Mies 3-vuorotöihin - miten selviän arjesta?

  • Viestiketjun aloittaja vinkkejä kiitos
  • Ensimmäinen viesti
vinkkejä kiitos
Aikoinaan mies oli 2-vuorotöissä ja iltavuoroviikot olivat minulle ihan helvettiä, kun oli pieni vauva hoidettavana. Elämä helpottui huomattavasti, kun mies pääsi päivätöihin. Mies jäi syksyllä työttömäksi, mutta pääsee nyt taas töihin, joka tulee olemaan 3-vuorotyötä. Kauhistuttaa ajatellakin tulevaa elämäämme.

Nyt minäkin olen töissä ja lapset ovat päiväkodissa ja iältään 2 v ja 4 v. Tilanne on siis muuttunut paljon viime kerrasta.

Kaipaisin teiltä vinkkejä arjesta selviytymiseen. En millään jaksaisi aloittaa taas 'yksinhuoltajan' elämää. Hoitaako teidän miehet päivisin lapsia vai ovatko lapset normaalisti päivisin hoidossa?
 
Emma
ja lapset 2 ja 4. En nyt ymmärrä mitä helvettiä tämä elämä on??
Tottakai lapset ovat kotona silloin kun mies tai minä ollaan, mitäs ne hoidossa silloin tekisi? Max 10pvää/kk on meillä vaan hoidontarvekin. Hyvin meille jää kuitenkin yhteistä aikaakin.
 
vieras
Mieshän saa rauhassa nukkua (ainakin teidän puolestanne) öiden jälkeen. Ei kannata yövuoron jälkeen odottaa, että hoitaisi siinä sivussa lapsetkin. Luotte yhdessä rutiinit, etenkin jos miehen vuorotyö on säännöllistä.
 
d
No mulla mies tehny 5vuoro työtä ja minä päivävuorossa! Hyvin on menny ja lapsilla ollu aina vapaata kun mies pitkällä vapaalla ja lapset kotona! Ja sun lapset on jo isoja ja ihan varmaan pärjäät eihän se aina töissä oo ja kun pääsee aikaisemmin voi varmaan hakea llapset tarhasta ja käydä kaupassa ja valmistella ruuan. Kuuluuhan se arki sille isällekkin vaikka olisikin monessa vuorossa.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Emma:
ja lapset 2 ja 4. En nyt ymmärrä mitä helvettiä tämä elämä on??
Tottakai lapset ovat kotona silloin kun mies tai minä ollaan, mitäs ne hoidossa silloin tekisi? Max 10pvää/kk on meillä vaan hoidontarvekin. Hyvin meille jää kuitenkin yhteistä aikaakin.
Kuika paljon aikaisemmin saatte työvuorolistat? Vaatiiko hoitopaikka myös ne nähtäväksi vai onko mahdollista joskus pitää lapset hoidossa, jos vanhemmalla on jotain muuta menoa (pankkiasioita, auton huolto, hammaslääkäri tms.)?

Meillä päiväkotiin pitää ilmoittaa säännöllisten poissaolopäivien määrä kuukaudessa. Miten se muka onnistuu, jos työvuoroja ei tiedä etukäteen ja jos ne vaihtelevat kuukausittain? Ei viitsisi tuhrista päivistäkään maksella.
 
...
siis mikä se ongelma oli?
Luotte yhdessä teille molemmille sopivan arjen, aikatauluttakaa rutiinit niin että helppo pitää ne ja lapsetkin oppivat ne. :hug:
Itse olen pienen vauvan ja ison koiran kanssa niin että mies on viimeiseen kk aikana voinut olla 7vrk kotona ylipäätään. talo hissitön ja kerroksia kiitettävästi ei koiran ulkoilutuskin oma homma..
homma muuttuu tammikuussa, kun mies enemmän koton mut kolmivuoro työssä.
ja hyvin pärjään, nautinkin :)
 
vieras
Me ollaan miehen kanssa aina töissä vuorotellen. Hänellä normityö ja minä yrittäjä. Lapset eivät ole hoidossa. Muutama ilta viikossa ollaan koko perhe ilta yhdessä. Meillä ei ainakaan muksut hoidossa ole jos minä töissä ja mies kotona. Tasavertaisesti hoidetaan koti ja lapset. Kaikkeen tottuu.
 
d
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Emma:
ja lapset 2 ja 4. En nyt ymmärrä mitä helvettiä tämä elämä on??
Tottakai lapset ovat kotona silloin kun mies tai minä ollaan, mitäs ne hoidossa silloin tekisi? Max 10pvää/kk on meillä vaan hoidontarvekin. Hyvin meille jää kuitenkin yhteistä aikaakin.
Kuika paljon aikaisemmin saatte työvuorolistat? Vaatiiko hoitopaikka myös ne nähtäväksi vai onko mahdollista joskus pitää lapset hoidossa, jos vanhemmalla on jotain muuta menoa (pankkiasioita, auton huolto, hammaslääkäri tms.)?

