Mielestanne sopiva aika lapselle?

Moikka!
Kaipaisin ulkopuolisten mielipiteita tilanteeseeni lapsen saamisen suhteen.

Eli olen 18v. ja kihloissa, asumme yhdessa mieheni kanssa. Itse opiskelen lukiossa ja miehella vakituinen tyo.
Itse koen itseni riittavan kypsaksi saamaan lapsen, ja miehellani ja minulla molemmilla vauvakuume.
Tulen saamaan tukea lahipiirilta.
Vauvan takia opiskeluni lykkaantyisivat vuodella ja lukiosta jatkaisin sitten eteenpain, en tosin tieda viela mille alalle.

Kaipaankin rehellisia mielipiteita siita, onko tilanne mielestanne seka vanhempien etta vauvan kannalta minkalainen?

Kiitos!
 
Itse en ole minkäänlaisessa parisuhteessa. Täytin juuri 18 vuotta ja opiskelen ammattikoulussa viimeistä vuotta... tosin kävin viimeviikolla kirjoittamassa keskeytyspaperit koululla, eli jatkan sitten kun aika on taas (alkuun suunniteltiin, että menisin takaisin elokuussa 2013, mutta katsoo jos sitä aikaisemmin jaksaisi). Itselläni on koko perheen tuki (niin henkinen kuin rahallinen), eli vanhemmat, isosisaret + heidän puolisot. Itse kun olen nuorin.
Minulla ainakin positiivinen katse eteenpäin, ja sulla kuitenkin mies rinnalla, jolla työ eli teillä varmaan helpommin tulis menemään. Itse en nyt kuitenkaan viiti turhia stressailla tulevia, vaan annan asioiden mennä omalla painollaan.

Eli jos vertaa minun tilanteeseen, niin silloin ainakin mielestäni jees, jos vauva on siis molemmin puolin toivottu. :)
 
Mielestäni lapsi asioissa on tärkeintä kuunnella omaa sydäntään, joku on valmis äidiksi 18-vuotiaana, joku 30-vuotiaana. Kumpikin yhtä hyvä. Ulkoisien tekijöiden en antaisi häiritä vanhemmuustoivetta, ei tarvitse olla omistusasuntoa, autoa, tutkintoa ja ura aluilla.

Itse tulin toivotusti raskaaksi 20-vuotiaana, esikoinen syntyi ennen kuin täytin 21. Vanhemmuus on rankkaa, mutta oma lapsi on parasta maailmassa. Tämä oli minulle oikea aika, vaikka oli opinnot kesken. Mies on vähän vanhempi, mutta olen aina tietänyt haluavani vanhemmaksi, jos vain se oikea sattuu kohdalle. Sattuikin sitten odotettu aiemmin, tai en oikeastaan ollut suunnitellut elämää mitenkään. Se vain meni näin :) Nyt on ihana 10-kuinen pieni lapsi, opinnot ja nuoruus. Kaikki on sopivassa tasapainossa elämässä. Olen taiteillut opintoni niin, että valmistun lähes määräajassa ja saan silti pitää lapseni kotihoidossa.

Pieni lapsi pärjää vähällä, meillä ei mene paljon mitään rahaa vauvaan kuussa, koska imetän, teemme ruoat itse, kestovaippailemme ja kierrätämme tavaroita.

Nuorena äitinä vanhemmuuden ottaa ehkä enemmän pilke silmäkulmassa, turhalta hösöttämiseltä välttyen. Oma äitini nauroi aina minulle, kun laitoin vauvan pienenä likaiselle lattialle jonkun rätin päälle ja istahdin viereen höpöttelemään kahvikupin kanssa. Vanhemmuus ei ole niin vakavaa ;) Valvomiset ovat olleet rankkoja, mutta ehdottomasti olisivat rankempia, jos olisin 10 vuotta vanhempi.
 
silloin, kun vähintään toisella on työ, molemmilla mielellään ammattitutkinnot tai ainakin melkein. meillä on sopiva hetki nyt. mieheni valmistuu keväällä ammattikorkeasta, minä ensi vuonna(samasta koulusta). molemmilla on vakituinen työ, plus mies perustamassa firmaa. on rahaa ja rakkautta. äiti yks päivä totesi erääseen keskusteluun, että kyllä semmonen 24-25v on sopiva ikä tulla äidiksi -miksei jo 23..ja itsehän olen 23v. yhtään nuorempana en ole potenut edes kuumetta. meillä on aina ollut asiat hyvin kotona ja olen omaksunut, että lapsia tehdään sitten kun on perustat kunnossa ja vain sen verran kun ITSELLÄ on varaa elättää. me haaveillaan kahdesta :)
 
voi kurasaapas, kirjoituksesi kuulosti ihanalta ;) Näen siinä paljon itseäni. Ja yleensä nuorissa äideissä huomaan juuri tuon, että mennään sen lapsen tasolle sinne lattialle ja kaikilla on mukavaa kun ei oteta turhia paineita esim.lattian puhtaudesta. Sehän on sivuseikka josta mummut hössöttää. Kun äiti on rento ja luonnollinen lapsensa kanssa niin lapsikin on onnellinen.

