mikä on henk.koht avustajan tarkoitus pk:ssa onko se tätä

\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.01.2007 klo 10:19 minä kirjoitti:
No kyllä sen pitäisi toimia sen oman avustettavansa kanssa, koska hänet on palkattu HENKILÖKOHTAISEKSI avustajaksi sille, joka APUA TARVITSEE.

näin juuri jos on palkattu tuolla nimikkeellä ja tietylle lapselle.... mutta avustaja voi olla myös ryhmä kohtainen
 
alkuperäinen
nimenomaan on tytön henk.kohtavustaja koska tuon lapsen kanssa saa silmät olla myös selässä mut mua jo muutenkin sapettaa tuo päiväkodin toiminta! esim.avustaja kipeenä ni lapsi joutuu olemaan koko pvän sisällä ja tätä rataa :headwall:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.01.2007 klo 17:21 alkuperäinen kirjoitti:
nimenomaan on tytön henk.kohtavustaja koska tuon lapsen kanssa saa silmät olla myös selässä mut mua jo muutenkin sapettaa tuo päiväkodin toiminta! esim.avustaja kipeenä ni lapsi joutuu olemaan koko pvän sisällä ja tätä rataa :headwall:
Mua kyllä todella puistattaa tuollainen käyttäytyminen,sinuna selvittäisin nyt päiväkodin kanssa asiat läpikotaisin.todella asiatonta käytöstä kyllä!!
 
adhd-n äiti
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.01.2007 klo 17:21 alkuperäinen kirjoitti:
nimenomaan on tytön henk.kohtavustaja koska tuon lapsen kanssa saa silmät olla myös selässä mut mua jo muutenkin sapettaa tuo päiväkodin toiminta! esim.avustaja kipeenä ni lapsi joutuu olemaan koko pvän sisällä ja tätä rataa :headwall:
Ehdottomasti kannattaa kysyä asiasta ensin päiväkodista ja sitten päivähoitotoimistolta. Vetoat nimenomaan siihen että kysessä on lapsen HENKILÖKOHTAINEN avustaja, ja kyse on lapsen turvallisuudesta jos kyseessä on kerta erityisen vilkas lapsi.

Mun pojalla on myös neljäs vuosi menossa avustajan kanssa ja välillä toimii paremmin ja välillä huonommin. Huvittavaa kun oli ensimmäinen vuosi menossa, avustajan kera päiväkodissa niin se ei joutanut esim. pukemaan lasta valmiiksi kun tulimme hakemaan (jouduin hakemaan lapsen pois hoidosta, muiden lasteni kanssa). Mutta ilkeänä äitinä olen vaatinut henkilökohtaiselta avustajalta aikaa avustetulle :)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.01.2007 klo 13:42 adhd-n äiti kirjoitti:
Huvittavaa kun oli ensimmäinen vuosi menossa, avustajan kera päiväkodissa niin se ei joutanut esim. pukemaan lasta valmiiksi kun tulimme hakemaan (jouduin hakemaan lapsen pois hoidosta, muiden lasteni kanssa).

Miksi olisi pitänyt pukea lapsi valmiiksi?
 
alkuperäinen
no ei tää munkaan tytön ns. avustaja pue tyttöä ja huvittavinta on nyt taas se että isommat lapset lähti retkelle nii tää avustaja lähti mukaan ja tyttö jäi pväkotiin :headwall:
 
Tähän aiheeseen oli pakko tarttua... Olen itse joskus toiminut päiväkodissa henk.kohtaisena avustajana ja ihan ensimmäisenä sanoisi että AVUSTAJAN TYÖHÖN EI TODELLAKAAN KUULU LAPSEN VALMIIKSI PUKEMINEN... Paitsi tietysti jos ollaan ulkona!!!

Avustajan tehtäviin kuuluu tukea lasta selviytymään mahdollisimman itsenäisesti päivittäisistä toiminnoista: pukeminen, wc-käynnit, ulkoilu, sosiaalisten suhteiden rakentaminen jne... Silloin kun itse työskentelin avustajana minulle sanottiin että avustajan tärkein tehtävä on tehdä itsensä tarpeettomaksi, tarkoittaen sitä että lapsi oppii mahdollisimman itsenäiseksi.

