Mikä avuksi iltakitinöihin?

Meidän neiti on nyt 1 kk ikäinen ja illat alkaa olla tosi vaikeita. Eilenkin tyttö huusi kurkku suorana pari-kolme tuntia eikä mikään auttanut. Mahavaivoja ilmeisesti itkee? Muuta en keksi. Disflatylia olen antanut ja Relatippoja mutta ei niistä tunnu olevan apua.

Jos jollain on hyviä vinkkejä niin kaikki apu otetaan vastaan. Ei ole itselläkään enää iltasin itku kaukana kun kuuntelee tytön itkua.
 
Hei

Olisko koliikkia sitten alkamassa, toivottavasti ei. Meillä on jo 4,5 kk tuo vauveli eikä ole liioin tähän mennessä itkenyt. Mutta alkuun kun huusi parina iltana juuri tuossa iässä niin otettiin Relatipat vakikäyttöön ja on edelleen käytössä. Kuplatoniakin annettiin mutta jätettiin aika pian pois. Parin huutoillan jälkeen ei ole ollut mitään. Jätin itse tuoreen ruisleivän pois ettei siirry maitoon huudon aiheuttajaksi.

Tuleeko sinulta maitoa riittävästi, jos onkin vain nälästä kysymys? Minulla tuntui aina tuolloin että maito ei iltaisin riitä...
 
Ootko kokeillu hieroa mahaa myötäpäivään alkaen vauvan oikean jalan kohdalta (jos on selällään niin susta katsoen siis vasen jalka)? Älä kuitenkaan hiero vastapäivään. Entä "kakkajumppa" eli koukista vauvan jalkoja mahan päälle. Vauvan heijaaminen sylissä niin että makaa mahallaan sun käsivarrella? Röyhtäiseekö syömisen jälkeen? Piereskeleekö?
Voi olla koliikkia tai lähes mitä vaan.. :|. Noi hierontajutut on itseasiassa just vyöhyketerapeuttisia. Samoin jalkapohjien hierominen!
Onko ummetusta? Disflatylia voi tosiaan antaa, ummetukseen esim mallasta..
Tiedän tunteen.. Meillä oli sit vissiin kai koliikkia ja ruokakin seilasi kurkussa. Meillä ei loppunu 3 kk ikäisenä vielä.

 
Kiitos pikaisista vastauksista! Tosiaan, koliikiltahan tämä nyt vaikuttaa, enpä hoksannut ajatellakaan. Voihan itkujen itku...eli taitaa tosiaan olla turhaa antaa niitä erilaisia tippoja, ei taida auttaa nyt mikään muu kuin aika. Nälästä ei pitäis olla kysymys kun yritetään kyllä tarjota maitoa mutta ei kelpaa.

Vyöhyketerapiaa pitää kyllä nyt harkita vakavasti. Alkaa olla jo äidillä ja isällä hermot iltaisin koetuksella kun mikään ei auta neidin huutoihin.
 
Vyöhyketerapia ei kaikille auta. Mut on varmaan kokeilemisen arvoista.
Me käytiin tossa iässä lastenlääkärissä mutta eipä ne mitään lähe tutkimaan tuon ikäistä (sain kuulla sen kuuluisan "vauvat itkee"-kommentin |O ). Jos imetät, niin ootko huomannut sun syömisen vaikuttavan itkuisuuteen? Vastaavasti jos on korvikkeella, voi kokeilla muita korvikevaihtoehtoja.

Mä en olisi ikinä kuvitellut sanovani tätä mutta aikaa myöten helpottaa.. Silloin kun meidän tyty oli kuukauden ja huusi tunteja, meinasin kuristaa kaikki jotka noin sanoi.. :ashamed:
Mä elin aina viikko kerrallaan, vauva oli sit taas sen vkon vanhempi.

 
Tutulta kuulostaa. Kolmen viikon ikäisenä alkoi iltahuudot ja päivällä lievemmät itkut.
Tipoista ei ollut apua, mutta vyöhyketarpiassa käytiin useaan otteeseen ja apua saatiin. Huudot ei kuitenkaan kokonaan sen avulla loppunut, mutta pojan oloa se helpotti kuiten..
Kuten Meillevauvakin sanoi, niin aika auttaa.
Jaksamisia teidän perheelle ja toivottavasti pienen olo helpottuisi.
 
Meillä nyt jo 1v tyttö, mutta kovin oli samanlaista kuin teillä ap. Meillä alkoi iltaitkut ehkä siinä 2 vko:n iässä. Klo 22 yleensä alkoi, tai viimeistään klo 24 heräsi ja huusi klo 1.30-2.00 asti, aina! Joskus myös päivällä, mutta harvemmin. Päivällä sitten nukkui ja tämä ilta/yöhuuto tuli kyllä aina vaikka mitä tehtiin. Mekin kokeiltiin vaikka mitä tippoja. Disflatyl-tipat auttoivat meillä parhaiten, vaikutus taisi alkaa noi 3-4 päivän jälkeen. Täyttä määrää ei pystytty antamaan, kun siitä tuli oksentelua. Meillä tytöllä todettiin suolisto-oireinen maitoallergia. Eli itkut johtuivat kaiketi siitä. Itkut loppuivat 2 kk iässä ja helpotti kyllä huomattavasti. Mutta edelleen kyllä mielessä se kauhea tunne kun ei tiedä mitä pitäisi tehdä.

