Mikä on iso vauva.

  • Viestiketjun aloittaja tuitsa
  • Ensimmäinen viesti
tuitsa
Mulla on rv takana 36 ja viimeksi neuvolassa sanottiin että tämä minun esikoiseni ei ole mikään pieni. Ei siis antanu mitään paino arvioo. Perjantaina on ultra, tarkistavat onko vauva jo kääntynyt, niin mahtaakohan ne samalla mainita tosta painoarviosta jos sitä kysäsis???

Niin tämä meikäläisen kysymys kuuluu että teillä joilla on tehty sektio vauvan ison koon takia, niin paljon teidän vauvanne on painanu???
Onko 4 kg paljon vai normaali.

Kiitoksia paljon kaikille jotka vastasitte ja otitte kantaa =)
 
terkka
Kyllä siellä ultrassa otetaan vauvan mitat ja tehdään painoarvio, ei sitä tarvitse erikseen pyytää. On aika suhteellista mikä on suuri vauva. Suurikin vauva syntyy alakautta hyvästä lantiosta, ahtaammasta ei. Toisaalta, jos äiti on pieni ja ahdaslanteinen, ei sieltä välttämättä synny sirokaan lapsi.
 
no mun mielestä sanotaan yli 4,5kg ovat isoja. ja näin sanoi myös terkkari. sekä minä että sisko synnytettiin 4kg tyttöset, ei se ollut mun mielestä paha. toisin kuin tuttava joka pyöräytti 5,7kg pojan...
 
well
en tiedä mikä on se mittapuu millä mitataan, mut mun mielestäni iso vauva on esim. se tyttö joka syntyi samoihin aikoihin kuin poikani. tyttö oli 56cm ja hitusta vaille 6kg.
äiti oli pitkä nainen oli hieman lyhempi kuin mieheni joka on 180 cm ja tää nainen oli varmaan n.178. alateitse oli pungertanut. :)
vauvalle piti tuoda omia vaatteita kun sairaalan vaatteet jäi heti pieneksi :D
 
Tuntematon
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.05.2006 klo 16:43 tuitsa kirjoitti:
Mulla on rv takana 36 ja viimeksi neuvolassa sanottiin että tämä minun esikoiseni ei ole mikään pieni. Ei siis antanu mitään paino arvioo. Perjantaina on ultra, tarkistavat onko vauva jo kääntynyt, niin mahtaakohan ne samalla mainita tosta painoarviosta jos sitä kysäsis???

Niin tämä meikäläisen kysymys kuuluu että teillä joilla on tehty sektio vauvan ison koon takia, niin paljon teidän vauvanne on painanu???
Onko 4 kg paljon vai normaali.

Kiitoksia paljon kaikille jotka vastasitte ja otitte kantaa =)
Mulle sanottiin myös neuvolassa,että on iso vauva ja ettei pysty synnyttämään normaalisti alateitse.Ultrassa sitten sanottiin,ettei nyt niin iso ole,mutta 4 kiloinen suurinpiirtein ja poika oli kuiteskin 3280g ja 51,5cm.
 
mamii harmaana
No, täytyy sanoo, et toi meidän poika oli iso. 54cm ja vajaa 4.5 kg, syntyi ihan normaalisti alakautta kyllä.

Ystävälläni taas oli mun mielestä normaalikokoinen vauva paino n.3500g, mutta ei mahtunut alakautta syntymään.

Ulkoisesti ei kyllä uskoisi, että noin päin..
 
tuitsa
Kiitos kaikille vastanneille.
Mut varmaan luokitellaan huonox äidix kun kerron että jos siä ultrassa arvioivat että on yli neljä kiloo, niin mää sanon suoraan että leikkaukseen ja sassiin. Meikäläinen ei mee KOKEILEEN jos se vaikka mahtuis syntyy ala kautta. Oon ite alle 160 pitkä, ja ukko sellaiset 190 cm, niin sanoivat neuvalossa että ei sen tarvii olla mikään sokerilapsi että on iso kun isä on iso kokoinen( ei lihava).
Vaikka kyllä sen ymmärrän että ei sillä pituudella ole mitään tekemistä lantion kanssa.
Onko kellään ollu vastaavan laista tilannetta??? Että on sanonu ite että musta tuntuu että mulle se on iso vauva ja en uskalla ottaa sitä riskiä että koittais ala kautta synnyttää.
 
tytsy83
kyllä ne varmaan tutkii lantion synnytystapa arvioinnissa...
kun odotin poikaa...
sanoivat että kaikki 160cm ja lyhkäsemmät naiset tutkitaan vähintään käsikopelolla lantio....
ite oon nippanappa sen 160cm ja synnytyslääkäri tutki ja totes normaalin lantion,mistä tulee isompikin vauva...
lantion kokoa ei pysty siis päälisin puolin sanomaan!!!!

sanoisin näin,että synnytys on sen verran hieno kokemus, että en kyllä vaihtaisi mihinkää leikkaukseen!
 
tuitsa
Kiitos rohkaisusta tytsy 83 =)

Olen itsekkin kallistunut enemmän viime aikoina tuohon ala kautta synnyttämiseen. Eiköhän ne sen tavalla tai toisella saa pihalle.
Tänään käväsin ultrassa mutta ei se lääkäri mitään paino arvioo antanu. Sano vain että oikein päin on ja hyvin on laskeutunut. Lapsivettäkin on melko vähän enään jäljellä.
Mutta pitää varmaan vaan ryhtyä makea lakkoon täysin että ei tuosta enään kasvaisi.
Vauva rikasta kesää kaikille.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.05.2006 klo 16:33 vieras kirjoitti:
enemmän synnytystä vaikeuttaa vauvan iso pää kuin muu ruumiin koko
Näimpä :( mun poika oli 4430g ja 53cm ja pää 38.5cm ja syntyis vaikeesti alakautta. Pään mitta munkin mielestä tärkeempi ottaa huomioon kuin vartalo. Pää on se kovin osa joka tulee ensin(yleensä).
Itse pidän isoina lapsina yli 4kg:sia lapsia.
 
kröhöm
Huom! Jos on kovin harteikas/pyöreä, isohko vauva tulossa, niin vartalo voi olla tiukempi synnyttää kuin pää. Kyllä on kinkkistä, jos vauva jää hartioistaan kiinni ponnistusvaiheessa. Esim. äideillä, joilla on raskausajan diabetes, vauva voi kasvaa isoksi (lähinnä vartalostaan), jolloin riski jäädä hartioista synnytyksessä kiinni kasvaa.
 
ison pojan äiti
meilläkin poika oli aika isokokoinen kun syntyi yli 5kg ja pituuskin oli 57cm ultrassa painoarvio oli 4kg synnytys oli kamalaa sähläämistä kunnes 24h päästä mentiin leikkaamaan syykin selvisi kun mistään ei mitään tullut elikkaä iso oli poika.. :LOL:
 

Yhteistyössä