Avustaja ei ole vastuukasvattaja, vaan ryhmän lastenhoitajat ja lastentarhanopettajat ovat vastuukasvattajia. Avustajia on ikävä kyllä laidasta laitaan, juuri lukion lopettaneita tyttöjä joilla ei vielä ole kovin kummoista käsitystä siitä mitä on lastenhoito, saatikka siitä mikä on erityislapsi, tai meitä koulutuksen saaneita vastuuntuntoisia aikuisia henkilöitä.
Itse olen sitä mieltä että päiväkodin johtajien tulisi palkata erityislapsille päteviä avustajia, jotta lapsen kokonaisvaltaista kehitystä pystytäisiin parhaiten tukemaan.

Jos lapsesi päiväkodissa lapsesi jää avustajasta huolimatta paitsi kaikesta mitä muut lapset saavat, on siellä pahasti jotain vialla, jos kerran avustaja on henkilökohtainen, se tarkoittaa sitä että avustaja lähtee esim. retkelle sinun lapsesi kanssa muun ryhmän mukana.
Ikävä kyllä nyky päivähoidossa säästetään ja säästetään ja usein siitä kärsivät juuri erityislapset! Avustaja saattaa esim. joutua sijaistamaan lastenhoitajaa eikä siten pysty tekemään omaa työtään.

Toivon sinulle tsemppiä ja jaksamista, ota asia ihmeessä puheeksi päiväkodissa, lapsen omassa ryhmässä ja johtajan kanssa, kyllä se siitä selkiytyy, toivottavasti!!! =)
 
adhd-n äiti
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.01.2007 klo 19:32 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.01.2007 klo 13:42 adhd-n äiti kirjoitti:
Huvittavaa kun oli ensimmäinen vuosi menossa, avustajan kera päiväkodissa niin se ei joutanut esim. pukemaan lasta valmiiksi kun tulimme hakemaan (jouduin hakemaan lapsen pois hoidosta, muiden lasteni kanssa).

Miksi olisi pitänyt pukea lapsi valmiiksi?
Jos kyseessä olisi ollut perheen ainut lapsi niin tottakai mielellään sitä jokainen vanhempi pukee lapsensa ja kyselee samalla päivän kuulumiset. Meillä oli silloin kolme muuta lasta ja parkkipaikka sijaitsi niin kaukana rakennuksesta että autoon en uskaltanut lapsia jättää. Joka päivä siinä sitten uhmakasta kaksvuotiasta yritin pukea, vauvan itkiessä istuimessa ja kahden vanhimman lapsen oltua ties missä. Avustaja katseli vieressä tätä jokapäiväistä näytelmää. Yritin monta kertaa kysyä että voisko avustaja pukea valmiiksi lapsen. koska tilanne oli mikä oli silloin ja muillakin päiväkodin lapsilla oli juuri silloin ulkoiluaika. Ehkä mää oon sitte just se inhottava-valittava äiti kun uskalsin vaatia näin suurta asiaa henkilökohtaiselta avustajalta.

Mitäs sitten jos lapselle olisi järjestynyt kyydityspalvelu? kuka lapsen olisi silloin pukenut, taksikuskiko vai oltaisko vaatteet laitettu lapsen kainaloon mukaan kotiin kun "avustajalle ei kuulu lapsen pukeminen" ?

Aika pieniä asioita nämä on mutta merkitsee joskus paljon molemminpuolinen joustaminen. Meki osaltaan kuunneltiin avustajan toivomuksia esim. työajasta ja tultiin siinä vastaan ja siksi luulis että avustajakin olisi joustava omalta osaltaan.
 
Silloin jos lapsi kulkee taksilla on pukeminen aivan eri juttu... Mutta tosi asia on että kun vanhempi tulee hakemaan lastaan päiväkodista siirtyy vastuu vanhemmalle. Kyllä sitä muutkin lapset osaavat aika hurjia ilman diagnoosia ja heidätkin on vanhempien itse puettava.
Toki asioista voidaan aina yrittää sopia.

Ymmärrän kyllä vanhempien väsymisen, olen itsekin äiti ja raskaana ja pojalla on todella paha uhmaikä ja kokoakin on jo neljä vuotiaalla (ja meikäläisellä jo tässä vaiheessa... =) ) Kyllä siinä aikamoista vääntöä käydään, kun toinen hermostuessaan lyö, potkii ja puree ja raivo saattaa kestää tunninkin... Siinä sitten maha ja minä raahataan kirkuvaa 4v:tä kotiin (ja jäähytuoliin uudestaan ja uudestaan...) Onneksi isästä on apua silloin kun ei ole töissä.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.01.2007 klo 15:32 adhd-n äiti kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.01.2007 klo 19:32 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.01.2007 klo 13:42 adhd-n äiti kirjoitti:
Huvittavaa kun oli ensimmäinen vuosi menossa, avustajan kera päiväkodissa niin se ei joutanut esim. pukemaan lasta valmiiksi kun tulimme hakemaan (jouduin hakemaan lapsen pois hoidosta, muiden lasteni kanssa).

