Mihin aikaan vielä koko perhe liikenteessä?

  • Viestiketjun aloittaja elliellielli
  • Ensimmäinen viesti
elliellielli
Tuli mieleen, kun näin pizzeriassa lapsiperheitä vielä kahdeksan jälkeen syömässä ihan kunnon ateriaa. Lapset selkeästi alle kouluikäisiä... Luulin, että sen ikäiset on kahdeksan jälkeen jo nukkumassa.
 
"mona"
No viikonloppuisin 2,5v menee nukkumaan vasta n.klo22, joten saatetaan syödä illalinen ravintolassa 20-21 ja se menee pojalle sit iltapalasta myös. Arki-iltana menee klo 21 nukkumaan.
 
Joskus ollaan oltu syömässä klo 21 jälkeen koko perhe.

Joskus istutaan lähellä asuvan ystäväperheen luona iltaa, ja käppäillään kotio puoliltaöin.

Lomareissulla kömmittiin hotellille joskus klo 2 maissa yöllä...

Mä en ole koskaan tajunnut, miksi ihmeessä lasten pitäisi klo 20 mennessä olla sängyssä, jos aamulla ei ole varhainen herätys. Tai miksi mun lasten ainakaan pitäisi olla.
 
hhheee
heh, mä välillä ihmettelen samaa, että miten jotku työntelee taaperoitaan kärryissä ulkona tai ostoskeskuksessa vielä 19 jälkeen. Meillä reilu 2 v ja 1 v ja molemmat alkaa iltapuurolle siinä 19 aikaan ja kun on iltatoimet tehty niin 20 maissa ovat unessa.

ja meillä ei ole edes tarvetta herätä aamulla aikaisin eli lapset herää yleensä 8 maissa aamulla. Mutta minä itse nautin siitä, että iltaisin 20 jälkeen meillä on vielä voimia ja energiaa seurustella miehen kanssa ja tehdä omia juttuja kun lapset nukkuu....

toisaalta myös rutiinit helpottaa elämää eli meillä ei tartte tapella nukkumaanmenosta eikä lapset kitise, kiukkua väsymystä...kun rutiini rullaa nukkumaan menon suhteen.
 
"annika"
höllää ny jooko vähän pipoa. eurooppalaisessa ruokakulttuurissa on ihan tavallista että päivän pääateria syödään kaheksan jälkeen illalla ja sitten pennut nukkumaan. miksi se olisi suomessa jotenkin väärin?
 
hehehe
Kukin toistaan ihmettelee :D

Vaikka meillä 3 v. tyttö meneekin 22:30 nukkumaan, se menee ihan kiltisti, eikä nukkumaanmenosta tarvii tapella. Enemmän pitäis tapella jos yrittäisin saada sen kahdeksalta nukahtamaan. Yritetty on.
 
"Mää"
Näkeehän noita vanhempia vauvojen ja taaperoiden kanssa ruokakaupoissa 20.00 aikaan, jolloin itse yleensä vasta käyn, että olis porukkaa mahdollisimman vähän.
Mä olen kyllä itse saanut joltain eukolta haukut, kun taaperon kanssa olin menossa yökylään jotain varmaan puoli yhdeksän aikaan, ettei saa lapset olla ylhäällä niin myöhään.
 
elliellielli
Joskus ollaan oltu syömässä klo 21 jälkeen koko perhe.

Joskus istutaan lähellä asuvan ystäväperheen luona iltaa, ja käppäillään kotio puoliltaöin.

Lomareissulla kömmittiin hotellille joskus klo 2 maissa yöllä...

Mä en ole koskaan tajunnut, miksi ihmeessä lasten pitäisi klo 20 mennessä olla sängyssä, jos aamulla ei ole varhainen herätys. Tai miksi mun lasten ainakaan pitäisi olla.
Eikö teidän perheessä oo muitakin kulttuurivaikutteita kuin Suomen?
Kiva tapahan se on, outoa vaan täällä meillä ja siksi ihmettelin, kun kaikkien tuttujen lapset aloittaa viimeistään puoli kahdeksan iltapesut sun muut.

Kyselin siis vaan, että noko kuinkakin yleistä muiden perheissä?
 
