Mikä ehkäisymuoto paras yli 35 v ?

Mikä ehkäisymuoto on ollut teille paras, kun lapsiluku on täynnä ? Nuorempana mulla oli e-pillerit, ihan ok, nyt ollut hormonikierukka, ihan ok. Harkitsen sen poistoa ja ehkä takaisin pillereihin, jossain vaiheessa myös sterilisaatio hyvä, koska en halua tehdä lisää lapsia. Täytän tänä vuonna jo 40 vuotta.
 
sterilisaatio ois ehkä paras. Silloin ei ainakaan tarvitsisi miettiä. Itse olen sitä miettinyt mutta toisaalta en vielä kehtaa kun en tiedä mitä kymmenen vuoden päästä eteen tulee.. Toisaalta onhan se käteen laitettava kapseli kans tehokas. Sen poistamisesta en tiedä mut muutamalla tutulla on sellainen.
 
itselläni oli kädessä ehkäisykapselit 3 vuotta. oli tosi hyvät ei tarvinut huolehtia kokoaikaa toimiiko ehkäisy. ja kuukautisetkin harvenivat eivätkä olleet enää niin kipeät. poiston jälkeen kuukautiset tulivat taas normaalisti ja nyt on 32rv menossa jos tarvitsen ehkäisyä myöhemmin niin laitan uudestaan ehkäisykapselit käteen. niiden teho toimii noin 4 vuotta.
 
No multa nyt poistettiin se hormonikierukka ja syön Cerazette-pillereitä. Tk-lääkäri ei suositellut strerilisaatiota, koska se lisää hänen mielestään vuotoja. Ehkäisykapseleista ei hän puhunut mulle mitään !
 
mulla on jo 3:s kuparikierukka menossa ja olen ollut todella tyytyväinen siihen. ainut haitta on sen luonnollisuus :/ meinaan ovulaatiot tuntuu nipistelynä ja pms-oireet on henkisesti aika pahat :kieh:
tämä kolmas tulee vanhaksi 1,5v päästä ja silloin ajattelin pistää piuhat poikki.
 
mie käytän ehkäisypiikkiä, menkat oli viimeeksi viime vuonna maaliskuussa.. ja sekin osittain oli kun olin kovassa noroviruksessa.. sen jälkeen ei oo ollu saati pms-juttuja
 
Alkuperäinen kirjoittaja MarjaK:
Mikä ehkäisymuoto on ollut teille paras, kun lapsiluku on täynnä ? Nuorempana mulla oli e-pillerit, ihan ok, nyt ollut hormonikierukka, ihan ok. Harkitsen sen poistoa ja ehkä takaisin pillereihin, jossain vaiheessa myös sterilisaatio hyvä, koska en halua tehdä lisää lapsia. Täytän tänä vuonna jo 40 vuotta.
Jos olet edelleen saman miehen kanssa, niin miksi et hälle suosita sitä sterilisaatiota. Siinä tulee itselleenkin varmempi olo ja pysyvyyttä.

 
Alkuperäinen kirjoittaja MarjaK:
Siis miksiköhän mulle ei sanottu mitään muuta kuin tuo e-pilleri, ei mitään piikistä tai kapselista ! Itekö ne kaikki pitää osata kysellä lääkäriltä, en jaksa.. :/
No yleensä ne pitää ite kysellä että mitä vaihtoehtoja on, ja melkeinpä ottaa ite selvää niistä.. :whistle:
 
Ei tuolla tk-neuvolassa lääkäri sanonut muita vaihtoehtoja kuin kierukka tai pillerit, vaikka yritin kysellä. Kai ne on ne tavallisimmat ehkäisymuodot. Kyllä nämä Cerazetet ihan hyvät taitavat mulle olla onneksi !
 
Itse olen ollut tosi tyytyväinen ehkäisyrenkaaseen (nuvaring), se on helppo käyttää, siinä on paljon vähemmän hormoneja kuin pillereissä ja vähemmän sivuvaikutuksia. Tykkäsin myös siitä, ettei tarvitse muistaa joka päivä, riittää kun poistaa sen kolmen viikon käytön jälkeen ja laittaa viikon päästä uuden. Kuukautisten siirtäminenkin onnistui hyvin. Nuvaringia saa apteekista yhden ja kolmen kappaleen paketeissa.
 
Itselläni on hormoonikierukka. Kaikista ihaninta on ollut kuukautisten poisjäänti kierukan ansiosta. Meidän perheessä sterilisaatio tehtäisiin miehelleni, jos se tulisi ajankohtaiseksi, miehelle se on yksinkertaisempaa tehdä, eikä vaikuta millään lailla sukukalleuksien toimintaan. :)
 

Yhteistyössä