Mikä noita ihmisiä oikein vaivaa?

Bbierass
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;30757249:
Minua tuossa jutussa häiritsee eniten tuo kohta: "Koot olivat selvästi pikkulasten kokoa eli 130 cm ja siitä ylöspäin eli lapsille tarkoitettuja liivejä, hän kertoo. " Minusta pikkulapset ovat alle kouluikäisiä.

Ja minusta on jotenkin hassua, että esimerkiksi bikinit ovat ihan jees esim uimarannalla, mutta kun ompelet bikineihin pitsiä, niistä tulee seksikkäitä alusvaatteita.
Ei siinä ole mitään outoa, että rannalla käytetään bikineitä, koska muuten olisi yläkroppa paljaana, mikä varmaan tuntuu oudolta paitsi aivan taaperoikäisen tytön osalta. Eli taaperoikäistä vanhemmat tietty käyttää bikineitä tai kokouikkaria, ettei yläkroppa olisi paljaana. Sen sijaan ei he tissiliivejä tarvi. Jos on paita päällä, niin ei tarvita tukea rinnoille, ja paita peittää yläkropan.
 
.....
Mä taas ymmärrän ton valituksen ja se on ihan asiasta. tyttöjä painostetaan ihan liian aikaisin naisellisuuteen kun pitäis tehdä toisin päin ja kannustaa jokaista olemaan vaan oma itsensä.
Minä taas en näe että yhdet liivit tokmannin vaateosastolla painostaa yhtään mihinkään. Toisekseen sen sijaan että järkyttyy kaikesta ja ulisee iltalehteen, kannattaa ehkä siellä kotona panostaa keskusteluun ja lapsen itsetunnon vahvistamiseen. Seksi ja sillä myyminen ei maailmasta lopu. Tosin nuo liivit nyt ei mitkään erityisen seksikkäät edes ole. Ei edes ekaluokkalaiset kaikkia halua pukea päälleen jotain vitun hello kittyä, oli kyse sitten liiveistä tai jostain muusta rievusta. Seksillä mässäily tässä kohtaa oli vain tuon muijan omassa päässä.

Ja joo, käsistä jo näkyy että kunnon kukkahattumamma lähiöstä liikkeellä.
 
"Auts"
Nuo koot kuulemma alkoivat 130cm ja ylöspäin siitä.
Tiedän monia pienehkön kokoisia ja hoikkia nuoria tyttöjä, joille nuo olisivat sopivia. Tummien vaatteiden kanssa yleensä aikuisetkin käyttää tummia alusvaatteita vai?
Jos jonkun oma lapsi on isokokoinen tai kehittyy hitaammin kuin jonkun muun niin ei pitäisi ketään loukata. Seksiä en itse näe noissa yhtään. Toki joku varmasti näkee jo alushousun vyötärön koristepitsissä seksiä.. :O

Itselleni myös jo ala-asteikäisenä ostettiin ns.harjoitusliivit, nännit kun olivat alkaneet kehittyä. Oli siihen aikaan soveliasta pukea myös alusvaatteissa yläosakin. Nännit peitän näkymästä vieläkin. Vaikkei painavia rintoja vielä ollut eikä muuten ole vieläkään. Lähes nelikymppisenä jotkut 150cm lastenvaatteet menisi päälle sujahtamalla :D Mutta pitäisikö myös pienikokoisten tytärteni vain hillua ilman toppeja tai harjoitusliivejä kun jonkun eskari-ikäinen on samankokoinen?
Mielestäni on hyvä kaikenkokoisille lapsille ja nuorille olla valikoimaa. Ei niitä kukaan pakota ostamaan "liian nuorelle". Itse kasvatan tyttöni pukeutumaan ns.häveliäästi ja saavat toki itse päättää myöhemmin haluavatko olla ilman liivejä vai käyttää niitä. Nyt kuitenkin saavat paidan alla pitää, ei sitä kehitystään tarvitse muille näyttää :)
 
  • Tykkää
Reactions: Inanna ja Nanemone
Oli pitsiä tai ei niin rintsikat on turhake jos lapsella ei ole rintoja. Nykyään on tytöille kamalia vaatteita. En tarkoita että kaikki on kamalia. Liian aikuismaisia. Toista se oli mun lapsuudessa.
 
