Mies vanhempain- ja hoitovapaalle, mitä mieltä miehet?

  • Viestiketjun aloittaja Miina-Justiina
  • Ensimmäinen viesti
Miina-Justiina
Anteeksi kun naisena tunkeudun tänne miesten palstalle, mutta haluaisin kysyä miesten mielipidettä. Meillä on mietitty, että mies jäisi vanhempainvapaalle loppuajaksi (ehkä 2-3 kk) ja sen jälkeen, jos taloudellinen tilanne sallii, ehkä myös hoitovapaalle tai osittaiselle hoitovapaalle.
Mitä mieltä olette tällaisesta ratkaisusta? Onko niitä, joilla on kokemusta? Mitä hyviä / huonoja puolia ja ongelmia järjestelystä oli? Kertokaa!
Meillä on jotkut tuttavat valitettavasti ihmetelleet suunnitelmiamme ja monenlaista kommenttia on kuulunut rivien välistä. Mies haluaisi jäädä, mutta mietin lähinnä itse, haluanko mennä niin pian töihin... Ja pärjääkö hoitovapaalla taloudellisesti (ehkä molempien mentävä kuitenkin töihin).
Mieheni työnantaja ei välttämättä suhtaudu tähän hyvin, valitettavasti.
 
meillä on ystävä perheestä jäi isäntä hoitovapaalle ja se onnistui hyvin.Samat ongelmat siinä on kuin siinä että äiti jäisi kotiin.Heillä mies valitti kun äiti toi kuraa juuri imuroituun eteiseen. =)
 
heps
Meillä oli mies kuukauden päivät hoitovapaalla. Vanhempi tytöistä oli tuolloin 4v ja nuorempi täytti kaksi. Saatiin molemmat siinä kaivattua vaihtelua, minä tein kuukauden keikan sairaalalle. Nyt mies haki osittaista hoitovapaata. Eihän siitä työnantaja riemastunut mutta ei oikein voi sitä estääkään... :whistle: Minä menen töihin niiksi päiviksi, kun mies on kotona lapsien kanssa.

Talous ei niin paljoa hetkahda ja taas saadaan vaihtelua molemminpuolin. Kelalta saa hakea jotain (en nyt muista millä nimikkeellä) rahaa, kun jää osittaiselle hoitovapaalle. Lapsen piti olla alta 3v tai 1-2 luokkalainen. Meillä nuorin nyt 10,5 kk. Ajateltiin jatkaa tällä menetelmällä kunnes hän täyttää kolme vuotta. Sitten uusitaan suunnitelmat.
 
no itse olin aikanaan hoitovapaalla (kodinhoidontuella + liiton työttömyyspäivärahalla ) noin vuoden eikä siinä kummempia ihmeellisyksiaä ollut kuin jos äiti olisi ollut, se on tietenkin ainoa asia joka voi mättää et miten työnantaja siihen suhtautuu.. joku vanhoollinen mies-pomo voi hyvinkin ihmetellä et miks juuri se mies jäisi et eikös se kuuluisi naiselle..
että käytännössähän siinä ei oo mitään muita ongelömia että riippuu vain ihmisistä mitä itse haluavat

meillä oli nimenomaan järkevämpää jo rahallisestikkin et minä jään äitiysloman jälkeen kotiin kun työt ei olleet vakinaisia

Toi liiton päiväraha/kodinhoidontuki-yhdistelmähän pelaa sillä tavalla että normaalista liiton työttämyyskorvauksesta vähennetään se kelan maksama kodinhoidontuki pois jolloin siis et saa enempää etkä vähempää kuin mitä jos jäisi kokonaan työttömäks... no tää siis kun jää työttömäks mut en tiiä sit miten hoitovapaa rinnastetaan työttömyyteen jos työsuhde pidetään voimassa, kannattaa käydä sekä Kelassa että soitella mahdolliselle ammattiliitolle et mitä tukee olisi mahdollisuus saada
 

Yhteistyössä