Mielialavaihtelut?

Terve
Ajattelin tässä aloittaa tämmöisen keskustelun aiheen kun mielialat raskauden aikana.
Jos täältä löytyisi samaan kastiin kuuluvia ja olisi kiva jutella semmoisen kanssa jolla samoi tuntemuksia ja ehkäpä auttaa toisiamme näin sosialisen median kautta:) OLi se se sitten itkupotkuraivart,väsyneisyyttä,kiukua tai pelkkää itkua.

Itselläni on ensimmäinen raskaus ja ikää 26 vuotta,miehen kanssa ollaan reilu vuosi seurusteltu et raskaus tuli nopee mut ei yllättäen-suunniteltu siis:)!
Alkuraskaus men pahoinvointien kouris ja sen jälkee alkoi selkäkivut plus nivuskivut,nyt oon virallisesti lomalla ja aika menee kotosalla sohvan lomassa melkeenpä.
Aika käy pitkäksi kun kaikki ystävät ja perhe on hieman kauempana ja autoi on vaan yksi ja sekin miehen käytös kun töissä ,joten en edes pääsisi pahemmin mihkää vaik haluisin.
Mutta asiasta kukkaruukkuun ja sihen itse asiaan,mieliala vaihteluihin.
Itselleäni ollu pientä kiukkua siis koko raskauden ajan ja nyt tuli kuviohin alakuloisuus,oikeen pelottaa että masennus iskee-mitä en halua! Ei kestä kuin tietyn ajan ja menee ohi (luojan kiitos) mutta silti pelottaa. Ja se että miehelle selostanut näistä tiloista ja hormoneista ja peloista ja yrittänyt saada sen ymmärtää jos vaik haluan et se vaan ois mun kanssa kotona eikä aina menossa johonkin,koska minä tarvitsen häntä. Viimeksi eilen purskahdin itkuun kun hän lähti vapaapäivänä heti aamusta toisiin hommiin ja tuli iltapäivällä. Soitin itkuista puhelua ja valittelin hänelle itku kurkussa kuinka kaipaan häntä ja haluan olla hänen kanssaan kun ei tääl muita oo,ja ei oo edes sama asia olla kaverin kaa ku miehen kaa. Kun muutenkin meidän suhteessa hän on ottanut hieman etäisyyttä varsinkin läheisyyden kanssa ja seksin kanssa.Tai sit tää tila vaan tekee kaikesta suurempaa vaikka asia ei varmaan todellisuudessa niin ole-luulen vaan:)!
Jotenkin vain välillä luulen että mies pelästyy uutta elämää että jään yksin vauvan kanssa ,vastuu kummiskin on erittäin suuri (ja mies vasta 21, mut ikä on vaan numero). Vaikkakin hän kyllä sanoi et haluaa perheen ja on valmis mut todellisuudessa olen huomannut sen että häntä pelottaa aivan järjettömästi-niin kyllä muaki mut ei iha niin paljon!

Mutta oma alakuloisuus on ollut esillä viime päivinä ja en tiedä miten suhtautua,menee kummiskin ohi aika nopeesti eli en siis makaa viikkoa tekemättä mitään vaan saatan olla vaan ei kiinnostunut ja jaksamaton puhumaan tms, mies siinä vaiheessa on vaan hiljaa ja istuu vieressä kiinnittämättä huomiota mikä on taas omasta mielestä ilkeetä koska taas kaipaan sitä läheisyyttä.Välillä en itsekään tedä mitä kaipaan ja mitä haluan! SEn takia hieman pelottaa et onko tämä askel masikseen vai ns normaalia hormonitoimintaa...
Pienet mielialamuutokset minulla et välil oikee naurattaa:D:D
Miten teillä muilla ja miten olette selvinneet?olisi kiva kuulla myös muita tapauksia.

