Mikä kovettaa?!

Nyt paloi hihat lopullisesti tuon tasan 1v. kans, kun vatsa on jatkuvasti kovalla ja kakkaamiseen menee 2-3 päivää, aluksi tulee mustaa kovahkoa pötköä ja sitten sen päälle sellanen "prööts" jota on selässä asti. Sitten luulis että nyt alkoi toimia vatsa, niin ei muutakun sama pitkä tauko, syöminen yhtä h...:ttiä ja oksentaa ruokaa, kun ilmeisesti niin täynnä, kun panttaa kaiken sisäänsä. Hylamaitoa sekotettu nyt nannin joukkoon muutaman viikon, kokoajan hylaa lisäten. Maitoa menee 500-600 ml vuorokaudessa ja sen lisäksi 2x nestlen hedelmäinen moniviljapuuro luumulla sekä pieniä soseita 2x 1 prk päivässä. Joka päivä otetaan 5-10 ml duphalac, ja silti tämmöstä!! Voiko tuo maito nyt tehdä tämän? Siirrynkö takaisin pelkkään nanniin vai? p.s. älkää ehdotelko allergioita, ne asiat on käyty meidän elämässä jo läpi.
 
Miksi juo hylaa?Eikö tavallinen maito käy?
Mä antaisin ihan itsetehtyä puuroa (ei valmiita) etenkin neljänviljanpuuroa.Ja ton ikäsellehän voi jo syöttää leipää ja hedelmiä/marjoja ihan sellaisenaan.Niistä saa hyvin kuitua.
Veden juominen saattaa löysentää kakkaa,eli tarjoa vettä päivän aikana.
Banaani on yks mikä kovettaa,joten sitä ei kovin paljoa kannata syöttää.
Ja yks vielä mikä tuli mieleen,niin vatsajumppa,selällään koukistetaan jalkoja vatsan päälle.
 
K-M
Meiän tyttösellä oli samaa vaivaa ihan syntymästä asti. Piti viikonkin välejä yhtenään ja sit itkettiin ja kipristeltiin ja huudettiin kun sitä kakkaa väännettiin pottaan. Olin kans ihan hädissäni sen kans kun mikään ei tuntunu auttavan ja kyselin ympäri nettiä tästä. Ilmeni että tätä esiintyy jonkin verran ja helpottaa noin 3 vuoden iässä.
Käytiin kolmen vuoden tienoilla lastenlääkärilläkin ja hän pisti lähetteen suolen tähystykseen. Mutta kas, tyttö oli pari kuukautta päälle 3 vuoden niin tajusin et sehän kakkaa joka päivä ainakin kerran, Ja helposti!
Mitään allergiaa ei meidän tytöllä ole, eikä vaivaa ole tuon jälkeen enää ilmenny, mut olipahan h..tiä katsoa toisen tuskaa kolme vuotta. Ja annettiin koko ajan levolacia sun muita "pehmikkeitä" ja pahimpina aikoina ruisketta että sai laukemaan tilanteen.
 
Kokeile vaikka sitä nannia puolet ja puolet. Meillä on vähän samaa, nyt 1,5v lapsi ja on mennyt jo puol vuootta tavallisella maidolla. Mut maidon syyksi kovan vatsan laitan. Juo aika paljon maitoa (mukista, se on kivaa kun osaa itse juoda ja siksi sitä menee paljon). Lisäksi on puurolakko päällä, joten menee vielä viiliä ja jogurttiakin.

Teillä on siis duphalac myös käytössä... Miten kasvispuoli ruoassa; porkkanaraaste yms.
 
Moi mötkylä! Ei lääkäri mitään muuta ole osanut ehdottaa kuin duphalacia? Pitäsköhän teidän ottaa vähän järeämmät lääkkeet käyttöön? Oletko kokeillut öljyä? Siis rypsiöljyä 1 rkl/vrk?
 