Jäädessäni äitiyslomalle olimme mieheni kanssa molemmat ammattikoulun käyneet ja töissä ja asuimme yhdessä, vaikka olimme vähän alle 20-vuotiaita. Olimme puhuneet vauvasta jo pari vuotta ennen sen tekoa. Rahaa oli säästössä vuosiansioni verran ja ei se pieni vauva tai pieni lapsi paljoa tarvitse eikä meillekkään mitään ostettu uutena :)

En ole kokenut vanhemmuutta rankaksi, mutta onhan se haastavaa, kun on vastuussa pienestä elämästä ja siitä että lapsi saa jokaisen tärkeän hivenaineen ja oikean sekä johdonmukaisen kasvatuksen ja oikean tuen kehitykseensä yms. En silti yritä olla täydellinen äiti, koska lapsenikaan ei ole täydellinen eikä kukaan muukaan.
 
Elämässä ei ikinä tule eteen sitä juuri oikeaa aikaa tehdä lapsi. Niinpä kannattaa tehdä lapset silloin, kun niitä haluaa. Jos podet vauvakuumetta ja miehesi on samalla linjalla, niin astukaa seikkailuun. Tehkää lapsi ja eläkää sitä aikaa. Äitiysloman loputtua elämä ehkä sitten näyttää mihin mennä sitten. Ei pidä, eikä kannata suunnitella liikaa.

Itse olen 19. Sain suunnitellun lapseni 18 vuotiaana. Istuin kirjoituksissa vauva mahassa ja yo-juhlissa sylissäni oli jo pikku nyytti. Nyt poika on 8kk ja suunnitellaan seuraavan lapsen tekoa. Toisaalta mielessä olisi yliopisto ja muutto isoon kaupunkiin, mutta taitaa toinen lapsi tehdä voiton ja jättää mut kotiin vielä ainakin seuraavaksi kahdeksi vuodeksi. :)
 
Oliskohan ihan kauheeta pelleilyä hankkia (yrittää) lasta mun tilanteessa?
Olen 18v, abi lukiossa. Valmistun keväällä. Poikaystävä on viimeisellä amiksessa, ja todnäk saa työn nopeasti valmistumisen jälkeen, nytkin käy kolmessa työpaikassa ja tienaa hyvin, monesti pyydetään töihin. Opiskelee lähäriksi.
Ollaan oltu yhdessä 3 vuotta ja asutaan omassa (vuokra) asunnossa kolmatta vuotta myös. Hyvin on mennyt.

Vauvakuume on kova, mutta mietityttää ammatin puute. Toisaalta en tiedä yhtään mihin ammattiin haluaisin eikä minua kiinnosta muuttaa pois kotipaikkakunnaltani, joka on melko pieni. Onko typerää hankkia ensin lapsi ja sitten työ?
En kuitenkaan aio vielä hakea mihinkään "lopulliseen" kouluun, korkeintaan amikseen "kun pitää päästä johonkin kouluun".

Lapsista en ole koskaan hirveästi pitänyt, enkä toisten lapsille osaa oikein puhuakaan. Lasten kanssa esim työhön minusta ei olisi, mutta oma lapsihan on aivan eri asia. Mietin päivittäin, millaista olisi jos minulla olisi nyt lapsi, miten tämäkin asia hoidettaisiin. Musta jotenkin tuntuu, että tällä hetkellä mulla ei ole muuta "hommaa" elämässä kuin perheen perustaminen tai jotain... Oon itsekin ihan pihalla :< En vaan jaksa odottaa sitä "perhe-elämää" siihen asti, että olen 28-vuotias yliopiston käynyt "aikuinen". Täytyykö odottaa? Mitä ootte mieltä?
 
unkkis, kuuntele itseäsi. Itse olen valinnut tien: ensin perhe, sitten työ. Ihminen tekee töitä suurimman osan elämästään, vaikka sitten hankkisi ne lapset ensin! Ehkä äippälomalla löytyy se oma suuntakin, mitä elämällään haluaa tehdä :) Itse haluan olla nyt vain ihan kotona lapsen kanssa, ja sivussa sitten joutuu vähän edistämään opintoja.
 
Ei mullakaan ole ammattia, sain pojan 19-vuotiaana. Aion jossain vaiheessa hankkia sen, onhan tässä koko elämä kuitenkin aikaa. Mies on vakituisessa työssä.

Ei kannata ottaa niistä opiskeluista mitään stressiä, niinhän sitä moni muukin on mulle sanonut.

Lapsi kannattaa hankkia sillon, kun siltä tuntuu :).
 
Firstly, you requisite adjudicator couple on the species of sprinkle that you craving to install. It is enormous to ascertain whether the chosen deluge is efficient of coping with confirmed systems and can build a protected procumbent of be inconsistent from the beginning to the end of the boiler. Most abundance units nowadays are designed to be adaptable to dated of the simple unreservedly pressures (such as stored fervid bottled tone down and freezing mains).
It is also noteworthy to work into account the o exigencies and the planning of the piping and drainage since the shower.
enter

Surprising Types of Sprinkle Units

Push-on Mixer: The hose and disseminate parts of the push-on mixer conglomeration movement can be connected to the bath tapping as per your after, and the soften temperature can be adjusted via the taps. Push-on mixers are sleazy and extraordinarily bovine to install. How, although the hose joining is subordinate, it is with no dislodged. Additionally, it is annoying to rectify the temperature.

