Miettikää tarkkaan ennen kuin teette lapsia pienillä ikäeroilla!

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Asun rivaripihassa, jossa monessa perheessä lapsia 3-7 ja ovat syntyneet ihan perätysten. Toiset äidit ovat niin lopussa lasten kanssa, valittavat pihalla kuinka eivät ole nukkuneet vuosiin kunnolla ja sitten heiltä jäävät isoimmat lapset huomiotta kun pienet vievät kaiken ajan. Naapurin naisella myös kolme lasta, joista kaksi aivan peräsin tulleita. Ja luoja sitä huutoa ja tappelua päivittäin, kuuluu aivan selvästi kun seinät niinkuin paperia:(
Itselläni on kaksi lasta ja heidän kanssaan jaksan hyvin. Jotenkin tuntuu että se vauvakuume menee kaiken edelle joillain ja on pakko saada vauva vaikka muu perhe kärsisi:(
 
km
Juu sen takia meillä on 3 lasta 3 vuoden välein.On saanu edellisen pois vaipoista ku on toinen tullu. Nyt meidän kuopus on kuukauden vanha ja monesti oon miettiny että miten jaksaa ne äidit joilla on ton ikäsen vauvan lisäksi taapero ja joku 3v uhmis...
 
Jee
Veit sanat suustani otsikossasi! Olen miettinyt samaa. Jos lapsia tekee (saa) pienellä ikäerolla, olisi sitten vaan jaksettava hoitaa niitä. Käytännössähän näin ei käy, ei jakseta. Olen huomannut, että monet naiset hommaavat lisää lapsia, kun töihin paluun aika olisi käsillä. Vieroksuvat töitä tai jotain. Ja nyt tuntuu olevan uusi ilmiö pitkän tauon jälkeen nämä isommat perheet. Kaksi lasta ei ole enää perhe eikä mikään, vähintään kolme ja neljäskään lapsi ei ole enää kummastus. Sitten jää osa lapsista huomiotta ja rahat ei riitä kaikkiin tarpeellisiin juttuihin, kuten lääkäreihin ja lääkkeisiin, ruoasta puhumattakaan.
 
akki
Mä sain juuri tietää olevani raskaana ja esikoinen on kohta 8kk joten ikäero on aika pieni. Halusin lapset pienellä ikäerolla.. tosin vai kaksi.. ja ehkä kolmas joskus.. MIetin koko ajan että miten jaksan..mutta onneksi mulla on hyvä tukiverkosto. Ja esikoinen on tähän asti ollut todella helppo.. että nukkua olen saanut jo heti 1kk ikäisestä asti. Voimia löytyy.. ainakin vielä.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Jee:
Ja nyt tuntuu olevan uusi ilmiö pitkän tauon jälkeen nämä isommat perheet. Kaksi lasta ei ole enää perhe eikä mikään, vähintään kolme ja neljäskään lapsi ei ole enää kummastus. Sitten jää osa lapsista huomiotta ja rahat ei riitä kaikkiin tarpeellisiin juttuihin, kuten lääkäreihin ja lääkkeisiin, ruoasta puhumattakaan.
Suuri perhe (lapsia kolme tai enemmän) on jonkun sosiologin mukaan uramiesten uusi statussymboli. Kuka tahansa voi ostaa katumaasturin, golfata ja käydä Thaimaan-lomilla. Mutta iso perhe ja vaimo kotona omakotitalossa ei ole kaikille saavutettavissa ilman elintason laskua.
 
jaa
Alkuperäinen kirjoittaja akki:
Mä sain juuri tietää olevani raskaana ja esikoinen on kohta 8kk joten ikäero on aika pieni. Halusin lapset pienellä ikäerolla.. tosin vai kaksi.. ja ehkä kolmas joskus.. MIetin koko ajan että miten jaksan..mutta onneksi mulla on hyvä tukiverkosto. Ja esikoinen on tähän asti ollut todella helppo.. että nukkua olen saanut jo heti 1kk ikäisestä asti. Voimia löytyy.. ainakin vielä.
Voimia löytyy kun sä olet vielä raskaana ja sulla ei ole hajuakaan miten helppo ja rauhallinen lapsi voi yksivuotiaana muuttua villiksi viikariksi.
Voimia sulle ja jaksamista.
 
Meillä lapset pienellä (1v 5kk) ikäerolla ja olen tyytyväinen! Toiset kaksi haluaisin vielä samanlaisena pakettina peräkanaa, mutta vasta muutaman vuoden päästä. Jaksaminen on ollut parempaa kuin mitä etukäteen pelkäsin. Meillä ei huudeta eikä tapella, eikä mistään kaaoksesta kyllä ole tietoakaan muutenkaan.
 
akki
Alkuperäinen kirjoittaja jaa:
Alkuperäinen kirjoittaja akki:
Mä sain juuri tietää olevani raskaana ja esikoinen on kohta 8kk joten ikäero on aika pieni. Halusin lapset pienellä ikäerolla.. tosin vai kaksi.. ja ehkä kolmas joskus.. MIetin koko ajan että miten jaksan..mutta onneksi mulla on hyvä tukiverkosto. Ja esikoinen on tähän asti ollut todella helppo.. että nukkua olen saanut jo heti 1kk ikäisestä asti. Voimia löytyy.. ainakin vielä.
Voimia löytyy kun sä olet vielä raskaana ja sulla ei ole hajuakaan miten helppo ja rauhallinen lapsi voi yksivuotiaana muuttua villiksi viikariksi.
Voimia sulle ja jaksamista.

