mielipiteitä, sokerirasitus

Odotan 4:ttä lasta. Ensimmäisen raskauden aikana viikolla 34 minut passitettiin sokerirasituskokeeseen jossa keskimmäinen arvo oli hiukan koholla..(lapsi syntyessä yli 4kg) 2 seuraavaa raskautta sokerirasitus ollut "puhdas". (lapset n.3kg) Olen nuori, olen laiha, olen terve. Nyt ne "pakottavat" minut taas sokerirasituskokeeseen, jonne en tahdo. Mitä menetän jos pissa on neuvolassa puhdas ja vatsan kasvu normaali.. Sanoi että pitäis käydä viikolla 15 ja sitten vielä 24 viikolla uudestaan jos jotain poikkeavaa löytyy. Aika on varattuna, vaikka en itse sitä tahtonut ja ajattelin sen nyt perua?!
 
Jos perut sen niin turha tulla narisemaan jos on vauva on isokokoinen syntyessään ja sokeriarvot miten sattuu. Noita kokeita ei turhaan teetetä, joten sinua nöyrtyisin ja kävisin kokeissa ja jatkaisin odotusta...
 
Höh, suoraan sanottuna musta ois tosi typerää olla käymättä. Kysytään näin päin: mitä menetät, jos käyt? Siis mene nyt hyvä ihminen ihmeessä tarkistuttamaan, jos kerran on arvoissa ollu häikkää edes kerrankin aikaisemmin.

Mä narahdin just kanssa sokerirasituksesta. Keskimmäinen arvo koholla, muut ok. Pissa on mullakin puhdas silti neuvolassa, en sinuna siihen luottais. =) Ja jos meet nyt ja narahdat, saat hyvin suurella todennäköisyydellä hoitoon ruokavaliolla (mulla on ainakin auttanu tosi paljon). Eikä sun tarttee mennä uudestaan myöhemmillä viikoilla, vaan sen myöhemmän rasituksen sijaan sulle tulee uus kotitestausjakso.

No joo, en osaa sulle oikein perustella miks menisit. Musta vaan ois erittäin, äärimmäisen typerää olla käymättä. Se on sun ja vauvan etu eikä haitta.
 
Nykyään joka toisella on rd-diagnoosi, ja miksi? Yksi arvo heittää, vaikka vain olemattoman vähän, ja silti hysteria iskee heti. Eli kyllä noita mun mielestä todellakin teetetään turhaankin. Vielä tähän päälle kun tiedetään tapauksia joissa sokerirasituksesta on menty kirkkain paperein läpi ja silti syntynyt "sokerivauva"(inhoan tuota termiä ), niin luottamus testiin on aika alhainen. Tuntuu että tässä maassa pelotellaan ihmisiä tupakan ja sokerin vaaroilla jo aivan älyttömyyksiin, ja taas kerran ne oikeat ongelmat lakaistaan maton alle. Uskon siihen että sen varmasti osaa jokainen jo omasta olotilasta(tiettyyn pisteeseen) päätellä jos jotain on vialla.
 
Onko sinulla verensokerimittari kotona? Jos on, seuraa sillä arvoja. Mikäli arvot kotiseurannassa ovat koholla, pääset sitten äippäpolille asiakkaaksi.

Jos sinulla on ollut rd ekassa raskaudessa, miksi eivät anna sinulle suoraan sitä verensokerimittaria. Minusta on ihan turhaa kiduttaa sokerirasitustestillä elimistöä, kun tilannetta voi seurata kotimittauksillakin. Ehdota neuvolaan tällaista kompromissia. Se sokerirasitus ei ole pakollinen. Sokereita voi muutenkin tarkkailla.

Jos tulisin tämän raskauden jälkeen raskaaksi en suostuisi enää testiin, koska en halua, että elimistööni tungetaan sellainen määrä glukoosipaskaa.

Mutta en sinuna kyllä jättäisi niitä sokeriasioita kokonaan mittaamatta. Jotenkin se on kontrolloitava, ettei raskaudessa ole makrosomian vaaraa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Thyme:
Minusta on ihan turhaa kiduttaa sokerirasitustestillä elimistöä, kun tilannetta voi seurata kotimittauksillakin. Ehdota neuvolaan tällaista kompromissia. Se sokerirasitus ei ole pakollinen. Sokereita voi muutenkin tarkkailla.

Jos tulisin tämän raskauden jälkeen raskaaksi en suostuisi enää testiin, koska en halua, että elimistööni tungetaan sellainen määrä glukoosipaskaa.

Mutta en sinuna kyllä jättäisi niitä sokeriasioita kokonaan mittaamatta. Jotenkin se on kontrolloitava, ettei raskaudessa ole makrosomian vaaraa.
Juurikin samaa mieltä tästäkin! Ja tuo kotona seuraaminen on erittäin hyvä vaihtoehto mielestäni, jos sellaiseen tarvetta kuitenkin on.
 