Meilläkin taistellaan kovan mahan kanssa. Maha meni kovaksi, kun lopetin vuoden iässä imettämisen. Poika juo rasvatonta maitoa tällä hetkellä. Luulen, että rintamaidon poisjäänti sai meillä mahan kovaksi. Annetaan silloin tällöin Duphalacia, päivittäin 2rkl rypsiöljyä (puuron seassa) ja mahdollisimman paljon vettä juotetaan. Pojalla oli vauvana monta kuukautta vatsa kovana, kun aloitimme kiinteät. Vei siis aikansa ennen kuin suolisto tottui uuteen tilanteeseen. Luulen, että tilanne on taas sama. Mitä, jos lopetat hylamaidon ja korvikkeen ja kokeilet Gefilus-maitoa? Meille suositeltiin sitä, mutta ei olla vielä kokeiltu, kun tilanne ei ole toistaiseksi aivan mahdoton.
 
Aku
Meillä kävi tavallisen maidon kanssa toisinpäin.Eli siihen totutellessa oli monta viikkoa vatsa ihan löysällä :(

Joku muukin oli maininnut noi tavalliset puurot.Kuituja ylipäätään pitäs varmaan lisätä.
 
Meillä syödään pikkufarmaria ym. "vauvansoseita" vielä, kun tuntuu että pelkästään Muksun vauvansoseisiin siirtyminen kovettaa, niissä kun tuntuu olevan vähemmän nestettä kuin Piltissä ja Bonassa. Eli mitään porkkanaraastetta ei tuo poika vielä ymmärrä syödä. Toki pieninä määrinä vois antaa maisteltavaksi, kiitos vinkistä. Hyla-maitoa siksi, että ajattelin sen ärsyttävän vatsaa vähemmän kuin tavallinen maito. Tuota öljyä puuron sekaan en ookkaan vielä kokeillut! Teenpäs sen!

Puuro ei ole valmispuuroa, vaan em. jauhetta. Puuron teen maitoon. Ei oikein nuo "ihmisten puurot" meillä laske.

Luppis: Moi :D Viimeks kun ollaan juteltu niin ei vissiin olla sen jälkeen käytykään lääkärillä. Peruin viimeisen ajan, kun ei edellisestäkään ollu oikein hyötyä. Ja kun poik on nyt 2kk syönyt ihan joka päivä!! Säännöllisesti, 2 ateriaa päivässä. Ja maitoakin lisäksi vielä! Että nyt on vain ongelmana kova vatsa sitten. Kun kakkaa ei ole näkynyt, on yöminen vaikeempaa ja oksettaa jne. mutta kun itse jaksaa olla kärsivällinen, ruokaakin menee niinäkin päivinä ihan hyvin. Tosin on silloin työn ja tuskan takana.
 
Maitojuttu: Yksilöllistä, mikä maito sopii parhaiten. Kokeilemalla selviää. Hyla autaa vain, jos on laktoosi-intoleranssia ja sitä ei juurikaaan ole pikkulapsilla. VAihtaisin tavalliseen. Puoli litraa riittää. Hapanmaitotuotteita mielellään, piimä hyvä. Ja kaikki gefilus- /A- / yms tuotteet.

Ruokajuttu: Tasan 1v:lle kannattaa pyrkiä kohti tavallisia ruokia - kaikkeahan saa syödä, paitsi vähäsuolaista kaikki. Kannattaa ilman muuta siirtyä pois pikkuvauvojen purkeista - hidas suoli tarvitsee avukseen kuituja (joita on enemmän isompien soseissa ja oikeasta kuitupitoisesta ruuassa). Lisänä voi antaa leseitä. Jos ei "ymmärrä" tavallisen ruuan päälle vielä, niin nyt totuttelemaan - auttaa kakkavaivaan varmasti. Ja käytä jekkuja: porkkanaraastetta voi hetken kiehauttaa, niin se pehmenee ja sekoita sitten purkkiruokaan. Vältä banaania, valkoista leipää, sokeria.