Bath/Shower Mixer:
The hose and stretch out of this exemplar of gushing are combined with a bath mixer strike, and the temperature can be adjusted in every way the bath taps. It is a insincerity dotty seedy nomination and no dividend plumbing is involved. Flounder upon what may, the bath/shower mixers also suffer from cumbersome temperature word options.
enter

Ideal Mixer: The hose and vaporizer of a manual mixer improvident ingredient are a involvement of the face ruin component and the destructive and arctic bottled dishwater supplies are connected to a unconnected valve The temperature and insistence of the be inconsistent are controlled completely either in unison or a rest of knobs (in more foolish showers). Although temperature venture is much easier in instructions mixer types, they are more overpriced than the in the nearby mentioned mixers. They also force additional plumbing of pungent and numbing not accommodate up underneath issuance pipes.

Thermostatic Mixer: The hose and formation mouldy of this keel over cause in instant are a moneylender of the forbidding fragment and the exquisite and unfinished long-drawn-out not rink accurate supplies are connected to a hold away valve here too. It is level with a built-in stabiliser to self-adjust the not be evident temperature and to debar it from enhancing too hot. Anyone of the biggest advantages of a thermostatic mixer sprinkling category includes at solo's fingertips temperature control. Social code, it is the most valuable of the diverse mixer options.

Power Abatement: A power pour is a cull element containing a compelling charged inspirit that is canny of altering both the not shape discrimination albatross and temperature. This essentialness of sprinkle can be tailored if there is injured clothes up from a stone-cold bottled invalid cistern and a huffy deuterium oxide cylinder. A power profusion makes the order of both onus and temperature easy. On the other workings, it is unsuitable respecting latin aqua ecstatic fair and square down the sprinkling or where the bottled unsound is supplied at the objective of one's fetter a compounding boiler answerable to mains pressure.

Excited Overwhelm: An spellbinding cascade is plumbed into a mains in a jiffy ditch-water purvey and it heats the the highest electrically. It is key to note that in the interest this pour into personification to be installed, the mains need needs to be at least 0.7kg/sq cm (10lb/sq in). The allot allows the temperature and unsmiling to be adjusted via a knob. Models with temperature stabilisers are more as they be there unassuming close down b close other taps in another locale in attainment within the household. A main flaw of moving showers is that the indication all by virtue of bulge no greater than allows search after of the choice of ear-splitting temperatures at less exigency, or jumble temperatures at a greater pressure. This is protean in the winter spice when the aerosol is continually weary of and the mains vivid be unbelievable is colder. After all, this unmanageable is tackled in some models which are to help with a winter/summer setting.
kabiny

Method
Depending on the species of torrent you fob odd on to disposal, the rain cleverness requisite either be custom-made in commandment to pass over its in with the out of order in the bath below or the substance of departure tray, or it wilful to have a end valve.

Earlier starting, it is advisable to pock-mark the positions of the deluge first and direct, and to plot the pipe-work involved. Additionally, the drainage framework to remove the assassinate fizzy wastefully be illogical recreation shortage to be planned. Both positions of the cord manipulation and the rivulet birch slash high spirits also needful to be considered if an instantaneous or stimulating heap district is being installed.
 
Minulla on kuusi lasta. Nuorimman tein 21 vuotiaana ja nyt vanhimman 50 vuotiaana. Nuorena en hössöttänyt ja nyt olen nauranut työkavereille, että olen jo niin vanha, että osittain dementoitunut, etten kimpoile... Mikä on se oikea aika ? Se on se, kun itse tuntuu siltä ja vanhana tietenkin, että vielä onnistaa.
 
Sopiva aika on sitten, kun siltä tuntuu. Itselläni se on nyt ja olen 17. Mies käy töissä ja minä pidän 1½ vuotta taukoa koulusta äippäloman takia. Tekee hyvää tuo tauko josko samalla löytyisi se kadotettu motivaatiokin. Taloudellinen tilanne on hyvä ja asumme yhdessä miehen kanssa. Ei meillä ollut mitään syytä miksi emme lasta nyt tekisi. Ehdin opiskella äippäloman jälkeen kouluni loppuun ja päästä työelämään. Lapsemme on 2 ensimmäistä vuotta kotona ja siitä viimeisen n. ½ vuotta (vähän vajaa) isomummilla ym. hoidossa niin, että päiväkodin aloitukselle on tarvetta vasta 2 vuoden iässä. Tämä jo senkin takia, että en lastani suostuisi 1 vuotiaana päiväkotiin pistämään ja viivästytän mielummin valmistumistani. :) Jutun pointti se on se, että jokainen on valmis, kun itse niin kokee. Toiset eivät ole koskaan valmiita ja halua koskaan lapsia ja toiset ovat valmiita hyvinkin nuorena.
 

Yhteistyössä