Mielikuva maahanmuuttajista

vierailija
Mulle olennaista ei ole ihonväri vaan se että onko henkilöllä aikomustakaan integroitua suomalaiseen yhteiskuntaan, esim. tekeekö työtä vai elääkö sosiaaliturvan varassa.
Ei mullekaan. Tunnen monia afrikkalaisia jotka opiskelivat suomessa ja saivat työpaikan. Paitsi mun lapsen isä. Hän sai töitä ulkomailta. Ei halunnut olla työttömänä
suomessa.
 
vierailija
Jos et kummiskaan laittas sanoja mun suuhun. En muista kitisseeni siitä että mamut vie meidän työpaikat.

Sori. Ajattelin nyt tuota "suomi suomalaislle"-porukan mantraa, että maahanmuuttaja ei saa olla työtön, koska sillon se loisii niiden verorahoilla, mutta se ei saa käydä töissäkään, koska sillon se vie niiden työpaikat.
Eli mikään ei oo hyvä.
Mukava kuulla jos sä et ole sellanen aasi.
 
vierailija
1 Somali tappoi Oulussa 2 kirveellä
2 Somalit joukkoraiskasivat Amorellalla
3 Muslimi surmasi tytön Porissa
4 Mummo kaatui, mamut ryöstivät helsingissä
5 Tummaihoinen itsensäpaljastaja helsingissä
6 Alkusyksystä törkeitä ryöstöjä tehneet maahanmuuttajataustaiset nuoret miehet
ovat jälleen väkivaltaisesti ryöstäneet täysin tuntemattomia nuoria
7 Mamut uhkailivat pikkutyttöjä leikkipuistossa teräaseella meri-Rastilassa
8 Mamu hakkasi suomalaisen Namu yökerton edustalla
9 Somalitytöt pahoinpitelivät ja kuvasivat videolle
10 Mamu hakkasi kännykän palauttajan: "HS: Löytökännykän palauttajalle karu ”kiitos” – uhkailua, pahoinpitelyä ja pankkitili tyhjäksi
11 Somalit yrittivät ryöstää bussin Vuosaaressa
12 Laukaan pizzeriasurmat
13 Mamut joukkoraiskasivat tapanilassa
14 Sama somaliryhmä ryösti 10 vuotiaan Malmilla päivällä
15 Mamut tekivät väkivaltainen ryöstön Pasilassa – poliisi pyytää vihjeitä mieskolmikosta
16 Mamu otti tytön auton kyytiin ja raiskasi Turussa
17 Mamu riehui kääntöveitsellä kansalaisopiston luokkahuoneessa Kouvolassa
18 Mamu raiskasi naisen Turussa
19 Mamu puukotti kahta Pietarsaaressa
20 Nainen löytyi surmattuna Espoosta, talossa 2 -v lapsi, tekijänä mamu
21 Kaksi somalia varasti KALJAA K-marketista, tapahtuma tallentui videolle ja kesko kielsi videon esittämisen
22 Raiskaajamamua epäillään kuudesta seksuaalirikoksesta Lauttasaaressa ja Itä-Helsingissä
23 Mamut tunkeutuivat parvekkelta asuntoon, pahoinpitely ja ryöstö Turussa
24 Kolme mamua raiskasi 15- vuotiaan tytön Helsingissä
25 Oulussa viikos sisällä 3 mamujen tekemää raiskausyitystä
26 Pizzamafia tappelee Oulussa
 
vierailija
Sori. Ajattelin nyt tuota "suomi suomalaislle"-porukan mantraa, että maahanmuuttaja ei saa olla työtön, koska sillon se loisii niiden verorahoilla, mutta se ei saa käydä töissäkään, koska sillon se vie niiden työpaikat.
Eli mikään ei oo hyvä.
Mukava kuulla jos sä et ole sellanen aasi.
Ne jotka vinkuu sitä että mamut vie meidän duunit on eri aaseja, vasemmiston duunarisiipeä.
 
