Mielipiteitä ilokaasusta?

  • Viestiketjun aloittaja hempukka
  • Ensimmäinen viesti
miukkuli
heippa!minä kanssa kuulin aika monenlaisia kommentteja ilokaasusta,mutta kun olin itse synnyttämässä niin minulle ei voitu tarjota muuta kivun lievitystä kun ilokaasu ja aina supistuksen alkaessa hengitin kaasua ja se auttoi alkuun.eikä minulle kovin huono olo siitä tullut
 
Mulla ilokaasu toimi ennen puudutuksen saantia tosi hyvin. Kun hengittää just kun supistus alkaa, niin "taju menee kankaalle" sitten kipeimmässä kohdassa ja muutenkin olo on kun viiden promillen humalassa. Lopussa mokasin, kun en ottanut ajoissa ilokaasua, joten kipu sai aikaan huonon olon, jonka takia en sitten halunnut hengitellä yhtään mitään. Eli huono olo tuli kivusta, ei ilokaasusta!
 
Mulle ei tullut ilokaasusta huono olo ollenkaan. Mun synnytys ei edennyt "normaalisti" loppuun asti... Supistukset tuli tosi epäsäännöllisesti, mistä johtuen olin aina hieman myöhässä kaasun hengityksessä. Sitä kun pitäs alkaa hengittää vähän ennen supistusta, jotta olis alusta asti "pöllyissä".. :)
 
Norrsu
Mulle sanottiin synnärillä, ettei pidä kuunnella toisten mielipiteitä, koska se vaikuttaa omalla tavallaan jokaiseen synnyttäjään. Eli kokeilla kuulemma kannattaa, jättää sitten ottamatta jos alkaa tuntua pahalta.
Mullekkin yksi kaveri paasasi et älä missään nimessä ota, koska siitä vaan oksentaa yms yms...

Oma kokemus on kuitenkin tosi hyvä. 1,5 h siitä oli apua ilman huonoa oloa. Olihan se aika kumma kokemus, eikä se varsinaisesti kipuja poistanut, mutta vei ajatukset vähän niinkun muualle :)

 
theodora
Ehdottomasti kannattaa kokeilla. Itse koin saavani siitä suuren avun, eikä muuta lääkkeellistä kivunkievitystä sitten lopulta tarvittukaan, vaikka oli pitkä synnytys. Ennen supistusta vain kunnon henkoset, ja sitten taas välillä ilmaa, niin ei tule huono eikä liian pöhnäinen olo. Tai toki jollekin voi se huono olo tulla, mutta käsittääkseni ammatti-ihmisten mielipide on, että se huonovointisuus johtuu useammin kivusta kuin ilokaasusta.
 
mammammaa
Ennen puudutusta se oli kyllä ku luojan lahja... Olo oli kyllä ihan ku kännisellä, ja ehti tulla huono olo kun imin sitä nii reippaasti. Mut se auttoi, kun se pakottaa rentoutumaan.
 
Olen kokenut kaikissa kolmessa synnytyksessäni ilokaasun erittäin hyväksi avuksi... toki selkäpuudutukset sitten tarvittiin, mutta aika pitkälle ilokaasun turvin pärjäsin.
Rauhallisisa pitkiä hengenvetoja, jotka on syytä alottaa kun supistus on tulossa päälle, sillä kun jo kovasti supistaa, niin aine ei ennätä enää vaikuttaa...
 
Hyviä kokemuksia :) .
Muuta kivunlievitystä en saanut kuin ilokaasun ja se toimikin hyvin. Tosin sekava olo siitä tuli (kuulin harhoja yms. mukavaa...), mutta sekin siinä vaiheessa kun en enää itse tajunnut maskia naamasta irrottaa, mies ja kätilö sitä vuorotellen irroitteli että ottaisin happeakin välillä :whistle: . Lopulta sitten ottivat koko ilokaasun pois :headwall: .
 
