Mikä serppi????

  • Viestiketjun aloittaja Vierestä ihmettelevä
  • Ensimmäinen viesti
Vierestä ihmettelevä
Ystävälläni on todettu serppi??? eli ilmeisesti crps. Kertoisiko joku jolla kokemusta vähän tarkemmin kuinka tuo vaiva rajoittaa hänen elämäänsä ja kuinka kauan joutuu sairastamaan? Hyvin näyttää voivan ja eläkepaperit vetämässä jo vaikka ikää 26 vuotta.
 
"hmm"
kivut harvemmin näkyy ulospäin.
mutta haittaavat ihan perustoimintoja, nukkumista, liikkumista jne
olisikohan ollut jo 300pv sairauslomalla, jonka jälkeen pitää eläkehakemus pistää vireille, vaikka sitä sitten kuntoutusrahana tms maksetaankin.
 
"sairaanhoitaja"
[QUOTE="Haha";30732625]Crp=Serppi=Tulehdusarvo
COPD=Keuhkoahtaumatauti

26vuotiaalla en vaan ekana jälkimmäistä epäilis[/QUOTE]

CRPS on monimuotoinen kipuoireyhtymä, joka voi aiheuttaa pysyvän työkyvyttömyyden, lyhenne tulee sanoista complex regional pain syndrome.

Että haha vaan sulle.
 
Nnnn
Crps on sairaus joka kyllä on nykyään kuntoutettavissa, mutta on vaikea, hyvin kivulias ja pitkäkestoinen. Pahimmillaan vastaa sormen amputointia ilman puudutusta - 24/7. Vaikuttaa koko elämään, hyvin pitkälti mielialaan, voi myös levitä (itselläni pahimmillaan koko vartaloon). Osa kuntoutuu muutamassa kuukaudessa jos saa diagnoosin ajoissa, itselleni tulee kohta 10 vuotta, josta viimeinen vuosi osasairaslomalla/osa-aikatöissä.
 
Vierestä ihmettelevä
Kyllä kyse on tuosta crps taudista vaikkakin itse googletin ja sekoitin tuohon crp yms. muihin tauteihin. Käsi oireillut murtuman ja jonkin leikkauksen jälkeen. Hän vain käyttää puheessaan serppi sanaa. Ilmeisesti hänen kohdallaan hoito ei ole toiminut.
En ole ymmärtänyt, että kyse on todella vakavasta kivusta. Hieman ihmetellyt ja mielessäni pitänyt huomionkipeänä =/ Lääkkeitä syö ja usein miten on ihan pirteä hyvinvoiva. Taidan ihmetellä lisää ja lukea lisää. Hieman hävettää suhtautumiseni. Onneksi en ole ehtinyt ääneen töksäyttämään mitään julmaa.
 
Kipusisko
CRPS on suhteellisen uusi diagnoosi, joka lähinnä kuvailee potilaan oirekuvaa. Keskeisenä on hermokipu. Osa paranee, osa ei. Osalla kipu- ja /tai turvotusalue leviää. Ne, jotka eivät parane omaavat usein myös ns. psyykkisen komponentin.
 
vierailija
Crp=Serppi=Tulehdusarvo
COPD=Keuhkoahtaumatauti

26vuotiaalla en vaan ekana jälkimmäistä epäilis

Minä-69 syntynyt,olen ihan valtaväestöön kuuluva ja olen sairastanut keuhkoahtaumatautia 25v asti.
Toinen juttu on tuo että 80-luvulla ei ollut samaa säännöstä sairastamiselle kuin nykyään.Kannattaisi tiedustella asioita ensin,ennen kuin "päättelee" omassa mielessään asioita. :) Mukavaa joulua ja parempaa ens vuotta.
 
vierailija
Kivun kanssa elävät ihmiset eivät aina näytä sitä ulospäin.. moni kipukroonikko on myös oppinut piiloutumaan hymyn taakse koska eivät halua olla valittavia jatkuvasti.
Sun tuttavasi vaikuttaa vahvalta ihmiseltä joka osaa myös etsiä positiivisuutta kivun kanssa eläessä. Se auttaa jaksamaan kun ei anna kivun lannistaa ja pilata elämää täysin.
Kyllä kyse on tuosta crps taudista vaikkakin itse googletin ja sekoitin tuohon crp yms. muihin tauteihin. Käsi oireillut murtuman ja jonkin leikkauksen jälkeen. Hän vain käyttää puheessaan serppi sanaa. Ilmeisesti hänen kohdallaan hoito ei ole toiminut.
En ole ymmärtänyt, että kyse on todella vakavasta kivusta. Hieman ihmetellyt ja mielessäni pitänyt huomionkipeänä =/ Lääkkeitä syö ja usein miten on ihan pirteä hyvinvoiva. Taidan ihmetellä lisää ja lukea lisää. Hieman hävettää suhtautumiseni. Onneksi en ole ehtinyt ääneen töksäyttämään mitään julmaa.
 
vierailija
Hirveä sairaus. 24/7 kovat hermokivut päällä, ei hetken rauhaa. Mulla ei edes lääkkeet auta. Pahempia kuin syöpä kivut. Tähän tautiin. Ei ole tunnettu parannuskeinoa.
 

Yhteistyössä