Mies vastustaa imetystä

  • Viestiketjun aloittaja voi huoh
  • Ensimmäinen viesti
voi huoh
Meillä on siis 3,5 kk ikäinen vauva, jota imetän pääsääntöisesti. Silloin tällöin saa pullosta jos mies hoitaa tms. Alusta asti mies on ollut tosi paljon vastaan imetystä, sanoo että ei saa luotua kunnon suhdetta vauvaan kun ei voi syöttää sitä.Miehelle ensimmäinen lapsi, mulla on ennestään yksi lapsi.Osasyynä tuohon vastustamiseen voi olla se, että lähipiirissämme on paljon vauvaperheitä mutta KETÄÄN niistä vauvoista ei imetetä. Näiden perheiden isät on sitten hehkuttanut miehelleni, kuinka läheisen suhteen ovat vauvaan saaneet kun ovat yölläkin heränneet syöttämään jne. Tästäkös vaan mieheni on entistä enemmän vaan kateellinen ja on sanonut suoraan että voi kun ei mun imetys olisi onnistunut. Itse nautin imettämisestä todella paljon ja pidän sitä tärkeänä vauvalle ja alusta asti maitoa on tullut tosi hyvin. Olen tullut vastaan miestä siinä, että silloin tällöin voi pullosta antaa. Nyt mies puhuu, että kai mä alan pikku hiljaa lopettamaan imetystä sitten kun vauva on puolivuotias ja alkaa kiinteitä syömään viimeistään.että sehän on ihan outoa imettää sellaista isoa vauvaa. En todellakaan halua sitä vielä silloin lopettaa. Musta imetys on maailman luonnollisin asia. Olen miettinyt, että tähänkö ollaan menty kun miehet on alkanut enemmän osallistuun lastenhoitoon, että niiden pitäisi pystyä imettäänkin? Tiedän, että mun mies on vähän erikoinen asiassa kuin asiassa, mutta tää menee kyllä yli hilseen.hyvä isä kyllä on, vaikkakin vähän vielä isänrooli on hakusessa. Onko kenenkään muun mies vastustanut tai ollut mustasukkainen/ kateellinen imetyksestä?
 
"aapee"
Ei tuo kiinteiden antaminen ratkaisisi, kun ei miestä niiden syöttäminen niin houkuttele vaan juuri se syöttäminen pullosta ja se läheisyys. Vauva kasvaa niin hyvin että en haluaisi niitä vielä alkaa antamaankaan. Kyllä mä olen siitä onnellinen että mies haluaa suhteen vauvaan, mut olenko mä jotenkin pakkomielteinen sit imetyksen suhteen kun en suostu sitä lopettamaan kun vauva on 1/2 vuotta? Lähempänä vuoden ikää olisi ainakin musta ehkä aika lopetella. Kyllä mä välillä ajattelen, että olisi se helpompaa jos mies ei olisi ihan NIIN innostunut tuohon vauvanhoitoon..
 
No höh, imetys nyt kuuluu vauvan ja äidin elämään, ei miehen auta muu kuin hyväksyä se. Suhdetta vauvaan voi aivan varmasti luoda, vaikka äiti imettäisikin. Anna iltakylvyt jne. kokonaan miehen tehtäväksi. Ja imetät just niin kauan kuin sulle ja vauvalle sopii. :) Meillä mies on onneksi aivan toista mieltä, hänestäkin vauvoja kuuluu imettää.
 
"vieras"
No ei siihen suhteen syntymiseen mitään syöttelyitä tarvitse. Meillä on mies hoitanut lasten iltapesut ihan kotiintulosta asti ja ovat saaneet tehdä keskenään ihan rauhassa. Tai mitä nyt esikoisen kanssa ensimmäisinä päivinä olin vieressä neuvomassa, kunnes tajusin, etten itse kyllä jaksaisi kuunnella jotain toista koko ajan vieressä vahtaamassa ja neuvomassa. Voihan miehelle antaa tehtäväksi vaikka röyhtäytykset syönnin päälle. Tai yökitinöiden kanniskelut, meidän yövalvoja-kakkosen kanssa mies valvoi kesäyöt ja minä sain nukkua. Kesälomalla oli aikaa siihen.
 