vierailija
1 Somali tappoi Oulussa 2 kirveellä
2 Somalit joukkoraiskasivat Amorellalla
3 Muslimi surmasi tytön Porissa
4 Mummo kaatui, mamut ryöstivät helsingissä
5 Tummaihoinen itsensäpaljastaja helsingissä
6 Alkusyksystä törkeitä ryöstöjä tehneet maahanmuuttajataustaiset nuoret miehet
ovat jälleen väkivaltaisesti ryöstäneet täysin tuntemattomia nuoria
7 Mamut uhkailivat pikkutyttöjä leikkipuistossa teräaseella meri-Rastilassa
8 Mamu hakkasi suomalaisen Namu yökerton edustalla
9 Somalitytöt pahoinpitelivät ja kuvasivat videolle
10 Mamu hakkasi kännykän palauttajan: "HS: Löytökännykän palauttajalle karu ”kiitos” – uhkailua, pahoinpitelyä ja pankkitili tyhjäksi
11 Somalit yrittivät ryöstää bussin Vuosaaressa
12 Laukaan pizzeriasurmat
13 Mamut joukkoraiskasivat tapanilassa
14 Sama somaliryhmä ryösti 10 vuotiaan Malmilla päivällä
15 Mamut tekivät väkivaltainen ryöstön Pasilassa – poliisi pyytää vihjeitä mieskolmikosta
16 Mamu otti tytön auton kyytiin ja raiskasi Turussa
17 Mamu riehui kääntöveitsellä kansalaisopiston luokkahuoneessa Kouvolassa
18 Mamu raiskasi naisen Turussa
19 Mamu puukotti kahta Pietarsaaressa
20 Nainen löytyi surmattuna Espoosta, talossa 2 -v lapsi, tekijänä mamu
21 Kaksi somalia varasti KALJAA K-marketista, tapahtuma tallentui videolle ja kesko kielsi videon esittämisen
22 Raiskaajamamua epäillään kuudesta seksuaalirikoksesta Lauttasaaressa ja Itä-Helsingissä
23 Mamut tunkeutuivat parvekkelta asuntoon, pahoinpitely ja ryöstö Turussa
24 Kolme mamua raiskasi 15- vuotiaan tytön Helsingissä
25 Oulussa viikos sisällä 3 mamujen tekemää raiskausyitystä
26 Pizzamafia tappelee Oulussa
Niimpä, tosi kivaa liikkua yksin töistä kotiin kun noita hulluja liikkeellä :(
 
vierailija
Kuinkahan moni näistä pakolaisten hyysääjistä on ihan oikeesti asunut näiden naapurissa tai työskennellyt näiden kanssa (asiakas-virkailija)? Vois muuttua mielipide...
 
vierailija
Onneksi maahanmuuttajat ja pakolaiset on ja pysyy, koska Suomi on jatkossakin globaali valtio.

Siihen ei onneksi palstapersun kitinä vaikuta mitenkään. Vai meinasitteko että ulkomailla syntyneet tai ulkomailla syntyneitten vanhempien suomalaiset lapset yhtäkkiä laitetaan johonkin laivaan, ja läheteteään kotiin.

Turha toivo. :) Pus pus.
 
Pokkura
Mulle olennaista ei ole ihonväri vaan se että onko henkilöllä aikomustakaan integroitua suomalaiseen yhteiskuntaan, esim. tekeekö työtä vai elääkö sosiaaliturvan varassa.
Niin, kyllä tekemiset ja oleminen ja eläminen puhuu puolestaan. Jotkut maahanmuuttajat vain sopeutuu tänne huonommin! Sen näkee kaikesta, ihan faktoista ja tilastoista, kuin myös heidän ruumiinkielestään ja käytöksestään. Monet Afrikkalaiset ja Lähi-Idästä tulevat eivät oikein osaa olla edukseen täällä Suomessa. Hehän vain elävät ja olevat oman kulttuurinsa ja uskontojensa mukaan, jotka minulle ovat vieraita, en niitä käsitä, enkä todellakaan halua sopeutua niiden mukaiseen toimintaan ja elämään! En HALUA.
 
musta vierailija harmaana
Kysynpä nyt mielikuvistanne. Kaikki tämän palstan mamu-viestit tuovat varmaan jonkin mielikuvan mieleen. Minulle tulee aina heti joku afrikkalainen ja musta. Mutta totuushan on, että Suomen mamuista suurin osa on kuitenkin muualta kuin mustasta Afrikasta.
Kyllä taas meni ketju pilalle. Ei varmaan Fainan tarkoitus ollut kehittää mitään viha - ja patetteluketjua. Olisi sitä toivonut jotenkin asiallisia vastauksia ja kommentteja.
 
