Mikä mättää kun 10kk vauva ei nuku öisin?

Meillä siis 10kk vanha poika joka on aina ollut huono nukkuja. 8kk asti jouduin imettämään häntä 4-7 krt yössä, jotta sain hänet nukkumaan uudelleen. Sitten isukki piti pojalle tassu unikoulun, joka sujuikin tosi hyvin ja yömme paranivat selvästi. Nyt imetän yöllä ainoastaan viiden korvilla. Yöheräilyt palasivat kuitenkin tosi nopsasti.

Poistsu herää joka yö viimeistään puoli viisi ja ainut keino jatkaa unia on tissi. Aina ei edes tissi auta, vaan joskus aloittelemme aamun jo siitä. Han heräilee /nousee seisomaan useaan otteeseen myös ennen sitä, mutta usein nukahtaa tuttiin ja tassuun. Mutta ei enään aamuyöstä.

Viime yönä hän sitten päättikin herätä klo 1.45 täysin pirteänä ja nukahti 3.40 uudestaan, sitten seuraava herätys oli 4.30 jolloin imetin häntä ja otin myös viereeni pinniksestä, sitten vielä kuuden aikaan yksi herääminen johon auttoi imetys. Nousimme siis tänään vasta 7.30.

Unohdin alussa mainita, että yöunille hän menee n. 20-20.30, eikä univaikeudet voi johtua nälästä, koska hän on hyvä syömään ja syö iltapuuroa aina todella hyvin. Nyt siis olisivat hyvät neuvot kalliit...Äippä alkaa olemaan jo pikku hiljaa hermoraunio ja väsy painaa |O
 
Meillä oli aika hurja yörumba noin 3 viikkoa sitten. Poika melkein 10kk. Hän heräsi joka yö 3-5 kertaa, ja välillä ainut keino oli antaa maitoa pullosta siinä 05 aikaan. Ei äiti vaan millään halunnut aloittaa päivän siihen aikaan!!! Nyt olen lisännyt ruokakertoja joten poika syö puurot aamulla, ruokaa lounaaksi, vaikka velliä siinä 15 aikaan, ruokaa taas 17.30 ja puuroa 19.30. Olen myös yrittänyt, että hän nukkuisi pienet nokoset vaunuissa joskus 16.30 aikaan jotta hän ei sitten olisi niin yliväsynyt.
Tämä nyt on auttanut ja yöt ovat rauhoittuneet. Myös pienimuotoinen "yksinnukahtamiskoulu" on auttanut. Ennen ravattiin isännän kanssa silittämässä ja tassuttelemassa kunnes äidin pinna pari päivää sitten paloi =)
Odoteltiin 5 min. ekana iltana ja 10 seuraavana ja nyt poika on tajunnut homman nimen. Vähän hän iteskelee kun lähdemme huoneesta mutta nopasti hän sitten nukahtaa itse.
Tämä on auttanut myös yöllä (nukumme samassa huoneessa) koska kun hän herää niin nukahtaa sitten itse uudestaan. Välillä riittää, että äiti ojentaa käden pinnojen läpi ja poika pitää kädestä hetken kiinni. Tietää sillä tavalla, että äiti on lähellä.
Tulipa pitkät selitykset :) Toivottavasti teilläkin kohta yöt rauhoittuvat :hug:
 
Nyt täytyy ihan kysyä molempien kohdalla, että miksi ihmeessä aloitte taas imettää/antaa pullosta yöaikaan?? Vauvoille tulee erilaisia vaiheita, jolloin nukutaan huonommin. Tällöin, kun opettaa lapsen taas syömään öisin (vaikka se hetkellisesti auttaisikin), jää se valitettavasti päälle ja kierre on valmis.

Itse pidimme unikoulun 7,5kk:n iässä. Opetimme vauvan nukahtamaan itsekseen ja rauhoittumaan yksin myös öisin ilman ruokaa tai muita apuja. Ei huudatettu. Meillä tassuttelu sai aikaan kahta kauhemmat raivarit. Meidän vauva oli pakko jättää rauhoittumaan itsekseen eikä siihen sitten kauaa mennytkään. Suurempia ongelmia ei sen koommin ole ollut. Toisinaan vauva nukkuu yön huonommin, mutta siihen on aina syynä sairaus, liian vilkas päivä tms. Emme kuitenkaan koskaan ole tarjonneet vettä kummempaa. Ei myöskään olla kamalasti kanniskeltu, oltu vaan apuna muuten, jos tarvis.

Tuon tiettyyn aikaan yöstä ruokkimiseen liittyy se ongelma, ettei vauva tunne kelloa. Jos kerran toisinaan yöllä saa ruokaa ja toisinaan ei, kannattaa siis aika ajoin heräillä kokeilemaan, että josko nyt? Kun vauva tietää, että yöllä ei syödä, voi ihan rauhassa nukkua aamuun asti ja luottaa siihen, että kyllä sitten varmasti saa.
 
