuja? Onko se seksi siis jonkinlainen palvelus miehelle? Etkö itse saa seksistä mitään?
Toki. Koskaan ei anneta ilmaiseksi, ilman jonkinlaista vastapalvelusta. Eikö sulle oo mitään opetettu? Se minkä päällä istut on sun rahasampo hei
 
Alkuperäinen kirjoittaja ymmällään;28393316:
Ööh, miksi juuri nainen voisi alkaa kirjoitella niitä laskuja? Onko se seksi siis jonkinlainen palvelus miehelle? Etkö itse saa seksistä mitään?

Laskujahan ap:n mainitsema vaimo voisi tuollasessa tapauksessa kirjoitella mistä hyvänsä jokapäiväisestä toiminnosta mikä ulkoistettaessa maksaisi jotakin. Miksei siis seksistäkin? Kyllä sekin mahdollisesti maksaa jos sen ulkoistaa.

En oikeastaan edes ymmärrä miten tuollaista pääsee käymään. Eikö ihmiset tosiaan tunne puolisoitaan tai juttele näitä asioita selväksi.

Saako huutaa että trolli koko alotus, eihän kukaan noin voi tehdä....eihän:D?
 
"joopajoo"
[QUOTE="vieras";28378706]No miksi niin monen miehen pitää olla isä ja mies ja maksaa kaikki? Siksi koska on "miehistä" elättää vaimo ja perhe? Se asenne että "äiti ja vaimo" on oikeutettu elätykseen on TÄYSIN vanhentunutta ajattelua ja se saa loppua.[/QUOTE]

Siis ihan vakavissasiko meinaat aikanaan laittaa omat vastasyntyneet lapsesi laitokseen, kun naisesi menee töihin heti synnytyksen jälkeen (jos pystyy, sillä olethan toki ottanut huomioon, että synnytyksen jälkeen voi joutua äitikin olemaan sairaalassa vammojaan parantelemassa tai siihen voi jopa kuolla).
 
"Vaimoke"
"No miksi niin monen miehen pitää olla isä ja mies ja maksaa kaikki?"

Kyllä, TASA-ARVON nimessä VAADIN, että se on perheen oma päätös onko mies isä vai äiti / nainen isä vai äiti yhteisille lapsilleen. Kyllä miehelläkin pitäisi olla oikeus käyttää äiti-nimikettä :/
 
kallista
[QUOTE="vieras";28381310]Päivähoito kahdesta lapsesta maksaa kunnallisella 502e/kk kalleimmassa maksuluokassa. Kalsarit pitää pestä ja koti siivota myös niiden jotka käyvät töissä, joten en nyt ihan kamalan kalliiksi sitä omaa työpanosta hinnoittelisi. Vaihtoehtoiskustannus on tuo kunnallinen päivähoito.[/QUOTE]
Päivähoitoa voi käyttää vain normaalina työaikana. Entä jos onkin ylitöitä tai työmatka tai muu pakollinen meno? Eipä olekaan enää 502 e/kk vaan sen lisäksi tulee 30 e jokaiselta tunnilta (edellyttäen että hoitaja löytyy).
 

Yhteistyössä