Mikä on normaalia väsymystä/velttoutta kun lapsi on kuumeessa?

Pojalla (pari päivää alle 6 v) on kova kuume. Pronaxenia on mennyt 6 ml kahdesti päivässä, Panadolia 500 mg kolme kertaa, ja silti kuume huitelee 40 asteessa eikä laske. Olen pitänyt lasta tietysti vähissä vaatteissa, ja juottanut hyvin.

Tuo nukahtaa pystyyn, on nukahdellut pitkin päivää. Ei jaksa kävellä, sanoo että pyörryttää (ja jalat lähtikin alta jo tänään, tosin verikokeen jälkeen - pyörtyy usein kun häntä piikitetään), nukahti iltapalapöytään, jne. Nukahti istualleen taksissa, nukahti istualleen lääkärissä, jne.

Lääkärissä siis käytiin 5-6 h sitten. CRP oli 5 eli nou hätä sen suhteen, korvassa alkavaa tulehdusta, kurkku tulipunainen ja erittäin turvonnut. Huomenna nielunäytteelle, labra oli jo kiinni kun lääkärissä kävimme. Lääkäri sanoi vaan että 'kyllä sä tiedät missä vaiheessa pitää soittaa päivystykseen tai lähteä Tyksiin', mutta tiedänkö?! Mun mielestä tuo uneliaisuus ja "löysyys" ei ole ollenkaan normaalia, mutta toisaalta tämä taitaa olla eka korkea kuume vuosikausiin enkä tiedä miten voimattomaksi yli 40 asteen kuume lapsen tekee. Poika oli siis erittäin unelias ja voimaton lääkärikäynnilläkin; nukahti odotustilaan istualtaan, lääkärin huoneessa nukahti syliini, kyytiä odotellessa nukahti taas, jne ja lääkäri näki sen kyllä.

Nukkumaan laitoin, lääkitsin ennen sitä 500 mg Panadolilla ja Pronaxenilla & juotin hyvin, söi yhden jääkylmän Piltti-hedelmämössön välillä nukahdellen (syötin siis häntä).

Mutta niinku, mistä tiedän missä vaiheessa pitäisi hälytyskellojen soida?
 
"vieras"
Mä lähtisin jo päivystykseen. Mun kokemuksen mukaan lapset kestää kuumetta paremmin kuin aikuiset, jaksaa siis leikkiä tai edes jotain touhuta eikä nukahtele pystyyn vaikka tietenkin normaalia väsyneempi varmasti onkin. Luottaisin vaistoon, jos tuntuu että pitää lähteä niin älä epäröi.
 
"vieras"
Voi toista, kova on kuume!:(
Mut, jos kerran lääkärikin näki pojan tilan niin kai sitä uskaltaa kotona nukkua.
Sanoiko lääkäri mitään herättelystä, siis kun lapsella on noin korkea kuume niin miten sitä sitten seurataan, täytyykö herätellä? Tietty nesteitä ihan niin paljon kuin saa menemään, sitä mä pidän aina tärkeimpänä kun lapset on sairastaneet. Poistaa pöpöjä.
 
[QUOTE="vieras";25310851]Mä lähtisin jo päivystykseen. Mun kokemuksen mukaan lapset kestää kuumetta paremmin kuin aikuiset, jaksaa siis leikkiä tai edes jotain touhuta eikä nukahtele pystyyn vaikka tietenkin normaalia väsyneempi varmasti onkin. Luottaisin vaistoon, jos tuntuu että pitää lähteä niin älä epäröi.[/QUOTE]
Se tässä just on, kun en tiedä tuntuuko vai eikö.

Ilman lääkärikäyntiä tuntuisi, että pitäisi jo mennä. Mutta kun poika oli ihan naatti lääkärissäkin, eikä lääkäri sitä pahana pitänyt....ääh.

