MIELETTÖMÄT SUPISTUKSET, MUTTA PAIKAT EIVÄT AUKENE?-->SECTIO

Onko muita, jotka ovat joutuneet kärsimään parin vuorokauden supistukset, monet kivunlievitykset ja tipat, mutta lääkärin tutkiessa kohdunkaulan tilannetta vastaus on aina sama "tiukasti sormelle auki, 1½senttii kaulaa jälellä"
Ensimmäiseltä lapseltani hävisivät sydän äänet minun kärvisteltyni vuorokauden. Verenpaineenilaski niin rajusti, että se vaikutti myös lapseen. Jouduimme lopulta hätäsectioon.
Pelkäsin mennä toista synnyttämään ja niinhän siinä kävi, että 46h lapsiveden menosta joudumme jälleen hätäsectioon hengenvaarallsen tulehduksen takia. Tälläkään kertaa paikat eivät auenneet vaikka supistukset olivat säännölliset ja erittäin voimakkaat?
Mikä minussa on vikana?? Onko muita saman kokeneita??
Valtavan suuret kiitokset vastauksista!!
 
rottaroikaleharmaana
No mulla oli todella pitkä synnytys, vesi meni kotona ja oli tiistai aamu ja sit alko supistukset tuleen noin 10 min välein, ja ihan kovasti tuntuivat, samaa jatkui to päivään kun osastolla sanoin hoitajille että en kohta enää jaksa kun ei ole saanut edes nukuttua, ehdottivat taas petidiini piikkiä niinkuin edellikseksi yöksi, mikä ei auttanut yhtään!
Sitten laittoivat käynnistin kapselin, supistukset kyllä voimistui entisestään, mutta paikat ei todellakaan auenneet, to iltana oli juuri ja juuri sen 3 cm auki, jotta päästiin saliin ennen sitä ei olisi ottaneet.
Sain epiduraalin ja sain huilattua muutaman tunni, mutta ylläri paikat ei ollu auennu yhtään siitä 3 cm joskus aamuyöllä! Sit oli pakko laitta oksitosiinitippa ja sit alko pikkuhiljaa vasta tapahtumaan ja lapsi syntyi sit perjantaina päivällä eli mulla oli ti siihen pe päivään koko ajan suppareita max 20 min tauko muutaman kerran, jolloin katsoivat että synnytys ei ole vielä edes kunnolla käynnissä!
 
Tuttavallani oli 2 lapsen kanssa sama homma.Kätilöt käskivät vain kärvistellä supistusten kanssa, muttei paikat auenneet kummassakaan synnytyksessä 1cm enempää.Molemmat lapset jouduttiin leikkaamaan ja syyksi oli sanottu jotain et kohtulihas tai jokin ollu niin kamalan "sitkeää"ettei pehmene..Jatkossa kuulema leikataan jo suoraan! :headwall:
 
Mulle kävi just noin. Vedet meni ti-ke yönä ja supistukset alkoi..mutta mitään ei tapahtunut. Oisko viimeinen arvio ke-to yöltä, että 2cm auki. Ja siihen jäi ja kiireelliseen sektioon mentiin.
 
Perjantaina meni lapsivesi. Lauantaina alettiin käynnistellä kun tulehdusarvoja alkoi jo olla. Koko ajan supisteli 5 minuutin välein ja lääkettä kului. Supistukset olivat tosi kovia heti.

Oksitosiini aloitettiin maanantai-aamuna ja se vasta jotain oli. No perjantaista maanantai iltaan tulos oli 4 cm auki ja koko ajan säännölliset supistukset. Siihen se taisi sitten jämähtää.

Maanantai iltana leikattiin. Jos toisen saan, voin kai odottaa että noin käy sittenkin?

Minua vaivaa, kun asiasta ei ole puhuttu jälkeenpäin, eikä mitään syytäkään siihen muka ole.
 
mammammaa
\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.02.2006 klo 11:03 Kaunis Aamu kirjoitti:
Minua vaivaa, kun asiasta ei ole puhuttu jälkeenpäin, eikä mitään syytäkään siihen muka ole.
VAADI pelkopolikäynti tms, jossa saat puhuttua tuon asian läpi. Mulla ei julkisella puolella noteerattu pyyntöjä mitenkään, "kerran oot hengissä, nii eikös se ole hyvä...?"