Tulipas paljon tekstiä ja ois viel tullukin mut tää saa riittää tällä kertaa

Terv Mamma ja esikoinen vk 32
 
Mulla viikkoja melko vähän vielä takana, mutta onhan noita mielialavaihteluita ollut enempi ja vähempi. :D Ihan alussa se oli yhtä tuskaa... Väsymys oli niin voimakasta, että sen takia jo kiukutti ja itketti kaikki. Eikä se tietty muutenkaan mitään mukavaa ollut, kun sitä pahoinvointia sai kestää.

Nyt on alkanut helpottaa ikävien oireiden osalta. Välillä saatan alkaa itkeä ihan ilman syytä. Tiedän, ettei mikään ole huonosti, mutta silti vain itkettää :D Mutta kiukunpuuskia ei ole enää tarvinnut kestää. Kyllä sitä on tullut mietittyä, että miten tuo oma kumppani jaksaa, mutta ehkä se on helpompaa, kun tietää syyn ja se on vain väliaikaista :) Toivottavasti ;D

Olen nyt siis menossa vasta viikolla 18. Ensimmäistä odotan, ja on suunniteltu. Vuoden verran meni yrittäessä, että ei sekään helppoa aikaa ollut. Olen 21v. ja mies 24v., yhdessä ollaan oltu 4 vuotta. Häät ovat ensi vuonna :)

En tosiaan ole mikään asiantuntija, mutta kyllä minusta vaikuttaa, että oireesi menee ihan raskauden piikkiin. :) Tietysti eihän se estä masennuksen puhkeamista, mutta yksi hyvä merkki on jo se, että itse osaat kiinnittää asiaan huomiota. On noita masentuneita ihmisiä tullut jonkin verran nähtyä (työn puolesta) ja kaikilla se näkyy niin eri tavalla. Uskon, että voit olla ihan huoletta. Se on aina hyvä, jos omista tunteistaan pystyy puhumaan, vaikka olotilat johtuisivat raskaudesta. Monilla kuitenkin se pahentaa tilannetta, kun miettii asioita yksinään. Ei tietenkään kaikilla.

Olen itse huomannut, että välillä tulee ehkä ylireagoitua ja analysoitua asioita liikaa :D Mutta on sekin ihan fakta (omalla kohdalla), että nyt raskausaikana kaipaa sen toisen läsnäoloa enemmän, etenkin silloin kun olo ei ole paras mahdollinen. Alkuraskaudessa halusin kyllä miehen olevan mun kanssa, mutten kuitenkaan aina sietänyt sitä, että tuli viereen :D Sai siinä sitten miettiä, että mitä milloinkin pitäisi tehdä. Tuli vain huonompi olo, jos joku on ihan iholla, mutta kyllä sitä seuraa silti kaipasi. Mutta eiköhän se tästä ajan kanssa itse kullakin :)
 
Ihanaa joku joka "uskalsi" avautua:)
Tosiaa,itselläni myös pari läheistä masiksen kourissa joten tiiän jonnin verran asiasta ja toivon etten itse vaivu siihen. Itselläni ei ole ollut alakuloisuutta nyt pariin päivään,ihan perus tylsiä päiviä,mut joka kerta ku emmoin alakuloisuus tulee ni sen on vaan jotenkin rankempi. Mutta kyl ajatuksis välillä juoksee se et jää yksin,mies jättää, en pärjää tms tms... Miehen kanssa muutenkin ollut riitoja rahasta ja elämästä kaikinpuoli ku hää haluis mennä ja tuulettaa ajattelematta sen suurempia kun taas itse oon semmoin et aina ajattelen ennen ku teen ja puntaroin hieman ja otan huomioon enempi kuin sen meneillä olevan hetken...oon jo hieman sitä suuruudenhulluutta saanut laskettua ja taottua vähä järkee ukolle,toiv lisää ettei tartte muksun syntymän jälkeen tapella,sillon se vasta rankkaa onkin!
Kamalan kiva avautua täällä vaik nyt ei vastauksia hirveest oo tullu mut on porukka käyny lukasee:) Nyt vaan yritän ottaa kaiken positiivisesti ja mennä vaikka viikko kerrallaan:)
Ja nibander ,kiva kun vastailit ja luulen myös itse et tää kaik johtuu näist raskaushormoneist:)mieluummin olen läheisyyden kipeä kuin kauhea monsteriD!!
 