Ehkä ekaa kertaa äitiyteni aikana mun oma vaisto ei osaa sanoa mitään :|. Aina ennen se on toiminut, oon epäkunnossa...
 
vieras5
Eikö tulehdusarvot kerro kuitenkin paljon että mitään vakavaa ei pitäisi olla? Kuulostaa kyllä huolestuttavalta mutta jos oli jo päivällä lääkärissä tuollainen niin kai sen voi vaan pistää sen kuumeen piikkiin? Tosissaanki en tiedä, olisin kyllä huolissani minäkin.
 
[QUOTE="vieras";25310857]Voi toista, kova on kuume!:(
Mut, jos kerran lääkärikin näki pojan tilan niin kai sitä uskaltaa kotona nukkua.
Sanoiko lääkäri mitään herättelystä, siis kun lapsella on noin korkea kuume niin miten sitä sitten seurataan, täytyykö herätellä? Tietty nesteitä ihan niin paljon kuin saa menemään, sitä mä pidän aina tärkeimpänä kun lapset on sairastaneet. Poistaa pöpöjä.[/QUOTE]
Ei sanonut. Parkkeeraan itseni pojan viereen yöksi, en anna hänen nukkua yksin. Kun päiväsaikaan simahteli niin herättelin, ja heräsihän tuo aina.

Mehua, colaa (joo...hampaista nyt viis) ja vettä on juonut mielestäni aika paljon. Ja syönyt hedelmäpilttejä yhteensä 3.
 
Kurjaa, todella kurjaa! :(

Tuo nielun turvotus ja lapsen velttous häiritsee kovasti minua, joten
lähtisin käymään vielä kuitenkin näytillä..
toki itse en nää sitä tilannetta mikä siellä on!?

Miltä sinusta itsestäsi tuntuu tällä hetkellä?

Jaksuja! :hug:
 
tota
ehkä kuitenki liian vähän nesteitä? tuo kuume nostaa melko huikeasti haihtumista, ja ruoka/juomahaluja ei varmasti noin kuumeisella ole.
jos olet yhtään epävarma tilanteesta niin silloin varmaan parempi käydä siellä lääkärissä.
niin nyt meni ohi, että katottiinko siellä nestarit kuivumisen varalta?
 
Tässä vaiheessa mä lähtisin. Meidän (tosin paljon nuorempi) poika sairasti sikainfluenssan sillon kun ko. tauti jylläs. Ja oli aika samanlainen veltto ja nukahteli. Onneksi en uskonut tk-lääkäriä, että johtuu vain kuumeesta.

Oli tosi kipeä. Kurkunpääntulehdus, korvat ja sikainfluessa. Sai lääkkeet ni parissa päivässä oli kunnossa.
 
Kurjaa, todella kurjaa! :(

Tuo nielun turvotus ja lapsen velttous häiritsee kovasti minua, joten
lähtisin käymään vielä kuitenkin näytillä..
toki itse en nää sitä tilannetta mikä siellä on!?

Miltä sinusta itsestäsi tuntuu tällä hetkellä?

Jaksuja! :hug:
Mun tekisi mieli viedä lapsi päivystykseen, mutta toisaalta me käytiin juuri lääkärissä...

Se tässä ärsyttääkin kun en tiedä mitä pitäisi tehdä. Odotella, vaiko kyseenalaistaa lääkärin mielipide ja hakea toinen.

Kun kokeilin poikaa juuri äskön, niin hän oli hiestä märkä. Eli olisikohan kuume laskemassa.
 
"äippyli"
Mä en lähtis viemään viel päivystykseen, koska se olisi aika rankkaa pikkupotilaalle. Jos on kuitenkin juonut eli ei oo nestehukkaa, eikä tulehdusarvot olleet nousseet. Meillä oli 3 vuotiaalla vähän vastaavanlainen kuume, panadol ei auttanut, lasten burana laski kuumeen. Oli tosi väsynyt, nukkui tai makoili koko ajan. kesti 2pv ja sit alkoi yskä.
 