Oon jokseenkin samaa mieltä muiden kanssa, vaikka toisaalta myös itse olen kokenut neuvolan taholta ikäväntuntuista painostusta jo ekan raskauden aikaan asiasta ja myöskin kotitestauksista minulla on huonoja kokemuksia.

Pakkohan sinun ei ole testiin mennä, minullekin neuvolalääkäri tätä viimeksi korosti (vaikka th oli saanut mut siihen käsitykseen, että vaihtoehtoa ei ole). Sinä itse päätät, miten asiassa edetään. Mutta juuri se mielessäsi voisit mennä rasitustestiin ja saada asian pois päiväjärjestyksestä. Vaikka aiemmilla kerroilla ei rd:tä olisi ollutkaan, on jokainen raskaus omanlaisensa, ja joskus rd voi puhjeta ihan terveelle, hoikalle ihmiselle. Se kun ei ole suoraan aikuisiän diabetekseen verrattavissa oleva sairaus, joten se tosiaan voi osua kenen tahansa kohdalle.

Itse en ole vielä tässä raskaudessa mennyt, koska nuo pahat helteet ja iltapainotteinen työ olivat esteenä. En voinut olla töissä iltaisin syömättä ja etenkään juomatta. Nyt kun on viileämpää ja arkisinkin vapaita, ajattelin tuon ikävän mutta silti ihan tarpeellisen homman hoitaa alta pois mahdollisimman pian.

Muista myös, että testit lopulta ovat juurikin meidän ja lasten parhaaksi, ja joissain kunnissa testataan kaikki tietyn iän ylittäneet, oli sitten hoikka tai pullea. Ilmeisesti myös joissain paikoissa suunnitellaan kaikkien odottajien testaamista tulevaisuudessa.

Tsemppiä, kerran se vaan "kirpasee" :hug:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Wc Ankka:
Alkuperäinen kirjoittaja Thyme:
Minusta on ihan turhaa kiduttaa sokerirasitustestillä elimistöä, kun tilannetta voi seurata kotimittauksillakin. Ehdota neuvolaan tällaista kompromissia. Se sokerirasitus ei ole pakollinen. Sokereita voi muutenkin tarkkailla.

Jos tulisin tämän raskauden jälkeen raskaaksi en suostuisi enää testiin, koska en halua, että elimistööni tungetaan sellainen määrä glukoosipaskaa.

Mutta en sinuna kyllä jättäisi niitä sokeriasioita kokonaan mittaamatta. Jotenkin se on kontrolloitava, ettei raskaudessa ole makrosomian vaaraa.
Juurikin samaa mieltä tästäkin! Ja tuo kotona seuraaminen on erittäin hyvä vaihtoehto mielestäni, jos sellaiseen tarvetta kuitenkin on.
Muuten voisin kompata kaikkea tässäkin, paitsi että se kotimittaus vasta huuhaata olikin ainakin minun tilanteessani. "narahdin" muinoin ekassa raskaudessa paastoarvosta, joka oli viiterajan tuntumassa ja jouduin ottamaan mittarin kotiin. Viimeistään siinä vaiheessa, kun kerran mittasin kolmesta eri sormesta kolme eri lukemaa samaan aikaan, totesin että antaapa olla. Olin siis tässä vaiheessa mittaillut sokereita jo pitkään ilman korkeita arvoja.

Lisäksi th neuvolassa ei uskonut minua, kun kerroin etten yleisestikään välitä makeista herkuista, vaan ennemmin suolaisesta ja sitäkin laatua syön harvoin. Tuntui ankealta, että aikuista ihmistä ei uskottu ja tosiaan tuo rd-diagnoosi lävähti neuvolakorttiin ja kaikissa yhteyksissä siitä jauhetaan, vaikkei mulla sitä ollut. Poikakin syntyi viikon yliaikaisena ja painoi huimat 3580g =) Oma painoni tippui alle lähtöpainon kuudessa viikossa, ja oli siis kilon vajaa lähtöpainoon, kun menin jälkitarkastukseen. Siitä th ei kuitenkaan löytänyt positiivista sanottavaa.

Joten suosittelen minäkin kuulostelemaan itseään ja kroppaansa ja pitää ne haitalliset sokerit minimissä ihan ominkin päin, mulla esim. maitosokeri oli kuulemma semmonen mikä nosti arvoja hieman.
 
Minä sain jo ekassa neuvolassa (7+6, eilen) lähetteen sokerirasitukseen, syynä lähisuvun 1 ja 2 tyyppi, sekä mun ylipaino. Haluan mennä sinne, mutta onko siinä vielä järkeä? Vai olisiko se kuitenkin kannattavaa hoitaa alta pois?

