Mihin asti teillä nukutaan aamulla?

  • Viestiketjun aloittaja Liinu81
  • Ensimmäinen viesti
Meillä nukkumaan 20:30 - 21, herätään klo 5-5:30. Päivällä 2 tunnin päiväunet. Ikää 1,5 vuotta. Ja näillä unilla pärjää, tosin äiti heikommin... Esikoinen 4 v nukkumaan 21:30 ja herää 6:30-7, nukkuu tunnin päikkärit.
 
Meidän 2,5-v. menee nukkumaan n.21.30 (mutta nukahtaa vasta kymmenen jälkeen) ja herää 8.30-9. Sopii mainiosti minulle, koska tarvitsen itse paljon unta ja nukunkin aika lailla tuon saman verran itse. Poika on päiväkodissa, mutta vien sinne vasta kymmeneksi. Ja hyvin silti nukahtaa päiväkodissa unille klo 12.
 
Poitsu on nyt 1v1kk ja herää n. klo 9-10. Nukkumaan mennään klo 22. Parhaimmillaan nukuttiin 11kuisena vielä 22-11.30 tai jopa 12 mutta onneksi nyt vähän järkevöitynyt tuo heräämisaika :D helpompi tottua sitten syksyllä päiväkotielämään, kun pitää alkaa heräämään ihmisten aikaan...
 
Meillä poika herää joka aamu klo 4-5:30 välillä :D :D Tämä on meille jo ihan normaalia, sillä miehellä herättää kello joka työaamu klo:4:00 ja poika on jotenkin sisäistänyt tämän rytmin. Nukkumaan laitetaan illalla n. 19:30 aikoihin, monesti ollaan koitettu venyttää nukkumaan menoa mutta tuloksetta, poika on ollut niin väsynyt että on vaikeuksia nukahtaa ja silti aamulla on herännyt viimeistään 5:30. Arkena tämä rytmi sopii meille hyvin, sillä itse lähden aamuisin töihin klo:5-5:30 ja vien samalla pojan vanhemmilleni hoitoon. Siellä hän syö aamupuuron ja menee takaisin nukkumaan (ei välttämättä joka kerta nuku). Viikonloppuna ja vapaapäivinä tietysti vähän tympäsee kun viideltä jo alkaa sängystä kuulua hölötys, mutta jonkun aikaa hääräämme ja sen jälkeen mennään takaisin nukkumaan, ja poika herää seuraavaksi n. kahdeksan aikoihin ja sitten oikeasti noustaan :) Minua naurattaa kun jotkut valittaa miten heillä herätään aikaisin, noin seitsemän aikoihin :D Meille se olisi yhtä juhlaa jos niin myöhään saisimme nukkua. Neuvolasta jotkus puuttuivat tuohon rytmiin ja koittivat käskeä kääntämään. Mutta miten tätä muutat kun hoitoon joutuu viedä joka aamu noin aikaisin. Mukavampi että poika herää itse vähän ennen lähtöä, mitä että joudun repiä sen sängystä ylös kesken unien :)
Ikää pojalla siis 1,2v.
 
Viimeksi muokattu:
kesärytmi :heart: lapset sänkyyn 23, ja aamulla ylös 9-10:30 ihan omaan tahtiin-1v3kk nukkuu pisimpään :)

syksyllä sitten taas kun esikoisen eskari alkaa jne niin palataan siihen että kello soi seitsemältä..
 
Poika 1v2kk menee nukkumaan klo 20-20:30 ja herää aamulla klo 07-08:30. Harvoin yrittää aikaisemmin nousta ja jos niin nukahtaa uudelleen tuutiksella. Muutoin ei olisi väliksikään, mutta en halua takaisin siihen kaksien päiväunien rumbaan kun kaikki asiat on niin hankala hoitaa ja kotoa ei pääse poistumaan kun vasta iltapäivällä.
 
Meillä poika 1v3kk herää aamulla yleensä 8-9välillä, joskus jo seiskalta, mutta silloin yritän saada nukahtamaan uudestaan, joka ei kyllä aika onnistu. Illalla nukkumaan noin 21 aikaan, tosin nukahtaa vasta lähempänä puolta kymmentä. Päikkärit normisti noin 2h, mutta joskus vetää yli 3h tai vain tunnin. Jos päikkärit on tunnin, niin tipahtaa illalla jo kasilta, jolloin seuraavan aamun herätys on ennen seiskaa. Rytmi elää siis jonkun verran, mutta mitä siitä, kun kotona ollaan :)
 
Nostanpa tällaisen vanhemman ketjun takaisin ylös, kun tarvitsisin vinkkejä aamu-unen venyttämiseen edes vähän pidemmäksi. Meillä kun 1v 1kk poika herää joka aamu viimeistään klo. 5.30 vaikka menisi nukkumaan vasta klo.21-22. Herätessään on ihan väsynyt ja itkuinen, mutta ei silti nukahda uudestaan. Olen yrittänyt tuudittaa uneen ja nukahtaakin, mutta heti vartin päästä sängyssään herää ja alkaa uudelleen itkeä. Jos ottaa viereen (saa vielä aamutissiä mutta ei muulloin) niin siinäkin saattaa 10min torkahtaa ja taas noustaan istumaan ja itkemään. Silmät on kiinni ja selvästi ihan väsynyt, mutta ei vaan nuku.

Millä ihmeellä saisin unia pidennettyä edes tuonne seitsemään, mihin kateellisena täältä luin monen tämän ikäisen nukkuvan?? Oma jaksaminen alkaa olla jo kortilla, ja muutenkin rytmi sekaisin, kun lapsi menee sitten jo klo.9-10 päiväunille, kun on herännyt niin aikaisin. Nukkuu sitten tietty vielä toisetkin unet kun ekat on niin aikaisin, niin ei koskaan pääse lähtemään minnekään ja illalla ei malttaisi mennä nukkumaan... Kyselin samaa jo toisessakin ketjussa, mutta en saanut yhtään vastausta. Osaisiko kukaan antaa vinkkejä???
 