En tuossa aiemmin kertonut, että emme ole missään vaiheessa jättäneet yösyöntejä täysin pois vaan myös unikoulun aikaan ja jälkeen olen imettänyt viiden korvilla. Neuvolan lääkäri oli ennen unikoulun aloitusta sitä mieltä, että halutessamma voi imettää äämuyöstä.

Meillä poika alkoi nousta puita pitkin 7kk iässä ja siitä lähtien hän on noussut jatkuvasti pitkin yötä pinniksessä seisomaan. Näin ollen meille ei pelkkä tassutus ole tuolloin riittänyt vaan joudun usein kaksin käsin pitämään hänet makuuasennossa jotta hän alkaisi nukkumaan. :(
 
Meillä oli esikoinen juuri tuollainen nukkuja 3-vuotiaaksi asti. Eli heräili 30min-2 tunnin välein. Kyllä siinä tuli kokeiltua unikoulut muutamaan kertaan :whistle: Heräilee kyllä vielä 5-vuotiaanakin silloin tällöin öisin, mutta kyllä ne 3 ekaa vuotta olivat rankkoja. Ja mitään allergiaa ei lapsella ollut tai muutakaan fyysistä syytä. Tyytymättömyys alkoi jo laitokselta, tädit eivät jaksaneet pitää vauvaa vauvalassa (että äiti olisi saanut nukuttua edes hetken), kun tämä huusi niin kovaa.
 
Täällä elo ihan saman laista! Herää itkemään 3-5 kertaa yössä, vaikka on aina ollut tosi hyvä nukkuja. Rauhoittuu tutilla tai taputtelulla, aamu-yöstä otan viereen kun en enää jaksa hyppiä toiseen huoneeseen! Päivällä on hyväntuulinen silloin kun on muita kuin äiti paikalla, mutta minun kanssa kahden riskaa, eikä haluaisi olla hetkeäkään yksin lattialla. Roikkuu lahkeessa ja tulee perässä heti kun katoan näköpiiristä. Totta tosiaan alkaa olla voimat loppu ja pinna soi!! :ashamed:
 
aah..olinkin laittamassa tästä aiheestä kyssärin, mutta epä tarvinnutkaan. Meillä 11 kk:n ikäinen poika, joka ei ole syönyt kuukausiin yöaikaan. Kesällä loppui pullottelut ja imetykset. On nyt tätä yörumbaa jatkunut nelisen kuukautta. Eli alkoi siitä kun poika oppi ryömimään. Nykyään vaan pahenee. Pahimmillaan herää yöllä 30 min välein. Joskus selvitään 3-4 herätyksellä.Olen tassuttelut, ottanut väliin, laittanut takaisin omaan sänkyyn. Joskus jopa antanut maitoa..siis silloin kun on valvonut jo kolmisen tuntia. Näin tapahtuu kuitenkin harvemmin. Kuten toissa yönä. Heräsi 02.00 ja nukahti sitten 05.00 kun annoin maitoa. Ja en todellakaan usko pojan olevan nälkäinen yöllä. Todella rupeaa ottaa voimille ja en tosiaan tiedä mitä tehdä. Neuvolassa kehoittivat siirtymään yksiin uniin, mutta sitten ei nuku sitäkään vähää. Kuitenkin nukkuu n. 1-2 tuntia puolenpäivän aikaan, eikä sitten toista viitti valvottaa väkisin koko iltaa. Ja kun on yliväsy, niin siitä ei sitten tule yhtään mitään. Samoin ehdottivat päiväkodin rytmiä. Että kellontarkat uni ja ruokailuajat. Mä olen ollut aikalailla lapsenehtoinen äiti ja ajatuskin ahistaa, että tarttis rupee kellosta kyttää milloin voi tehdä mitäkin..Kun kuitenkin elämme kotona. Pitäisikö nyt siis toimia neuvolan ohjeiden mukaan vai mitä tehdä? Päivällä on ihan ok. Onneksi toi lahkeessa roikkuminen meni ohi ..
 
kyllähän lapselle selkeät rytmit on tärkeitä ja turvallisia! kannattaa pitää noin kellonajat!! aamupuuro,päikkärit,lounas,leikkiä,välipala,pidemmät unet,ruoka,leikkiä ym, iltapuuro, nukkuun..näin meillä. välillä kyllä valvotaan just siks kun noustaan seisoon ja kun hampaita tulee niin valvottaa. se on rankkaa kyllä. aamuyön maito meillä jäi n.7,5kk iässä, mutta jäi kuitenkin! enää en ole sitten hakenut,silitellyt vaan takas uneen pinnojen välistä.
 
viä senverta että musta (toki tää on vain mun mielipide) lapsenehtoinen äiti kuuluu olla silloin kun vauva on vasta syntynyt, mutta kun tulee kiinteät ja vauva kasvaa ym, on äidin tehtävä luoda ne tutut rytmit, näinhän se vauva oppii esim pvän ja yön eron ja kokee olonsa turvalliseks. meillä ainakin on heti kaikki sekaisin jos jostain syystä rytmit muuttuu!
 
