Miehet ja synnytysvalmennus

  • Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti
ap
Miten teidän miehet ovat suhtautuneet synnytysvalmennuksiin? Meidän nurisee, mutta tulee mukaan kun pakotan. Tänään käytiin Jyväskylässä tutustumiskäynnillä sairaalaan. Sinne hän lähti suht koht kiskomatta, erityisesti kai ettei mun tarvitsisi ajaa. Viihtyvätkö muiden miehet näissä?
 
Meillä ne nyt oli melko turhiakin... et eipä sillä....
Mutta ko esikoinen, ni tuohan oli kans ku lentoon lähdös... :D

Mut pääasia oikeestaan on, et kertoo mitä haluaa miehen tekevän synnytyksessä vai haluaako mitään. En mie ainakaan tosiaan kokenut noita valmennuksia mitenkää nii valmentaviks tai auttaviks... semmoista löpinää, jonka ties jo muutenki....
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Miten teidän miehet ovat suhtautuneet synnytysvalmennuksiin? Meidän nurisee, mutta tulee mukaan kun pakotan. Tänään käytiin Jyväskylässä tutustumiskäynnillä sairaalaan. Sinne hän lähti suht koht kiskomatta, erityisesti kai ettei mun tarvitsisi ajaa. Viihtyvätkö muiden miehet näissä?
Me emme kumpikaan käyneet. Yhdessä tilaisuudessa olimme yhdessä ja huh huh, mitä touhua. Aivan järkyttävää lässytystä ja yhteystietojen vaihtelua muiden pariskuntien kanssa. Emme vaihtaneet, emmekä toiste menneet. Hienosti syntyi esikoinen maailmaan ilman valmennuksiakin. Naurettavaa ajanhukkaa mielestämme.
 
Mun mies oli mukana synnytyssairaalakäynnillä (tutustuminen ja hiton pitkä&puuduttava imetysinfo), perhevalmennuksessa kävin yksin enkä nähnyt mitään syytä siihen että miehenkin olisi pitänyt siellä olla (juteltiin raskauden ajan vaivoista, rintapumpuista, synnytysasennoista jne).

Molemmissa synnytyksissä on ollut mukana.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Mun mies oli mukana synnytyssairaalakäynnillä (tutustuminen ja hiton pitkä&puuduttava imetysinfo), perhevalmennuksessa kävin yksin enkä nähnyt mitään syytä siihen että miehenkin olisi pitänyt siellä olla (juteltiin raskauden ajan vaivoista, rintapumpuista, synnytysasennoista jne).

Molemmissa synnytyksissä on ollut mukana.
kyllä meillä käytiin läpi myös isän roolia synnytyksessä, annettiin vinkkejä, isät sai itse kysellä mitä halusvat jne. ei se ollut niin äiti-orientoitunutta. ja kaippa nuo ukotkin sitten helpommin ymmärsvät mitä kaikkee vaivaa se raskaus voi tuoda mukanaan, kun joku oikeen "virallisesti" asiat esitti eikä vaan kuullu vaimon narinaa B)
 
ap
Mulla on kilokaupalla kaksplussalehtiä, niissä on paljon asiaa aiheesta. =) Tosi kiva muutenkin, melkein mistä vaan olen hommannut vauvan tavaroita, aina joku lykkää lisää lehtiä matkaan.
 
"vieras"
Ensimmäisen lapsen kohadalla mies kävi mielellään mun kans valmennuksessa ja me koimme sen ihan hyödylliseksi. Riippuu varmasti paljon kunnasta ja pitäjästä mitä valmennus sisältää, mutta meillä käsiteltiin paljon myös isän roolia synnytyksessä, imetyksessä (varsinkin ongelmatilanteissa sekä seksuaalisuuden kannalta), vauvanhoidossa ja parisuhteen muuttuessa perhe-elämäksi. Toisen raskauden aikana mies oli mukana lähes jokaisella neuvolakäynnillä. Meillä tosin oli neuvolassa meneillään pilottikokeilu jonka aikana oli "pakollista" isän käydä neuvolassa vähintään kerran, sekä osallistua kotikäyntiin raskauden aikana, mutta mielellään mies tuli mukaan aina kun pääsi, lähinnä tosin varmistamaan että minä muista kertoa kaikki vaivani (olin sairaslomalla useamman viikon vastentahtoisesti ja olisin varmaan vähätellyt oireitani jotta pääsisin pian taas töihin, jos mies ei olisi ollut mukana). Olen kuullut monilta muilla paikkakunnilla asuvilta kavereilta ettei valmennuksen tai neuvolat ole läheskään samanlaisia ja yhtä hyödyllisiä, joten ymmärrän kyllä ettei ne välttämättä huvita.
 
"JJJ"
Meillä sekä minä että isä käytiin "pakon edessä" valmennuksessa. Täysin turha hömpötys lässytys oli. Onneksi seuraavien kohdalla ei ole tarvinnut käydä.
Onko jossain joskus pakotettu valmennukseen? Ei meillä ainakaan. Kolmatta odotan syntyväksi enkä ole kertaakaan valmennuksessa käynyt (olen työni vuoksi opiskellut poikimiset, porsimiset ja varsomiset etu- ja takaperin ja koska esim lehmän poikiminen käy ihan niin kuin ihmisen synnytys en kokenut mielekkääksi tuhlata aikaani moiseen)
 
vierailija
Meillä nimenomaan mies oli synnytysvalmennuksessa meistä ainoana, kun olin itse kiinni töissä toisella paikkakunnalla. Hän keräsi kaiken tärkeän infon ja opasti minua. Olivat katselleet jonkun videon (jonka sai minulle lainaan kotikatseluun), ja sanoi kyllä, että se tuntui vähän ahdistavalta sekä hänestä että aika monesta muusta paikalla olleesta. Omasta mielestäni video oli ihan normaali eikä ahdistava. Oli hyvä, että hän kävi valmennuksessa - me naiset varmasti enemmän haetaan itse netistä tietoa yms, miehet taas mielellään kuulevat joltain asiantuntijalta suoraan mitkä ovat omat tehtävät synnytyksessä. Toisessa perhevalmennuksessa eli vauvan hoidossa olimme yhdessä.
 

Yhteistyössä