Mikä neuvoksi kun lapsi puree rikki vaatteensa?

  • Viestiketjun aloittaja Toljanteri
  • Ensimmäinen viesti
Toljanteri
Meidän 5-vuotias asperger-tyttömme on alkanut purra kaikki puseronsa rikki. Kielloista huolimatta hän imeskelee ensin niitä ja jossain vaiheessa aina huomaan että on purrut niihin myöskin reiän. Mä en kestä kun joutuu aina ostamaan uusia ja uusia vaikka olisivat ihan sopivan kokoisia ja muuten nättejä.
 
Toljanteri
Kiva että jollain on hauskaa =) Mun mielestä ei ole kauhean kivaa kun saa jatkuvasti ostaa uusia (nimenomaan hanskoja ja puseroita, taitaa tuo hanskojenkin syöminen olla "in"). Täytyy kokeilla kynneliä. Jospa se auttaisi.
 
Mistä kohtaa tyttö imeskelee paitaa, jos hihan suista niin auttaisiko jos hihat ovat käärittynä kyynärpäiden kohdalle, jossain trikoopaidassa voisi pysyä vain nostamalla hihaa?

Meidän nyt 12v poika on ollut oikea hanskojen tuho, nyt on ensimmäinen talvi ettei niitä syö.

Mulle on vasta nyt myöhemmin tullut mieleen olisiko asiaan auttanut Kynneliä paremmin jokin "vaihtoehtoinen toiminta", vaikka joku pehmeä ns. stressipallo tms.
Itse en käyttänyt Kynneliä kun en raaskinut, paikkailin ilta tolkulla hanskoja ja vahdin ettei poika nappaa ison veljen hanskoja aamuisin kouluun lähtiessä :)
 
karatin
Ilmeneekö lapsella muita suun alueen "omituisuuksia" eli onko suun motoriikka normaali kehittynyttä? Onko maku- tai hajuaistin poikkeavuutta (eli onko rajoittunut ruokavalio/omituisia makutottumuksia, hakeeko tietynlaisia hajuaistimuksia tai onko vaikea sietää jotain hajuja). Näitä lähtisin autisminkirjon lapsilla ensin tarkastelemaan ja kuntouttamaan.
 
Minulla on lapsena ollut selvästi asperger-piirteitä (em tiedä, onko niitä enää), mutta ei niitä vielä siihen aikaan vielä diagnosoitu.
Pureskelin ala-asteella hiusteni latvoja aina koulutunneilla. Onneksi tuo omituinen taipumus loppui itsestään.
 
Meillä oli pojalla(Asperger) samaa ilmiötä alkaen 4v, ei auttanut oikeastaan muuta kuin muistuttaa jatkuvasti, nyt poika kohta 8v ja tänä talvena ei ole mennyt hanskoja eikä hihoja. eli jää jossain vaiheessa pois. mutta tuo hihojen kääriminen ja kynneli kuullosti ihan hyvältä.
 
Toljanteri
Kiitti vihjeistä. Eli täytyy vaan muistuttaa siitä ettei pureskele. Hän yleensä syö kaulukset ja sitten hän syö puseron edestä, hihoista ei ole kiinnostunut lainkaan. Ehkä ongelma sitten menee ohi jos muistaa aina sanoa että ei saa purra.
 

Yhteistyössä