Alkaa kans vaikuttaa siltä, että tuo OYS:n käytäntö tuikata heti oksitosiini valumaan on ihan hyvä...
 
silla
\
Alkuperäinen kirjoittaja 12.02.2006 klo 13:41 kahdenäiti kirjoitti:
paikat eivät auenneet vaikka supistukset olivat säännölliset ja erittäin voimakkaat?
Mikä minussa on vikana?? Onko muita saman kokeneita??

mulla synnytys kesti 36 tuntia! kivuliaita supistuksia koko ajan ja sitten loppuvaiheessa ,kun oli jo niin väsynyt ja voimat lopussa, niin kipu tuntui koko ajan, supistusten välissäkin. pyysimme mieheni kanssa useaan otteeseen oksitosiini tipan aloittamista, mutta eivät suostunee. paikat pysyivät kiinni. loppujen lopuksi saatiin tippa..tai siis mä...ei mun mies :whistle:
paikat alkoivat aukeamaan ja synnytin alateitse hienon pojan.
jälkeenpäin kätilön kanssa juteltiin tapahtuneesta. kätilö sanoi, että mussa ei ollut mitään vikaa, enkä olisi voinut tehdä mitään, mikä olisi nopeuttanut avautumista. minun kroppa ja tämä synnytys vain olivat tällainen kokemus..ensi kerralla voi olla täysin erinlainen...vähän jo lupailikin että puolt vähemmällä selviän...!?! :)
"kahden äiti" sussa ei ole mitään vikaa :) sunkin kroppa vain yksinkertaisesti toimii niin....pääasia että lapsi saadaan ulos hienosti(tarkoitan niin että lapsela tai äidillä ei ole v aaraa), oli tulo tapa mikä hyvänsä.
tietenkin synnytykseen vaikuttaa hoitohenkilökunnan sanomiset, kohtelu ja vuorovaikutus. meillä ne sujuivat hyvin.
joku tuolla ehdotteli pelko polilla käyntiä tai terveydenhoitajan kanssa juttelemista. kannanttaa hakea apua, jos tuntuu että asia vaivaa....
 
silla
\
Alkuperäinen kirjoittaja 12.02.2006 klo 13:41 kahdenäiti kirjoitti:
paikat eivät auenneet vaikka supistukset olivat säännölliset ja erittäin voimakkaat?
Mikä minussa on vikana?? Onko muita saman kokeneita??

mulla synnytys kesti 36 tuntia! kivuliaita supistuksia koko ajan ja sitten loppuvaiheessa ,kun oli jo niin väsynyt ja voimat lopussa, niin kipu tuntui koko ajan, supistusten välissäkin. pyysimme mieheni kanssa useaan otteeseen oksitosiini tipan aloittamista, mutta eivät suostunee. paikat pysyivät kiinni. loppujen lopuksi saatiin tippa..tai siis mä...ei mun mies :whistle:
paikat alkoivat aukeamaan ja synnytin alateitse hienon pojan.
jälkeenpäin kätilön kanssa juteltiin tapahtuneesta. kätilö sanoi, että mussa ei ollut mitään vikaa, enkä olisi voinut tehdä mitään, mikä olisi nopeuttanut avautumista. minun kroppa ja tämä synnytys vain olivat tällainen kokemus..ensi kerralla voi olla täysin erinlainen...vähän jo lupailikin että puolt vähemmällä selviän...!?! :)
"kahden äiti" sussa ei ole mitään vikaa :) sunkin kroppa vain yksinkertaisesti toimii niin....pääasia että lapsi saadaan ulos hienosti(tarkoitan niin että lapsela tai äidillä ei ole v aaraa), oli tulo tapa mikä hyvänsä.
tietenkin synnytykseen vaikuttaa hoitohenkilökunnan sanomiset, kohtelu ja vuorovaikutus. meillä ne sujuivat hyvin.
joku tuolla ehdotteli pelko polilla käyntiä tai terveydenhoitajan kanssa juttelemista. kannanttaa hakea apua, jos tuntuu että asia vaivaa....
 