---
heh, mä välillä ihmettelen samaa, että miten jotku työntelee taaperoitaan kärryissä ulkona tai ostoskeskuksessa vielä 19 jälkeen. Meillä reilu 2 v ja 1 v ja molemmat alkaa iltapuurolle siinä 19 aikaan ja kun on iltatoimet tehty niin 20 maissa ovat unessa.

ja meillä ei ole edes tarvetta herätä aamulla aikaisin eli lapset herää yleensä 8 maissa aamulla. Mutta minä itse nautin siitä, että iltaisin 20 jälkeen meillä on vielä voimia ja energiaa seurustella miehen kanssa ja tehdä omia juttuja kun lapset nukkuu....

toisaalta myös rutiinit helpottaa elämää eli meillä ei tartte tapella nukkumaanmenosta eikä lapset kitise, kiukkua väsymystä...kun rutiini rullaa nukkumaan menon suhteen.
Jos töistä tulee kotiin klo 17 jälkeen ja sitten arvattavastikin syödään päivällistä, niin eihän siinä jäisi mitään aikaa tehdä mitään lasten kanssa tai koko perheenä, jos yövalmistelut alkaisi klo 19. Toki joissakin perheissä on pakko, jos hoitoonlähtöön pitää lasten herätä jo ennen seitsemää. Meillä 5kk ja 2v muutenn molemmat nukkuu max 11h yössä. Kasin aikoihin herätään ja yhdeksän aikoihin menevät nukkumaan. Liikkeellä saatetaan olla siihen ysiin saakka, sitten lapsille vaikka kavereilla ollessa iltapala, pakataan autoon ja kannetaan kotona nukkuvina sänkyyn.
 
hhhggf
Kukin toistaan ihmettelee :D

Vaikka meillä 3 v. tyttö meneekin 22:30 nukkumaan, se menee ihan kiltisti, eikä nukkumaanmenosta tarvii tapella. Enemmän pitäis tapella jos yrittäisin saada sen kahdeksalta nukahtamaan. Yritetty on.
heh no meillä lapsi menee itse sängyn viereen ja pyytää päästä sinne jos olla ennen kasia autettu sänkyyn ;) ei sillä, en mä ajattele että myöhäinen nukkumaanmenoaika sinällää ikävyyksiä aiheuttais...muutakun se että mä en jaksais sitten enää yhdentoistaaikoihin itse enää ehkä innostua jutustelee syvällisiä miehen kanssa tai "harrastaan" pitkäkestoista nautinnollista seksiä. :D
 
"kahden äiti"
Meillä ei lapset kitise, vaikka eivät olekaan rutiinin orjia. Saatetaan satunnaisesti olla liikkeellä myöhempäänkin. Tänäänkin tultiin vasta klo 22 kotiin ja nyt nukkuvat sikeästi. Meille sopii tällainen joustavampi elämäntapa, toki lapsia huomioiden. Jos vaikuttavat väsyneiltä ja huonotuulisilta tullaan kotiin aiemmin. Keski-Euroopassa on ihan tavallista, että lapset ovat myöhään ravintoloissa mukana.
Jokainen tavallaan.
 
Eikö teidän perheessä oo muitakin kulttuurivaikutteita kuin Suomen?
Kiva tapahan se on, outoa vaan täällä meillä ja siksi ihmettelin, kun kaikkien tuttujen lapset aloittaa viimeistään puoli kahdeksan iltapesut sun muut.
On juu, mutta aika usein perheemme kulttuurivaikuttaja on töissä iltaisin ja minä & lapset hengaillaan ties missä, suomalaisten ystävieni ja heidän lastensa kanssa.

Mies olisi noille pitämässä tarkempaakin rytmiä...minä en jaksa, koska pidän sitä turhana.
 