Ekspertti en minäkään ole mutta eiköhän sulla tosiaan aika pitkälti mene nuo mielialavaihtelut raskauden piikkiin. :)

Itse odotan esikoista myöskin rv. 32 ja mielialavaihtelut on melkolailla arkipäivää. Viimeimmäksi melkein väänsin itkua Siwassa kun siellä ei ollut myynnissä pakaste mansikoita :D (Mun teki mieli raparperimansikkapiirakkaa ja muut marjat ei käyny). Kotona suutahtelen myös tuon tuosta ja miehelle tietenkin aika herkästi, yleensä ihan tyhmistä pikku asioista.

Mitä tuohon etäisyyden ottamiseen ja seksin vähenemiseen tulee, niin voisko olla että kun sun maha kasvaa, niin miehen seksihalut vähenee? En nyt tarkoita sitä että olisit epähaluttava, mutta esim. meillä mies kokee seksin vaikeana, koska ei pysty olemaan ajattelematta vauvaa joka on mun mahassa. :D Onneksi on muitakin tapoja kuin tuo varsinainen yhdyntä... :p

Jos kuitenkin pelkäät tuota masennusta niin ota asia puheeksi neuvolassa. (Jollet ole jo ottanut).
 
Jep, mutta ei kannata kuitenkaan ottaa stressiä siitä, että pitäisi ajatella aina positiivisesti. Nimimerkillä kokemusta on :D Itselläni mielialat vaihtelevat nopeasti ihan normaalistikin, tosin ei näin ääripäihin kuin raskauden aikana. Siihen kyllä voi jollakin tapaa vaikuttaa nuoruudessa sairastettu masennus. Ei ole nyt ollut mitään oireita moisesta, mutta kyllä se jotakin jätti jälkeensä. Herkemmin reagoi tunteilla kaikkeen. :p

Meillä seksin määrä on puolestaan lisääntynyt, mutta olenhan vielä sen verran alussa (mutta sen verran pitkällä, että olo on parempi). Vähän tuntuu, että kunhan maha tästä selkeästi kasvaa, niin se tulee miehen ajatuksiin vaikuttamaan. Ehkäpä jo rakenneultra, jossa mies ensimmäistä kertaa lapsen näkee. Mutta niin tai näin, väliaikainen tila tämä on. :)

Toivottavasti olosi ei nyt kuitenkaan pahene. Vaikkei masennuksesta olisi pelkoa, niin ei se alakuloisuus ym. mukavaa ole. Paljon voimia loppuraskauteen! Ja lapsiperhe-elämään tietysti :)
 
Kiitos teille,minäkin luulen et suurimmaks osaks hormonit nyt leikkii munkaa mut eipä tää hirveen kivaa ku ei tuo meiksään oikeen aina osaa lohduttaa,on vaa hiljaa ta lähtee pois...Silleki kun vaikee ymmärtää kun ei se itse ole täs tilas ni ei tiiä:D mut ehkäpä mie taas joku päivä täs joudun muistuttaa sitä:)

Ja tuo seksin harrastus on kyl niiiin vähällä,myös ne toisenlaiset leikit,ei sis erotiikkaa olleska..mies on kyllä tehnyt selväks et mun arvet rinnoissa ja jalois ällöttää ja vihjaa väh kerran päiväs et kohta pääset jumppaan/lenkille tms tms...mutta mutta toiv menee ohi silki ja saatas kaik kivat jutut mukaa suhteesee,muuten taitaa olla tuhoontuomittu:/

Neuvolassa kerroin riidoista ja alakuloisuudesta,eipä hirveemmin kiinnitänyt huomioo mut kysy et haluunko mennä juttelee ammattilaiselle, en halua joten unohin asian.
Tänää oli ns eka kerta ton pahimman jälkee mieli vähä maas mut sit se taas hieman parani,nyt on vaa väsymys.