Viimeksi muokattu:
Nyt on ihan pakko sanoa, että kyllä voi nuorempikin tyttö tarvita rintaliivejä.
Sukulaistyttö oli 11 vuotias, siis aivan lapsi, kun rinnat alkoi hiljalleen kehittyä, ja ei hän mitään tukea tarvinnut, mutta pyysi tädiltään josko hänelle voisi etsiä liivit jostain kun nolottaa miten rinnat näkyy yksityiskohtineen ohuemman paidan läpi.
Kun omaa alkavaa murrosikää muistelen, voin hyvin ymmärtää tytön nolostumisen.
Meillä jo ala-asteella luokan pojat kovaan ääneen huomio jos joku tytöistä alkoi kehittää naisellisempia muotoja.

Mä oisin olettanut otsikoinnin perusteella että Tokmanni kauppaa jotain korsetteja ja sukkanauhoja,
mutta että ihan tavalliset rintaliivit oli nyt tämän päivän kauhistus.
Voij että.
 
  • Tykkää
Reactions: Nanemone
"hmmmmm"
Oli pitsiä tai ei niin rintsikat on turhake jos ei ole rintoja.
Ei kaikilla aikuisillakaan naisillakaan ole rintoja, eikö hekään saa käyttää rintsikoita? Sitten on myös meitä jotka kehittyy myöhään, esim. itselleni kasvoi rinnat vasta yläasteella. Kyllä minä silti ne liivit (jonkinlaiset) halusin jo aiemmin etten niin erottunut muista tytöistä vitosluokalla pukkarissa. Jo silloin alkoi luokan rintavat tytöt ihmetellä miksi sulla ei oo rintsikoita paidan alla??!!!!

Ja noista kokoasioista, toiset tosiaan on pienempiä kuin toiset. Minulle menee nyt aikuisenakin ne lastenosaston 164 senttiset vaatteet... Tuollaisissa rintsikoissa vielä pienikokoisille ja siroille varmaan menee pienemmät koot kuin mitä on todellinen pituusmitta.
 
[QUOTE="hmmmmm";30758443]Ei kaikilla aikuisillakaan naisillakaan ole rintoja, eikö hekään saa käyttää rintsikoita? Sitten on myös meitä jotka kehittyy myöhään, esim. itselleni kasvoi rinnat vasta yläasteella. Kyllä minä silti ne liivit (jonkinlaiset) halusin jo aiemmin etten niin erottunut muista tytöistä vitosluokalla pukkarissa. Jo silloin alkoi luokan rintavat tytöt ihmetellä miksi sulla ei oo rintsikoita paidan alla??!!!!

Ja noista kokoasioista, toiset tosiaan on pienempiä kuin toiset. Minulle menee nyt aikuisenakin ne lastenosaston 164 senttiset vaatteet... Tuollaisissa rintsikoissa vielä pienikokoisille ja siroille varmaan menee pienemmät koot kuin mitä on todellinen pituusmitta.[/QUOTE]

Ketjussa puhutaan LASTEN vaatteista. Miten niin vasta yläasteella? Se on normaalia että teininä tulee rinnat. Jotkut kehittyvät nopeammin ja heille tulee aikaisemmin.
 
Viimeksi muokattu:
onoaa
Mun mielestä noi liivit ovat aikuismaiset mutta ei nyt varsinaisesti seksikkäät. Itse en ostaisi lapselle noita vaan ihan perus toppiliivejä. Murkkuikäiset/teini-ikäiset eri asia. Päättäköön itse millaisia liivejä haluaa käyttää.
 
"Heli"
Minä taas en näe että yhdet liivit tokmannin vaateosastolla painostaa yhtään mihinkään. Toisekseen sen sijaan että järkyttyy kaikesta ja ulisee iltalehteen, kannattaa ehkä siellä kotona panostaa keskusteluun ja lapsen itsetunnon vahvistamiseen. Seksi ja sillä myyminen ei maailmasta lopu. Tosin nuo liivit nyt ei mitkään erityisen seksikkäät edes ole. Ei edes ekaluokkalaiset kaikkia halua pukea päälleen jotain vitun hello kittyä, oli kyse sitten liiveistä tai jostain muusta rievusta. Seksillä mässäily tässä kohtaa oli vain tuon muijan omassa päässä.

