Mies ei anna jäädä hoitovapaalle

  • Viestiketjun aloittaja Kysymys
  • Ensimmäinen viesti
hivenenhullu
Alkuperäinen kirjoittaja hivenenhullu:
Alkuperäinen kirjoittaja **:
mun on ihan älyttömän vaikee kuvitella että saisi paljon rahaa menemään koko ajan. Ostatteko te vaatteita ja kosmetiikkaa jatkuvasti tai oletteko paljon sairaana tai jotain? Mihin ihmeeseen se menee?
no mä oon sen monasti tänne laittanut et paljon menee ja paljon tulis.. 2210? menis ja 22150 tulis (jos nyt muistan oikein)
ja se on syy miksi mä en kotona ole lapsen kanssa...
koska toi pienen pienie rotus olis se msitä maksetaan kaikki ylimääräinen, vaatteet,lääkkeet,lääkärit ym
siis 2250? tulis... piti laittaa... :D
 
Kysymys
Alkuperäinen kirjoittaja hivenenhullu:
Alkuperäinen kirjoittaja Kysymys:
Alkuperäinen kirjoittaja hivenenhullu:
Alkuperäinen kirjoittaja Kysymys:
Alkuperäinen kirjoittaja dd:
Miehesi taitaa olla henkisesti aika epäkypsä kun ei tajua että äiti on paras hoitaja omalle lapselleen.. eri asia jos on pakon takia laitettava hoitoon mutta jos mahdollisuus.. ei kai mies teillä yksin tällaista päätä??
Olen yrittänyt asiasta keskustella, mutta riita siitä vain aina tulee, kun mies luulee, että olen vain laiska. Siksi olenkin ajatellut ehdottaa, että hän jäisi hoitovapaalle. Jos ei suostu ehdotukseen, aion varmaankin jäädä itse miehen vastustelusta huolimatta.
miehesi on siis samaa mieltä että teillä on varaa? vai onko miehesi mahdollissti sitä mieltä että pennin venytys ei ole hyvä juttu ja hän ei halua maksaa kaikkea?
Kyllä mies sen tietää, että varaa olisi juuri ja juuri, jos suostuisi tinkimään mukavuuksista ja katsomaan tarkemmin, mihin rahaa laittaa.
niin, ehkäpä se on juurikin toi varaa olisi juuri ja juuri jos tinkisi elämisestä... ehkäpä miehesi ei halua tinkiä elämästä.. ehkäpä miehesi haluaa että sitä ylimääräistä rahaa on.. myös hänellä omiin juttuihin...
Nyt on kyse muutamasta kuukaudesta. Sen verran voisi mielestäni omista menoista tinkiä, että saisi lapsi olla kotihoidossa. Lapsen parasta toivoisin miehen ajattelevan enemmän.
 
Kysymys
Alkuperäinen kirjoittaja **:
mun on ihan älyttömän vaikee kuvitella että saisi paljon rahaa menemään koko ajan. Ostatteko te vaatteita ja kosmetiikkaa jatkuvasti tai oletteko paljon sairaana tai jotain? Mihin ihmeeseen se menee?
Ihan normaaliin elämiseen menee rahaa. Miehen tulotkaan ei ole mitkään päätä huimaavat. Jos myytäis koti + auto ja muutettais vuokralle kaupungin kaksioon, raha varmaan riittäisi. Juu, ei kiitos.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja tt:
HERRANENAIKA! Ettekö ole puhuneet näistä asioista ennen lasten tekoa?!?! Eikö ihmiset yhtään suunnittele tekemisiään?
Minut on pienenä laitettu tarhaan, kun olin 10kk, lasten hoitamisesta ei ennen omia lapsia ollut kokemusta, joten luulin oman lapseni kohdalla toimivani samoin kuin vanhempani olivat valinneet. Lapsen synnyttyä en raaskinutkaan laittaa sitä heti vanhempainvapaan jälkeen tarhaan, joten kyllä, ei vissiin oltu suunniteltu riittävästi, mutta usko tai älä, mieli voi muuttua lasten myötä!
 