"vieras"
Pissaako, onko limakalvot kosteat? Syömättömyys ei huoleta, mutta voisko olla kuivahtanut? Se vetää veltoksi ja voimattomaksi. Tai sitten kyseessä on joku muu sairaalahoitoa vaativa pöpö.
 
ehkä kuitenki liian vähän nesteitä? tuo kuume nostaa melko huikeasti haihtumista, ja ruoka/juomahaluja ei varmasti noin kuumeisella ole.
jos olet yhtään epävarma tilanteesta niin silloin varmaan parempi käydä siellä lääkärissä.
niin nyt meni ohi, että katottiinko siellä nestarit kuivumisen varalta?
Ei katsottu. En tiedä onko tuo juonut tarpeeksi, aika paljon kyllä mutta toisaalta kuumekin on kova.

Mä soitan päivystykseen ja kysyn...tai taidan soittaa suoraan Tyksiin lastenpolille, siellä on lastenlääkäri ja ne tietänee paremmin kuin päivystyksen sairaanhoitaja (ja tämä ei ollut epäkunnioittava lause, sh:t).
 
Jos väsymys/(velttous) ei ole vielä jatkunut pitkään (vuorokautta-puoltatoista enempää) odottaisin itse aamuun. Tietenkin jos kuume vaikuttaa hengitykseen tai lapsi selvästi huonovointinen tai esim. pulssi on kovin nopea ottaisin heti yhteyttä päivystykseen. Ja valittettavasti aina ei voi täysin luottaa siihen miten yksittäinen lääkäri oireet/asian tulkitsee.
 
"Annika"
Lähtisin kyllä uudelleen näytille. Pelkkä crp ei kaikkea kerro, voihan virustautikin, esim influenssa vaatia tehohoitoa. Minusta noin huonokuntoinen lapsi kuuluu sairaalaseurantaan ja nesteytykseen.
 
[QUOTE="vieras";25310947]Pissaako, onko limakalvot kosteat? Syömättömyys ei huoleta, mutta voisko olla kuivahtanut? Se vetää veltoksi ja voimattomaksi. Tai sitten kyseessä on joku muu sairaalahoitoa vaativa pöpö.[/QUOTE]

Pissaa kyllä, määrästä en tiedä. Limakalvoista en tiiä. Yritin kurkata mutten saanut suuta auki kun toinen nukkuu :)
 
Mun tekisi mieli viedä lapsi päivystykseen, mutta toisaalta me käytiin juuri lääkärissä...

Se tässä ärsyttääkin kun en tiedä mitä pitäisi tehdä. Odotella, vaiko kyseenalaistaa lääkärin mielipide ja hakea toinen.

Kun kokeilin poikaa juuri äskön, niin hän oli hiestä märkä. Eli olisikohan kuume laskemassa.
Mä lähtisin päivystykseen. :hug: Saattaa vaan sahata. Meillä aina lääkkeen annon jälkeen laski, mut lähti uudelleen nousuun parin tunnin päästä. Siis kuume ja lopulta ei laskenu lainkaan lääkkeillä.
 
[QUOTE="vieras";25310964]Mä lähtisin heti päivystykseen, ei oo normaalia tuo nukahtelu pystyyn. Eikö kuume oo yhtään laskenut lääkityksestä huolimatta?[/QUOTE]
Ei oikeastaan ole laskenut. Vaikka lääkitään ihan maksimiannoksilla.
 
vieras5
[QUOTE="Annika";25310967]Lähtisin kyllä uudelleen näytille. Pelkkä crp ei kaikkea kerro, voihan virustautikin, esim influenssa vaatia tehohoitoa. Minusta noin huonokuntoinen lapsi kuuluu sairaalaseurantaan ja nesteytykseen.[/QUOTE]

Kova virustautihan nostaa crp:tä. Saattaa nostaa korkeallekin, lähelle 200.
 

Yhteistyössä