Ei sinussa mitään vikaa ole. Olen saanut yhden lapsen, syntyi lopulta kiirellisellä sektiolla. Synnytys ei ottanut käynnistyäkseen kaikenmaailman käynnistelyistä huolimatta. Paikat aukesi vain 3cm ja siihen jämähti. Loppujen lopuksi lapsen sydänäänten lasku ja tosiaankin kiireellisellä sektiolla syntyi. Syy miksi synnytys "lopahti" oli todennäköisesti lapsen otsatarjonta. Eli syitä siihen miksei synnytys edisty voi olla monia, kuten esim. tarjontavirhe.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 12.02.2006 klo 19:34 rottaroikaleharmaana kirjoitti:
No mulla oli todella pitkä synnytys, vesi meni kotona ja oli tiistai aamu ja sit alko supistukset tuleen noin 10 min välein, ja ihan kovasti tuntuivat, samaa jatkui to päivään kun osastolla sanoin hoitajille että en kohta enää jaksa kun ei ole saanut edes nukuttua, ehdottivat taas petidiini piikkiä niinkuin edellikseksi yöksi, mikä ei auttanut yhtään!
Sitten laittoivat käynnistin kapselin, supistukset kyllä voimistui entisestään, mutta paikat ei todellakaan auenneet, to iltana oli juuri ja juuri sen 3 cm auki, jotta päästiin saliin ennen sitä ei olisi ottaneet.
Sain epiduraalin ja sain huilattua muutaman tunni, mutta ylläri paikat ei ollu auennu yhtään siitä 3 cm joskus aamuyöllä! Sit oli pakko laitta oksitosiinitippa ja sit alko pikkuhiljaa vasta tapahtumaan ja lapsi syntyi sit perjantaina päivällä eli mulla oli ti siihen pe päivään koko ajan suppareita max 20 min tauko muutaman kerran, jolloin katsoivat että synnytys ei ole vielä edes kunnolla käynnissä!
Millä viikoilla synnytit? :hug:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.02.2006 klo 14:54 babino kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 12.02.2006 klo 19:34 rottaroikaleharmaana kirjoitti:
No mulla oli todella pitkä synnytys, vesi meni kotona ja oli tiistai aamu ja sit alko supistukset tuleen noin 10 min välein, ja ihan kovasti tuntuivat, samaa jatkui to päivään kun osastolla sanoin hoitajille että en kohta enää jaksa kun ei ole saanut edes nukuttua, ehdottivat taas petidiini piikkiä niinkuin edellikseksi yöksi, mikä ei auttanut yhtään!
Sitten laittoivat käynnistin kapselin, supistukset kyllä voimistui entisestään, mutta paikat ei todellakaan auenneet, to iltana oli juuri ja juuri sen 3 cm auki, jotta päästiin saliin ennen sitä ei olisi ottaneet.
Sain epiduraalin ja sain huilattua muutaman tunni, mutta ylläri paikat ei ollu auennu yhtään siitä 3 cm joskus aamuyöllä! Sit oli pakko laitta oksitosiinitippa ja sit alko pikkuhiljaa vasta tapahtumaan ja lapsi syntyi sit perjantaina päivällä eli mulla oli ti siihen pe päivään koko ajan suppareita max 20 min tauko muutaman kerran, jolloin katsoivat että synnytys ei ole vielä edes kunnolla käynnissä!
Millä viikoilla synnytit? :hug:
viikkoja oli 40+1 ku poika syntyi, alakautta sain kuitenkin synnyttää vaikka välillä näytti siltä että leikkaus on edessä, varsinkin kun sydänäänet hävisi välillä, niin kärryt odotti jo salin ulkopuolella ja sanoivat että jos vielä häviää, niin sitten mennään ja vauhdilla!
Mutta pitkästä synnytyksestä huolimatta, ponnistusvaihe oli vain 9 min ja ei sinänsä mitään kammoakaan jäänyt! =)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 12.02.2006 klo 13:41 kahdenäiti kirjoitti:
Onko muita, jotka ovat joutuneet kärsimään parin vuorokauden supistukset, monet kivunlievitykset ja tipat, mutta lääkärin tutkiessa kohdunkaulan tilannetta vastaus on aina sama "tiukasti sormelle auki, 1½senttii kaulaa jälellä"
Ensimmäiseltä lapseltani hävisivät sydän äänet minun kärvisteltyni vuorokauden. Verenpaineenilaski niin rajusti, että se vaikutti myös lapseen. Jouduimme lopulta hätäsectioon.
Pelkäsin mennä toista synnyttämään ja niinhän siinä kävi, että 46h lapsiveden menosta joudumme jälleen hätäsectioon hengenvaarallsen tulehduksen takia. Tälläkään kertaa paikat eivät auenneet vaikka supistukset olivat säännölliset ja erittäin voimakkaat?
Mikä minussa on vikana?? Onko muita saman kokeneita??
Valtavan suuret kiitokset vastauksista!!