kolmelle äiti
Alkuperäinen kirjoittaja ööh:
1,5-vuotiaana hoidossa aloittaneiden lasten vanhemmat valittavat vielä vuosiakin aloituksen jälkeen kaikista eniten sitä, kuinka lapsen hoitoon vieminen ja siellä oleminen on vaikeaa.
Meidän kolmesta lapsesta kaksi meni hoitoon 1.5 v ikäisenä ilman mitään ongelmia, pari pikkuitkua ekoina aamuina (2-3 ekan päivän ajan) ja hoidossa on aina mennyt hienosti.
Eikä me olla poikkeuksia, yhtä hienosti on mennyt monella muullakin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ööh:
Alkuperäinen kirjoittaja Chala:
Alkuperäinen kirjoittaja ööh:
Alkuperäinen kirjoittaja Kysymys:
Alkuperäinen kirjoittaja ööh:
Siis mikä toi sun pointti on tossa, että 1,5vee on se hyvä aika siirtyä toisten hoitoon. Sen mä ymmärrän, että halutaan hoitaa lasta kouluikään asti kotona, mut jos sä ihan oikeasti olet sitä mieltä, että lapsi joka tapauksessa menee 1,5-vuotiaana hoitoon, niin todellakin miehesi ymmärtää lapsesi parasta paremmin kuin sinä. 10kk sopeutuu paljon helpommin hoitoon kuin 1,5v.
Niin kuin jo viestissäni kirjoitin, säästöt riittäisivät siihen asti, että lapsi olisi 1,5-vuotias. Mitä pidempään lapsi saisi olla kotona sen parempi. Tämä on minun mielipiteeni. En lähde keskustelemaan kanssasi sopeutumisasioista.
1,5v on kaikista pahin ikä hoidossa aloitukseen. Parempi oikeastaan milloin tahansa myöhemmin tai aikasemmin. 1,5-vuotiaana hoidossa aloittaneiden lasten vanhemmat valittavat vielä vuosiakin aloituksen jälkeen kaikista eniten sitä, kuinka lapsen hoitoon vieminen ja siellä oleminen on vaikeaa.
Sinä ilmeisesti tunnet joka ikisen 1,5-vuotiaana hoitoon menneen äidin tai isän että osaat noin kattavasti sanoa yksiselitteisen iän jolloin on huonon mahdollinen hetki mennä hoitoon? Hieno yleistys :)
Kyllähän niistä aika hyvän otoksen tuolla päiväkodin pihalla on saanut näiden kolmen vuoden aikana.
3v yhdessä päiväkodissa on sun kattava otoksesi? :) Montako lasta se mahtaa käsittää? Entäs montako niitä 1,5-vuotiaina hoitoon menneitä Suomessa on? Get my point? ;)
 
Alkuperäinen kirjoittaja ihmettelen:
Alkuperäinen kirjoittaja Chala:
Alkuperäinen kirjoittaja sori luin huonosti:
Alkuperäinen kirjoittaja kyllä se käytännössä:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Vieraus:
No meillä sillä tavalla samanlainen tilanne, että mun pitää mennä töihin kun mulla on työpaikka odottamassa. Mies on työttömänä mutta saa kyllä hyvin rahaa liitolta vielä jonkin aikaa. Mies siis jää lapsen kanssa kotiin. Me ei haeta kai sitä kotihoidontukea koska se olis miehelle vaan +/-0 kun se vähennetään käsittääkseni siitä liitonrahasta.
Ei tuo mies mua sillain "pakota" töihin menemään mutta onhan se järkevää että joku sitä rahaa tienaa, varsinkin kun toinen voi lapsen kanssa jäädä kotiin. Olisin kyllä mielelläni minäkin jäänyt lasta hoitamaan :/
Ei kai sitä mistään liitonrahasta vähennetä??? Saahan sitä kotihoidon tulea, vaikka molemmat vanhemmat kävisivät töissä JOS lapsi ei ole päivähoidossa.
vähennetään. Me tarkistettiin asia. Meilleki ois tullu + - 0 tilanne..
Ja ainakin meidän lapsi olisi nyt paljon sopeutuvaisempi hoitoon 1,5 vuotiaana kuin mitä olisi ollut 10kk iässä. Ehkä lapsikohtaista..? (viitaten siihen kun joku sanoi et sopeutus aiemmin paremmin)
joo siis kotihoidon tukea saa jos molemmat käy töissä, mut läskiks menee kun toinen liiton (työttömyyskassan) rahoilla, sillon se kotih tuki katotaan hälle tuloiks jotka vähentää kassasta saatavaa päivärahaa. Niin se vaan menee..
Mut pystyykö ton kiertämään niin, että tuki maksetaan työssäkäyvälle äidille? Silloinhan sitä ei voida päivärahoista vähentää? Näitä keskusteluja on täällä käyty aiemminkin ja jotkut on tällaisesta puhuneet, käytännön toteutuksesta en tiedä.
mut pitäähän se tulo kuitenkin miehellä kassaan kertoa? Ja se sitten taas vähentää päivärahaa, vai olenkohan väärässä?
Ei sen pitäisi vähentää jos ei sitä miehelle makseta. Vain tulosidonnainen hoitolisä myönnetään koko ruokakunnan tulojen perusteella. Hoitorahahan voidaan maksaa kummalle tahansa, ei ole väliä hoitaako ko ihminen lasta itse, kunhan lapsi hoidetaan kotona. Tarkistakaa ihmeessä pystyykö näin tekemään ettei jää tilaisuus käyttämättä jos se onnistuisikin noin.
 
Itse olin hoitovapaalla siihen asti kun tyttö oli 1,5 v ja oli mun mielestä hyvä ikä hoidon aloitukseen. 10 kk:n ikäisen eroahdistus oli niin kova, että silloin en raaskinut hoitoon viedä.