Mulle tuli ilokaasusta todella huono olo. Oksetti ja pyörrytti samaan aikaan. Ja mä jouduin vielä leikkauspöydälle melkein heti, kun olin ilokaasua ottanut. Oli kauheeta maata siinä, kun oli niin huono olo eikä mihinkään päässy. Hätäsektio mulle tehtiin siksi leikkauksessa.
 
Mulla ilokaasu ei toiminut yhtään. Aloitin vetämisen aina puoli minuuttia ennen supparia koska vaikutus tulee hieman perässä. Huulet, kädet ja jalat puutuivat, mutta päässä ei tuntunut missään.

Kätilö mielestäni pihtaili ilokaasun kanssa, jouduin odottelemaan ensin jonkun nelisen tuntia ilman että tarjosi mulle edes sitä.

No epäonnistu mulla epiduraalikin joten ei taida olla mun juttuja noi kivunlievitysjutut, taidan olla tarkoitettu synnyttämään ilman.
 
Mulla toimi ihan ok, tai jos totta puhutaan niin en osaa sanoa sainko siitä todellista lievitystä kipuun, mutta koska aloitin sen hengittämisen niin en uskaltanut lopettaakkaan. :/ Olo tuli jossain vaiheesssa hirmu uniseks, oisin voinut vaikka nukahtaa, vaikka supisti jo kipeästi. Muuta kivunlievitystä en tarvinnu, eli vois kai siis sanoa että ilokaasu toimi. :D Sellanen hassu kommellus sattui sen maskin kans, että kätilö A neuvoi mulle maskin käytön päin peetä, eli maski oli kasvoillani väärinpäin, eli se "nenänkolo" oli leuan puolella. :LOL: Ihmettelinkin että miks ei kunnolla toimi. Sit vaihtui kätilöillä työvuoro, ja kätilö B korjas maskin asennon. Saattoi ehkä ihmetellä miks pidin sitä väärinpäin, mutta olin siinä vaiheessa niin kanttuvei etten jaksanu alkaa selittämään. :kieh:
 
iloinen
Minä en kyllä kokenut ilokaasua oikeen minään. Ei auttanut, muttei kyllä tehnyt huonoa oloakaan. Kätilö opasti kyllä hyvin käytön eli oikeaan aikaan sitä kyllä hengittelin muttei auttanut.. en taida sitten viitsiä turhaan sitä kakkosen kohdalla edes kokeillakkaan. Amme oli se mikä minulla auttoi todella hyvin...
 
Ilokaasu auttoi tiettyyn rajaan saakka, kun sitten voimakkuutta lisättiin, tuli paha olo. Ilokaasu oli kuitenkin hyvänä seurana epiduraalille (sitten kun sen lopulta sain), täydensivät toisiaan.
Kaikkea ehti 17 h:n aikana kokeilemaan: viljapusseja, suppoja, suihkua...
 
Kyllä minäkin olen hyvän avun saanut ilokaasusta.
Sitä täytyy uskaltaa "ottaa" rohkeasti, eli vetää vaan ihan kunnolla keuhkoihin eikä jättää mitään puolitiehen. Saattaa tuntua aluksi pelottavaltakin tunteelta, hiukan "raskaalta" (varsinkin jos aine humahtaa koko ruumiiseen nopeasti, vähän kuin nopeaakin nopeampi humala), mutta kannattaa vaan rohkeasti jatkaa... :D

Muakin alkoi nukuttaa, ja ehdinkin ennen ponnistuksia nukkua ilokaasun ja epiduraalin voimin, mikä oli ehkä ihan hyvä asia...
 