Luettelit juuri vaaleaihoisia ihmisiä, sitten ihmettelet kun syytetään rasistiksi. Rasisti vihaa mustia, se tekee susta rasistin. Jäikö peruskoulu käymättä?
Meinaakko, että se on vain ja ainoastaan ihonväristä kiinni? Ja siis rasisti vihaa ainoastaan mustia? Ilmeisesti sitten peruskoulu on käymättä, kun en tällaista tiedä. Mä olin ihan kuvitellut, että Hitlerkin oli rasisti, mutta mä en kyllä luokittele Juutalaisia mustiksi... mut ehkä tä on tä mun koulutausta. Ihan uutena asiana tuli se, että ainoastaan mustia kohtaan voidaan olla rasiteja...
 
Sidney born
Minä olen mamu, vaikka suomalainen olenkin. Mutta olen myös aussi. Vanhemmat muuttivat aikoinaan, joskus -60 luvulla Australiaan. Minä synnyin sitten siellä kuten velikin. Veli tuli Suomen armeijaan ja minä halusin tulla mukaan. Olin veljeä vanhempi ja valmistunut talouspuolen tehtäviin. Koskaan ei ole mamuteltu tai sanottu, että mene kotiisi. Töihin pääsin heti. Olen nyt täällä, kahdeksatta vuotta. Ns.kotoutumisessa auttoi se, että osasin suomea. Nyt on perhe ja lapsia kaksi, mutta ikävä on perhettä Australiassa. Velikin sinne palasi armeijan jälkeen. Onhan täällä joitain sukulaisia, mutta vierastahan se on, kun opin tuntemaan muutaman serkun vasta aikuisena, Kaksoiskansalaisuus on edelleen ja sen pidän. Euroopassa kun matkustelee, niin Suomen passi on niin ovia avaava ja rajoja unohtava, että oikein ihmettelee. Sitten kun, ja jos matkustelee Australian suunnalla, niin jopa on helppoa aussipassilla.
 
vierailija
Kuinka jollain voi olla maahanmuuttajasta vain tietty mielikuva, kun sen verran sekalaista porukkaa ovat? Ihan kuin kallion spurgu vastaan menestynyt suomenruotsalainen puhuttaessa suomalaisesta. (Vaikka osa ajatteleekin suomalaista hiljaisena viinaanmenevänä puukkojunkkarina, niin tuo stereotypia ei vaan vastaa suurinta osaa suomalaisista).
 
Siranna85
Termi maahanmuuttaja, eli mamu on hankala, koska sitä käyttävät maahanmuuttokriittiset ja vihervasemmiston kukkahatut molemmat valikoidusti. Aina niin, että se sopii parhaiten juuri omaan sanomaan. Tämän jälkeen vastapuoli (kumpi hyvänsä) lähtee halkomaan pilkkua siitä, että puhutaanko turvapaikanhakijoista, pakolaisista, työperäisestä maahanmuuttajasta, muslimista vaiko Karl Fazerista, joka avasi kahvilansa Suomessa 1800-luvun lopulla.

Keskustelu maahanmuuttajista (termin pilkkua viilaten) on myös hankalaa, sillä sen tarkoituksena on usein vain viedä fokus pois keskustelun varsinaisesta aiheesta. Jos henkilö A sanoo, että maahanmuuttajat ovat meille kustannuserä. Henkilö B vastaa siihen, että miten voit väittää noin kun lähes kaikki saksalaiset maahanmuuttajat ovat täällä töissä. Kun A tarkentaa tarkoittavansa esim. muslimeja tai somaleja, on henkilö B:n argumentti "sinä olet rasisti".

No pointti oli henkilö A:lla kuitenkin osoittaa, että on tilastollinen ja todettu fakta, että tietyiltä osista Afrikkaa tänne saapuvat maahanmuuttajat aiheuttavat Suomelle kustannuksia ja että heitä on huomattavasti enemmän kuin saksalaisia.

Molemmat osapuolet toki tiesivät mitä keskustelu koski, mutta halkomalla hiuksia päästiin asian ohi vastaamatta itse asiaan. Pitäsi varmaan keksiä parempi termistö? :D

No itse aiheeseen vastaten, että mitäkö olen mieltä maahanmuuttajista noin yleisellä tasolla. Olen sitä mieltä, että se vaihtelee mitä maahanmuuttajalla tarkoitetaan :D Jos kyse on japanilaisesta start-up hankkeesta, jossa he tulevat kehittämään mobiilipelejä Suomeen, näen sen vain positiivisena. Se luo meille hyvinvointia, tuloja, ei kustannuksia. Japanilainen kulttuuri on myös kohtelias, vähä-väkivaltainen, naisia ja tasa-arvoa kunnioittava ja työteliäs. Japanilaiset vaikkeivat olekaan länsimaalaisia, tuskin joutuisivat kulttuurinsa kanssa täällä minkäänlaiseen ristiriitaan valtaväestön kanssa. Molempien kulttuurit jakavat arvomaailmaltaan samanlaisen pohjan.

