Miehille pitäs olla oma neuvolatunti siitä mitä isyysloma...

  • Viestiketjun aloittaja kuka kannattaa
  • Ensimmäinen viesti
kuka kannattaa
...tarkoittaa!! Onkohan jossain tällaista? Meille nyt toinen lapsi syntynyt ja mies on isyyslomalla, mutta :headwall: :headwall: Vitsit ku ne ei vaan tajua mistään mitään. :'(

Mieheni mielestä on tosi paljon jos hän on esikoisen kanssa ja käyttää häntä ulkona. Itse saan sillä aikaa hoitaa rauhassa vauvaa. Mutta sitten pitäs kai jonkun laittaa ruokaa ja siivota ja pestä pyykkiä ja.... mitään miéheni ei oikein tajua tehdä oma aloitteisesti vaan kaikkea saa pyytää. Sit esikko ehtii jo raivostua ja huutaa nälkäänsä ja väsymystä kun ei oo ruokaa ja....

entäs sit ku jään yksin kotiin kun mies lähtee maanantaina töihin. No ei mitään, mä vaan selviydyn hienosti kaikesta ja käytän vielä esikoista ulkonakin... :headwall: :headwall:

Kyllä nuilla miehillä on oppimista. Raivostuinkin sille jo ja sanoin et soitan meidän neuvolatädille ja haluan et se menee sen kans jutteleen ;) Olkaa te onnellisia joiden miehet tajuaa jotain.

Anteeksi, mut vähän helpottaa.
 
neiti vaalea
sama juttu tosiaan huomattu..ei miehistä(tai ainakaa mun) oo paljoo apua... :ashamed: ite saa kaiken kuitenkii hoitaa. mulle on kyl suurjuttu jos mies viittii toisen lapsen kans johonki ees vähäks aikaa mennä, saan hetken ittelleni :wave:

kyl miehetki tartteis jotain neuvolaa :wave:
 
hmm..mulla nuo nassikat ainaki vaan söi ja nukku ja kakkas sillon ku oli mies isyys lomalla..ähh, ehkä mä en nyt taas vaan ymmärtäny oikeen.. :/ mutta tuntus ettei sitä vauvaa nyt ihan kokoaikaa tarvi kantaa tai hyysätä (niinsanoakseni).. :hug: ota vaan rennosti, kyllä se siitä suttaantuu!!
 
Mies siivosi ja teki ruokaa ja pesi pyykit ym. 3 viikkoa sitä kun tultiin vauvan kanssa kotiin. Ja ehkä puoleen vuoteen en imuriin koskenut.

Katsotaan miten menis toisen vauvan kanssa nyt kun on tottunut että olen kotona ja hoidan ruuan pöytään ym.

Olen jo vähän sanonut että miten jos tässä alkaa pahoinvointi, kuka laittaa ruuan ja hoitaa huushollin?
 
juu mietin tuossa ihan samaa joskus itekkin...miehelle kun se on isyysLOMA jollon mies vaan on lapsen kanssa...mutta äidille äitiysloma on kodinhoitoa tukka putkella :/
meillä mies ei oikein sitäkään oo hokannu että kun olin hoitovapaalla niin mun ei jo sen sanan perusteella kuulu tehdä kaikkia kodintöitä vaan koska oon kotona vaan HOITAA sitä lasta :kieh:

no toisaalta oon itekkin menny siihen pisteeseen että jos yritän tässä aamupäivästä pojan hoidon ohella siivoilla ja jopa tiskatakin niin sit illalla kun mies on pojan kanssa (ainakin nyt enempi kun olen viimeisilläni ja voin hyvällä omalla tunnolla sanoa että menkääs kaksin kävelylle kun mä en niin pitkiä lenkkejä jaksa enää....) niin sitten mulla on sitä "omaa"aikaa...jonka joskus tosin käytän siihen kodinlaittoon jne.. :ashamed: ;)

mun mies ei kans oo hokannu sitä että sen työpäivä alkaa klo 6 ja loppuu puol kolme mutta mulla se jatkuu 24/7 \|O

no ehkä sitä sitten muutamien vuosien päästä kun päätän tän kotiäitiyden työhön menemällä tuo tajuaa välillä taas ettei kaikki synny itestään meinaan noita kotihommien tekoa jne....siihen tosin on vielä muutama vuosi aikaa ellen kyllästy meininkiin sitä ennen :whistle:
 
Miulla on kanssa se kokemus, (tuosta omastani siis, eli yleistän lahjakkaasti ;) ), ettei miehet edes "nää" tai "ymmärrä" niitä ruuanlaittoja ja muita sotkuja.