Mä odotan esikoistani ja siis synnytys edessä ja just jotain tommosta pelkään!
Mustakin alkanut tuntumaan että kohdunsuulla ei tapahdu muutoksia vaikka kuinka käyttäisin ässiä ja supistellut on jo kuukausia ja ollut menkkamaisia kipuja!
Viimeksi viikoilla 35 oli lääkäri jolloin oli supistellut ja silloin oli kohdunkaulaa 1.5cm jäljellä ja paikat pehmentynyt!
Tuli sitten parin viikon jälkeen tästä turha synnärillä käynti jolloin paikat tutkittiin ja tilanne oli sama vaikka supistellut oli kahta enemmän kuin aiemmin!
Silloin aloin olla epätoivoinen kun silloin ekalla lääkärikäynnillä sanottiin vielä että ei usko että menee laskettuun aikaan saakka!
Sitä sitten ollaan odoteltu kahta kauheemmin että synnytys alkaisi aiemmin kun kerran toivoa annettiin!
Uhkaavasssti lähestytään tonne laskettua aikaa kohti ja olen niin paljon rehkinyt,mutta myös lepä'illyt kun olen huomannut että rehkin tai en on sillä yhtä mitätön tulos!
Menkkamaisia kipuja on aina vain enemmän ja harjoittelusupparit jatkuu aina vain tiheemmin mutta kivuttomina niin väkisinkin tullut mieleeni että ehkä suppareilla ja muilla edellämainituilla asioilla ei ole vaikutusta ainakaan mun kohdalla kohdunkaulaan!
Alkaa pelottaan että menee rutkasti vielä yli aikaa ja joudutaan käynnistämään ja mä kun en millään jaxaisi enää odottaa omaa nyyttiä syliini ja selkä on jo ihan hajalla! :( :eek:
Nyt rv39+2 että ei vielä hätää sinänsä mutta odotus on kova kun esikoinen kyseessä ja paikat sattuu!


 
rottaroikaleharmaana
\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.02.2006 klo 15:25 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.02.2006 klo 14:54 babino kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 12.02.2006 klo 19:34 rottaroikaleharmaana kirjoitti:
No mulla oli todella pitkä synnytys, vesi meni kotona ja oli tiistai aamu ja sit alko supistukset tuleen noin 10 min välein, ja ihan kovasti tuntuivat, samaa jatkui to päivään kun osastolla sanoin hoitajille että en kohta enää jaksa kun ei ole saanut edes nukuttua, ehdottivat taas petidiini piikkiä niinkuin edellikseksi yöksi, mikä ei auttanut yhtään!
Sitten laittoivat käynnistin kapselin, supistukset kyllä voimistui entisestään, mutta paikat ei todellakaan auenneet, to iltana oli juuri ja juuri sen 3 cm auki, jotta päästiin saliin ennen sitä ei olisi ottaneet.
Sain epiduraalin ja sain huilattua muutaman tunni, mutta ylläri paikat ei ollu auennu yhtään siitä 3 cm joskus aamuyöllä! Sit oli pakko laitta oksitosiinitippa ja sit alko pikkuhiljaa vasta tapahtumaan ja lapsi syntyi sit perjantaina päivällä eli mulla oli ti siihen pe päivään koko ajan suppareita max 20 min tauko muutaman kerran, jolloin katsoivat että synnytys ei ole vielä edes kunnolla käynnissä!
Millä viikoilla synnytit? :hug:
viikkoja oli 40+1 ku poika syntyi, alakautta sain kuitenkin synnyttää vaikka välillä näytti siltä että leikkaus on edessä, varsinkin kun sydänäänet hävisi välillä, niin kärryt odotti jo salin ulkopuolella ja sanoivat että jos vielä häviää, niin sitten mennään ja vauhdilla!
Mutta pitkästä synnytyksestä huolimatta, ponnistusvaihe oli vain 9 min ja ei sinänsä mitään kammoakaan jäänyt! =)
siis unohdin laittaa nikin! =)
 



[/quote]
Millä viikoilla synnytit? :hug:


[/quote]
viikkoja oli 40+1 ku poika syntyi, alakautta sain kuitenkin synnyttää vaikka välillä näytti siltä että leikkaus on edessä, varsinkin kun sydänäänet hävisi välillä, niin kärryt odotti jo salin ulkopuolella ja sanoivat että jos vielä häviää, niin sitten mennään ja vauhdilla!
Mutta pitkästä synnytyksestä huolimatta, ponnistusvaihe oli vain 9 min ja ei sinänsä mitään kammoakaan jäänyt! =)

[/quote]
siis unohdin laittaa nikin! =)
[/quote]
:hug: :hug:
 
rottaroikaleharmaana
babino kyllä se odotus palkitaan sit ku saat sen oman pikkunyytin syliin ja katot sitä silmiin =) , ja ne harjotus supparit mitä tulee, ne eivät oikeastaan edes avaa paikkoja, vaan kypsyttävät kohdunkaulaa pehmeämmäksi ja se kaula saattaa hävitä...mutta sit oikeet supistukset vasta avaavat paikat :hug:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.02.2006 klo 16:27 rottaroikaleharmaana kirjoitti:
babino kyllä se odotus palkitaan sit ku saat sen oman pikkunyytin syliin ja katot sitä silmiin =) , ja ne harjotus supparit mitä tulee, ne eivät oikeastaan edes avaa paikkoja, vaan kypsyttävät kohdunkaulaa pehmeämmäksi ja se kaula saattaa hävitä...mutta sit oikeet supistukset vasta avaavat paikat :hug:
Näinhän se tietty on!
:D :hug:
 
Mulla yritettiin neljä päivää käynnistää, eikä paikat auenneet kuin juuri "yhdelle sormelle avoimeksi". Koko ajan oli 4 minuutin välein kipeitä suppareita. Kulutti kyllä voimia!!! Lopulta meni lapsivesi lääkärin tutkiessa ja sain siirtyä synnytyssaliin. Siellä jatkettiin käynnistystä tipalla. Sit alkoi paikat aueta, mutta jämähtivät 8 cm... reilu 16 tuntia siinä ähellettiin. Sitten siirryttiin leikkaussaliin. Alkoi vauvan sydänäänet heiketä. Ja oli avotarjonnassa..
 
Kiitos kaikille vastanneille. Kiitos myös lohdutuksen sanoista.
Tuota tarjontaa minäkin olen miettinyt, mutta lääkärit sanoivat nytkin että poika oli ihan hyvässä tarjonnassa ja laskeutunut. Itse vähän epäilen koska pojan tuo yksi kallon luu oli kohollaan, aivan kuin pää olisi kuitenkin ollut painuksissa. Kirjoitelkaahan lisää! Mielenkiintoisia tapauksia!
ps. ensimmäisen jälkeen kävin pelkopolilla juttelemassa ja niin aion tehdä nytkin. Seuraava meillä automaattisesti leikataan suunnitellusti rv 38-39
 
taistolainen
Oksitosiinitipan tarkoitus on pitää yllä supistuksia, ei avata kohdunsuuta. Vauvan pää muovautuu synnytyskanavassa aina enemmän tai vähemmän. Jos kätilöt osaisivat ennustaa tulevaisuutta, ei näitä tarinoita tietenkään olisi kerrottaviksi. Valitettavasti synnytyksen kulkua vain ei voi ennustaa.
 
katiaana
Mullakin aina kyllä supistelee, mutta kun auki 5cm siihen ne loppuu. Jokaisen 3n kohdalla on näin käynyt. Sitte on pakko "käynnistää"...

Viimesimmän kohdalla mua oltiin jo puskemassa kotiin kun supparit loppu, eikä vuorokauteen kuulunut lisää suppareita.
Sain itkeä ja nauraa ja puhella ja anoa että sain kalvojen puhakaisun.
Sanoin että tiedän että niitä suppareita toden näköisesti saan odotella tovin kotona......
Kyllähän minä luvan sitten sain kun lääkäri oli haukkunu minut lyttyyn ja vastuuttomaksi äidiksi...... :headwall:
 
mulla jämähti esikon aikaa aukeeminen 3cm, ja siinä pysy nii kauan et tökättii tippaan.. avautuminen loppu 10 aamul ja tippa tökättii 16.30, suunnilleen, ja tyttö synty sit 19.14.. ja kokoajan oli suppari väli alle 5min ja koneen mukaan kovia ku lukemat repi 90->.. että näin. toinen sentää synty suosiolla...
 

Yhteistyössä