Miksi syöttäminen on niin tärkeää miehelle? Voihan vauvaa hoitaa muutenkin, esim. röyhtäyttää imetyksen jälkeen, pukea, vaihtaa vaippaa, muuten vain pitää sylissä...

Mun mies odottaa innoissaan kanssa sitä, että pääsee syöttämään pullosta. Mulla taas on aikomus imettää 1-2 vuotta. Mutta eiköhän pulloakin pääse käyttään välillä.
 
Rintamaito ja imetys ovat parasta, mitä voit vauvalle tarjota. Älä luovu niistä miehen takia. Voithan pumpata maitoa pulloon, josta mies silloin tällöin antaa, mutta älä lopeta imetystä tuosta syystä! Suositus on imettää vauvaa vähintään 1 (suomi)/ 2 (WHO) vuotiaaksi. Rintamaito on parasta ravintoa alle 1 v:lle - toki kiinteät tulee aloittaa puolivuotiaana, mutta maito saa olla pääasiallista ravintoa 1v saakka.
 
Karju
Voisinko sanoa, et kuulosta todella oudolta, että miehes painostaa sua lopettamaan imetyksen. Minä ennemminkin toimisin päinvastoin, että kannustaisin imettämään. Ehkä miehesi jotenkin epäilee, ettei tule yhtä tärkeäksi vanhemmaksi lapselleen kuin äiti. Kyllä isä voi, ja täytyykin, antaa hellyyttä lapselleen ja pitää tätä lähellä.
 
LLM
No voi p.. Imetys kuuluu tuohon vaiheeseen. Isukki saisi olla iloinen että maitoa tulee. Toista se on niillä äideillä joilla maidon tulo loppuu liian aikaisin. Mä sanoisin pari valittua sanaa miehesi kavereille.
 
kmkm
No ei teillä kauan mene kun se saa alkaa antamaan vauvalle soseita. Älä lopeta imetystä miehen tai kenenkään muun painostuksen takia vaan sitten kun itse koet että on aika lopettaa. Mulla mies on toisinpäin, kaikkien 3 lapsen kohdalla on pitäny tärkeänä sitä että imetän.
 
"aapee"
Kyllä miehellä on omia juttuja vauvan kanssa, esim leikkii paljon sen kanssa omakeksimiään juttuja jne mutta suurin ongelma sille taitaa olla se, ettei SE pysty imettään. Ja vielä se kun lähipiirissä ei ole ketään muuta kuka imettäisi. Nyt on mennyt ihan ok sillain että kun on saanut välillä antaa pullosta niin ei ole ihan niin vastaan, mutta vaikka se tietää imetyksen hyvät puolet niin kun kukaan muu ei imetä niin ajattelee että ihan yhtä hyvin korvikkeella kasvaa. Olen tässä miettinyt, että mun täytyy vaan olla kovana tässä asiassa ja imettää puolen vuoden jälkeenkin vaikka mies sanoisi mitä, jos mä odotan sen siunausta asialle niin sitä saan odottaa vaikka maailman tappiin saakka.
 
[QUOTE="aapee";23812297]Kyllä miehellä on omia juttuja vauvan kanssa, esim leikkii paljon sen kanssa omakeksimiään juttuja jne mutta suurin ongelma sille taitaa olla se, ettei SE pysty imettään. Ja vielä se kun lähipiirissä ei ole ketään muuta kuka imettäisi. Nyt on mennyt ihan ok sillain että kun on saanut välillä antaa pullosta niin ei ole ihan niin vastaan, mutta vaikka se tietää imetyksen hyvät puolet niin kun kukaan muu ei imetä niin ajattelee että ihan yhtä hyvin korvikkeella kasvaa. Olen tässä miettinyt, että mun täytyy vaan olla kovana tässä asiassa ja imettää puolen vuoden jälkeenkin vaikka mies sanoisi mitä, jos mä odotan sen siunausta asialle niin sitä saan odottaa vaikka maailman tappiin saakka.[/QUOTE]

Typerää. Eli jos SE ei pysty imettään, niin et saa sitten siekään? :O Mun mies ei vastusta imetystä, mutta vähän silmiä pyöritteli, kun kerroin että imetin kaksosia pari vuotta. :D
 
"mä"
Se imetys nyt vaan on äidin hommaa ja that's it. Mies kyllä pystyy luomaan suhteen muutenkin lapseen. Mä imetin 8kk ja sitä ennen tuo ei juuri pulloa huolinut, mutta silti täällä ja tyttärellä on aivan erityislaatuinen suhde. Olisin imettänyt pitempäänki, mut tyttö itse lopetti. Mitään paljon luonnollisempaa asiaa en keksi. Ota mies neuvolaan joskus niin terkka valistaa...
 