Juominen on sitten se toinen juttu, ja tärkeää toki, mutta ei vedellä / nesteellä suolen sisältöä pehmitetä juurikaan. Vesi imeytyy pois tosi pian. Kuitu on se pointti. Eli "kunnon ruokaa" ja sit erikseen juomisia. Ei kaikki lapset juo vettä ollenkaan. Ruuasta tulee nestettä ja se maito mitä, menee riittää. Lapsi juo terveenä ollessaan, kun elimistö tarvii nestettä.

Lääkejuttu: Duphalac auttaa toisia, toisia ei. Kokeile mallasuutetta, saa ilman reseptia apteekista. Sillä lentää, sanoo moni :)

Ja googlettamalla löytyy hyviä vinkkejä. Nämä tiedot työelämästä Lastenklinikalta.
 
Mallasuutetta kokeiltiin "vauvana", eikä se auttanut. Tosin oli hankalaa saada sitä menemäänkään, kun maitoon sekoitin, ei kelvannut. Nyt oltu pari päivää ilman duphalacia ja mitään muutosta entiseen ei ole ollut. Kakkaakin on jnkv tullut. Oon nyt vajaan viikon verran sekotellut kaupansosetta bataatti-lihamössöön jota olen tehnyt itse. Mä en jaksais alkaa mitään porkkanaraastetta joka päivä keittämällä pehmitteleen ja muutoinkaan kauheesti säätämään sen ruuan kans. En sano etteikö siitä toki olis hyötyä. Enkä muutoinkaan jaksais alkaa JOKA IKINEN PÄIVÄ tekeen ruokaa sillä kriteerillä koko perheelle, että sitä pystyy syödä tuo 1-vuotiaskin. Kaikki einekset ja lihavalmisteetki (nakit, lihapullat jne.) olis ihan poissuljettuja, jne. Mulle yksi 3 lapsen äiti sanokin, että on aina tehny taaperolle omaa mössöä pakkaseen tai muutaman kerran jääkaappiin, ja näin on ruuanlaitto paljon helpompaa, eikä oo ikinä pitäny sitä huonona vaihtarina. Eli tää on myös mun valintani.

Anyway, kiitti vinkeistä. Tällä hetkellä meillä käytössä tuo Nan3, sekoitettuna vielä 2:seen ja nyt tuntuu sopivan hyvin. Puoli purkkia luumusosetta ja ruokaöljyä puuroon, sekä perunan välttäminen ovat nyt olleet tähän asti avainsanoja. Seuraava kysymys voisikin olla, millaisia ruokia vauvalle voisi tehdä, kun peruna on suljettu pois laskuista?
 
Meillä syötiin aluksi bataattia perunan sijastaja perunan seassa. Se on makeaa ja maistuu pojalle hyvin. Siinä on myös beetakaroteenia, mitä ei perunassa ole. Meillä oli kiinteiden alettua vatsa kovalla jonkin aikaa ja samoin imetyksen loputtua, kun siirryttiin tavalliseen maitoon. Maito kovettaa mun mielestä ainakin masua, samoin tekee banaani. Vatsaa pehmentäviä taas ovat omena, päärynä, marjat ja tavalliset puurot sekä yleensä täysjyvävilja.
Minä annoin pojalla aina ruokailun yhteydessä pari lusikallista luumusosetta, mikä piti hyvin vatsan sopivan löysänä. Nyt ei enää tarvitse antaa sitäkään. Sitten kannattaa antaa vesihuikkaa aina päivän mittaan.
Tsemppiä! On kurjaa katsella kun taaperolla vatsavaivoja.
 
Joo, kukin tekee ruokahommat kuten parhaaksi näkee. Jossain vaiheessa sitä kumminkin "joutuu" lapsen mukaan niitä ruokia laittamaan. Itsellänikin oli taaperokokkailuun ISO kynnys ja vieläkin osin syödään 1-3v purkkeja, mutta kummasti se vaan alkaa sujua ja keksii kaikenlaista pienellekin sopivaa. Muut sitten vaan lisää suolaa ja Aromattia lautaselle. Tai taapero syö omia broilerin paloja ja muut niitä eineslihapullia. Tai keitot on tosi helppoja: jotain kasviksia (valmiita puseja kaupan altaasta) ja jauhelihaa tai kalaa vaan kattilaan + pari pippuria --> siinä se. Jne.

