Mikä kivunlievitys tokassa synnytyksessä, kun ensimmäinen nopeahko?

Voisinko saada vinkkejä mitä kannattais valita? Ensimmäinen synnytykseni meni suunnilleen näin:

- Pieniä supistuksia aamusta asti, kunnollisia n. klo 19 alkaen
- Sairaalaan klo 20:15, epiduraali kun 4cm auki eli klo 21:30
- Täysin auki 22:45
- Mimmi maailmassa 23:00

Eli kokonaiskesto laskettuna klo 19 alkaen vain 4h ja rapiat. Ja epiduraalin jälkeenhän avauduin nopeasti.

Mitä kivunlievitystä kannattais pyytää toka kerralla? En ota mitään mistä pää menee sekaisin, eli ilokaasu ja petidiini poissa laskuista.
 
Sen ku tietäis... mä ehdin ekasta olemaan 1,5h sairaalassa ja sinne mennessä auki 5cm ja kun piti ruveta laittaa epiduraalia niin olinkin jo täysin auki eli ainut mitä ehdin saamaan oli ilokaasu. Tyttö oli viel hätäsempi, ehdin olla sairaalassa 20min kun tyttö oli jo sylissä. :heart: eli en ehtinyt saamaan mitään ja täytyy kyl sanoa et ei siinä ehtinyt mitään kaipaamaankaan. :D
 
:eek: Jaha jaha, siitä tuleekin sitten kivaa. No, luomulla mennään jos on mentävä, mutta haluisin että tokastakin synnytyksestä jäis kiva ja positiivinen muisto.

Mites se... no se joku joka pannaan kohdunkaulaan suoraan?
 
spinaalin voi ehtiä antamaan...tai siinäkin täytyy kyl seurata vauvan sydänääniä noin puoli tuntia ennen sen laittoa. sen kohdunkaulanpuudutteen myös luulis ehtivän antaa,jos heti sanot kun meet laitokselle ja tietysti riippuu missä vaiheessa synnytys on menossa :) mulla eka kesti 8h,toinen 4h ja spinaalin sain molemmissa. nyt jännitän ehdinkö saada puudutuksen kun viimeks ehdin just ja just kun pitiki alkaa ponnistaa :eek: nyt kyllä meinasin yrittää ilman puudutuksia,mut saas nähä...apua :kieh:
 
Mulla kesti eka synnytys 4,5h. Seuraava kestikin vain 2,5h. :D

Mulla kaikki synnytykset nopeutuneet edellisestä, enkä koskaan ole kerennyt saamaan kivunlievitystä. Silti ihanat muistot joka synnytyksestä. Kyllä siitä selviää ihan hyvin ilman puudutteitakin.
 
Mulla eka synnytys kesti 2h15min ,eikä silloin keritty mitään antamaan. Tokassa pyysin heti saliin mennessä kohdunkaulanpuudutteen. Se laitettiin, kun olin 6 cm auki, mutta ei vaikkuttanut mitään ,koska avautumien oli niin nopeaa. Toka synnytys kesti 2h30min. Paras apu oli supparin aikana ,kun mies hieroi selkääni tosi lujaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja raputitirallaa:
Luomulla mentiin kun ei mitään kerenny saamaan! Lämmin vesi auttoi hyvin kipuihin..
Mullakin autto kakkosen kanssa kotona lämmin suihku. Eka synnytys kesti reilu kuus tuntia ja toka 1 h 50 min. enkä ehtiny sairaalassa olla ku 10 min. kun tyttö oli jo maailmassa. Onnex en jääny sinne suihkuun pidemmäksi aikaa :)
 
Mulla ei nyt niin nopea synnytys eka ollut, mutta sain siinä tuon kohdunkaulapuudutteen. Ymmärsin kätilön puheista että sen voi antaa aina siihen asti kun kohdunsuunreunaa on jäljellä (mulla ei keretty uusia sitä kun toiselta puolelta oli reuna kadonnut eikä viititty sitten toiselle puolelle pelkästään tuikata).
 
Mulla oli ekassa synnytyksessä sekä pudendaali että paracervikaali -puudutteet ja kesto oli 4h 14 min. Sairaalassa kerkesin olla tunnin ennen kuin tyttö synty. Nyt ootan toista ja saa nähä miten nopeaa tää toinen tulee, et kerkeenkö saada mitään puudutteita. Mulla ainakin nuo puudutteet tepsi, ei tuntunu kipua.
 
