Mikä haitaksi alkuraskaudessa

Hei! Ylivarovaisena kysyisin vaan, onko mitään, mikä voisi vahingoittaa raskautta ihan alkuvaiheessa? Vatsalihasliikkeiden teko, hyppiminen, seksi? Olen niin odottanut raskautta, että pelkään tekeväni jotain väärin.
Olisin kiitollinen avusta.
 
heidi h
Mulla oli vähän sama homma.. jos esim. autossa istuin ja tuli suuri monttu, et oikeen niinku itsekin hypähti.. olin paniikis et voi ei, toivot. vaaville ei käyny mitenkä! Mut suotta pelkäsin, ihan normaalisti tein kaikkee ja nyt oon rv 36+3.. =)
mut en kummiska tiiä varmaks sanoo mitään.. mutta kuulemma alkuraskaudessa sellainen tärinä voi olla haitaks! (jostain luin,et jopa ratsastus.. mut tiedä häntä!!) Ja puolessa välissä raskautta ei vissiinkään oo hyvä tehdä mitään hyppy-liikkeitä yms.
Jaksamisia..
=)
 
hyppy liikkeet yleensä tekee hallaa lantiopohjan lihaksille, jotka siis kannattelee vauvaa. muuten en tiedä mitä pahaa vois tehdä pmput sun muut. tosta tärinästä et itse ajelin moottoripyörällä pitkin pikkuisia hiekkateitäkin, joka siis täristää aika paljon eikä siitä mitään tullu. kaikkea mikä itsestä tuntuu hyvältä saa siis vapaasti tehdä, ottaa vaan vähän rauhallisemmin. ja ratsaastuksesta että mä en oo koskaan kuullu siitä olevan mitään haittaa, muuta ku jos tippuu hevosen selästä masulleen tai jotain. taistelulajeja kannattaa myös sen takia sen verran rajottaa ettei ainakaa masuun ota potkuja yms.
eihän se raskaus mikään rairaus ole, eli ei estä sua tekemästä periaatteessa mitään, mitä oot tehny aiemminkin, vähän rauhallisemmin vain. jos on jotain sairauksia, tai komplikaatioita ni sit on eri juttu.
 
Normaaliraskaudessa kaikki normaali elämä on sallittua, mutta jos jotain erikoista kuten mulla niin aika moni asia voi olla kiellettyä. Mulla kiellettyä kaiken nostaminen, seksi ja fyysiset suoritukset esim.reippaat kävely lenkit. Itselläni siis kohdunkaulan heikkous ja riski mennä kesken on huomattavasti suurempi kuin normi raskaudes.
Mut täähän on vain 9kk, ja yks 9kk jo selvitty vaikkei varmaa diagnoosia silloin ollutkaan, ja uskalsin tehdä enemmän asioita. Mutta tän jaksaa, kun tietää mikä on lopputulos! IHANA!

Nauttikaa raskaudestanne! Minäkin yritän... :whistle:
 

Yhteistyössä