Tokihan minä sen tiedän että uhma lähestyy ja helpolla en tule pääsemään.. Mutta näin halusin ja uskon että pienempi ikäero on parempi.
 
yrtti
meillä on 4 lasta, pienellä ikäerolla, ikäerot 1v2kk, 1v7kk ja 1v6kk. esikoinen oli kupuksen syntyessä 4v4kk. että silleen.

mies tekee pitkää päivää, meillä on isotöinen omakotitalo maalla, ym. omaa aikaa tai harrastuksia minulle ei ole, ei ole aikaa niihin.
nyt olen ollut hyvin väsynyt. toisaalta, nyt alkaa myös helpottaa. kuopus on onneksi helppo vauva.

kyllä mun mielestä 2 lasta pienellä ikäerolla menee, ehkä kolmaskin, mutta neljä on jo vähän liikaa, ainakin meidän elämäntilanteeseen
jaksoin hyvin kahden ensimmäisen kanssa. kolmas oli hyvin itkuinen vauva ekan vuotensa. neljäs oli vahinko.
 
:eek: Mulla oli tajuttoman raskasta yksinhuoltajana 2 lapsen kanssa, verrattuna tämän hetkiseen 4 lapseen, joiden nuorimpien ikäero on 1min. :whistle:
Mä hoidan ja ehkäpä teen lisääkin lapsia.. :whistle: nyt ja kun lapset isompia, kerkeän lukea ammatin ja olla töissäkin. Mä tykkään olla kotona lasteni ja muidenkin lasten kanssa.. :)
 
maisa
ite en ois jaksanu lapsia pienellä ikäerolla. Meillä on kolme lasta ja iät 6v, 3v ja 4kk, tosi hyvät ikäerot ja hyvin jaksaa ja saa rauhassa hoitaa vauvaa kun kaks muuta lasta on jo isompia eikä oo kahta samaan aikaan vaipoissa :)
 
:o
Mä en muuten ymmärrä tota kun kaikki sanoo aina ettei jaksa sitä vaipparumbaa ja edellisen pitää olla vaipoista pois kun toinen tulee. Ei se vaipanvaihto haasteellisinta ole kahden pienen kanssa :D Mut toisaalta jos siitä ei koe selviävänsä niin ehkä on parempi että on isommat ikäerot :D
 
Minusta kahden pienen kanssa arki oli tosi leppoisaa. Én ollut oikeastaan missään vaiheessa väsynyt tai kroonisesti pinna kireällä. Ikäeroa 10kk.
Mutta kolmeen tai useampaan lapseen ei olisi minun aika ja kädet riittäneet.
 
Mulla on lapsilla ikäeroa vuosi ja kolme viikkoa, enkä ole hetkeäkään katunut. Mitään syytä en keksi, miksi pitäisi suositella pitämään pidempi väli lasten saamisessa jos terveys vaan raskaudet kestää. Tottakai mä olin välillä väsynyt, mutta on nekin, joilla on lapsilla kolme vuotta ikäeroa.
 
äiti viidelle
ei se niin mustavalkoista ole....meillä kolme nuorinta on syntynyt 2,5 vuoden sisällä ja hyvin jaksan vaikka on pari isompaakin vielä....ja kyllä mulla/meillä ainakin riittää aikaa myös noille isommille(9 ja 7v) sekä erikseen että yhdessä.eniten kuitenkin "rassaa" yhteisen ajan puute miehen kanssa.
 
ei ummarra
En tajua miks lapset pitää tehdä pienillä ikäeroilla. Kun on isompi ikäero, jää paremmin aikaa yhden lapsen kasvatukseen, ei tule sellaista oloa että sisarus on saanut jotain enemmän, vanhemmat antavat enemmän huomiota lapsilleen jne. Lapsi saa rauhassa olla lapsi.

Mielestäni 10 vuoden ikäero on hyvä.
 
Ei siinä kauaa mietitty kun toinen oli jo tulossa, ikäeroa 1v12pvää :D

Mutta joo, meillä oli tosi raskas toisen raskausaika ja toisen vauvan ensimmäiset kuukaudet. Enkä halua koskaan sitä unohtaa miten kamalaa se välillä oli jotten vaan tekisi samaa virhettä uudestaan. Silti olen sitä mieltä että on niin monen asian summa millaista se elämä on minkäkin perheen kohdalla etten voi sanoa faktana että "se on kamalaa". Meillä ei silti ole kumpikaan lapsista jäänyt huomiotta, ja nyt kun ovat 2-vuotias ja vajaan viikon kuluttua 1-vuotias, niin en todellakaan haluaisin mitään muuta kin juuri tätä. Joo, siivoaminen on aika ajoin raastavaa kun molemmat tulee perässä ja sotkevat, unta en ole kunnolla saanut yli kahteen vuoteen... Mutta kyllä se "kärsimys" on sen arvoista. Kun isoveli menee pikkusiskon luokse ja pussaa tätä, kun pikkusisko ojentaa veljelle lelun jonka veli haluaa, puistossa veli käy tarkistamassa että onhan sisko tallella, kaupassa hakee pillimehut molemmille, muistuttaa että siskolle täytyy ostaa Nannia, lukevat yhdessä kirjaa tai ovat hiljaa ja vierekkäin rakentavat legoilla omassa huoneessaan, veli juoksee halaamaan siskoa kun tämä onnistuu ottamaan askelia ilman tukea....
 
Kolmatta odottava
Minulla on 2 ensimmäistä pienellä ikäerolla, heillä 1,5v ikäeroa. Olen tyytyväinen "valintaamme", mutta nyt ihan tarkoituksellakin halusin tähän väliin isomman ikäeron. Sain olla välissä kunnolla töissä, rahatilannekin on taas plussan puolella :) Ja isommat lapset ovat jo omatoimisempia. Vanhin 6v ja toinen 4,5v. La mulla kuukauden päästä.
 

Yhteistyössä