Mikä adhd-lääke käytössä lapsella joka ei osaa vielä niellä kapselia?

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Meillä medikinet cr, joka on avattu ja ripoteltu mehulusikalliseen ja sitten lasillinen vettä päälle. Lääkäri suositteli kokeilemaan consertaa, vaikutus olisi tasaisempi, mutta sitä ei voi avata.
Onko consertassa avattavia vaihtoehtoja tai onko muita tasaisemmin vaikuttavia?
 
vierailija
Meillä otettiin pojalla verikokeita vuosi sitten ja ollaan oltu nepsytutkimuksessa, niin ei tämä mitenkään tk-lääkärin diagnoosi ole. Käytössä kalaöljy ja vitamiineja, ja tykkää lihasta ja syö kasviksia ja marjoja. Tarkistan vielä raudat, mutta mielestäni nekin oli kunnossa.

Koulua varten on lääkitys, nyt alkoi siitäkin kesäloma. Asia siis ajankohtainen vasta elokuun alussa, mutta kunhan nyt vaan jo ajoissa täälläkin kyselen.

Ap
 
vierailija
Tämä näin. Minulla on itse Concerta-lääkitys että voin pärjätä opinnoissa. Miksi kuormittaa ilmeisesti alle kouluikäistä lasta kaikilla niillä sivuvaikutuksilla?
Mitä sivuvaikutuksia sulla on?
Tuolla aiemmin sanotaan että lapsi menee viidennelle, eli on 11v, ja syyksi sanotaan että pystyy käymään normaalisti koulua.

Miksi kauhistelet, kun et ole vaivautunut edes lukemaan ketjua?
 
vierailija
Mitä sivuvaikutuksia sulla on?
Tuolla aiemmin sanotaan että lapsi menee viidennelle, eli on 11v, ja syyksi sanotaan että pystyy käymään normaalisti koulua.

Miksi kauhistelet, kun et ole vaivautunut edes lukemaan ketjua?
Ennenkaikkea unettomuutta (siksi olen vielä hereillä) ja huonotuulisuutta laskujen aikaan. Olen mies ja Concerta tekee minusta melkein impotentin mutta se ei liene 11-vuotiaan tapauksessa oleellista.
 
Meillä sama homma, älykkyydestä ei ole kyse... Ekaluokkalaisena jo kasasi ja purki pyöriä ja on teräväpäinen... Mutta tuo impulsiivisuus , voi hyvät hyssykät sentään, se paikoillaan istuminen on niin kamalan tylsää.
Voiko tämä levottomuus mennä iän kanssa ohi? Ja anteeksi kun menee nyt vähän ohi aiheen, mutta lääkkeitä meillekin on laitettu, koulupsykologi ja koululääkäri määritti diagnoosin...
Psykologi teki testit ja sitten vielä lääkäri tarkasti ne tulokset ja asetti diagnoosin... kuitenkin vähän tyhjä ja puulla päähän lyöty olo , että voiko tämä vaan olla syy siihen että aletaan käyttää lääkkeitä .
Minusta tuntui että opettajalla oli auktoriteetti ongelma ja pojalla ei synkannut sen kanssa yhtään...
 
vierailija
Hei Unique! Meillä on myös impulsiivinen, vauhdikas ja levoton poika. Kuitenkin saanut jo kahdesti (testit tehty 6v ja 12v) diagnoosiksi "vain ylivilkas" eli hänellä ei ole keskittymisessä varsinaisesti oppimista haittaavia ongelmia (keskiarvo oli nyt seiskaluokalla 8,5), eikä ongelmia kaverisuhteissa (no välillä kaverit ei jaksa jatkuvaa touhottamista). Ongelma on ollut aina mm. siinä, että osa asioista on tylsiä eli ei kiinnostus riitä, koulussa kaverit juttelee tunnilla niin vie huomion, läksyissä vaikea kohta niin lopettaa tekemisen siihen, paikallaanistuminen keskeytyy jostain ärsykkeestä, jne. Ollaan sitten opettajien kanssa keskitytty näiden ongelmien poistamiseen, eli istumapaikka luokassa on edessä keskellä. Läksyissä annetaan edelleen apua ettei niiden teko keskeytyisi. Vaatteet pitää olla mukavia päällä ettei vie ajatuksia (eli puuvillaisia, laput leikataan pois, housut ei saa kiristää). Kännykkää ja tietokonepelejä rajoitetaan, sen sijaan opetellaan sietämään tylsyyttä, kuunnellaan luonnon ääniä ja kävellään metsässä (poika tykkää yöpyä laavussa ja katsella nuotiota). Automatkoille muuta tekemistä kuin kännykkä (esim seuraa kartasta missä mennään). Liikunta on tärkeää, neljä kertaa viikossa hikiliikuntaa eri harrastuksissa, ja päivittäin ulkoilua. Kyllä sitä lasta oppii pikkuhiljaa lukemaan, että milloin tarvitaan apua rauhoittumiseen (myös fyysisesti), milloin taas pitää tukea tekemisen jatkamista. Onneksi opettajat ovat olleet yhteistyöhaluisia, tietysti koulullakin mieluummin ennaltaehkäistään levottomuus luokassa, tai terveyskeskukseen paikattavaksi vienti, tms koulutyötä haittaava.
 
  • Tykkää
Reactions: UniQuePopPy
vierailija
Meillä otettiin pojalla verikokeita vuosi sitten ja ollaan oltu nepsytutkimuksessa, niin ei tämä mitenkään tk-lääkärin diagnoosi ole. Käytössä kalaöljy ja vitamiineja, ja tykkää lihasta ja syö kasviksia ja marjoja. Tarkistan vielä raudat, mutta mielestäni nekin oli kunnossa.

