Mikä on POLIISIN yleinen (hätä)numero?

  • Viestiketjun aloittaja nyt harmaana
  • Ensimmäinen viesti
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja plääh:
Alkuperäinen kirjoittaja Kylähullu:
Ei toimi poliisin nro enää, vain ja ainoastaan 112, josta hätäkeskuksen työntekijät ohjaa puhelun eteenpäin.
voit soittaa numeroon 10022 joka kylläkin yhdistyy 112 suoraan
Tästä on tiedotettu jo kauan, että tuota 10022 ei enää ole (toki tiedän, että puhelut yhdistyy silti 112:seen).

Missäköhän vaiheessa se lakataan? Niin kuin aikoinaan, kun siirryttiin hätänumero 000:sta 112:seen.

Jos joku vanhus soittaa tuohon vanhaan 000, niin vieläkö puhelu yhdistyy 112:seen?

 
v
Alkuperäinen kirjoittaja vieras myös:
Joka neljäs puhelu turha

Kunnasvuoren mukaan vastausaikoja voitaisiin lyhentää, jos turhien puheluiden määrää saataisiin karsittua. Kännyköiden yleistyminen on lisännyt hukkasoittoja.

- Hätäpuheluiden määrä ei sinänsä kasva, mutta kaikkien muiden ilmoitusten määrä kasvaa ja sehän syö päivystäjän työtä. Joka neljäs puhelu on täysin sinne kuulumaton. Hätäkeskusten ajasta menee hirveän paljon muuhun kuin hätäpuheluihin vastaamiseen.

Hänen arvionsa mukaan Hätäkeskuslaitos saa vuodessa noin 30-40 kantelua liian pitkästä jonotusajasta. Kaikkiaan hätäilmoituksia tulee vuodessa nelisen miljoonaa.

http://www.iltalehti.fi/uutiset/200805247695884_uu.shtml
:(

 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja t:
mitä pitäisi tehdä kun mulle soittelee joku outo mies ja kyselee mun asuinpaikkaa ja nimee
Älä kerro sille mitään ja san0o vaan asiallisesti että jos vielä kerran häiritset minua, pyydän poliisia apuun. Sitten jos toi jatkuu niin soitat vaan sille poliisille 112 ja kerrot mikä tilanne ja ne osaa auttaa.

 
kokemusta on
Myös 10022 toimii, tai siis yhdistää hätäkeskukseen. On valitettavasti omakohtaista kokemusta, oli tarvetta soittaa hätäkeskukseen ja kun asia oli pääsääntöisesti poliisiasia niin siinä järkyttävässä tilanteessa mielen syövereistä nousi tuo numero kännykän näppäimille, vaikka tiedän kyllä, että numero on lakkautettu jo vuosia sitten.

Mutta tilanteessa lopulta kuitenkin tarvittiin myös ambulanssia, joten oli hyvä, että hätäkeskukset on yhdistetty. Nyt sain samalla puhelulla molemmat viranomaiset paikalle.
 

Yhteistyössä