Taitaa olla muutakin imetystä vastaan kuin pelkästään se, että ei voi itse sitä tehdä tai sitä kautta luoda suhdetta vauvaan, jos muka puolivuotias on liian iso imetettäväksi. Pidä puolesi asiassa! :)
 
"vieras"
Jos et halua rinnoistasi hyödyttömiä sipulisäkkejä joita ei kukaan - kaikkein vähiten sinä itse - viitsi imetyskauden jälkeen katsella niin kannattaa lopettaa imetys ASAP.
 
..
Öh, no voit sanoa, että se imetyssuositus on tosiaan VÄHINTÄÄN se vuosi. Tajuaako mies, kuinka kalliiksi korvikemaito muuten tulee? Jos vielä käykin niin iloisesti, että vauvalle ei sovikaan mikään kaupan korvike...
Kerro asiasta neuvolassa ja ota sitten seuraavalle kerralle mies mukaan, jotta terkka puhuisi järkeä päähän.
Tää on ehkä yks naurettavimpia juttuja mitä oon kuullu...
 
"Pikkuinen Jättiläinen"
Vauvan kanssa voi muutenkin luoda sitä suhdetta kuin syöttämällä. Mies voi muuten vain sylitellä ja kaikki vaipanvaihdot ym. hetket ovat tärkeitä myöskin.
 
[QUOTE="vieras";23812413]Jos et halua rinnoistasi hyödyttömiä sipulisäkkejä joita ei kukaan - kaikkein vähiten sinä itse - viitsi imetyskauden jälkeen katsella niin kannattaa lopettaa imetys ASAP.[/QUOTE]

Eli pitäisi lopettaa nyt, kun niistä nimenomaan ON hyötyä? Makes sense... :D
 
Tönt
meillä riitti se että lapset vauvana nukkui ja kölli isin sylissä. siinä saattoi molemmat vetää päikkärit monta tuntiakin jos vaan antoi nukkua. ja voithan sä aina silloin tällöin pumppaa ja syöttää pullosta.
 
Ei miehellä ole kyllä koskaan ollut mitään imetystä vastaan (esikoista imetin 10kk, kakkosta 1v3kk ja kolmonen kohta 6kk on yhä täysimetyksellä, tarkoitus imettää jonnekin n. 2v asti jos vauva itse tykkää). Mutta ne kerrat kun vauvat ovat jotain pullosta saaneet niin on kyllä halunnut olla itse syöttämässä, esikoisesta muistelee kaiholla niitä ensimmäisiä viikkoja kun vauva ei vielä osannut imeä ja hän sai hoitaa syötöt pääosin. Samoin kiinteiden aloitukset ovat olleet miehen hommia, mies on myös hoitanut vauvoja kun olen ollut keikkatöissä ja myöhemmin ollut koti-isänä.

Tosissaan vauvan lähellä voi olla muutenkin, meillä mies pitää mielellään vauvaa sylissä ja kantoliinassa, nukahtavat usein vierekkäin päikkäreille. Mies kylvettelee, vaihtaa vaippoja ja vaateita jne. Imetys häneltä nyt ei onnistu, mutta muuten hän on vauvalle ihan yhtä tärkeä vanhempi ja tuota yhteistä aikaa ja tekemistä tulee kokoajan enemmän kun vauva kasvaa eikä ole enää niin tississä kiinni.

Itse en imetystä lopettaisi miehen pyynnöstä (okei, jos nyt on isommasta lapsesta kysymys niin harkitaan, mutten vauvan kohdalla).
 
"jojo"
No on tällä ap:n miehellä olevinaan edes hiukan parempi perustelu kuin sen yhden palstalaisen miehellä, joka kielsi vaimolta imetyksen kokonaan, etteivät rinnat lorpahda. Mutta keksikää jotain muuta kivaa, anna vaikka vauvan loikoilla miehen rinnan päällä vaippasillaan välillä.
 

Yhteistyössä