Sanotaan sitten vielä siihen alkuperäiseen asiaan eli ummetukseen, että kuitu on se pointti. Kuitua + riittävästi nestettä saa aikaiseksi pehmeää suolensisältöä, mikä saa suolen toimimaan mahdollisimman hyvin. Tämä on fysiologinen fakta. Pelkkä nesteen lisäys ei auta: neste imeytyy pois suolesta, jos suolessa ei ole kuitua. Hiukan liioitellen: ethän saa itsellesikään aikaiseksi löysää kakkaa juomalla paljon. Eli tavalla tai toisella lisää kuitua: hedelmiä, täysjyvää, ripottele leseitä ruokaan / jugurttiin jne.

Ja sit meidän oma varma nakki: ksylitoli =) . Tämäkin tosin on yksilöllistä, mutta meillä tulee tavaraa vaipan täydeltä ja ylikin seuraavana päivänä, kun 1v9kk saa puolikkaan täysksylitolipurkan!
 
Kuidun puolesta minäkin puhun. Lisää esim. kauraleseita jugurttiin tai vaikkapa puuron sekaan. On kuitupitoisempaa kuin tavan hiutaleet.

Ja siitä perunasta. Meillä peruna on pahin kovettaja, tytön maha ei siedä perunaa kuin murusen kerrallaan. Heti jumittaa kakka ja maha on kovana pari päivää jos sattuu perunaa syömään lusikallisenkaan.

Kovettavia ovat myös mustikka, porkkana keitettynä, riisi, juusto ja banaani. Mahaa pehmentää mm. viljat, luumu, ruusunmarja.
 
en kyllä suosittele juustoa ainakaa suuria määriä pienelle lapselle...ei se sula masussa kovinkaan hyvin ja aiheuttaa todennäköisesti ummetusta....kunnon kaurapuuroa vaan ja kuituja paljon! ja kannattaa opettaa lapsi juomaan tavallista vettäkin! vesi auttaa aineenvaihdunnassa...:)
 
Minustakin tuosta ruokavaliosta puuttuu kuitua aikatavalla, eikös ne valmiit vauvojen puurot ole aikamoisia sileitä mössöjä? Ja noi soseet, liian valmiiksi jauhettu joten eihän suolella ole mitään työtä...

Tavallista puuroa, hedelmiä, kasviksia jne. Meillä vuosikkaalle tarjottiin ihan samaa ruokaa kuin muillekin, välillä niitä eineksiäkin. Eihän niitä kuitenkaan joka päivä syödä.

Juusto tosiaan enemmänkin kovettaa...
 
Meillä oli pojalla kans syntymästä asti kovalla vatsa aina vaan ja kahden viikon kakkataukoja oli. Duphalacilla ja kovettavia aineita välttämällä vatsa toimi, mutta ei aina silloinkaan (olen siitä piipittänyt tuolla vauvapuolella koko vuoden), mutta nyt kun poika saa jo samaa ruokaa, kuin mitä me muut syödään (vähäsuolaista, kuitupitoista) niin vatsa on ruvennut toimimaan. Hampaita ei ole kuin kaksi alhaalla ja teen lounasruuat itse pojalle pakkaseen, kun harvemmin tulee itse syötyä sitä juurikin terveellistä, vauvaystävällistä lounasruokaa..
Meillä siis helpottanut kakkaongelmat isojen ruokaan siirryttyä. Kaupan ruoat kovettavat vatsaa meillä, mutta kyllä niitäkin joskus syö. Meillä luotetaan nykyisin: leseisiin, maitohappobakteereihin ja hapanmaitovalmisteisiin.

MUOKS. Meillä muuten alkoi kakka myös tulla helpommin, kun luovuin Nannin käytöstä kokonaan. Poika silloin n.10kk. Ja tavallista maitoa juo siis nyt.
 

Yhteistyössä