Otin ilokaasua aina kun supistus alkoi. Vedin oikein kunnolla syvään henkeä ja mielestäni helpotti oloa. Pelkästään sekin jo auttaa kun keskittyy syvään vetämään henkeä ja antaa supistuksen "tulla niin kuin tulee", rentouttaa ja kipu ei tunnu niin pahalta. Tai miten sen nyt ottaa.. eihän se hyvältäkään tunnu! ;)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.04.2006 klo 11:30 Eeelf kirjoitti:
Hyviä kokemuksia :) .
Muuta kivunlievitystä en saanut kuin ilokaasun ja se toimikin hyvin. Tosin sekava olo siitä tuli (kuulin harhoja yms. mukavaa...), mutta sekin siinä vaiheessa kun en enää itse tajunnut maskia naamasta irrottaa, mies ja kätilö sitä vuorotellen irroitteli että ottaisin happeakin välillä :whistle: . Lopulta sitten ottivat koko ilokaasun pois :headwall: .
Mulla samanlaisia kokemuksia ilokaasusta. Luulin viimeks, että kätilöllä ja sillä opiskelijalla oli joku salaliitto mua vastaan. Mieheni osallisuudesta en ollut ihan varma. Mutta kyllä sekin hymyili viekkaan näköisesti. Oli oikeastaan aika pelottavaa.

Kohta olen menossa kolmatta synnyttämään ja ajatellut, josko kokeilisi jotain muuta. En ole ennen kokeillut mitään puudutuksia, mutta nyt ajattelin yrittää.
 
Mä vedin ilokaasua ihan huolella. Hauskaa oli vaikka oli kipeitä suppareita. Avolla oli kans tosi kivaa kun katteli mua. :LOL:
Kätilö sano että ottaa pitkiä vetoja ja niin kauan kun tarvii. Avo katteli kun supistus käyrä piirty monitprilla ja aina kun lukemat lähti nousuun mä aloin vetään ilokaasua. Koska sen vaikutus on vähän myöhässä, sitä pitää ottaa jo pari hönkää etukäteen.
Mulla se toimi hyvin, niin kauan kunnes oli pakko pyytää epiduraalia kun kivut alko oleen kovia koska supparit tihenty ja pidenty.

Kannattaa kokeilla, kyllä sen huomaa heti et auttaako vai ei.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.04.2006 klo 23:52 Ninniliina kirjoitti:
:$ :x tuli törkeen huono olo vaan
Mutta eipä siinä kuitenkaan kauheesti menetä jos kokeilee, että siitä vaan.
Sillon olisin itse ollut ainakin valmis vaikka nuijanukutukseen, jos joku olis kysynyt.
Samoin, tosi paha olo tuli mutta kokeilemalla tiedät varmasti, mitä se itsellesi tekee.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.04.2006 klo 12:25 IsadoraRegina kirjoitti:
Mulla ilokaasu ei toiminut yhtään. Aloitin vetämisen aina puoli minuuttia ennen supparia koska vaikutus tulee hieman perässä. Huulet, kädet ja jalat puutuivat, mutta päässä ei tuntunut missään.

Kätilö mielestäni pihtaili ilokaasun kanssa, jouduin odottelemaan ensin jonkun nelisen tuntia ilman että tarjosi mulle edes sitä.

No epäonnistu mulla epiduraalikin joten ei taida olla mun juttuja noi kivunlievitysjutut, taidan olla tarkoitettu synnyttämään ilman.
Ilokaasu ei auttanut tippaakaan, mutta se maskin käyttö helpotti sen kunnon hengityksen muistamista, joten käytin sitä läpi synnytyksen, missään välissä ei tullut paha olo eikä mitenkään huppelikaan, oli varmaan lopun aikaa kyllä jo ilokaasut väännetty nollille. Ei muuten auttanut mullakaan noi kivunlievitykset, ei petidiini, eikä epiduraali.
 
Tuli aika höpö olo siitä.. =) Heti jos liikaa sitä kiskoi niin rupes oksettaan mut positiivinen jälkimaku itellä. Sain tikkausvaiheessa hengitellä sitä kans, koska vaikka hullua onkin niin pelkäsin tikkausta enemmän ja se oli täyttä tuskaa.. muka. Kannattaa koittaa :)
 

Yhteistyössä