miehet ei ymmärrä mitä lapset maksaa

Meillä ei ainakaan mies ymmärrä kuinka plajon mukulat maksaa.

Ensinnäkin ruuat ja vaatteet vie jo lapsilisät
sen päälle on harrastukset esim jääkiekko tulee maksamaan vuodessa 2000?. Muksut haluaa reissuunkin välillä. Käytiin Pariisissa ja reisuu makso 2400?. Arvaa vaan suostuko exä maksaan eurookaa.

Asumisen kanssa on erityisen hankalaa. Se ei ymmärrä että kolme lasta tarvii isot tilat.
Meillä on lainanlyhennys 850? kk ja saadaan se juuri ja juuri nyksän kanssa maksettua.
Eli nipin napin riittää, mutta exä ei auta yhtään.

 
nyksä
Kyllähän ne lapset maksaa, mutta ei ne vaadi reissuja Pariisiin :D
Meitä ollut viisi lasta ja kesän kohokohtia ollut huvipuistoretket ja kalareissut. Muutettiin vanhempien konkurssin vuoksi 3h + k rivitaloasuntoon omakotitalosta ja hyvin mahduttiin, koska oli pakko. Ei kukaan ole pakottanut ottamaan lainaa mitä pitää maksaa 850e/kk:ssa.

Eikö exäsi maksa elatusmaksuja? Hänelle kuuluu lasten normaalien kulujen maksaminen ei matkojen ja isomman asunnon lainojen. Sos.toimistoissa sanotaan, että lapsen keskimääräinen kulutus asumisineen on 420e/kk, josta sinun tulee maksaa itse oma osasi lasten elatusvastuusta. Ja laskettaessa elatusmaksua otetaan huomioon sekin, että exällesi jää rahaa omaan elämiseen.

Exän kuuluu osallistua elareilla lasten elatukseen, mutta ei voi vaatia maksamaan enemmän sillä verukkeella, että täytyy päästä matkoille ja olla isompi asunto.

Meillä mies on maksanut elareita ulosoton kautta 600 - 700 e/kk:ssa ihan sen takia, että exä temppuili lasten kanssa ja keksi valheita isästä. Lapset eivät esim nähneet isäänsä reiluun vuoteen kuin kaksi tuntia kerralla valvottuna kerran kahdessa viikossa. Tuon rahasumman jälkeen miehelleni olisi pitänyt jäädä vielä rahaa omaan elämiseen, mutta eivät ole riittäneet. Tuosta kaikesta seurauksena burn out ja masennus. Ollut nyt kotona 6 kk:tta, josta 3 kk:tta ilman rahaa. Ei kyllä ole maksanut elareitakaan eikä ihan heti maksa ennen kuin niihin saadaan jokin järki ja elatusturvatoimisto selvittää mihin on mennyt rahaa 25 000e neljässä vuodessa.
Meillä lasten kanssa ei ole käyty etelässä, äiti kerran ja itse kaksi kertaa vuodessa Intiassa tai muualla. Äidillä ei tällä hetkellä itsellään elatusvastuuta lapsistaan ollenkaan. Lasten kanssa tehdään sitä mihin rahat riittää eikä sillä perusteella, että exän kuuluu elareiden lisäksi maksaa matkat ja asunto.

Isällä pitää itselläänkin olla rahaa tehdä lasten kanssa jotakin.


=) =)
 
Niin, kyllähän etävanhemman kuuluu lastensa peruselatukseen osallistua, mutta matkat ovat vapaaehtoisia ja siis extraa. Etävanhempi voi halutessaan myös matkustella lasten kanssa ja silloin maksaa näitä matkoja. Jos ei halua/rahaa ole, niin sille ei voi mitään. Meillä ainakin ovat etälapset olleet välillä reissuilla mukana, ulkomaillakin, eikä etäisä todellakaan rahoita äidin kanssa tehtyjä matkoja.
Nykyään aika monet etävanhemmat hankkivat myös lasten vuoksi isomman asunnon, ainakin jos säännöllisesti tapaavat jälkikasvuaan. Se on kaikkien viihtyvyyden kannalta erittäin hyvä asia ja lapset huomaavat, että heidätkin on otettu huomioon. Eli isoja velkoja on muillakin kuin lähivanhemmilla.
Kalliista harrastuksesta ja sen rahoittamisesta tulisi sopia yhdessä, toinen ei voi automaattisesti vaatia toista maksamaan. Suotavaa tietysti olisi, jos lapset saisivat eronkin jälkeen tärkeää harrastustaan jatkaa, ja molemmat vanhemmat sen maksamiseen osallistuisivat.

