Miehen todella vähäinen tupakointi

  • Viestiketjun aloittaja "Yksvaan"
  • Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";28258023]Käy huviksesi lukemassa, mitä tupakka oikeasti sisältää. Ei muita perusteluja tarvitse. Jokainen vähänkin älykäs tietää, että jokainen tupakka lyhentää sun elinvuosia.[/QUOTE]

Jokainen tupakka ei lyhennä ihmisen elinvuosia, vaan kyse on tilastollisista keskiarvoista. Tupakka on toki terveydelle haitallista, mutta jonkun yksilön elämää se ei lyhennä juurikaan, toisen taas vuosikymmeniä. Mutta ei se vaikutus ole mikään vakio.
 
savuton
Minua on aina hämmentänyt tupakkamyönteisessä keskustelussa se, että "kun sekin ja sekin eli niin pitkään, vaikka poltti askin päivässä." No niin. Ei se todista, etteikö tupakka olisi haitallista.
 
"vieras"
Jokainen tupakka ei lyhennä ihmisen elinvuosia, vaan kyse on tilastollisista keskiarvoista. Tupakka on toki terveydelle haitallista, mutta jonkun yksilön elämää se ei lyhennä juurikaan, toisen taas vuosikymmeniä. Mutta ei se vaikutus ole mikään vakio.
Jokainen tupakka vahingoittaa sun elimistöä ja sitä kautta lyhentää elinikää, vaikka sitten sillä viidellä minuutilla. Et voi sanoa, että tupakka ei lyhennä elinikää välttämättä ollenkaan, koska se ei pidä paikkaansa.
 
Lasse Lehtinen
Mitä iloa meillä on lisävuosista, joita ei voi elää täydesti. Eikö hieman lyhyempi, mutta hilpeämpi elämä olisi pikemminkin tavoittelemisen arvoinen? Tupakoinnin vastustajat syyllistyvät ristiretkellään moneen pahaan. Jos kaikkinaisen holhouksen, varjelun ja kieltojen tarkoituksena on pitkittää elämäämme sen nautittavuuden kustannuksella, julistaudun holhousvaltion viholliseksi tässä ja nyt. Elämisen arvoinen elämä, vaikka lyhyempikin, on kitumista parempi
 
  • Tykkää
Reactions: Mandi-Mae
Mielipidettäjä
Mun vaari kuoli keuhkoahtaumatautiin, josta syystettiin tietenkin tupakointia (pelkästään), joka varmasti myös olikin osasyy. Koko ikänsä vaari teki töitä, jossa metallipölyä, kaasuja ja muita kemikaaleja pääsi myös ilman kautta hänen keuhkoihinsa. Teki jopa eläkkeellä, koska oli tuota sukupolvea, joka ei voinut olla tekemättä mitään. Ei ole niin selviö, että hänen elämänsä olisi jatkunut pitempään, vaikka hän ei olisi koskaan polttanut tupakkaa. Ehkäpä joo, ehkäpä ei.

No, vaarini poltti, koska hänen mielestään tupakointi paransi hänen elämänlaatuaan. Hän kuolemansairaanakin poltti, koska piti elämää ilman tupakkaa huonompana elämänä.

Pidin sitä naurettavana syynä, enkä ymmärtänyt ollenkaan, kunnes eilen havahduin miettimään samaa itsekin. Olen lopettanut tupakoinnin vajaa vuosi sitten, kun tulin raskaaksi. Sitä ennen poltin juurikin noin tupakka tai kaksi päivässä, viihteellä enemmän. Ymmärsin, että en polttanut tupakkaa tupakan maun tai nikotiinin takia, vaan sen hetken vuoksi. Se tauko pelkästään itselle, ulkona, hetki ilman ajatuksia, hetki ilman mitään muuta päämäärää, kuin tupakan tumppaaminen. Hyvin lyhyt ja tarpeeton.

Kyllä sen voi kokea elämänlaatua parantavana hetkenä.
 
"hep"
[QUOTE="vieras";28259861]Jokainen tupakka vahingoittaa sun elimistöä ja sitä kautta lyhentää elinikää, vaikka sitten sillä viidellä minuutilla. Et voi sanoa, että tupakka ei lyhennä elinikää välttämättä ollenkaan, koska se ei pidä paikkaansa.[/QUOTE]

Kylläpä se voi pitää paikkaansa. Me voidaan kuolla ihan mihin tahansa tupakasta johtumattomaan sairauteen tai esim. onnettomuudessa.
 
Tuurisavuttelija
Koen ettei ne viimeiset vuodet vanhainkodissa sänkypotilaana ole sen arvoisia, että jättäisin ne muutamat sikarit tai savukkeet pois.
Eilen illalla kaivoin esiin yhden pikkusikarin ja menin ulkoterassille yksin. Luminen maisema, pensaissa valot ja tunnelma "olla vain hiljaa yksin". Mun nollaushetkeni. Voin sen toki tehdä myös viinilasin tai teekupin kanssa mutta.. :D
Moni asia lyhentää elinikää. Ylipaino on yksi niistä ja liikkumattomuus. Itse kuntoilen, syön puoli terveellisesti välillä herkutellen.. nautin elämästä ja pyrin mahd.stressittömään arkeen ja juhlaan.
Joku rattijuoppo voi ajaa ylitseni vaikka ensi viikolla. Joten yksi savuke tai viinilasi silloin tällöin lie pienempi paha. Mutta kukin tyylillään. Joku vaahtoaa tupakoinnista vaikka itselläänkin olisi parantamisen varaa elintavoissaan. + ne viimeiset vuodet eläkeläisenä eivät ole yhteiskunnalle hyväksi. Parempi kuolla ajoissa pois. ;)
 
Minä en malta odottaa että tämä lapsi syntyy ja pääsen taas nauttimaan niistä hetkistä. En ennenkään polttanut paljon, 2-5 päivässä kotona vähemmän koulussa enemmän. Mutta se hetki kun on saanut kanat, lampaat ja hevoset illalla hoidettua ja voi vaan nojailla sen hetken navetanseinään ja polttaa yhden tupakan... Se on se mitä ikävöin. Kyllä se on se määrä mikä vaikuttaa enemmän kuin tupakka itsessään. Koin sen hyvin konkreettisesti kun olin nuorena ulkomailla baaritöissä ja poltin puolitoista askia päivässä ja oleskelin yöt tupakinsavuisessa baarissa. Sillon oli keltaset sormet ja aamut röhisin ja köhisin enkä saanut henkeä. Siihen en halua palata enää koskaan, mutta ne tietys omat tupakkihetket aion itselleni suoda. :heart:
 

Yhteistyössä