 
Noin.. Eli siis mielipide asia. :) En koe itse tekeväni tässä mitään väärää jos sen jättäisin käymättä. Asioiden järjestely kysymys miksi ei huvita alkuunkaan mennä. Jos minulle kasvaisi sokerilapsi, niin sen luultavasti huomaa jo sf mitasta ja painon noususta. En käy pahemmin itkemässä täällä asioita, täällä syyllistetään paljon joka asiasta. Olen pikemminkin ylihysteerinen äiti, kun "no hällä väliä", mutta sokerirasitus ei mielestäni ole minun kohdallani tarpeellinen.
 
Ja siis se että olen syömättä 12 tuntia ja ajan aamulla autolla lääkäriin jossa sitten tärisen pahaa oloa yli 2 tuntia ja lähes tulkoon oksennan sen jälkeen heikotuksesta. Ja lääkäreistä on pulaa, niiden työ on ylikuormitettua kun ihmiset käyvät valittamassa kaikesta "turhasta" ja nyt koen itse olevani se yksi turhuus siellä. Tiedän että rd voi puhjeta koska vaan, kelle vaan, mutta syöpäkin voi ihmiseen puhjeta koska vaan, eikö kaikilla sairauksilla tuppaa olemaan kuitenkin oireita. :) ..voihan se olla että viikon 15 otettujen kokeiden jälkeen sokeriarvot kohoaa viikolla 20, kuka siitä pitää sitten huolen? Liioiteltuako?!
 
Tuohon viimeisimpään kommenttiin sen verran annan omalta osin tarkennusta, että lääkäriähän tuo rasituskoe ei varsinaisesti työllistä, labrassahan ne hoidetaan.

On toki totta, että syöpä voi puhjeta kelle vaan ja koska vaan, rd on sinällään vähän eri asia, että aika monelle odottajalle se voi puhjeta ilman, että tekisi "mitään väärin" (verraten vaikka elintapojen vaikutuksessa syövän puhkeamiseen tms). Ja oireita ei välttämättä heti ilmaannu, mutta kyllä myös nopeasta painonnoususta ja sf-mitasta jotain viitteitä voi saada, ja jos sillä saralla ei ongelmia ole, en minäkään pakollisena tuota koetta pidä.
 
Sokerirasitus on halvempi ja ehkä hieman tarkempi seulontavaihtoehto sokereiden mittaamiselle kuin liuskatestit. Kun terveydenhuollon kuluja karsitaan, ei kaikille voi mittareita antaa.

Raskausdiabetes voi tulla kelle vaan; hoikalle ja nuorellekin, mutta erityisiä riskejä ovat ylipaino ja sukurasitus. Raskausdiabetes ennustaa ennenkaikkea äidin omaa riskiä sairastua diabetekseen myöhemmin, mutta myös lisää lapsen riskiä sairastua diabetekseen ja sydänsairauksiin. http://www.pomminpurkajat.fi/lehtiarkisto/sydan_2_09/artikkelit/artikkelit_listassa/fi_FI/raskausdiabetes/

Kyllähän kaikki tietää että mitä riskejä elintapoihinsa liittyy, mut usein sitä vaaditaan että nostetaan oikeasti joku riski esille. Säilyyhän raskausdiabeetikon lapsen riski vaikka raskausajan pystyisi pitämään arvot ok jos paluu vanhaan on edessä synnytyksen jälkeen. Mut itselle asia oli selvä, asia koski minun ja vauvan hyvinvointia.

Itselläni oli sukurasite, jonka vuoksi en miettinyt yhtään että edes kieltäytyisin. Joku vakuutusyhtiökin haluaa rasituksen olevan tehty ennen vauvavakuutuksen myöntämistä jos en väärin muista.

Pelkkä rasitus ei kaikkea kerro, kotiseuranta osoittaa pärjääkö ruokavaliolla vai tarvitseeko insuliinin. Jos arvot ovat koholla on oikeus päästä tarkempaan seurantaan äitipolille.

Kukin tavallaan, mutta aika pieni vaiva minusta. Tavallisessa suklaapatukassakin on sokeria keskimäärin 56g, sellaisen äidit pystyy kyllä vetäiseen napaansa...
 
Mäkin jouduin sokerirasitukseen :kieh: Se litku oli ihan hirveetä. Ja sokereissa ei ollut mitään vikaa. Eivät nousseet mihinkään suuntaan. Kärsimys kärsitty ja sillä hyvä. Enää en suostuisi, koska tiedän ettei mulla mitkään sokerit nouse minnekään. Se aine oli aivan kauheeta. Hyvä se oli silti varmistaa.
 
Edellisessä raskaudessa rd. Nyt myös tässä. Viikolla 14 arvot loistavat, mutta rv 24 kaikki arvot pahasti pielessä. Pienillä insuliiniannoksilla nyt hoituvat ja sillä, että vähän katsoo, mitä suuhunsa laittaa. Lääkäri kyllä Taysissa myönsi, että sokerirasitus aika ääriolosuhde. Harva vetää ykskaks yllättäen suuhunsa lähes 70 grammaa puhdasta sokeria.
 

Yhteistyössä