Mietin tuota asuntolainahommaa,ku luin tuota velkaketjua?

  • Viestiketjun aloittaja MinäÄiti
  • Ensimmäinen viesti
MinäÄiti
Että onko se pakko ottaa heti se mieletön velka ja asua leveesti? Miksi ei vähempi kelpaa nykyään? :eek:

Vaikka meillä ei mikään lukali ole tämä talo niin mukavasti asutaan. Ja tiiviimminki vois asua. Mutta jotenki ihmettelen tätä nykymeininkiä että kaikki pitäis olla suurta ja isoa.

Elkää loukkaantuko tästä. Mä halusin vaan vähän pohtia ku en kehtaa keneltäkään kysyä.
 
Kyllä se on, katos kun pitää näyttää että meilläpäs on varaa, vaikka ei olisikaan välttämättä, ostaa miljoonaluokan talo, kaksi autoa, asuntovaunu ja vielä venekin, väliäkö sillä mitä maksaa, mutta hankittava on. Meillä ei siis noin mene, mutta aika monella suomalaisella perheellä.
 
MinäÄiti
Alkuperäinen kirjoittaja Miuku:
Niin no mikä on leveesti? Täällä halvin rivarikolmio vuoteen on ollut 130.000 ?, ja oikeastaan haluttaisiin nelikko, mutta kolmio saa luvan riittää...
Täällä misä me asutaan niin tavalliset lapsiperheet asuu isoissa omakotitaloissa ja eivät takuulla tee kovin raharikasta hommaa.
Kalliitahan ne osakkeet on varsinki etelässä...
 
Eikai se mikään pakko olekaan, vaikka kai se joillekin voi olla näyttämistäkin...
Itse ainakin tykkään että koti on mieleinen. Siellä kuitenkin vietetään aikaa paljon ja on työpäivän jälkeen se paikka jossa rentoutuu ja hermo lepää...
 
vieras
no juu...täällä 50-luvun omakotitalosta saa pulittaa 150 000 ja uudemmat tietenkin tuplasti kalliimpia. Kerrostaloasunto näytti olevan myynnissä, mut oli niin pieni et miks ostettais kun on perheenlisäystä tulossa ja olis heti kättelyssä pieni. Ei niitä taloja ole kuin jossain anttilankuvastossa vaatteita. Järkevin olis rakentaa että sais sopivan kokoisen ja hinta oikein suhteessa taloon, mutta sehän se vasta kallista sittern olisikin. Ja muuteta ei, molemmilla vakityö täällä. Ilmeisesti vuokralla kuitenkin kunhan jotaain sopivaa tulis myyntiin.
 
Nii no, miks ei ostaa jos saa 6000 neliön tontin ja vajaa 200 neliön talon 40 000?. Etää ei ny mitään älytöntä velkaa tarvinnu ottaa ;) Toki talossa pitää tehdä remonttia ja PALJON mutta sitä voi tehdä tässä pikku hiljaa vuosien varrella.
 
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No ihmiset on suuruudenhulluja.
Pitää olla autot (jopa kaks) ja talot ja kesämökit kun muillakin on.
Velkaa otetaan hirveitä määriä.
Niin ja sit myöhemmin ihmetellään kun ei jää rahaa mihinkään tai mopo lähtee käsistä. Etenkin kesämökin ostamisessa ei oo mtn järkee, jos siä kesäl on viikon kaks ja maksat sitä joka kk.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Patarouva:
Kyllä se on, katos kun pitää näyttää että meilläpäs on varaa, vaikka ei olisikaan välttämättä, ostaa miljoonaluokan talo, kaksi autoa, asuntovaunu ja vielä venekin, väliäkö sillä mitä maksaa, mutta hankittava on. Meillä ei siis noin mene, mutta aika monella suomalaisella perheellä.
Ennen se nuorenparin ensimmäinen oma asunto oli kaksio, ja nyt se on nuo kaikki sun luettelemat asiat.

 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No ihmiset on suuruudenhulluja.
Pitää olla autot (jopa kaks) ja talot ja kesämökit kun muillakin on.
Velkaa otetaan hirveitä määriä.
Niin ja sit myöhemmin ihmetellään kun ei jää rahaa mihinkään tai mopo lähtee käsistä. Etenkin kesämökin ostamisessa ei oo mtn järkee, jos siä kesäl on viikon kaks ja maksat sitä joka kk.
Tunnetteko oikeesti tollasia ihmisiä? Mä en tunne yhtään. Talon ja auton hankkineita kyllä, mut auto täällä maaseudulla on välttämätön jos meinaa töissä kulkea, kun ei ole paikallisliikennettä.
 