Ja joo, käsistä jo näkyy että kunnon kukkahattumamma lähiöstä liikkeellä.
Huh mitä wt mamman puhetta!
 
"Sirkkeli"
Sairas mieli sen päässä, joka näkee lapsen seksikkäänä nuo rintsikat päällä. Ja kyllä, pienikokoisia rintsikoitakin tarvitaan. Jotkin tytöt alkavat kehittyä tosi nuorena, ja silloin on kiva, jos on tuollaisia liivejä.

Ja kun rinnat alkavat kehittyä, niin todellakin lapsi haluaa ne liivit, ettei näy nännit läpi. Näin ainakin meillä. Ei voinut vaaleita paitoja käyttää ollenkaan ala-asteen lopussa, ilman liivejä/toppeja. Topit koki epämukavaksi.
 
  • Tykkää
Reactions: Nanemone
"hmmmmmm"
Ketjussa puhutaan LASTEN vaatteista. Miten niin vasta yläasteella? Se on normaalia että teininä tulee rinnat. Jotkut kehittyvät nopeammin ja heille tulee aikaisemmin.
Sinä sanoit että liivit on turhat, jos ei ole rintoja. Missä kohtaa ne sitten muuttuu tarpeelliseksi, jos rintoja ei koskaan kasva? Kuka sen määrittelee, koska rintaliivejä "saa" alkaa käyttämään?

Ja en sanonut että on epänormaalia jos rinnat kasvaa vasta yläasteella, vaan että minulle kasvoi muihin kavereihin nähden myöhään. Joten eikö se tyttö sitten saa niitä jonkinlaisia liivejä käyttää yhtään aiemmin, jos sattuukin tulemaan rinnat esim. vasta ysiluokalla?

Ihme nillitystä. Ilmeisesti rintsikat saa vetää päälle vasta sinä päivänä kun täyttää 12 vuotta, jolloin muutut yhdessä yössä lapsesta TEINIKSI. Sitten ne liivit ei enää ole seksuaaliset tai sopimattomat. Viis siitä milloin tissit kasvaa vai kasvaako ollenkaan ja ihan sama mitä kokoa käytät. Jos satut olemaan kitukasvuinen esim. viitosluokalla niin kyllä ne liivit on sitten TEINIEN tai AIKUISTEN osastolta haettava, vaikka LASTENosaston koot olisi sopivampia. Sama se vaikka tuuli kävis saumoista, kunhan jonkun ekaluokkalaisen äiti ei järkyty sydänjuuriaan myöten lasten pitsisistä toppiliiveistä tokmannilla.
 
Ja näissä liiveissä pienin koko oli tuo 130cm, ei kerrottu yltääkö koot esim. 150-170cm asti joka on varmaan useimpien mielestä ok täällä. Harva meistä mahtuu esim. xs kokoisiin vaatteisiin, silti kokoluokan pienimmät saattaa xs-kokoa olla.

Se että kaupassa on rintaliivejä joiden pienin koko on 130cm,
ei vissiin tarkota sitä että kenenkään pitää se eskarilainen sellaisiin pukea jos sattuu tuon kokoinen jo olemaan.
 
Ei ole nuo sen seksikkäämmät kuin vaikka lapsen kesätoppi jossa on reunassa pitsiä, tai legginsit joissa on pitsiä lahkeessa tai mikään muukaan vaatekappale jossa on vähän pitsiä koristamassa.

