Mikä lääkäri tutkii et onko endometrioosi?

kätilö
Endometrioosi kuuluu gynekologian erikoisalaan. Jos haet tietoa netistä, niin huomaat että endometrioosia on sinällään vaikea tutkia ja todeta. Ultraäänessä se ei näy ja sisätutkimuksella saatetaan saada viitteitä, ts. löytyy esim. tyypillisiä aristavia kyhmyjä. Varmuus ja diagnoosi endometrioosista saadaan vasta laparoskopiassa (vatsaontelon tähystys napahaavan kautta), mihin ei taas aivan kevyin perustein lähdetä, koska se vaatii nukutuksen ja sisältää omat riskinsä. Pelkästään diagnoosin saamiseksi ei siis laparoskopiaa tehdä. Yleensä endometrioosia hoidetaankin oireiden perusteella, kun epäillään vahvasti endoa. Laparoskopiaan lähdetään, jos esim. lasta ei ala kuulua hoidoista huolimatta tai kivut ovat pitkään jatkuneita ja erittäin kovia (vaativat runsasta kipulääkitystä ja sairaslomia).
 
Gynelle vaan.
Onko sulla oireita? Ja jos on, niin mitä oireita?
Mä oon sairastanu endoa toistakymmentä vuotta. Vasta v.96 sain diagnoosin, kun jouduin kipujen takia päivystysleikkaukseen. Laparoskopia tehtiin sillon ja laajalle levinny endo löydettiin. Samalla poistettiin puhjennu kysta. Paria vuotta aiemmin lääkäri ei ottanu tosissaan, kun puhuin endosta. Sittenpä sitä siinä oltiinkin, kun sain diangnoosin.
Mulla noita laparoskopioita 12 kpl takana. Ei apua mistään. Että kahtellaan kauanko tässä vielä kärsitään ennen kuin suostun radikaalipoistoon...

Täytyy olla todella hyvä ultraaja, jos näkee ultrassa. Ultra toki voi antaa viitteitä, jos sattuu olemaan kystia. Samoin kokenu ja endosta tietävä lääkäri voi tuntea sisätutkimuksessa endoa. Riippuen tietenkin endon laadusta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Rhiannon:
Gynelle vaan.
Onko sulla oireita? Ja jos on, niin mitä oireita?
Mä oon sairastanu endoa toistakymmentä vuotta. Vasta v.96 sain diagnoosin, kun jouduin kipujen takia päivystysleikkaukseen. Laparoskopia tehtiin sillon ja laajalle levinny endo löydettiin. Samalla poistettiin puhjennu kysta. Paria vuotta aiemmin lääkäri ei ottanu tosissaan, kun puhuin endosta. Sittenpä sitä siinä oltiinkin, kun sain diangnoosin.
Mulla noita laparoskopioita 12 kpl takana. Ei apua mistään. Että kahtellaan kauanko tässä vielä kärsitään ennen kuin suostun radikaalipoistoon...
Meillä on suvussa endoa aika paljon. Aina mulla on ollut oireita alavatsalla mut nyt ei suju elämä yhtään. Lähinnä se on sellasta et kipuilee alavatsa ja selkä ja oviksen aikaan oon vuorokauden kaksin kerroin kun sattuu niin hirveesti. Menkat ei yleensä ole hirveen kivuliaat.
Pillerit helpotti oireita mut nyt olis mahdollisesti kolmannen lapsen teko ajan kohtainen. Sain keskenmnenon reilu 10 viikkoa sitten ja ensin lääkkeellinen tyhjennys, jonka jälkeen 8vko eteen päin ja kaavinta kameran kanssa ja polttivat sähkösilmukalla jotain pois kohdun seinämästä. Odotan patologin lausuntoo siitä ja pitäis tulla seuraavalla viikolla jos siellä oli jotain epämääräistä.
On koko ajan sellainen olo et on pissatulehdus ja vaikka lukuisia näytteitä oon vienyt niin mitään ei löydy. Ei ole klamydiaa myöskään. Mut on ultrattu ja yksi lääkäri totesi vain että lantionpohjan lihakset lyö kramppiin ja se auheuttaa kivun ja pitäs vaan mussuttaa kipulääkkeitä. Nyt on vielä ilmaantunut inhottava vaiva ja se tuntuu sellaselta kun virtsarakkoo tökittäs neuloilla välillä.. Pakko tätä on tutkia kun tuun hulluks.