Meillä päiväkotiin pitää ilmoittaa säännöllisten poissaolopäivien määrä kuukaudessa. Miten se muka onnistuu, jos työvuoroja ei tiedä etukäteen ja jos ne vaihtelevat kuukausittain? Ei viitsisi tuhrista päivistäkään maksella.
No mies sai kyllä koko vuodenlistan itselle ja sitten joka kuukausi kun hoitoajat piti ilmoitaa laitoin siitä listasta miten milloinkin lapset hoidossa. En oo kyllä kuullut etteikö niitä listoja saa etukäteen... no jos sulla on menoa viekää lapset tarhaan sinä päivänä ja hakekaa vaikka aikaisemmin sitten kotiin.. Teet kyllä tästä vaikeampaa kuin onkaan...
 
§
voi että.. enpä ole koskaan ajatellut tuolta kannalta.. mulla miesraukka päivätöissä ja minä teen 3-vuorotyötä.. mitenkähän mies jaksaa ja pärjää.. viiden lapsen isäkin vielä! ;)
 
vieras
No ei kai siinä mitään ongelmaa pitäisi olla. Miehellähän on vapaapäiviä sitten arkenakin. Itse menin 2-vuorotöihin lasten ollessa 3,5,9 ja 11. Lasten suhde isäänsä vain vahvistui.
 
Roosa
mies on 3-vuorotyössä ja minä olen vauvan kanssa kotona. Minusta tämä on loistavaa! Aamuvuorot menevät tosi nopeasti, mies on kotona ennen kuin huomaakaan ja eipä iltavuoroissakaan valittamista. Oli aiemmin päivätöissä ja minusta tämä on paljon kivempaa, hänelle osuu arkenakin paljon vapaita. Ollaankin mietitty, että sitten kun tämä nuorimmainen lähtee hoitoon, ei hoitopäiviä tule paljon per kuukausi eivätkä päivät veny pitkiksi. Ei kai niitä iltavuoroja osu viikolle, kun sinä olet töissä ja joudut iltahommat lasten kanssa hoitelemaan, kuin muutamia? Ennemminkin asennekysymys minun mielestäni. Meillä on myös koululainen, jonka kanssa elin vauva-ja taaperoaikaan todellista yh-elämää, joten minulta ei kauheasti sympatiaa heru jos muutama iltavuoro koetaan helvetiksi.
 
sorry
Alkuperäinen kirjoittaja vinkkejä kiitos:
Aikoinaan mies oli 2-vuorotöissä ja iltavuoroviikot olivat minulle ihan helvettiä, kun oli pieni vauva hoidettavana. Elämä helpottui huomattavasti, kun mies pääsi päivätöihin. Mies jäi syksyllä työttömäksi, mutta pääsee nyt taas töihin, joka tulee olemaan 3-vuorotyötä. Kauhistuttaa ajatellakin tulevaa elämäämme.

Nyt minäkin olen töissä ja lapset ovat päiväkodissa ja iältään 2 v ja 4 v. Tilanne on siis muuttunut paljon viime kerrasta.

Kaipaisin teiltä vinkkejä arjesta selviytymiseen. En millään jaksaisi aloittaa taas 'yksinhuoltajan' elämää. Hoitaako teidän miehet päivisin lapsia vai ovatko lapset normaalisti päivisin hoidossa?
No ei ole vinkkejä, koska nuo teidän ongelmat kuullostavat lähinnä uusavuttoman ja muuten vaan kädettömien ongelmilta...

 
Alkuperäinen kirjoittaja Roosa:
mies on 3-vuorotyössä ja minä olen vauvan kanssa kotona. Minusta tämä on loistavaa! Aamuvuorot menevät tosi nopeasti, mies on kotona ennen kuin huomaakaan ja eipä iltavuoroissakaan valittamista. Oli aiemmin päivätöissä ja minusta tämä on paljon kivempaa, hänelle osuu arkenakin paljon vapaita. Ollaankin mietitty, että sitten kun tämä nuorimmainen lähtee hoitoon, ei hoitopäiviä tule paljon per kuukausi eivätkä päivät veny pitkiksi. Ei kai niitä iltavuoroja osu viikolle, kun sinä olet töissä ja joudut iltahommat lasten kanssa hoitelemaan, kuin muutamia? Ennemminkin asennekysymys minun mielestäni. Meillä on myös koululainen, jonka kanssa elin vauva-ja taaperoaikaan todellista yh-elämää, joten minulta ei kauheasti sympatiaa heru jos muutama iltavuoro koetaan helvetiksi.
totta :)