Miksi olisi pitänyt pukea lapsi valmiiksi?
Jos kyseessä olisi ollut perheen ainut lapsi niin tottakai mielellään sitä jokainen vanhempi pukee lapsensa ja kyselee samalla päivän kuulumiset. Meillä oli silloin kolme muuta lasta ja parkkipaikka sijaitsi niin kaukana rakennuksesta että autoon en uskaltanut lapsia jättää. Joka päivä siinä sitten uhmakasta kaksvuotiasta yritin pukea, vauvan itkiessä istuimessa ja kahden vanhimman lapsen oltua ties missä. Avustaja katseli vieressä tätä jokapäiväistä näytelmää. Yritin monta kertaa kysyä että voisko avustaja pukea valmiiksi lapsen. koska tilanne oli mikä oli silloin ja muillakin päiväkodin lapsilla oli juuri silloin ulkoiluaika. Ehkä mää oon sitte just se inhottava-valittava äiti kun uskalsin vaatia näin suurta asiaa henkilökohtaiselta avustajalta.

Mitäs sitten jos lapselle olisi järjestynyt kyydityspalvelu? kuka lapsen olisi silloin pukenut, taksikuskiko vai oltaisko vaatteet laitettu lapsen kainaloon mukaan kotiin kun "avustajalle ei kuulu lapsen pukeminen" ?

Aika pieniä asioita nämä on mutta merkitsee joskus paljon molemminpuolinen joustaminen. Meki osaltaan kuunneltiin avustajan toivomuksia esim. työajasta ja tultiin siinä vastaan ja siksi luulis että avustajakin olisi joustava omalta osaltaan.



No nyt on ihan pakko sanoa jotain.
Mietin vaan, että oletko ymmärtänyt tuon henkilökohtaisen avustajan työnkuvan oikein? Hän avustaa lastasi, ei siis sinua. On monia muitakin perheitä joissa on monta lasta ja sama ruljanssi jokaisella tarhasta haun yhteydessä, mutta palvelijaa ei pukemiseen silti ole. Vaikka lapsesi onkin erityinen ei se tarkoita sitä, että juuri hänet puetaan sen vuoksi valmiiksi. Sinä olet äiti ja se on tuolloin sinun tehtäväsi. Kyydityspalveluhan on sitten asia aivan erikseen, silloin sinä et ole paikalla vaan avustaja on se joka lapsestasi viellä sillä hetkellä huolehtii ja on vastuussa ja näin ollen luonnollisesti myös pukee lapsesi.

Ja sitten vielä sille, joka valitti, että avustaja hoitaa muita lapsia. Eli kannattaa hiukan jututtaa myös avustajaa itseään. Hänen pitää olla tietoinen omasta toimenkuvastaan ja pitää kovalla kädellä kiinni siitä mihin hänet on palkattu. Helppohan tarhassa on hyväksikäyttää noita avustajia muihin hommiin.
 
Meille on sanottu, että avustajan tehtävä on tehdä itsensä tarpeettomaksi. Mielestäni tuo on hyvä asia. Silloin kun lapsi pärjää ryhmässä ilman vieressä olevaa avustajaa voi avustaja tehdä jotain muuta. Tietenkin silloin kun avustajaa tarvitaan on hänen oltava oman avustettavansa kanssa, että tämä pääsee mukaan esim. retkille.
 
onko teillä tappelua hoidosta lähdön kanssa? meillä oli kunnes itse rupesin soittaan päiväkotiin et olen noin 5min päästä hakemassa et valmistelee poikaa leikin lopetukseen.....siis jos olivat sisällä....

pojalla oli pväkodissa kunnan palkkaama avustaja joka avusti muitakin lapsia ei siis yksin hänelle tarkoitettu avustaja vaikka olikin suurin avun tarvitsija silloin...... vilkkautensa ja kielellisten ongelmiensa kanssa....

siis koita sopia et valmistelisivat lapsen pukutilanteeseen ennen kuin olet hakemassa lasta....
 

Yhteistyössä