Kävin keskustelemassa semmosen kummikätilön kanssa, se sanoi että synnytyksen nopeus ei sinänsä poissulje mitään kivunlievitystä. Paitsi tietysti siinä tapauksessa että on heti sairaalaan päästyään ponnistuskunnossa. :whistle:

Mä en oo kyllä koskaan tajunnu noita lämmin suihku ja jumppapallo -juttuja. Siinä vaiheessa kun supparit kesti, en tarvinnut mitään. Sitten kun ne oli sietämättömiä, mitkään suihkut ja kaurapussit eivät olisi taatusti tuntuneet missään. Mutta katsellaan, olen luvannut itselleni pitää avoimen mielen. :) Rv 34+1 nyt.
 
Ensimmäinen 3,5h, ilokaasu ja epiduraali
Toinen 7h, ilokaasu ja epiduraali
Kolmas 4,5h, ilokaasu ja kohdunkaulanpuudute (ei ehditty laittaa mitään muuta, kun aamukuudelta mentiin saliin ja poika synty vielä ennen aamuseittemää)
 
Et välttämättä ehdi edes saamaan mitään, valitettavasti.

Itselläni eka syntyi alle viidessä tunnissa, sain spinaalipuudutuksen ja sen lisäksi otin ilokaasua. Olin sairaalaan mennessä jo 7cm auki. Ja sairaalassa ehdin olemaan alle 3h tuntia kun lapsi jo syntyi. Tuo spinaalipuudutus ei kyllä minulla kestänyt kuin puoli tuntia ja taas alkoi kivut kunnolla tuntumaan.

Kakkonen syntyikin sitten 40 minuutissa, niin eipä siinä mitään ehitty antamaan, kun ei ehditty edes sairaalaan asti.
 
Esikoisen synnytys kesti rapiat 5h, jossa "nautin" ilokaasua ja epiduraalin...

kuopuksen synnytyksessä olin sairaalaan tultaessa 8cm auki, tutkimushuoneestä mut kärrättiin suoraan saliin ja ulvoin epätoivoisesti puudutusta :LOL: ...sain vaatimusteni mukaisesti nopeasti taivaallisen spinaalin. Spinaalia laitettaessa olin 9cm auki, multa vielä kysyttiin, että olinko varma, etten halua alkaa ponnistelemaan heti? Spinaalihan käytännössä keskeytti synnytyksen tunniksi ja olin kyllä tosella onnellinen tuosta tunnista jonka sain hengähtää. Typy olisi muuten tullut syöksysynnytyksenä alle tunnissa, joten puudutus oli varmasti hyvä ratkaisu =) ELI kyllä lyhytvaikuttesen puusutuksenkin voi saada kun vaan anestesialääkäri on nopeasti saatavilla ja kätilö on yhteistyökykyinen äidin kanns ;)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Cassy:
Kävin keskustelemassa semmosen kummikätilön kanssa, se sanoi että synnytyksen nopeus ei sinänsä poissulje mitään kivunlievitystä. Paitsi tietysti siinä tapauksessa että on heti sairaalaan päästyään ponnistuskunnossa. :whistle:

Mä en oo kyllä koskaan tajunnu noita lämmin suihku ja jumppapallo -juttuja. Siinä vaiheessa kun supparit kesti, en tarvinnut mitään. Sitten kun ne oli sietämättömiä, mitkään suihkut ja kaurapussit eivät olisi taatusti tuntuneet missään. Mutta katsellaan, olen luvannut itselleni pitää avoimen mielen. :) Rv 34+1 nyt.
Nyt on meillä kakkonenkin maailmassa ja synnytys oli nopeampi kun ensimmäinen, tämä kesti vajaa 4 tuntia. Puudutteeksi pyysin taas tuota kohdunkaulapuudutetta kun tuntui etten enää kestä ja ½ tunnin päästä tästä ipana oli jo maailmassa. Sairaalassa ehdittiin kaikenkaikkiaan olemaan pari tuntia.
Mulla nimenomaan jumppapallo ja takapuolen pyörittäminen auttoi tässä toisessa pitkälle supistuskipuun, mutta sitten kun raja tuli vastaan niin ei ne kyllä enää auttaneet. Mutta nimenomaan se pyörittävä liike auttoi kestämään supistuksia sillon kun paikallaan ne olisi olleet jo ihan kestämättömiä.
 
Mää vannon spinaalin nimeen! :wave: Mulle annettiin se tokassa synnytyksessä, koska eteni niin vauhdilla ja tuloksena sain täysin kivuttoman ponnistusvaiheen! Epiduraali ei olisi välttämättä ehtinut alkaa vaikuttamaan...
 

Yhteistyössä