 
meillä parempituloinen exä maksaa 120 euroa kuussa, eikä osallistu mihinkään, koskaan vie lapsia ulkomaille, eikä ymmärrä harrastuksiin, pyöriin tms meneviä kuluja. Tai siis ei maksa mitään näistä.

Aivan turhaa yrittää neuvotella, ei maksa ja piste.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.05.2007 klo 11:25 janina kirjoitti:
Meillä ei ainakaan mies ymmärrä kuinka plajon mukulat maksaa.

Ensinnäkin ruuat ja vaatteet vie jo lapsilisät
sen päälle on harrastukset esim jääkiekko tulee maksamaan vuodessa 2000?. Muksut haluaa reissuunkin välillä. Käytiin Pariisissa ja reisuu makso 2400?. Arvaa vaan suostuko exä maksaan eurookaa.

Asumisen kanssa on erityisen hankalaa. Se ei ymmärrä että kolme lasta tarvii isot tilat.
Meillä on lainanlyhennys 850? kk ja saadaan se juuri ja juuri nyksän kanssa maksettua.
Eli nipin napin riittää, mutta exä ei auta yhtään.
VOI HELLAN LETTAS!!
Eikö se ääliö maksakkan kaikke mitä se tyhmyyksiissään maksoi kun oli tuollasen äääääääliöööööön kans,OKEI PKKOHAN TÄN ON OLLA PROVO!!!
 
Mä en ymmärrä et miksi ei elatusmaksut voisi olla ihan tasantarkkaan lasketut. Esim jos nainen tienaa 100EUR ja mies 4000EUR niin lasten todelliset kulut kuukaudessa jaettaisiin tuloprosentin mukaan oikeuden mukaisesti tasan.
 
peuhu
\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.05.2007 klo 12:04 vieras kirjoitti:
Mä en ymmärrä et miksi ei elatusmaksut voisi olla ihan tasantarkkaan lasketut. Esim jos nainen tienaa 100EUR ja mies 4000EUR niin lasten todelliset kulut kuukaudessa jaettaisiin tuloprosentin mukaan oikeuden mukaisesti tasan.
Mutta niinhän ne pitäisikin jakaa, tulojen suhteessa ja on oikeusministeriön sivuilla summat mitä minkäkin ikäinen lapsi kuluttaa. "Todelliset" kuluthan riippuu rahan käyttäjästä ja siksi musta on hyvä että myös päättävät elimet ottaneet kantaa siihen paljon lapsi kuluttaa( nyt en puhu sairaista lapsista). MOLEMMILLE vanhemmillehan elastus on ankaroitettua vastuuta eli kummankin on velvollisuus työllistyä ja osallistua lapsen elatuksen kykynsä mukaan.
 
Meillä lasteni isä (ex-mieheni) maksaa elatusmaksun kahdesta lapsesta. Ei ole tullut mieleen, että maksaisi esim. meidän ulkomaanmatkoja tms. Harrastuksetkin ole itse kustantanut; poika harrastaa motocrossia ja judoa, tytär baletti ja ratsastusta.
 
Juuh.. Meillä lastenvalvojalla kun käytiin ex miehen kanssa, suostuin pienempään summaan kun mitä lastenvalvoja ehdotti. Mikä minä olen vetämään toista täysin persaukiseksi, kun sillä velkaakin on. Se mitä lapseni tarvitsee, niin exä on lupautunut maksamaan puolet kuluista elareitten lisäksi, eli esim harrastukset (ei kalliit), polkupyörät, sängyt, turvallisuuteen liittyvät asiat yms. 430? oli lastenvalvojan suositus, kun minä sanoin, että maksaa vain 350?. Ja exälle tuli hymy naamalle. Me eletään vallan mainiosti noilla summilla, kun miettii tuohon vielä lapsilisät päälle = 560? Itse olen vielä kelan rahoilla (900?/kk=75% palkasta,-verot), kunnes menen töihin niin tilanne on vielä helpompaa ja voi laittaa rahaa säästöönkin.