Olen kuullut myös että monelle tuo vyöhyketerapia on auttanut. Itseä harmittaa että ei tajuttu sitä silloin kokeilla, mutta voisiko siitä olla teille apua? Jaksamista teille ja varmasti ajan kanssa helpottaa joka tapauksessa, vaikka se tällä hetkellä tuntuukin laihalta lohdulta :hug: :hug:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Heltsu78:
Meidän neiti on nyt 1 kk ikäinen ja illat alkaa olla tosi vaikeita. Eilenkin tyttö huusi kurkku suorana pari-kolme tuntia eikä mikään auttanut. Mahavaivoja ilmeisesti itkee? Muuta en keksi. Disflatylia olen antanut ja Relatippoja mutta ei niistä tunnu olevan apua.

Rela-tipoissa on auringonkukkaöljyä eivätkä ne siksi sovi kaikille. Halutessasi voit kokeilla vaihtaa mhb-valmistetta. Jauhemaiset ovat yleensä paremmin siedettyjä, etenkin jos ostaa sellaisen, missä elatusalustana ei ole käytetty maitoproteiineja.

Viestistäsi ei selvinnyt, saako vauva äidinmaitoa vai korviketta. Jos äidinmaitoa, niin voit halutessasi alkaa syödä magnesiumia purkista. Suositeltu päiväannos on 350mg, mutta kuuriluonteisena sitä voi ottaa tupla-annoksen. Magnesiumin nauttiminen ei varsinaisesti lisää sen määrää äidinmaidossa, mutta jos äidin omat magnesiumvarastot ovat niukat, niin ne täyttämällä elimistöllä on mahdollista antaa sitä enemmän maitoonkin. Koska magnesium on laksatiivi, tuon annostuksen kanssa voi vähän kokeilla. Jos oma maha menee ihan löysälle, voi annostusta pienentää. Monet imettävät äidit ovat kokeneet magnesiumin lisäämisen auttaneen myös vauvan masuvaivoja.
Toinen mahdollinen syy voi olla se, miten sinulta tulee maitoa. Jos sitä tulee kovalla paineella ja runsaasti, voi olla tarpeen miettiä imetyskäytäntöjen muuttamista (jos imetät eri rinnoista eri kerroilla, alatkin imettää samasta rinnasta pari kertaa peräkkäin ja tiheämmillä väleillä.)

Jos vauva saa korviketta, ilmavaivojen syynä voi olla korvikkeen sopimattomuus tai maitoproteiiniallergia (joka voi toki olla syynä myös imetetyillä vauvoilla!).

Toisaalta tuo 4-8 viikon ikä on yleisesti sellainen, jolloin vauvat vain ovat erityisen kärttyisiä iltaisin. Kantoliina voi helpottaa vauvan kantamisessa, ja näin kesäisin voi vaikka lähteä vauvan kanssa vielä iltalenkille. Ja jos kitinä johtuu siitä, että vauva pääsee vähän yliväsyneeksi, voi kokeilla auttaisivatko pienet tirsat alkuillasta tuohon itkuisuuteen.

Voimia!
 
Löysin avun vauvan masuvaivoihin muuttamalla omaa ruokavaliotani: tumma leipä pois, kaikki light-juomat pois. Light- limut sisältävät sitä aspartaamia, joka on huonoksi vauvan vatsalle. Näillä helpottui meidän vasuvaivat.

Sen lisäksi olen todennut hyväksi kantoliinan, sekä vaunuissa hyssyttelyn sisällä. Myös edellä mainittu jalkojen jumppaus on hyväksi todettu.

 
Nyt vasta ehdin vastaileen. Kiitos tosi paljon kaikille vastanneille!

Vauvalle tosiaan syötetään rintamaitoa ja sitten korviketta. Eilen illalla olin leffassa ja mies syötti sillä aikaa vauvalle pullosta pumpattua maitoa sekä korviketta ja tyttö ei pahemmin kitissyt koko iltana! Ja mä kun kuvittelin että tulen sitten kotiin pahimpaan kitinä aikaan niin tyttöhän silloin melkeen veteli sikeitä. Olin tosi yllättänyt. Yleensä olen iltaisin imettänyt istualtani ja oikein kuulen kuin ilmaa menee vauvan mahaan. Siinä taitaa olla yksi syy miksi tyttö on sitten niin kiukkuinen kun ilmaa taitaa olla aikalailla mahassa. Yöllä imetän makuultani ja silloin tyttö onkin tyytyväinen. Eli vois nyt ensin koittaa että imetän vain makuultani päivisinkin ja tietysti iltaisin ja katsotaan onko sillä vaikutusta. Ja ruisleipääkään en ole nyt hetkeen syönyt. Kaikkea sitä pitää kyllä nyt kokeilla ettei neidin tarvitsisi iltoja huutaa.
 
Meilläkin auttoi iltakitinöihin 3kk-vauvalle vaunuissa sisällä hyssyttely. Aina ensimmäiseksi yöunipätkäksi nukahti vaunuihin, josta sitten ekan syötön jälkeen siirsin omaan sänkyyn. Näin vältyttiin ainaiselta kantelulta, vaunuihin rauhoittui huomattavasti paremmin... Tosin meillä ei kyllä ollut koliikista kyse, mutta iltarutiinit ja viimeinen syöttö rauhallisessa, pimeässä makuuhuoneessa ja sitten vaunuissa heijaaminen ovat rauhoittaneet iltamme.

Voimia sinne!
 
Piti vielä tulla lisäämään että mies myös kävi vaunulenkillä tytön kanssa illalla. Pitää tänään koittaa samaa settiä eli en imetä istualtaan ja sitten vaunutellaan illalla ja katsotaan mitä tyttö siihen sanoo.
 

Yhteistyössä