Meillä ainakin toimii parhaiten (ei siis pelkästään isyyslomalla vaan ihan yleensä), että mie selkeesti kerron, mitä mieheltä toivon. Ja parhaan lopputuloksen saa, jos jaksaa vielä muotoilla sen toiveen kauniisti.

Mie en tiedä, mikä on teidän tapa kommunikoida, mutta entä jos kirjottasit vaikka miehellesi kirjeen. Tyyliin kiitos kun ulkoilet esikoisen kanssa jne. ja jatkat, että siulle ois hurjan tärkeää/siusta todella mukavaa, jos mies auttaisi vielä ruuanlaitossa jne. :)
 
Hmmm... Mitäs kaikkea sen miehen sitten pitäis tehdä?
Kun meillä kolmas synty, mies oli viikon isyyslomalla. Autto vauvan ja isompien hoidossa, se kumpi ehti siivota, siivos. Mies kävi kaupassa, ku mä en päässy liikkumaan kunnolla. Eipä tuo oikeestaan tehny yhtään enempää hommia ku normaalisti.
 
kuka kannattaa
En tarkoita sitä että vauvaa pitäs koko aika kantaa ja hyyssätä, ei todellakaan tarvi, mutta kyllä se jo pelkästään kuitenkin aika paljon vaatii aikaa kun syötät vauvaa joka välissä ja sit vaihdat vaippaa. Siinä sitten samassa esikoinen pyörii jaloissa ja vaatii et tehdä sitä ja tätä hänen kanssaan ja mies vain hyvällä tuurilla katsoo telkkaria eikä korvaansa lopsauta! Et se siitä! :/

Silloin kun vauva sit nukkuu, itse pumppaan maitoa tisseista ja onhan kiva käydä suihkussa ja huolehtia vähän itsestäänkin. Sitten laitat ruuan ja peset pyykkiä ja.... Kyl mä ainakin myönnän et ois mustakin kiva jossain välissä edes hetki vaan rauhassa istua ja tehdä jotain omaa juttua.
 
kannatan
Miehille pitäisi ylipäätänsä pitää oma tunti jossa kerrotaan kuinka muutenkin pitäisi olla avuksi kun lapsi on tullut taloon!Samoin kannatan tuntia anopeille(ja mukaan saisi mennä kälyt ja omatkin vanhemmat jos vanhemmat katsoisivat tarpeen),ja heille kerrottaisiin kuinka se vauva mullistaa elämää,antaa vanhempien tehdä kuten tahtoo.Eikä nykyaikana olla enää niin antiikkisia kuin esim.70-luvulla,anopin mielestä kun hänen poikansa saa olla tekemättä kotona yhtään mitään ja ryypätä ja mennä vain menojaan,koska miehet kuulemma ovat sellaisia!Eikä hänenkään tehnyt mitään kotona silloin vuonna öö.Kun se on naisen osa!Että kiukuttaa!!!!!! :kieh: :kieh:
 
Kannatetaan
edelliseen korjaus:hänenkään mies tehnyt mitään..mies sana jäi pois.että hällä näköjään asenne se että laitetaan vahinko kiertämään!kuinka olisi jos oman tyttären mies ei tekisi aikanaan mitään..
 
Hmmm.... jos mies ei ole kotiorja ennen isyyslomaa, tuskin hän sellaiseksi muuttuu loman ajaksi. Yrittäisit nauttia siitä mitä sinulla on, eli mies hoitaa sen toisen lapsen, se on sen isomman mustasukkaisuudelle varmasti hyväksi, että isä on läsnä ja huomioi (vaikkakin ehkä omalla tavallaan).

Olen useasti kuunnellut, kun isät viettää isyyslomaa, ne viettää sen autotallissa tekemässä kaikea sellaista mitä ei ole työviikoilla ehtinyt ja käy sitten sisällä VALMIISSA PÖYDÄSSÄ syömässä.
 
lisko
Kyllä se vaan tuntuu olevan niin että miehelle isyysloma on palkinto siittiöiden menestyksellisestä käyttämisestä. Ei vapaata työstä, jotta mies voisi myös tutustua uuteen tulokkaseen ja auttaa äitiä toipumaan raskaudesta ja synnytyksestä. Voi miehiä. Kyllä ne yllättyisivät kun kuulisivat asioiden oikean laidan... :LOL:
 
Meillä mies totesi aina että kyllä mä teen jos vaan pyydät sitten kun pyysi sanoi että kun et anna tilaa mun tehdä oma-aloitteisesti. :headwall: se siitä isyyslomasta.
Viikon oli vauvan likaiset vaatteet huoneen lattialla kun lopulta huomautin miehelle että ne vois korjata pois kun oli siihen jättänytkin, suuttuhan se .

Miehet tarvitsis oman neuvolan ja yhtä monta käyntiä siellä kun äideilläkin on raskauden aikana.
 