meillä kans poika 10kk joka herää joka yö märsäten 2-5 kertaa parhaimmillaan ja joko istuu tai seisoo sängyssä,jatkaa kyllä unia ku käy laittaa sen makuulle mut aika rasittavaa tuo on ku joka helkatin yö sama rumba... :ashamed:
 
palatakseni vielä tähän, niin meillä on kyllä rytmi, mutta ei kellontarkka. (Siis herätys, aamupuuro, leikkiä, lounas, päikkärit, leikkiä, välipala, ulkoilua, pikku-unet, toinen lämminruoka, leikkiä, saunat+kylvyt, iltapuuro, nukkuun... )Tätä minulle neuvolassa sanoivat, että rupee elään niinkuin päiväkodissa. Mä en vaan käsitä, miksi lapsi pitää herättää aamuseitsemältä, jos se sattuisi sitten nukkumaan vaikka vähän pidempään...tai vastaavasti laittaa väkisin nukkuun vaikka klo 20 vaikka voisi olla, että sujuisi puolentunnin päästä paremmin. Hyvä että Martza on onnistunut tässä hommassa paremmin... Mutta en koe omaksi asiakseni toimia tähän tyyliin..muita ideoita?
 
Meillä on samanlainen yörumba 11kk pojan kanssa. 5kk iässä poika jätti itse yösyötöt pois, ja nukkui parin kuukauden ajan klo 20-08 kertaakaan heräämättä. Sitten alkoivat hampaat puhjeta, tuli korvatulsehduksia, opittiin konttaamaan, nousemaan istimaan & seisomaan, ja kävelemään. Nämä kaikki aiheuttivat levottomia öitä. Juuri, kun niistä oltiin selvitty plussan puolelle eli muutamia heräilyjä yössä, alkoikin päivähoito. Se tietty aiheutti hieman levottomuuksia öihin, mutta parin yön jälkeen sekin rauhoittui. Nyt pojalla on taas keuhkoputkentulehdus, ja öisin tietty heräillään, kun on nenä ja nielu niin täynnä limaa, ettei henki kunnolla kulje. Totta kai tuo kaikki heräily ärsyttää, ja väsyttää itseäkin, mutta sellaista se on lasten kanssa. Tällä hetkellä poika herää yöuniltaan klo 6, jolloin saa aamumaidon. Nyt tietty kipeänä ja kovassa kuumeessa ollessa ollaan annettu myös öisin maitoa, koska nesteen saantihan on tärkeätä. Eli siis summa summarum: normaalista yörutiinista (pullottelusta) saa aina silloin tällöin poiketa, jos lapsi ei ole aivan terve. Muuten en todellakaan antaisi pojalle maitoa keskellä yötä.
 
no en mä nyt todellakaan vauvaa ala herättään mitään 7 :LOL: . vaan että safkat samoihin aikoihin, iltasella aloin alusta asti samaan aikaan meneen makkariin hämärään iltapuuhiin ja siitä nukkumaan ja erittäin nopeesti vauvalle tuli se rytmi että 20-21 nukahtaa ja siinä 8 pintaa herää!!ei kukaan varmaan päiväkotityylillä sitä tarkoita ettäkö puoltuntiakin olisi iso ero..tai mistä mä tiän, en oo päiväkotityylistä kuullutkaa ennen tätä.. jokainen toki tekee kuten parhaaks näkee. en vaan ymmärrä sitäkään,kun jotkut äidit sitten manaa että kun "meillä menee muksu(esim 3-5v) nukkuun vasta 23,millähän saisi aiemmin nukkuun kun sit se nukkuu 11asti jne...huh,varmaan laittamalla saa aiemmin nukkuun.. ja erään tutun laps joka koulussa, valvoo jopa 2-3asti yöllä ollessaan 8v!?!? sehän ei todellakaan ole edes hyväksi lapselle ja aikuisen tehtävä on huolehtia noista,lapsihan on "liian pieni ottamaan niin isoa vastuuta itse"!! mutta joo tää meni nyt vähän vierestä jo, olen pahoillani. enkä halua alkaa vänkään, kuten sanottu,nää oli vain mun mielipiteitä.
 
oon monelta taholta kuullut, että jos pitää unikoulua, niin se kannattaa tehä kunnolla, että tulokset kestäisivät. Eli jos et jossain vaiheessa yötä anna ruokaa, niin sitä ei pitäisi antaa koko yönä. lapsi vain hämmentyy siitä, että joillakin huudoilla saa safkaa ja joskus ei taas saakaan.
 
hyvä hyvä..meillä siis rytmi ok, ruokailut ok jne...aika siis näyttää mitä öiden kohdalla tuleman pitää...Eli en siis rupee vääntää sitä päiväkotirytmiä, mitä neuvolassa sanoivat. Ja juteltuani tänään muutaman äidin kanssa, joilla myös pieniä lapsia, niin loivat uskoa ja sitä, että on normaalia, kun lapsi on "kranttu" tuossa iässä.
 

Yhteistyössä