Hieman pelottavia nää mut näillä mennää,enää 7vk ni jos sit helpottas:)
 
Täällä yksi "ailahtelija", jolle on viikkoja kertynyt 16...

Sanotaanko nyt näin, että nuo hermot ei ole muutenkaan kovin huippuluokkaa vaan nythän ne vasta koetuksella onkin! :D
Välillä sitä ollaan niin pirteänä ja hyvällä tuulella, kun taas ihan tuosta noin voi v*tutus nousta ihan ääripäähän vaikkei mitään järkevää syytä olekkaan suutahtaa. :) Esimerkiksi eräskin kerta hermostuin aivan totaalisesti poikaystävälleni siitä, että hän erehtyi ottamaan viimeisen hyvän karkin karkkipussista, vaikka olin koko pitkän automatkan sanonu ettei niitä saa syödä. Voi kamala sitä huudon määrää kun hetkeksi torkahdin ja silmäni avatessa näin kuinka sininen karkki sujahti suuhun... Maailmanlopultahan se tuntui eikä itkukaan ollut kaukana. :'D Hetken siinä raivottuani huomasin itekkin, että onkos tämä nyt mikään järkevä syy ruveta riehumaan ja nyt sille jo osaa nauraakkin.
Ennen itkin tosi harvoin, mutta nyt sitä tulee pillahettua itkuun pienestäkin asiasta. Jos sananharkkaa tuli jonkun kanssa, olin kyllä valmiina laukomaan takasin vaikka minkälaista tekstiä, mutta nykyään jos poikaystävä vähänkään sanoo vastaan jossain asiassa niin pillittämäänhän tämä tyttö alkaa. Eikä sen välttämättä tarvitse olla mitenkään ilkeästi sanottu lausahdus. Esimerkiksi lause: "Ai, et oo vielä ehtinyt tiskaamaan..." sai tämän tytön tuntemaan itsensä laiskaksi p*skaksi ja itkuhan siinä tuli.
Ja nyt kun tuo mahakin jo on huomattavasti kasvanut, niin sitä katsellessa ja silittäessä monesti tulee parikin kyyneltä vieritettyä. Todellisuus iskee... Siellä oikeasti kasvaa lapsi! Ultrassakin näkyvä lapsi sai silmäkulman kostumaan kun se siellä käsiään heilutteli.... :')

Mikään suunniteltu juttu tämä lapsi ei todellakaan ollut ja ensin ajattelin hankkiutuvani siitä eroon, mutta toisaalta en olisi halunnut... Ja kun ei tuo poikaystävä karkuunkaan juossut uutisen kuultuaan niin päätettiin että kyllä tämä pidetään.
Kyllähän sitä silloin kun oli testin tehnyt ja tuloksen nähnyt, niin mieli oli aika maassa. Mitäs nyt sitten? Mitä minä teen tälle? jne. Mutta nyt tähän raskauteen ei enää onneksi asennoidu negatiivisesti! Oli kyllä sellainen olo alussa et "En minä nyt oikeasti voi olla raskaana... Ei sitä ennenkää oo pamahtanu paksuksi..." Ei vaan voinut/halunnut uskoa että sisällä oikeasti kasvaa uusi ihminen!