Ei ne käsitä kuin rautalangasta vääntämällä :D Meidän ukko kyllä osallistuu ihan hyvin, mutta ellei sinne sano että pyykkiä pitäisi pestä niin kuvittelee että kyllä ne sinne kaappiin itsestään ilmestyy. ;) Eli neuvoisin etukäteen keskustelemaan siitä mitä odotatte mieheltä isyysloman aikana.

Mitä jos ap tekisit vaikka listan asioista, mitä kaikkea yleensä päivän aikana teet? Sitten näytät sen miehelle ja pyydät hoitamaan vähintään puolet että voit itse keskittyä vauvan hoitoon. Ehkä sitten käsittää, mitä siihen päivään rutiiniin oikeasti kuuluu...
 
Voi kun mulle tuli ikävä omaa miestä, onkohan toi mun mies jotenki erikoistapaus kun se auttoi todella paljon kaikissa kotihommissa isyyslomallaan ja hoiti suurimmaksi osaksi yösyötöt ja valvomiset :heart: Me ihmeteltiinki synnytysvalmennyksessa kun muut isät innoissaan suunnittelivat pitävänsä isyyslomansa sorsan/hirvenpyyntiaikaan :eek: Mun mies tykkää kans metsästää/kalastaa mut kyllä se nyt tajus et mitä varten se isyysloma oikeesti on.. Täytyykin muistaa sanoo sille miten ihana se on kun tulee töistä kotiin =)
 
kannatetaan
Tai sitten kun tekee listan 24h,mitä on tehnyt,kuten minä tein,niin se luetaan naureskellen läpi,rytätään se palloksi ja heiteään minua kohti sillä.Ja sitten otan ja kerään sen lattialta ja vien roskakoriin.Ettei sekään aina auta.Ehkä joissakin tapauksissa.Eilenkin kun sanoin että mies vois hoitaa lasta eikä lähteä taas kavereiden kanssa,sanoi että vie kyllä äidilleen,sanoin että naisen on oikeus levätä kotona niin että lapsi ja mies ovat kotona..kommentoipa sitten vain 'pidä tupa kiinni tai heitän sua tällä lehdellä ja vedän turpiin'... :'( en ole vuoteen nukkunut kokonaista yötä tai saanut vain levätä tms.tehdä jotain kivaa itselleni..
 
Tää onkin mielenkiintoinen juttu, tässä tuleekin hyviin esiin ne sukupuolirajat ja rajoittuneisuudet :D Jotenkin kautta aikojen on ajateltu että mies on niin tyhmä ja yksinkertainen et sille oikeesti tartte sanoa et: hei, nyt on likaista, siivotaan. Nyt on pyykkikori täynnä, pestään pyykkiä. Nyt vauva itkee, otetaan se syliin. Nyt ei oo puhtaita astioita, tiskataan jne.. Ja tuota heikkoa aloitekykyä on tietenkin ruokkimassa lauma tiskirättiämmiä jotka marttamaisesti paapovat noita kyvyttömiä miesraukkoja tekemällä kaikki kotityöt "laadusta tinkimättä ja itseään säästämättä" :LOL:
Olen kyllä ihan samaa mieltä kuin aapee et miehille se neuvola olisi kyllä tosi tarpeen! Kyllä ne äijät osaa tehdä ja ajatella kunhan joku muistuttaa niitä et koti ja perhe on yhteisyritys eikä vaimo ole mikään johtajaperuna joka sanoo kuka tekee ja mitä. Kun kaikki tekee yhdessä, homma sujuu eikä kenellekkään tule kotihommista marttyyrin viitta harteille. Jokainen kun näkee mikä homma on tekemättä ja tarttuu siihen, huomaakin pian et kotihommia on kyllä aika sopivasti eikä niihin tartte kyllästyä.
 
Keittiönoita
Voisi olla ihan hyvä idea, mutta miehen pitäisi kyllä sitten saada tehdä ne kotityöt omalla tavallaan. Mä asuin joskus nuorena vähän aikaa yhden siivousfriikin miehen kanssa ja meinasin hulluksi tulla. Jos mä keräsin aamaistarvikkeet ruokapöydästä, niin eikös tää hemmo mennyt jääkaapille, ottanut just sinne tuorekelmussa laittamani juustopalan pois, otti kelmun veks ja asetteli uudestaan niin, ettei siihen kelmuun jäänyt yhtään ryppyä. Noh, en mä montaa kertaa viitsinyt niitä ruokia kaappiin laittaa, kun kerran mun tapani laittaa ei koskaan kelvannut. Sama juttu oli monen muun kotityön kanssa.
 
kuka kannattaa
onpas tästä tullut mielenkiintoista keskustelua. =) Ennenkaikkea mukava huomata etten ole näköjään ainut, vaikka kylläkin toivoisin ja kaikille sen soisin että saisivat levätä rauhassa ja nauttia vauvasta kun mies on kotona isyyslomalla.

