Mikä olet ammatiltasi ja milloin menet töihin jos olet koton

Mietityttää
Olen ammatiltani sairaanhoitaja ja jo nyt mietin tulevaa paluuta työpaikalleni, vaikka vauva ei ole vielä syntynytkään. Olen ajatellut mennä aika pian takaisin töihin, mutta aika paljon ratkaisee se millaisen hoitopaikan saamme lapsellemme. Suunnitelmissa olisi olla kotona pienen kanssa vajaa vuosi.
 
Olen hoitsu ja opiskelen toista tutkintoa yliopistolla. Esikoinen on ollut kotihoidossa, tein keikkaa jonkin verran viime vuonna miehen hoitaessa esikkoa. Nyt tytöt ovat 2v3kk ja vajaa 2kk. Ensin ajattelin pitää hoitovapaata ainakin siihen asti, kun kuopus 2v, mutta ei taida rahat riittää. Ainakin aloitan keikkatyöt vuoden vaihteessa, kun kuopus on 9-10kk, ja mies saa hoitaa tyttöjä. Miinuspuloena tässä järjestelyssä on sitten vähäinen yhteinen vapaa-aika, kun olen töissä miehen loma-aikana, mutta toisaalta se on lapsille parempi olla kotona ja säästyy korkeat hoitomaksut<br><br>
 
Koulutussihteeri. Olen ollut reilun 3v kotona ja ainakin vielä tämän vuoden loppuun asti. Lapset yli 1v 4kk ja 3v 2kk. Kotonakin aika kuluu TOSI nopeaan ja hyvin. Töissä ehtii kyllä vielä olla vuosia, vuosia... ;)
 
erikoislääkäri ja koululaisia x 3 ja nyt vauva. Olen ollut ä.loman aina kotona ja sit mennyt töihin. Nyt oon kotona kauemmin. Saa nähdä siten kuinka kauan pystyy ettei tipu kärryiltä työelämässä. Ainakin siihen että lapsi on omilla jaloilla, ei herää öisin ja sanoo jo useampia sanoja...
 
Olen lastentarhanopettaja ja kotona 5- ja 1-vuotiaitten lasten kanssa. Lisätienestiä saan hoitamalla kahta hoitolasta, eli olen nyt väliaikaisesti yksityinen perhepäivähoitaja, ennen kuin raaskin laittaa pienemmän toiselle hoitoon ja mennä takaisin "omaan" työhön. Vaikka paljon mielessä pyörii ihan totaalinen alan vaihtokin....
 
hoitaja minäkin
olen sairaanhoitaja. esikoisesta olin pois työelämästä (sairaslomineen) kolme vuotta ja sen jälkeen työhön paluu tuntui paljon vaikeammalta kuin olin etukäteen ajatellut. moni asia tuntui unohtuneen ja kädentaidot vähän hakusessa... tosin nopeastihan sitä taas oppii mutta silti... toista odotan nyt, töissä ehdin olla puolisen vuotta ja asit olen ajatellut palata töihin kun kuopus on noin 2v. riippuu tietenkin paljon lapsesta... esikoinen oli nimittöin niin arka etten olisi häntä tätä ennen millään raaskinut viedä hoitoon.
 
tuulituisku harmaana
Onpas täällä hoitajia =) Niin olen itsekin :wave: Palaan töihin syksyllä, kuopus tuolloin 3v. Olen välillä ollut töissä, mies kotona. Nyt vaan on pakko lähteä töihin kun kodinhoidontuki loppuu. Taloudellisesti on ollut tiukkaa, mutta ei ole ollut töihin kiire. Työelämää edessä 35vuotta ja jatko-opinnot ajatuksissa...
 
koiraharrastaja
Maalari, töihin menen, kun nuorin täyttää 2. Jos sittenkään....Ei ole kiirettä, nyt olen ollut kotona neljä vuotta, kolmannen lapsen äitiyslomasta lähtien.
 
Näyttää sille, et ne joilla on useampi lapsi ovat halukkaampia olemaan kotona niin kauan kuin mahdollista. Monilla joilla on yksi tai kaksi lasta on kiireempi töihin, eikä rahat riitä yms. Monikko perheenäiti on vissiin oppinut laskemaan rahaksi ajan lasten kanssa tai venyttämään vähäisen rahansa? Kertokaas myös perusteluja!!!! Tästähän mä raapaisen kohta päättötyön seuraavissa opinnoissa.
 
Niin, en tiedä. Yritetään elää niin että rahat riittää. Itseensä ei hirveesti tartte laittaa, kalliita matkoja ei tehdä. Maksaahan sekin jos kolmekin lasta vie päiväkotiin... Ja tosiaan se ihana kiireetön elämä!!!

Asuntolainaa aletaan maksaa sitten enemmän kun menen töihin. Aika monesta asiasta pystyy tinkimään ja aika moni asia on sellainen mitä ilmankin pärjää. Loppujen lopuks, rahaa menee yleensä just niin paljon kun sitä on. Eli jos oisin töissä, niin sitten myös vastaavasti kulutettais varmaan enemmän. Ja myös, kun lapset pieniä, ei ole kalliita harrastuksia, eikä lapset tavallaan vaadi niin paljoa. Ja mihin ne sitte opettaa...? =)
 
Sairaanhoitaja ja nyt hetken töissä, kun isä isyysvapaalla. Kesän olen kotona kolmen lapsen kanssa, nuorin 1v. kesällä. Haaveissa osa-aikainen työ syksyllä, ettei tarvitse lapsia viedä hoitoon. :flower:
 
Matkatoimistovirkailijana viimeksi (Huk). Syksyllä olisi tarkoitus palailla töihin, lapset silloin 4v ja 2,5v. Taloudellisia syitä työhön menoon ei ole, mutta lasten kannalta on parempi, että pääsevät muiden lasten seuraan. Mies kosii mua omaan firmaansa, mutta haluan jonnekin ihan omaan.
 
Sasku
Lähihoitaja ja jään äippälomalle toukokuussa ja muut lapset 7v ja 3 vuotta.
Meinasin olla kotona vuoden päivät ja sitten palata taas työn ääreen. Voisin olla pitempäänkin kotona mutta se on taloudellisesti mahdotonta vaikka mies on töissä.
 
esimiestehtävissä ja muutaman kuukauden päästä pitää ratkaista jäädäkö kotiin 3:n lapsen kanssa vai jatkaa töissä. olen ulkomailla töissä eikä täällä tunneta hoitovapaita. työhän olen palanut molempien lasten ollessa 7 kk eli olin kotona sen maksimi ajan mitä töistä liikeni.
hankimme hoitajan kotiin ja se toimi hyvin kahden vuoden ajan jona aikana kakkonenkin syntyi.
nyt lapset ovat tarhassa mutta kun kolmonen kohta syntyy niin taloudellisesti ei enää kannata viedä kolmea tarhaan kun hoitomaksut nousevat 2200ea/kk. lapset nyt 3 ja 2-vuotiaat. mieluusti jos olis ollut hoitovapaa mahdollisuus olisin sitä käyttänyt. aika jaksaminen on sekä pienten lasten, kodinhoidon ja työn yhteensovittaminen mutta lastenhoito on mielestäni kaikista töistä kaikkein haasteellisinta.
 

Yhteistyössä