Mies ei halua naimisiin mutta lapsia silti haluaisi

  • Viestiketjun aloittaja naimaton
  • Ensimmäinen viesti
wilma
Alkuperäinen kirjoittaja Avioliitto on juridiikkaa ei romantiikkaa:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tuosta perimisestä (joku kirjoitti)... Eivät aviopuolisotkaan peri toisiaan, saavat kuitenkin puolet yhteisestä omaisuudesta, loput menee perillisille ilman testamenttia.
Näinhän se menee, et AVIOpuoliso perii puolet ja loput menee lapsille. Jos ei ole naimisissa, niin sit kaikki menee lapsille. Ja jos ei ole naimisissa eikä lapsia niin kaikki menee kuolleen muille sukulaisille.

Mietitäänpä tilanne, jossa pariskunta on ollut AVOliitossa vuosia-vuosikymmeniä ja on hankkinut yhteisen asunnon ja kesämökin. Toinen kuolee, jolloin hänen osuutensa omaisuudesta menee verisukulaisille (vanhemmille, sisaruksille, sisarusten lapsille). Tällöin AVOleski voi joutua myymään talon ja mökin, jotta perilliset saavat perintönsä. Jos taas ko. pariskunta on naimisissa eikä ole lapsia, menee vainajan omaisuus perintönä AVIOpuolisolle. Tässä myös syy, minkä takia lapsettomien ja yhteistä omaisuutta hankkineiden kannattaa miettiä naimisiinmenoa. Pahin tilanne on tietysti sellainen, että pariskunnan asunto on ollut vain vainajan nimissä. Hänen kuoltuaan asunnon omistavat hänen sukulaisensa, jolloin leski voidaan tylysti häätää kodista pois. Toki asian voi AVOliitossa hoitaa testamentilla, mutta verotus on paljon kireämpää.
leskeneläke turvaa myös toimeentuloa! Sitä ei avopuoliso saa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja selvitystä.:
Puolisot yleensä omistavat asunnon puoliksi. Leski perii vainajan puolikkaasta puolet ja lapset se toisen puolikkaan.
Lopputulos on se että leski omistaa asunnosta 75% ja 25% jakaantuu tasan lasten kesken.
Kopioin tämän googlettamaltani sivulta:
http://www.mainio.net/print.asp?path=1;1132;1135;7751;7816


Lesken perintöoikeus

Puolison perintöoikeus on poikkeuksellinen perintöoikeus, sillä se ei perustu sukulaisuuteen. Lesken perintöoikeus sijoittuu lasten perintöoikeuden ja vanhempien perintöoikeuden väliin.

Leski on sijoitettu perimysjärjestyksessä rintaperillisten jälkeen. Leski siis perii vain jos lapsia ei ole eikä vainaja ole testamentilla määrännyt toisin.

Lesken perintöoikeus on sidottu avioliittoon. Vireillä oleva avioero poistaa pääsääntöisesti puolison perintöoikeuden.

Jos vainaja on testamentilla määrännyt lesken perijäkseen sivuuttaen lapset, perivät lapset omaisuuden vasta lesken kuoltua. Tämä omaisuus saattaa kuitenkin vähentyä, sillä leskellä on oikeus käyttää sitä.

 
....
Meil on kans yks tuttu pariskunta, jossa mies sano et se ei haluu naimisiin, kun se on niin iso asia, mutta lapsen se kyllä halus.. 3 kk:n seurustelun jälkeen.
Mä en ymmärrä, et kuinka naimisiinmeno on isompi asia kun lapsi?
Mä oon vissiin sitten niin vanhanaikasesti kasvatettu, et meille ei tuu lapsia ennen ku on sama sukunimi.
 
Me mentiin kihloihin 06/99 ja esikoinen syntyi 9 kk päästä. Kesällä 2000 kysyin mieheltäni että mitä hän on mieltä naimisiin menemisestä, mies ilmoitti "kylmästi" ettei aio mennä naimisiin. Kysyin että miksi, niin sanoi siihen vain ettei usko avioliittoon. Asiasta keskusteltiin moneen otteeseen ja huomasin että se mikä miestä kauhistutti oli ne häät ei niinkään se avioliitto. No loppuen lopuksi minä esitin että mennään maistraatissa naimisiin ihan vain kahden todisajan läsnä ollessa. Näin tehtiin 12/01 Naimisissa ollaan ja onnellisia!
 
mietteliäs
Mä kyllä närkästyisin, jos mies haluaisi lapsia mutta ei minua. Sitouttaahan ne lapset enemmän kuin mikään vihkiminen. Mutta periaatteesta siis jos ei haluais naimisiin, niin joku "tökkisi" ja pahasti. Ei mee läpi mitkään periaatteet tässä.
 
Mulle on tärkeämpää saada lapsia kuin mennä naimisiin. Mä toivon kyllä löytäväni vielä miehen ja pääseväni naimisiin, mutta ei mun elämä lopu ilman avioliittoa. Lapsia saa tulla ilman avioliittoa ja onhan yksi tullutkin.
 

Yhteistyössä