Jotenkin minua hieman huolestuttaa, että mitäs sitten synnytyksen jälkeen... Olin masentunut lukiossa, mutta onneksi siitä on nyt yli päästy. Välillä on hetkiä jolloin tuntuu että sieltä se masennus taas kimppuun hiipii vaa oon päässyt "karkuun" sitä... :) Pelottaa vaan että entä jos minulle sitten iskee synnytyksen jälkeinen masennus...
Ja muutenkin huolettaa. Miten sitä tulee pärjäämään? Osaanko minä sitä nyyttiä sitten hoitaa? Miten jaksan? Ja sanottakoon nyt näin suoraan, en ole koskaan ollut mitenkään lapsirakas ihminen niin miten minä KESTÄN sitä huutavaa vauvaa? :'D Toisaalta, jospa ne äidinvaistot ottaisi vallan... :)

Huh, tulipa taas vuodatettua. Toivottavasti edes jotenkin selkeää tekstiä... :) Ei ole oikein ketään kenelle kertoa näitä ajatuksia face to face. Pitää siis avautua teille. ;)
 
Terve Charolina:)kiva kun avauduit,tekee ihan hyvää...
Itse huomasin kanssa vaikka pelkästä kirjottamisesta ja ns yksinpuhelusta tää nettipurkaus on mut silti siitäkin pieni ilo on hyvä ilo ja kun pitäisi nyt vaan iloita kaikesta eikä masistella.
Itselläni on joitain mielialoi taasen ollut ja juuri niitä surullisia ja pelkoi et jos jään yksin ja luuluoi et mies jättää eikä enää tykkää tms,mut kyllä se näyttäs siltä et mun päänsisäl ne asita huolettaa ,ei muuten....
Itse ku ressaan et miten pärjätää jos vaan toinen meistä osaa aatella taloudellista puolta tms ja se et näytänkö enää hyvältä arpieni ja kilojeni kanssa mut onneks ne nyt on sillee pieni pahe tulevaan....
Pitää vaan asennoitua positiivisesti <3

Raskauden jälkeistä masennusta myös itse olen pelännyt mut uskon et jos ei anna sille mielelle valtaa ni se ei sieltä tule:)itellän kun oli hieman masentuneisuutta työelämässä jokunen vuos sitte ja sitä ku pelkään niin ei sit koskaa tiiä...
Kun ajoissa ilmoitat/kerrot ulkopuoliselle masennuksesta tai epäilystä ni nopeest siihen puututaa,ei saa jäädä yksin. Ja se jos kerrot toiselle osapuolelle miltä susta tuntuu ni hääki sit saattaa vähä tarkkailla ja puuttu ajoissa asiaan:))
Mie kerroin neuvolassa riidoosta ja alakuloisuudesta ni nyt se täti kyselee joka kerta et miten menee tms,et kl ne kiinnittää huomiota,toivottavasti:)

Ja sullaki Charoline vielä viikkoi edessä paljon ja se mieli kerkee muuttuu paljon:)itsellän nää alakuloisuudet tul vasta tossa muutama viikko sit ja oikee kunnolla purkauduin ja pelkäsin tms...ja itkukin tulee entistä herkemmin mitä enemmän viikkoi:D
Mut kyl se siitä sitten,syytetään vaan hormoneit:D
 
Minulla oli mielialan vaihteluita, sekä paniikkihäiriön kaltaisia kohtauksia ja ne pahenivat raskauden aikana. Voisikohan hormonimuutokset vaikuttaa asiaan? Fyysisiäkin oireita ilmeni, kuten sydämentykytystä, vatsakipua, pahoinvointia, tärinää/vapinaa...
Onneksi oireet ovat sittemmin helpottuneet ja elämä on helpompaa ilman jatkuvaa ylös-alas-menoa. Koko ajan vain yksi ainoa asia on oikeastaan auttanut minua. Lukeminen. Olen myös itse kirjoittanut tarinoita, mutta pahimman vaiheen aikana en pystynyt siihen.
Nyt viimeinkin sain toteutetuksi yhden suurimmista haaveista, eli kirjan kirjoittamisen. En tiedä saako täällä mainostaa omaa blogia, mutta kannattaa käydä kyläilemässä osoitteessa

Galleria Somnium

Ei ole olemassa parempaa ajankulua, kuin kirjan parissa vietetty hetki! :)
 

Yhteistyössä