"mona"
heh, mä välillä ihmettelen samaa, että miten jotku työntelee taaperoitaan kärryissä ulkona tai ostoskeskuksessa vielä 19 jälkeen. Meillä reilu 2 v ja 1 v ja molemmat alkaa iltapuurolle siinä 19 aikaan ja kun on iltatoimet tehty niin 20 maissa ovat unessa.

ja meillä ei ole edes tarvetta herätä aamulla aikaisin eli lapset herää yleensä 8 maissa aamulla. Mutta minä itse nautin siitä, että iltaisin 20 jälkeen meillä on vielä voimia ja energiaa seurustella miehen kanssa ja tehdä omia juttuja kun lapset nukkuu....

toisaalta myös rutiinit helpottaa elämää eli meillä ei tartte tapella nukkumaanmenosta eikä lapset kitise, kiukkua väsymystä...kun rutiini rullaa nukkumaan menon suhteen.
No kukin tavallaan, mutta meidän elämään ei sopis et oltais kotona seiskalta. Eihän me ehdittäis tehdä mitään. Mieskin harvoin kotiutuu ennen kuutta. Me tykätään vaikka istua iltaa kavereilla, monesti laitetaan pojalle siellä iltapala ja sit vaan kotona iltapesu/satu ja nukkumaan. Onhan toi oopinut jo pienestä pitäen et meillä ei mitään kovin tarkkaa rutiinia ole joten harvoinpa kiukuttelee nukkumaan menosta.
 
Meillä mennään noin pääsääntöisesti nukkumaan klo 20, oli viikonloppu tai ei. Pidemmillä lomilla saatetaan hiukan lipsua normaalirytmistä. Mutta pizzeriassakin käydään todella harvoin, joten sen takia saatettaisiin venyttää nukkumaanmenoakin (jos ollaan vaikka hiukan myöhempään tulossa jostain ja jotain täytyy vielä syödä). Muutenkin meillä syödään eurooppalaisittain myöhäinen päivällinen päivän viimeisenä ateriana.

Minä en niin hirveästi ole seurannut muiden lapsiperheiden iltamenoja, mutta tässä taannoin eräs perhe käveli vastaan kun tulin töistä 21.30 aikoihin. Yritin ajatella positiivisesti että ovat lähteneet iltakävelylle, mutta seuraavana päivänä kuulin totuuden lapsen suusta - olivat olleet jossain (ryyppy)pippaloissa ja tulleet kotiin kuuden aikaan aamulla. Valitettavasti totuus taitaa usein olla samankaltainen kun lapsiperheitä näkee kaupungilla yömyöhään. Poikkeuksiakin toki on.
 
huojentunut
Meillä on aluln perin lähdetty siitä, että rutiini on ihmisen vihollinen jos siihen ei ole pakko ryhtyä, eikä ole kun lapsia on yksi. Iltanukkumiset nyt menee suht vakiosti yleensä, mutta lapsi on tottunut siihen, että joskus tulee muutoksia. No, kun muksu oli vuoden, tultiin mummolasta ja oltaisiin oltu ennen puoltayötä kotona, mutta auto hajosi. Lopulta selvittiin seikkailusta kotiin aamuseitsemäksi. Käänteitä oli muutama matkassa, hinausauton kopissakin istuttiin ja öisellä bensa-asemalla odoteltiin pari tuntia. Laina-autolla köröteltiin sitten lumipyryssä hissuksiin ja siinä ja siinä oli ettei juututtu kinokseen parissakin kohtaa. Lapsi söi ja nukkui joka tarjoutuvassa välissä sujuvasti eikä valittanut missään vaiheessa.

Kotona vaihdettiin vielä kerran vaippa ja otettiin aamiaista ja mentiin jatkamaan unia. Puolilta päivin noustiin kaikki onnellisina, eikä siinä sen kummempaa.

Kyllä siunailin, että olipas se lopultakin helppo reissu, ja mietin miten vaikeaa se olisi ollut jos muksu olisi hermostunut.
 
, mutta seuraavana päivänä kuulin totuuden lapsen suusta - olivat olleet jossain (ryyppy)pippaloissa ja tulleet kotiin kuuden aikaan aamulla. Valitettavasti totuus taitaa usein olla samankaltainen kun lapsiperheitä näkee kaupungilla yömyöhään. Poikkeuksiakin toki on.
No jos tämä nyt on jotain faktatietoa niin onneksi sitten Suomessa lapsiperheitä näkee aika harvoin myöhään liikkeellä.
Ja me ollaan kyllä tälläinen poikkeus silloin ku myöhään liikutaan.

Suomi tuntuu enempi olevan sellainen klo 19 iltapesulle- maa.
 

Yhteistyössä