Sitä olen monesti miettinyt, että miksi lapsille annetaan tahto läpi ja annetaan heidän itse valita harrastuksensa. Minulle lapsena sanottiin suoraan EI KÄY - LIIAN KALLISTA, kun jotain harrastusta olisin halunnut harrastaa. Sitten fiksuna aloin harrastamaan salibandya, joka oli puoli ilmaista kirkon jengissä...mutta jokainen toki tavallaan kuluttaa rahat lapsiin.
 
herranen aika! Miksi exän pitäisi maksaa matkoja ja pyöriä yms...? Eihän he pääse nauttimaan arjesta lapsen kanssa niinkuin sinä, minä ja me. He varmaan maksaisivat mitä tahansa että saisivat lapsensa luokseen ja pääsisivät ostamaan pyöriä heidän yhteiseen arkeen!!!
Jokainen jatkaa elämää eron jälkeen. Ennen eroa olisi voinut miettiä erota vaiko ei..
 
Toi mun mielestä on vaikea ymmärtää että lähit ajattelee että exän on osallistuttava sänkyihin ym. kalusteisiin, hänhän ostaa jo omaan kotiinsa lapselle sängyn ja muut tarvittavat kalusteet.

Meillä mies maksaa 170 ?elaria, jos saman verran laitettaisi yhteisiin lapsiin joita on kaksi menisi 3x170? ja sit mun osuus (ois vaikka minimi kun olen kotihoidontuella ) 2x130? ja sitten tulee vielä lapsilisät 100?+110?.Siinä saisi laittaa kuussa 980? pelkästään lapsii, vielä pitäisi itsensäkin ruokkia ja vaatettaa, ostaa bensat että pääsee töihin ym. ei olisi ikinä varaa laittaa noin paljon lapsiin rahaa ja silti ovat saaneet pyörät sukset ym. harrastusvälineet.Se tarkoittaa sitä että etälapsi saa paljon enemmän ja silti äiti valittaa ettei se riitä, mä en oikeesti ymmärrä kun meillä on PAKKO riittää paljon vähemmän ja silti lapsilla on kaikki välineet ja ruokaa ja vaatteita.En tosin valita sillä etälapselle kuuluu se mitä saa mutta jos aletaan kinuamaan lisää niin se menee yli ymmärryksen :eek:
 
Heh.. meidän tapauksessa ei edes tarvinnut vaatia tai pyytää. Ex maksaa ilomielin lasten isoista ostoista puolet elareiden lisäksi. Kai mun ex mieheni on liian antelias, vaikka köyhä piru on velkojensa takia. Mutta jokainenhan sopii tavallaan. Ihmiset kun ei ole samaan muottiin rakennettuja, muutenhan kaikilla olisi samat menot ja tulot. Olen kaiketi onnellisessa asemassa kun monet tuntuu valittavan että ei rahat riitä tai että pitää ottaa lapsille vähemmän rahaa että ex pärjää. Mun ei tarvi vaatia, pyytää eikä varsinkaan ottaa. Pojat saavat hyvän elämän isältään sekä äidiltään ja myöskin vanhempien puolisoilta. Ihmiset eivät osaa erota sulassa sovussa nykypäivänä, kaikesta aina tapeltava. Onneksi ei meillä.
 
Miksiköhän missään ei oteta huomioon että useimmat etävanhemmat varaavat kotiinsa tilaa lapsille (iso velka), sängyt ja muut kalusteet, lelut, kirjat, polkupyörät jne. Sitten sen lisäksi pitäisi maksaa ne vielä toiseenkin kotiin? Ja jos itsellä ei ole varaa ulkomaanmatkoihin pitäisi maksaa exälle että voi matkustella? :LOL: Vai olisiko kiva että lapset tulevat etälle sohvalle nukkumaan eikä olisi mitään "omaa" siellä. Meillä exä pyytää koko ajan lisää rahaa ja haukkuu miestäni surkeaksi ja huonoksi isäksi kun ei rahaa tulvi ovista ja ikkunoista...
 

Yhteistyössä