Kerronpas vielä katkerana tähän loppuun et kuinka mieheni ennen synnytystä puhui et jää isyyslomalle viikoksi kun lapsi syntyy. Näin kuitenkin sitten kävi: kun pääsimme vauvan kanssa laitokselta kotiin niin mieheni oli muka pakko mennä seuraavana päivänä töihin. en tiennyt siitä mitään kun kuvittelin että tietty hän nyt isyyslomalle jää. Jäin sitten yksin kotiin kahden pienen lapsen kanssa siksi päiväksi ja se mieheni työpäivä venyikin 15 tuntiseksi!!! :'( sanoi vaan et pakko jos aikoo kotiin seuraavalla viikolla jäädä. että näin meillä.
 
Chi
"Hmmm.... jos mies ei ole kotiorja ennen isyyslomaa, tuskin hän sellaiseksi muuttuu loman ajaksi."

Ja nainenko on sitten luonnostaan 24/7 kotitalouskone, mahdollisen työssäkäynnin ohella? :eek: Neuvolassa pitäisi kyllä olla erikseen miehille edes yksi käynti, jossa juteltaisiin isyydestä ja siihen liittyvästä vastuusta, sen verran hukassa on monet miehet.
 
Sen verran mie kyllä lisäisin tähän keskusteluun, että miun mielestä se ei todellakaan ole neuvolan tehtävä valmentaa isää isäksi. Enkä mie oikein usko, että tunnin luento (tai edes keskustelu) siitä, miten elämä muuttuu vauvan jälkeen terveydenhoitajan kanssa muuttas oikeesti mitään.

Miusta sen keskustelun paikka on kotona naisen ja miehen välillä.
 
just
Olen samaa mieltä miehille pitäisi olla neuvolassa oma tunti jossei jopa viikkokin,että jotain menis sinne kalloon!!!!!

Taitaa miehillä järki mennä jäähän kun lapsi syntyy.

Omani oli esikoisen syntymän jälkeen niin pyörryksissä,että varpajaiset kesti kaksi iltaa......oli todella upea kokemus minulle... :kieh:
 
Miehelle pitää varovasti vihjailla ja kertoa, että mitä haluat. Antaa vaihtoehtoja, että minkä työn haluavat tehdä... jos suoraan pyytää, niin sitten eivät ainakaan tee sitä.

Minä kysyn aina välillä, että voisitko kuoria muusiin perunat, niin minä voin tehdä loput. Jääkaapista löytyy yleensä nakkeja, lihapullia, maksalaatikkoa tms mitkä nopea lämmittää muusin kanssa. Eli itselle jää aika pieni osa siitä ruuan teosta!!!

Samaten välillä kysyn, että kumman valitset tiskikoneen vai pyykkikoneen tyhjennyksen. Saan näin miehen kanssa tehtyä työt puoliksi.
Tai että minä laitan pyykkinarulta kuivat pyykit kaappeihin ja mies sitten laittaa uudet kuivumaan...
Näin saa miehestä ainakin pienen avun kotitöihin!!
 
Keittiönoita
\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.05.2007 klo 15:09 minä kirjoitti:
Miehelle pitää varovasti vihjailla ja kertoa, että mitä haluat. Antaa vaihtoehtoja, että minkä työn haluavat tehdä... jos suoraan pyytää, niin sitten eivät ainakaan tee sitä.

Minä kysyn aina välillä, että voisitko kuoria muusiin perunat, niin minä voin tehdä loput. Jääkaapista löytyy yleensä nakkeja, lihapullia, maksalaatikkoa tms mitkä nopea lämmittää muusin kanssa. Eli itselle jää aika pieni osa siitä ruuan teosta!!!

Samaten välillä kysyn, että kumman valitset tiskikoneen vai pyykkikoneen tyhjennyksen. Saan näin miehen kanssa tehtyä työt puoliksi.
Tai että minä laitan pyykkinarulta kuivat pyykit kaappeihin ja mies sitten laittaa uudet kuivumaan...
Näin saa miehestä ainakin pienen avun kotitöihin!!
Isyyslomista mulla ei ole mitään kokemusta, kun olen kummankin muksun kanssa tullut laitokselta yksin kotiin. Mutta tuon mun 15 veen pojan kanssa nimenomaan tehoaa yksinkertaiset ja selkeät pyynnöt: voisitko viedä roskat, viitsistkö imuroida jne. Vihjailusta se ei tajua yhtään mitään :D
 

Yhteistyössä