Minä tekisin Hauhau niin että kylmän viileesti venytän sinne päiväuniaikaan ja jättäisin toiset unet pois. Jos lapsi nukkuu liikaa niin ei myöskään yölle riitä tarpeeksi unta. Illalla lapsi AINA samaan aikaan nukkumaan. Meillä ollut vauvasta asti että kello 8 menee sänkyyn ja vaihdellen kumpanenkin nukahtaa omaan tahtiinsa. Yleensä 20:30 molemmat täysin unessa. Illalla aina samat rutiinit. Meillä esim. Syödään iltapala, kylpy, hamppienpesu ja sohvalla rauhoittuminen kunnes nukkumaan. Nämäkin aina samaan aikaan. Ruokailurytmi kuntoon eli kellon tarkkaan ruokailut. Alkuun voi mennä niin että se aamu alkaa vaikka viideltä mutta kyllä se pitkittyy. Meillä molemmat herää kuudelta, välillä vanhempi nukkuu 7-7:30 mutta tuo on todella harvinaista. Me vanhemmat mennään yheksältä nukkumaan joten kyllä se uni on meilläkin riittänyt.
 
Kyllähän tuossa muutama päivä menee että se tottuu uuteen rytmiin. Ja sitten aamulla kun lapsi herää niin sit herätään ihan kunnolla. Vähän kun unikoulu, meillä tuo tehtiin 5kk iässä ja hyvin toiminut tänne 2vee asti :) Saa nähä koska tolle tytölle (7kk) voi pitää.
 
Meillä kyllä on tosi säännöllinen päivärytmi ruokailuineen, ulkoiluineen ja myös nukkumaanmenoaikoineen. Poika menee yleensä aina n.klo.20.30 nukkumaan, mitä nyt tosiaan olen tehnyt erilaisia kokeiluja siitä, vaikuttaako myöhäisempi nukkumaanmenoaika aamunukkumiseen. Ei vaikuttanut. Ja tuo iltarutiini on meilläkin kuten masuilija kuvaili, ja toistuu joka ilta, että ei pitäisi kyllä niistä olla kiinni.

Meillä oli jo aikaisemmin jäänyt ne toiset päikkärit pois, kun olin tosiaan venyttänyt unille menoa sinne iltapäivälle. Nyt ne on kuitenkin tullut kuin varkain takaisin, kun poika vaan yksinkertaisesti sammuu lattialle vaikka mitä tekisi. Raukka on ihan oikeasti niin väsynyt, ettei sitä saa pidettyä hereillä. Selvästi siis se aikainen aamuherääminen on sillekin liian aikaista, mutta jostain syystä ei pysty nukkumaan pidempään. Ei se varmaan kuitenkaan nälkään herää? Syö todella tuhdisti koko päivän, ja illalla juuri ennen nukkumaanmenoa vielä ison puuron. Vaippa on kyllä aamuisin todella täysi, että en tiedä häiritseekö se niin pahasti ettei pysty nukkumaan...

Oletteko sitä mieltä, että pitäisi kylmän viileästi oikeasti nousta silloin 5.30, kun olen tähän asti koittanut venyttää nousemista ottamalla pojan viereen tissittelemään? Auttaisiko se siihen, että lapsi jatkossa nukkuisi pidempään? Olen lopettamassa pikku hiljaa imettämistä kokonaan, aamuimetys on ainut imetys päivässä ja senkin mielellään jättäisin kohta pois. Vieressä maatessa poika kuitenkin vaatii tissiä niin, ettei kenenkään nukkumisesta tule mitään, ellei sitä sille anna. On siis ilmeisesti tosiaan noustava silloin, kun poika herää ensimmäisen kerran. Huoh...
 
Joo on meillä pimennysverhotkin, tosin mun mielestä ne päästää sivuista ja katon rajasta turhan paljon valoa, kun ovat sivuverhot. Oon miettinyt, että pitäiskö vielä lisätä sälekaihtimet taakse, että pimentäisi tarpeeksi... Tänä aamuna pompattiin ylös heti aamutissin jälkeen ja päästin pojan päikkäreille vasta paljon lounaan jälkeen, niin nukkui ensimmäistä kertaa jopa 3 tunnin päikkärit :O Katsotaan miten yöunille sitten käy, ainakin meni ihan hyvin taas nukkumaan.
 
Lapsi 1,5 herää aina kuudelta aamulla, ja yöunille menee kahdeksan maissa. Hyvinä kausina herää 0-1 kertaa yössä ja huonoina kausina tunnin parin välein... Päikkärit 1,5 h klo 12.00. Aikaisemmin heräsi aina viideltä mutta yksiin päikkäreihin siirtyminen toki rytmistä inhimillisemmän muutaman viikon totuttelun jälkeen.
 
Viimeksi muokattu:
Taitaa olla meillä vajaa 1v tyttö aika kova nukkumaan yöuniaan..(päiväunet onkin sitten asia erikseen)

Unille käydään 18.45-20.00, yleensä seitsemän jälkeen. Ylös noustaan 9.30-10.20

Tyssi on vedellyt tällasia 14h yöunia viimeiset puoli vuotta. Aamulla 7 juo maidon, josta jatkaa unia yleensä vielä kymmeneen. Joskus saattaa herätä yöllä maidolle.

Päiväunia jaksetaankin nukkua sitten 1h/pvä, joskus jopa 2h!
 

Yhteistyössä