 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja d:
No mies sai kyllä koko vuodenlistan itselle ja sitten joka kuukausi kun hoitoajat piti ilmoitaa laitoin siitä listasta miten milloinkin lapset hoidossa. En oo kyllä kuullut etteikö niitä listoja saa etukäteen...
Miehisillä aloilla nuo työajat ovat yleensä säännöllisiä, minäkin tein aikoinaan kesätyötä 3 vuorossa teollisuudessa. Säännöllisessä 5-vuorotyössä tietää ne työvuorot vuosien päähänkin. Arvaa mikä järkytys oli, kun tein myöhemmin yhden kesän sairaalamaailmassa, työajat ja päivien pituudet vaihtelivat (taisi olla 6-19 välillä ) ja kerralla sai varmaan jonkin 3 viikon jakson, jonka loppupuolella taas tuli seuraavan jakson työajat. Oli vähän vaikea suunnitella mitään pidemmälle etukäteen, etenkään kun kesätyöntekijöillä ei juuri mitään vaikutusmahdollisuuksia ollut työaikoihinsa.
 
vuorotyöläinen
Hyvin onistuu, kun laittaa onnistumaan. Meillä saa 3 vko:n listat kerralla, aina vähintään 1,5 vko ennen uuden listan alkamista saa omaan tietoon. Tosin joitain vuoroja mahdollista toivoa ja ne pyritään toteuttamaan.. Riippuu paikasta, millainen käytäntö. Meillä ei ole esim iltavuoroviikkoa, yövuorovviikkoa jne meillä on miten milloinkin..
 
d
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja d:
No mies sai kyllä koko vuodenlistan itselle ja sitten joka kuukausi kun hoitoajat piti ilmoitaa laitoin siitä listasta miten milloinkin lapset hoidossa. En oo kyllä kuullut etteikö niitä listoja saa etukäteen...
Miehisillä aloilla nuo työajat ovat yleensä säännöllisiä, minäkin tein aikoinaan kesätyötä 3 vuorossa teollisuudessa. Säännöllisessä 5-vuorotyössä tietää ne työvuorot vuosien päähänkin. Arvaa mikä järkytys oli, kun tein myöhemmin yhden kesän sairaalamaailmassa, työajat ja päivien pituudet vaihtelivat (taisi olla 6-19 välillä ) ja kerralla sai varmaan jonkin 3 viikon jakson, jonka loppupuolella taas tuli seuraavan jakson työajat. Oli vähän vaikea suunnitella mitään pidemmälle etukäteen, etenkään kun kesätyöntekijöillä ei juuri mitään vaikutusmahdollisuuksia ollut työaikoihinsa.
Jep tuo on perseestä, mutta kyllä ne työlistat ilmestyy yleensä ennen ku täytyy hoitoon ilmoittaa. Ja voihan siitä työnantajalle vinkkasta, että tarvis saada listat silloin ja silloin lastenhoidon takia :)
 
vieras
sulla on ap oikeus pitää lapset päivisin päiväkodissa mikäli lasten hoidossaolosta on olemassa päätös kokopäivähoidosta.
Miehen ei siis tarvitse yövuoron jälkeen vielä hoitaa lapsia päivän ajan kun sinä olet töissä vaan hän voi nukkua silloin ja se on pelkästään järkevääkin jotta jaksaa seuraavan työvuoron hoitaa. Niitä yövuoroja kun ei kolmivuorotyössä ole kokoajan.
 
Hyvin sä selviät. :hug:
Mun mies on myös 3-vuorotyössä, ja meillä 4-vuotias muksu ja nuorehko koira. Jos iltavuoro sattuu viikolle, niin siinä on se hyvä puoli että aamulla saa lähteä ihan omassa rauhassa kun on yksin lähdössä. Ja iltapäivällä sitä aikaa ei nyt kummoisesti muutenkaan ole, ei siinä montaa tuntia tarvitse "ilman miestä" olla. Ei vain ahnehdi liikaa tekemistä yhdeksi illaksi, niinkun nyt esimerkiksi kauppareissua ja kylpemisiä ja sen sellasia. Ja ruokahommat kannattaa miettiä valmiiks ja sellasia helposti ja nopeasti valmiiks tulevia, ettei joudu siinä hellan ääressä sitten mahottomia kökkimään.

Enempi itseäni on harmittanut se jos iltavuoro sattuu viikonlopulle, sillon ne päivät tuppaa tuntumaan niin pitkiltä.
 

Yhteistyössä