Keskenmenon jälkeen söin antibioottikuurin mutta oireet ei lähteneet pois ja en pysty sekstaamaan ton miehen kanssa kun sattuu sisälle ja samaten kaikki gynetutkimukset sattuu.. Tää ei todellakaan ole enää kivaa.. Ja tämä siis ollut vaivana jo useamman vuoden ettei ole mikään keskenmenon jälkimaininkia. Mulla oli raskauden ajan kovia supisteluja ja sit 11+2 ultrassa sikiö löytyi kuolleena vastaten viikkoja 9+3 ja noihin aikoihin oli tosi kovia kipuja..
 
Kuulostaa sun suhteen selvältä tapaukselta. Endohan on perinnöllinen.

Sulla voi olla endometrioosia virtsarakon päällä. Multa on polteltu pois endometrioomia virtsarakon päältä eikä se ollu mitenkään kivaa, mut kivut rakon suhteen helpotti joksikin aikaa.

Mulla oli kans tuossa viime joulukuussa kohdunulkoinen raskaus. Sen jälkeen raskautta yritetty, mutta ei näytä kovin hyvältä :( Taas oli keskenmeno. Endostahan sanotaan, että lisää riskiä kohdunulkoisiin ja keskenmenoihin. Meilläkin täs kolmas yrityksessä.

Joillakin hormonit helpottaa endoa, mulla taas oli ihan päinvastoin. Sulla on voinu pillerit pitää endoa lepotilassa.

Jos odottelet ensin tuon patologin lausunnon ja otat sitten gyneen yhteyttä? Sulla olisi jo jotain lausuntoa sitten gynelle. Toki kohdusta ei välttämättä endometrioosinäytteitä saa. Kohdunlihaksen seinämissä voi olla endometrioosia, jota kutsutaan adenomyoosiksi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Rhiannon:
Kuulostaa sun suhteen selvältä tapaukselta. Endohan on perinnöllinen.

Sulla voi olla endometrioosia virtsarakon päällä. Multa on polteltu pois endometrioomia virtsarakon päältä eikä se ollu mitenkään kivaa, mut kivut rakon suhteen helpotti joksikin aikaa.

Mulla oli kans tuossa viime joulukuussa kohdunulkoinen raskaus. Sen jälkeen raskautta yritetty, mutta ei näytä kovin hyvältä :( Taas oli keskenmeno. Endostahan sanotaan, että lisää riskiä kohdunulkoisiin ja keskenmenoihin. Meilläkin täs kolmas yrityksessä.

Joillakin hormonit helpottaa endoa, mulla taas oli ihan päinvastoin. Sulla on voinu pillerit pitää endoa lepotilassa.

Jos odottelet ensin tuon patologin lausunnon ja otat sitten gyneen yhteyttä? Sulla olisi jo jotain lausuntoa sitten gynelle. Toki kohdusta ei välttämättä endometrioosinäytteitä saa. Kohdunlihaksen seinämissä voi olla endometrioosia, jota kutsutaan adenomyoosiksi.
Joo mä varasin sen tän kuun vikalle viikolle niin et ehtii tulos tulla jos siellä jotain on. Sen verran nyppii tää olotila et jos meille kolmas lapsi suodaan niin olen valmis vaikka kohdun poistoon jos se vaan oireita helpottaa.. Mut on hyvä tietää hiukan asioista etukäteen niin osaan sanoa lääkärille. Tää sama gyne jolle menen totesi keskenmenon ja vaikutti todella hyvltä tapaukselta joten menen sille uudelleen kun on jo jotain pohjaa musta. Toivon vaan et mut otettas tosissaan kerrankin et alkas jotain tapahtua. Mä tuun kyllä helpolla raskaaksi mutta en uskalla nyt kun noita kipuja on niin paljon tällä hetkellä. Eikä ne hemmetin menkatkaan ole tulleet kertaakan ton keskenmenon jälkeen joten kauhulla odotan niitäkin et millaset mahtaa olla..
 
Kuulostaa kurjalta :(
Menkat voi olla aika kipeät. Jos sulla tulee kipuja ennen menkkoja, josta tiiät, että menkat on alkamassa, niin ei muuta kuin särkylääkekuuria heti.

Kivuthan ei sinänsä estä raskautta. Raskaus voi toki olla kivulias, jos sulla esim. kiinnikkeitä kohdun ympärillä.

Toivotaan, että asiat lähtee rullaamaan paremmin.
 

Yhteistyössä