Mun mielestä noi on nätit, ja 130cm ylöspäin olevat vaatteet on kai yleensä suunnattu kouluikäisille eikä ihan pikkulapsille? Kyllä mä ainakin ala-asteella jo käytin jonkin sortin harjoitusrintsikoita, ja tollaset oisin mielelläni pukenut päälleni, eikä tosiaan ois käyny mielessäkään et ne on jotenkin "seksikkäät". :D Tiedän paljon tyttöjä omasta lapsuudesta ja muutenkin, joille on kehittynyt rinnat jo hyvin varhain, esim. yhdellekin ne kasvoi jo 9-vuotiaana (eikä muuten mitkään ihan pienet!). Kyllä pitää olla valikoimaa, että eri tahtiin kehittyvät ja eri pituiset lapset ja nuoret löytäisi itselleen sellaisia vaatekappaleita joista itse tykkää.

Ja tosiaan, siellä muiden vaatteiden allahan nuo ovat joten mitä hiton väliä jos sitten jonkun pedon mielestä ne oiskin "kivat"? Ei niitä nyt varmaan kenellekään kuitenkaan esitellä! Tietty eri asia sit jotkut oikeesti "seksikkäät" jutut joita normaali aikuinenkaan ei päällensä vetäisi mistään muusta syystä kuin kiihottaakseen vastakkaista (tai miksei samaakin) sukupuolta. Joskushan jossain (jenkeissä varmaan) myytiin pikkutytöille stringejä. Se menee jo vähän pitkälle sitten.. :D
 
bbierass
Turhan aikuismaiset ovat. Jos tyttöni kehittyisi fyysisesti ollessaan vasta tuonikäinen (eskari-ikäinen poikani on nyt 128 cm!), niin ensinnäkin veisin lääkäriin. Ja ostaisin takuulla toppimallisia aluspaitoja/liivejä.
 
Turhan aikuismaiset ovat. Jos tyttöni kehittyisi fyysisesti ollessaan vasta tuonikäinen (eskari-ikäinen poikani on nyt 128 cm!), niin ensinnäkin veisin lääkäriin. Ja ostaisin takuulla toppimallisia aluspaitoja/liivejä.
Koska sun eskari-ikäinen on 128cm, niin kaikki muutkin ovat samankokoisia?

Siskon tytöt ovat eskarissa ja ovat 119cm sekä 118cm.

Nuohan oli kyseisen vaatekappaleen pienin mahdollinen koko, ja ottaen huomioon että itse pidin yläasteella vielä 140cm paitoja, en näe miksi on mahdoton ajatus kuudesluokkalaisesta jolle menisi tuo koko.

Meidän 3vuotiaalla on pikkupöksyjä joissa on pitsireunus tai pieni rusetti koristeena.
Hyi hitto kuin seksikästä vai mitä?
 
säpäle harmaana
Ei siinä ole mitään outoa, että rannalla käytetään bikineitä, koska muuten olisi yläkroppa paljaana, mikä varmaan tuntuu oudolta paitsi aivan taaperoikäisen tytön osalta. Eli taaperoikäistä vanhemmat tietty käyttää bikineitä tai kokouikkaria, ettei yläkroppa olisi paljaana. Sen sijaan ei he tissiliivejä tarvi. Jos on paita päällä, niin ei tarvita tukea rinnoille, ja paita peittää yläkropan.
Niin, en tarkoittanut lapsia vaan ylipäätään alusvaatteita. Mikä tekee alusvaatteesta alusvaatteen niin, ettei niissä voi näyttäytyä julkisesti? Esim bikinit ja rintsikat, yöpaita ja lyhyt mekko, kalsarit ja legginsit. Entä miksi on ihan ok, että hameen alta näkyy sukkahousut, mutta ei kalsarit. Joo vähän ohi aiheen, mutta mistä ylipäätään tulee se seksikkyys, intiimiys ja sopimattomuus vaatteissa?
 
Turhan aikuismaiset ovat. Jos tyttöni kehittyisi fyysisesti ollessaan vasta tuonikäinen (eskari-ikäinen poikani on nyt 128 cm!), niin ensinnäkin veisin lääkäriin. Ja ostaisin takuulla toppimallisia aluspaitoja/liivejä.
Aijaa, no kerroppa sitten mihin lääkäriin vien tuon 11v tytön joka on kokoa 134cm??

Laitanko myös ihan wilman kautta viestiä luokkakavereiden vanhemmillekin, katsos kun luokallaan on samankokoisia ja pienempikin
 

Yhteistyössä