mielekästä tekemistä sisälle...

Marjaana76
Sehän on selvä tosiasia, että eri lapsia kiinnostavat eri asiat. Jos on motorisesti aktiivinen lapsi, niin ei lasta välttämättä kiinnosta istua kauaa paikoillaan esim. piirtämässä. Ja varsinkin jos keli yhtään sallii, niin mikäs siellä ulkona ollessa on. Toisaalta kyllä sisälläkin voi keksiä monenlaista puuhaa, jossa lapsi saa olla liikkeessä.
 
pelkkä marjaana
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.06.2006 klo 13:04 Marjaana76 kirjoitti:
Sehän on selvä tosiasia, että eri lapsia kiinnostavat eri asiat. Jos on motorisesti aktiivinen lapsi, niin ei lasta välttämättä kiinnosta istua kauaa paikoillaan esim. piirtämässä. Ja varsinkin jos keli yhtään sallii, niin mikäs siellä ulkona ollessa on. Toisaalta kyllä sisälläkin voi keksiä monenlaista puuhaa, jossa lapsi saa olla liikkeessä.
Hih...huomasimpa nimimerkkisi...minäkin olen marjaana ja vm 76....
 
Meillä tyttöä (vähän yli 1v. ) kiinnostaisi lähes pelkästään vain ulkona oleilu. Sisällä känisee melkein kokoajan, mutta ulkona on yhtä hymyä ja mennä viipottaa tyytyväisenä edestakaisin... Ja sisällä olessaan ei ainakaan kiinnostu mistään sellaisesta jossa pitäisi paikalla olla. Liikkeessä on kokoajan ja ulkona ollaankin nyt yritetty paljon olla, kun siellä ainakin viihtyy... = )

Eipä ollut tästä sinulle ap kyllä yhtään apua... ;-) Mutta vinkkejä tekemisestä ottaisin minäkin mieluusti vastaan, jos jollain niitä on antaa.
 
Moi,

meillä on 1-vuotias tyttö, joka innokas liikkumaan ja vieläpä ikäisekseen melkoisen ketterä menijä. Laiska äiti kun olen, niin me ollaan todella paljon ulkona. Siellä on vain niin paljon helpompi viihdyttää tyttöä ja välillä hän unohtuu omiin leikkeihinsäkin.

Sisäleikkejä olen minäkin pohtinut. Olen yrittänyt ottaa tytön arkitoimiin mahdollisimman paljon mukaan. Taaperokärry ja perässä vedettävät lelut ovat hienoja juttuja - myös äidin kannalta. =D Ja keinuhevonen, sellainen Jukka-lelujen punainen puinen heppa, on ollut ehdottoman hyvä lelu. Keinumisen lisäksi se on juuri sopivan kokoinen tytön omiin leikkeihin.

Meillä ei neiti onneksi vielä kiipeile sisällä paljoa, mutta olen miettinyt, pitäisikö välillä kasata tyynyjä pinoksi patjalle. Ihan vain, että pääsisi kokeilemaan erilaista liikkumista välillä. Meillä noi patjat on toimineet kuperkeikka-alustana tähän asti. Säkkituoli taitaa olla kanssa hyvä itsenäisemmälle kiipeilijälle. Toimi ainakin puistossa.

Mä olen myös miettinyt, että miten ton 1-vuotiaan saisi mukaan ruuanlaittoon. Nykyisin istuu syöttötuolissa mun vieressä ja saa maistiaisia tai ainakin nuuhkittavaa, kun teen ruokaa. Ja siinä saattaa viihtyäkin välillä. Käsitiskikin voisi olla paikalleen rauhoittava kokemus, jos äidin hermot vaan kestävät.

Piirtämistä meillä on muuten kokeiltu veteen kastetulla pullasudilla paperille pöydän ääressä. Paperissa näkyi jälki, mutta siivoamista ei tullut. :) Se voisi onnistua vielä paremmin, jos olisi seuraa piirtämään.

Kovin pitkään ei toi meidän neiti rauhoitu muuta kuin omiin leikkeihinsä. Ei taida sua auttaa ajatus siitä? Toivottavasti sait edes vähän vinkkejä, mitä voisi kokeilla.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.06.2006 klo 22:46 Tikru kirjoitti:
kun kyseessä 1v-kiipeilijäpoika? Mistä kiinnostuisi hetkeksi? Olis kiva esim leipoa tai piirtää esikoisenkin kanssa joskus...mutta ulos olis tuolla 1v-pojalla kova vietti.
 

Yhteistyössä