seurannut
Nykyisin monet nuoret parit rakentavat yli 200 000 ?:n taloja täysin lainarahalla. Lyhennyserät on laskettu niin, että niistä juuri ja juuri selviää. Mutta ei ole otettu huomioon, että entäpä jos esim. tulot yhtäkkiä pienenevätkin jostain syystä. Tai pelkkä koronnousu saa aikaan sen, ettei lainaa enää pystykään maksamaan.
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja Vanhus:
Niin ja nykyään ei enää säästetä ensin, vaan otetaan suoraan lainaa ilman isoja säästöosuuksia.
Toi on ihan totta =) Omassa nuoruudessani asuntosäästötilin avasi viimeistään silloin, kun alkoi kesätöissä käydä.

 
essi
Alkuperäinen kirjoittaja Piia-:
Nii no, miks ei ostaa jos saa 6000 neliön tontin ja vajaa 200 neliön talon 40 000?. Etää ei ny mitään älytöntä velkaa tarvinnu ottaa ;) Toki talossa pitää tehdä remonttia ja PALJON mutta sitä voi tehdä tässä pikku hiljaa vuosien varrella.
No ap kysyikin miksi ottaa MIELETÖN velka...
 
Alkuperäinen kirjoittaja essi:
Alkuperäinen kirjoittaja Piia-:
Nii no, miks ei ostaa jos saa 6000 neliön tontin ja vajaa 200 neliön talon 40 000?. Etää ei ny mitään älytöntä velkaa tarvinnu ottaa ;) Toki talossa pitää tehdä remonttia ja PALJON mutta sitä voi tehdä tässä pikku hiljaa vuosien varrella.
No ap kysyikin miksi ottaa MIELETÖN velka...
Toi oliki lähinnä siihen että voi sitä leveesti (=tilavasti) asua vaikkei mieletöntä velkaa ookaan :)

 
vieras
Eli kaikki tuntee nuoria pareja joilla pienet tulot ja vähintään se 200 000 velka talosta plus kahen auton velka ja kesämökki ja vene päälle?? oikeesti? kuulostaa lievästi sanottuna liiottelulle.
 
ule dule
meillä hirveä velka mielestäni, reilu 100 000 ja sillä saatiin vain rivarikolmio. että vaikka kuin näiden muksujen kanssa haluttas maalle omakotitaloon, niin eipä ole uskallusta eikä takaisinmaksukykyä, ku lainaa pitäs ottaa tuplat.

tässä hyvä näin pienessä, mutta... velkaa on silti mun mielestä paljon! tosin nykypäivän mittareilla mitattunu ehkä ei, mutta ku aattelee, että ku korot nousi niin korkojen osuus on jo pelkästään 450 ja sit vielä lyhennys päälle ja yhtiövastike. nippanappa, että edes kannattaa kohta asua omassa, vuokralla vois olla halvempi
 
Itse nuori
Itse lyhennän nyt lainaa ja yhtiövastiketta yhtä suuren summan kun ennen maksettiin vuokraa ja autolainaa. Että kyllä sitä mielellään itselleen maksaa kuin muille.
 
minä
Espoossa maksaa 50 luvun omakotitalo 250000 ja siitä ylöspäin,meidän talo maksoi n.275000 ja tontin koko 800neliötä,tontin hinta on tässä n.120000 ja loput talon.Isompi talo ois ollut kiva mutta kalliimpaa ei voitu ostaa,neliöitä siis reilu 100 ja asujia 6.
 
vieras
Tiedän eräänki "perheen isän", joka jätti nelikymppisenä kuollessaan yli puol miljoonaa ulosottovelkoja - eikä siis ollu mikään suurtulonen muuten. Et on toi luototuski menny taas kasikytluvun tapaan ihan överiks..
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Espoossa maksaa 50 luvun omakotitalo 250000 ja siitä ylöspäin,meidän talo maksoi n.275000 ja tontin koko 800neliötä,tontin hinta on tässä n.120000 ja loput talon.Isompi talo ois ollut kiva mutta kalliimpaa ei voitu ostaa,neliöitä siis reilu 100 ja asujia 6.
Näinpä. Ja vuokrat taitavat olla aika pilvissä siellä kans. Voihan sitä laskee montako vuotta asuis vuokralla sillä rahalla millä osta talon ja tontin, mut vuokra-asunnosta ei saa sit muuta kun takuuvuokran käteen poismuuttaessa
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Itse nuori:
Itse lyhennän nyt lainaa ja yhtiövastiketta yhtä suuren summan kun ennen maksettiin vuokraa ja autolainaa. Että kyllä sitä mielellään itselleen maksaa kuin muille.
Mutta paljonko maksat pankille.......
 

Yhteistyössä