Itse kustansin hoitovapaan, mies ei niihin kuluihin tai ansionmenetyksiin osallistunut. Vaikka naimisissa ollaan niin talous ei ole yhteinen...
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kysymys:
Alkuperäinen kirjoittaja hivenenhullu:
Alkuperäinen kirjoittaja Kysymys:
Alkuperäinen kirjoittaja hivenenhullu:
miehesi on siis samaa mieltä että teillä on varaa? vai onko miehesi mahdollissti sitä mieltä että pennin venytys ei ole hyvä juttu ja hän ei halua maksaa kaikkea?
Kyllä mies sen tietää, että varaa olisi juuri ja juuri, jos suostuisi tinkimään mukavuuksista ja katsomaan tarkemmin, mihin rahaa laittaa.
niin, ehkäpä se on juurikin toi varaa olisi juuri ja juuri jos tinkisi elämisestä... ehkäpä miehesi ei halua tinkiä elämästä.. ehkäpä miehesi haluaa että sitä ylimääräistä rahaa on.. myös hänellä omiin juttuihin...
Nyt on kyse muutamasta kuukaudesta. Sen verran voisi mielestäni omista menoista tinkiä, että saisi lapsi olla kotihoidossa. Lapsen parasta toivoisin miehen ajattelevan enemmän.
Kyllä mäkin ymmärrän että joillekin on vaikea luopua huvituksista ja "ylimääräisestä" jos kyse on vuosista, mutta reilu puoli vuotta on todella lyhyt aika aikuiselle ihmiselle, kun taas pienelle lapselle se on todella pitkä aika vielä kasvaa ja kehittyä turvallisesti kotona läheisen aikuisen kanssa. On varmasti lapselle tosi eri asia mennä hoitoon 10kk iässä kuin 1,5v.

Tosi surullista jos miehelle oikeasti raha on niin tärkeää ettei viitsi enempää lasta ajatella. Tai jos se tosiaan on niin järkyttävän suuri kynnyskysymys, niin voisiko osapäiväinen työ tulla kyseeseen, niin että lapsi ei heti joutuisi pitkää päivää olemaan vieraiden hoidossa?
 
Kotona!

Ap: saanko arvata, miehesi ei ole paljoakaan hoitanut lastanne, vaan luulee, että kotona oleminen lapsen kanssa on lähes lomailua?? Meillä mies alunperin valitti, että minun pitää mennä töihin heti kun vauva 10kk ja valittaa joskus edelleen, mutta minä en kuuntele, vaan sanon että ota tai jätä, minä olen kotona enkä tosiaan laita hoitoon sellaista joka ei kävele eikä puhu.

Kyllä se ääni on kellossa muuttunut siitä alusta, kun on ollut lapsen kanssa vähän pidempäänkin putkeen eli tietää, ettei täällä kotona paljoa lepäillä, meillä on erittäin vilkas poika. Voin kuvitella, että mies joka ei osallistu paljoa lastenhoitoon voi juuri olla kateellinen ja kuvitella kaikenlaista siitä päivänkulusta.

Minä käytän omia säästöjäni kotona olemiseen, joten mielestäni minulla on tähän oikeus, ei siihen miehen sanomiset vaikuta.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ööh:
Alkuperäinen kirjoittaja Kysymys:
Alkuperäinen kirjoittaja ööh:
Siis mikä toi sun pointti on tossa, että 1,5vee on se hyvä aika siirtyä toisten hoitoon. Sen mä ymmärrän, että halutaan hoitaa lasta kouluikään asti kotona, mut jos sä ihan oikeasti olet sitä mieltä, että lapsi joka tapauksessa menee 1,5-vuotiaana hoitoon, niin todellakin miehesi ymmärtää lapsesi parasta paremmin kuin sinä. 10kk sopeutuu paljon helpommin hoitoon kuin 1,5v.
Niin kuin jo viestissäni kirjoitin, säästöt riittäisivät siihen asti, että lapsi olisi 1,5-vuotias. Mitä pidempään lapsi saisi olla kotona sen parempi. Tämä on minun mielipiteeni. En lähde keskustelemaan kanssasi sopeutumisasioista.
1,5v on kaikista pahin ikä hoidossa aloitukseen. Parempi oikeastaan milloin tahansa myöhemmin tai aikasemmin. 1,5-vuotiaana hoidossa aloittaneiden lasten vanhemmat valittavat vielä vuosiakin aloituksen jälkeen kaikista
eniten sitä, kuinka lapsen hoitoon vieminen ja siellä oleminen on vaikeaa.
1,5v osaa jo sanoa miltä tuntuu kun tärkein turva ja elämän sisältö otetaan pois. Pienempi ei hämmennystään ja stressiään vielä pysty edes ilmaisemaan, vasta myöhemmin nähdään eroon liittyvien kokemusten merkitys ja jäljet. Paikkaaminen jälkikäteen onkin sitten melkein mahdotonta ja juuri tähän lisääntyvässä määrin yhteiskunnan varat menevätkin.

 
sini
mieheni haluaa et olen kotona lapsen kanssa. Vaikka meillä on tiukkaa rahallisesti.
Ei miehesi arvosta työtäsi kotona. Miehesi ajattelee vaan rahaa eikä lapsen parasta. Lapsen on paras olla äitinsä kanssa. Älä usko miestäsi! Jää kotiin. Tuollaista miestä en kyllä katselisi päivääkään....
 

Yhteistyössä