Jos kyse on Norsunluurannikolta tänne saapuva työtön, kouluttamaton, kielitaidoton ja kulttuuriltaan täysin meistä poikkeava.... no käsi ylös joka aidosti muka näkee että kaikki menee ns. mukavasti ja kivuttomasti, sekä että Suomi pääsee plussalle :D
 
vierailija
Mieleen tulee ihan kaikki muualta tänne muuttanneet. Ei ole hyväksi muodostaa kaikenmaailman mielikuvia, etenkään negatiivisia, koska sillä voi huomaamattakin olla negatiivinen vaikutus, ja tehdä hallaa itselleen tai muille. Joskus niitä huomaamatta muodostuu, mutta täytyy muistaa se tosiasia, että maahanmuuttajia todellakin on joka lähtöön. Myös mieheni, joka aikoinaan muutti tänne kun tuli töihin ja on sillä tiellä edelleen. Jos työt ei olisi jatkunut, tai jos emme olisi löytäneet toisiamme, niin olisi mieheni suomen kansalaisuuden jo saaneena kai mennyt takaisin sinne mistä on tullutkin... :giggle: Ihan mielellään.
 
vierailija
Suomessako "hallitsematon pakolaistulva"? :D
Missä todellisuudessa mahdat elää, hommatodellisuudessa?
Kyllä tässä maassa on hyvin hyvin hallittu pakolais- ja maahanmuuttopolitiikka.
Se on tietysti helpompi huudella samaa mantraa mitä toiset samanmieliset, kuin ottaa asioista selvää. Todellisuus ei ole ihan noin simppeli.
Helppoa tähän maahan muuttaminen todellakaan ei ole.
Tälläkin hetkellä Ruotsista virtaa pskolaisia Suomeen. Meillä ei ole rajavalvontaa riittävästi.
Miksikä tätä kutsut, jos et hallitsemattomuudeksi?
 
vierailija
1 Somali tappoi Oulussa 2 kirveellä
2 Somalit joukkoraiskasivat Amorellalla
3 Muslimi surmasi tytön Porissa
4 Mummo kaatui, mamut ryöstivät helsingissä
5 Tummaihoinen itsensäpaljastaja helsingissä
6 Alkusyksystä törkeitä ryöstöjä tehneet maahanmuuttajataustaiset nuoret miehet
ovat jälleen väkivaltaisesti ryöstäneet täysin tuntemattomia nuoria
7 Mamut uhkailivat pikkutyttöjä leikkipuistossa teräaseella meri-Rastilassa
8 Mamu hakkasi suomalaisen Namu yökerton edustalla
9 Somalitytöt pahoinpitelivät ja kuvasivat videolle
10 Mamu hakkasi kännykän palauttajan: "HS: Löytökännykän palauttajalle karu ”kiitos” – uhkailua, pahoinpitelyä ja pankkitili tyhjäksi
11 Somalit yrittivät ryöstää bussin Vuosaaressa
12 Laukaan pizzeriasurmat
13 Mamut joukkoraiskasivat tapanilassa
14 Sama somaliryhmä ryösti 10 vuotiaan Malmilla päivällä
15 Mamut tekivät väkivaltainen ryöstön Pasilassa – poliisi pyytää vihjeitä mieskolmikosta
16 Mamu otti tytön auton kyytiin ja raiskasi Turussa
17 Mamu riehui kääntöveitsellä kansalaisopiston luokkahuoneessa Kouvolassa
18 Mamu raiskasi naisen Turussa
19 Mamu puukotti kahta Pietarsaaressa
20 Nainen löytyi surmattuna Espoosta, talossa 2 -v lapsi, tekijänä mamu
21 Kaksi somalia varasti KALJAA K-marketista, tapahtuma tallentui videolle ja kesko kielsi videon esittämisen
22 Raiskaajamamua epäillään kuudesta seksuaalirikoksesta Lauttasaaressa ja Itä-Helsingissä
23 Mamut tunkeutuivat parvekkelta asuntoon, pahoinpitely ja ryöstö Turussa
24 Kolme mamua raiskasi 15- vuotiaan tytön Helsingissä
25 Oulussa viikos sisällä 3 mamujen tekemää raiskausyitystä
26 Pizzamafia tappelee Oulussa

Siis voiko nämä olla totta? :(
 

Yhteistyössä