Koulua varten on lääkitys, nyt alkoi siitäkin kesäloma. Asia siis ajankohtainen vasta elokuun alussa, mutta kunhan nyt vaan jo ajoissa täälläkin kyselen.

Ap
Osaatko itse laskea? D-vitamiinin yliannostusoire on sydänpysähdys! Millä varmistat ettei hän saa sitä liikaa, kuten varmasti moni nyt saa, kun ei sitä tarvitse ottaa YHTÄÄN. Kalaöljystä saa dioksiinia, jolloin munuaiset alkaa hitaasti ylikuormittua...
 
Hei Unique! Meillä on myös impulsiivinen, vauhdikas ja levoton poika. Kuitenkin saanut jo kahdesti (testit tehty 6v ja 12v) diagnoosiksi "vain ylivilkas" eli hänellä ei ole keskittymisessä varsinaisesti oppimista haittaavia ongelmia (keskiarvo oli nyt seiskaluokalla 8,5), eikä ongelmia kaverisuhteissa (no välillä kaverit ei jaksa jatkuvaa touhottamista). Ongelma on ollut aina mm. siinä, että osa asioista on tylsiä eli ei kiinnostus riitä, koulussa kaverit juttelee tunnilla niin vie huomion, läksyissä vaikea kohta niin lopettaa tekemisen siihen, paikallaanistuminen keskeytyy jostain ärsykkeestä, jne. Ollaan sitten opettajien kanssa keskitytty näiden ongelmien poistamiseen, eli istumapaikka luokassa on edessä keskellä. Läksyissä annetaan edelleen apua ettei niiden teko keskeytyisi. Vaatteet pitää olla mukavia päällä ettei vie ajatuksia (eli puuvillaisia, laput leikataan pois, housut ei saa kiristää). Kännykkää ja tietokonepelejä rajoitetaan, sen sijaan opetellaan sietämään tylsyyttä, kuunnellaan luonnon ääniä ja kävellään metsässä (poika tykkää yöpyä laavussa ja katsella nuotiota). Automatkoille muuta tekemistä kuin kännykkä (esim seuraa kartasta missä mennään). Liikunta on tärkeää, neljä kertaa viikossa hikiliikuntaa eri harrastuksissa, ja päivittäin ulkoilua. Kyllä sitä lasta oppii pikkuhiljaa lukemaan, että milloin tarvitaan apua rauhoittumiseen (myös fyysisesti), milloin taas pitää tukea tekemisen jatkamista. Onneksi opettajat ovat olleet yhteistyöhaluisia, tietysti koulullakin mieluummin ennaltaehkäistään levottomuus luokassa, tai terveyskeskukseen paikattavaksi vienti, tms koulutyötä haittaava.
Kiitos asiallisesta ja hyvästä vastauksesta! Meillä poika myös lähinnä tuollainen... Häntä pidettiin nyt aina takarivissä ettei häiritse muita ja ilman avustajaa ei pysty kuulemma istumaan ollenkaan paikoillaan...
Mutta kertoi minulle joskus ettei aina näe mitä luokan edessä opettaja näyttää seinältä tai millon mistäkin.
No siitä alkoi silmälääkäri rumba ja nyt sitten todettiin että näkö on parantunut , eikä lisätutkimuksia tarvita...
Mua jotenkin turhauttaa kun ongelma ei tullut esim eskarissa esille , ei ainakaan niin pahana että siihen olisi pitänyt puuttua. Opettaja sanoi että lähtee kyllä herkästi paikaltaan ja päiviä että on tosi väsynyt... Vaikka tehtiin kaikki senkin eteen ettei olisi väsynyt ... No, nyt sitten pääsee hieman pienempään ryhmään mihin on kaikki hulivilit tungetaan samaan luokkaan... En tiedä onko sekään loppujen lopuksi viisasta tai sitä aloin ajatella , ettei monestakaan vanhemmasta tunnu hyvältä että nämä tietyt eristetään erilleen muista... ja mille se tuntuu lapsesta .
 
vierailija
Koska ei pysty muuten toimimaan koulussa normaalissa ryhmässä. Toinen vaihtoehto olisi laittaa apukouluun pienryhmään, mutta se ei olisi järkevää koska hänellä on melkein kaikki aineet kymppejä. Menee syksyllä viidennelle luokalle.
Ja silti muka adhd ,vaikka kaikki aineet kymppejä??? Miten tuo ilmenee..? Munkin lapsella epäiltiin add:tä/adhd:tä.Minä olen äitinä sitä mieltä,että ei ole,enkä ikimaailmassa syöttäisi mukulalleni amfetamiinia.Koko kesän lapsi ollut ihan normaali,kesän alussa oli vähän erikoinen,mutta kun saanut olla omassa rauhassa,niin erikoisuudet kummasti karisseet....Oliskohan syy meillä ehkä KOULUSSA...??
 
vierailija
Ja silti muka adhd ,vaikka kaikki aineet kymppejä??? Miten tuo ilmenee..? Munkin lapsella epäiltiin add:tä/adhd:tä.Minä olen äitinä sitä mieltä,että ei ole,enkä ikimaailmassa syöttäisi mukulalleni amfetamiinia.Koko kesän lapsi ollut ihan normaali,kesän alussa oli vähän erikoinen,mutta kun saanut olla omassa rauhassa,niin erikoisuudet kummasti karisseet....Oliskohan syy meillä ehkä KOULUSSA...??
Mitä lapsi syö koulussa? Syökö kotona erilailla?
 

Yhteistyössä