Mikä siinä isomman vauvan / taaperon imettämisessä on niin kamalaa, että pitää lopettaa imetys täysin?

  • Viestiketjun aloittaja ihan mielenkiinnosta
  • Ensimmäinen viesti
ihan mielenkiinnosta
JOS siis itse iimetyksen ja maidontuotannon kanssa ei ole mitään ongelmia, niin mikä saa lopettamaan? Jossain vaiheessa imetys on varmaankin lopetettava, mutta mikä sai tekemään sen lopullisen päätöksen? Yhteiskunnan paine, joku hämärä ikäraja? Onko taaperon imettäminen noloa?
 
4345
Mulla ainakin se, että en jaksa jatkuvaa taistelua ja puremista tissillä. En halua myöskään olla huvitutti. Tunne etten ole enää ihminen, vaan joku helvetin tuotantolehmä, alkaa riittää. Menen myöskin töihin (3-vuoro), joten en aio työssäkäydessäni enää imettää.
 
"vieras"
Jos lapsi kerran osaa ja voi syödä ja juoda jo tavallista ruokaa mitä muutkin, mitä lisäarvoa äidinmaito enää siinä kohdalla antaa? Tietysti niitä suojaravinteita, mutta miksi sitten koululainen ei enää saa näitä suojaravinteita jos ne ovat niin välttämättömiä?

Minä en ainakaan koe että pitkään imetys olisi tarpeellista lapsen ravitsemuksen kannalta Suomen olosuhteissa.
 
Poika 1v1kk+
vieläkin...Vähentämässä olen, ajatuksena lopettaa hiljalleen... Poika hakee selvästi läheisyyttä ja lohtua tissistä... Tätä lopettamista on viivästyttänyt se että vasta nyt on voitu antaa maitoa... Korvikkeiden antaminen ja niihin tuhlaaminen kun omaakin maitoa tulee, olisi mielestäni ollut typerää...

Mulle imetys on jotain mun ja pojan välistä, on kai se tärkeää mullekki...

Nyt kuitenki toinen lapsi toiveissa joten alkaa olemaan ajankohtaista senkin vuoksi...
 
"mie"
Yhtä informatiivinen kysymys voisi olla, että mikä taaperoimetyksessä on niin ihanaa, että sitä pitäisi jatkaa.

Eikös imetys ole kahden ihmisen yhteistyötä. Joskus äiti vieroittaa lapsen, joskus lapsi äidin. Ja syynä voi olla hyvinkin moni asia.
 
En oel ksokaan ajatellut että siinä olisi jotain kamalaa tms minkä takia pitäisi lopettaa. Siis kun on kysymys vauvan/taaperon (max 2v) imettämisestä. Jos mennään nyt tyyliin 3v tai yli niin siinä vaiheessa alkaa minusta itsestäni tuntua oudolta, en kuitenkaan pidä sairaana tai kritisoi muita.

Esikoista imetin 10kk, lopetin koska oli tuollin raskaana rv20 ja olo alkoi olla vähän heikko ja halusin vieroittaa esikoisen hyvissä ajoin ennen vauvan syntymää. Tuossa vaiheessa kun itse aloin tehdä keikkatöitä joiden ajan mies hoiti kotona lasta se vaan tuntui sopivalta hetkeltä.

Kakkosta imetin 1v3kk, siihen asti kunnes hän itse päätti lopettaa imemisen. Samoin toivon menevän myös kolmosen kohdalla.
 
"alkup"
Itse tosiaan imetän vielä puolitoistavuotiastani ja minusta se vaan on ihanaa. En keksi ainakaan vielä mitään syytä lopettaa, mutta tajuan kuitenkin, ettei tätä loputtomiin voi jatkaa. Helpointa olisi juuri tuo, että lapsi itse vieroittaa itsensä.
 
"mamma"
Sellaisella ihmisellä on itsellä käsittelemättömiä traumoja ja joku ongelma, joka ahdistuu siitä että lasta (siis taaperoakin) imetetään.
On jokaisen äiti lapsiparin henkilökohtainen päätös kuinka pitkään imetys jatkuu. Ei sille ole mitään takarajaa.
Kyllä ne lapset kouluun mennessä vierottuu ja muuttaa joskus pois kotoakin.
Jos äidillä on sellainen olo että lapset on liian kiinni pitää keksiä jotain omaa tekemistä ja ottaa omaa aikaa. Äiti on lasta varten ja äidin pitää huolehtia siitä että jaksaa olla lasta varten.

Ihan tarpeeksi heitteellä olevia lapsia suomessa.
 
"Jenis"
Mikä on iso vauva? Esikoinen vieroitti itsensä 8kk:n iässä, kuopus on kohta vuoden ja vielä rinnalla. Se eka synttärikö tekee vauvasta ison, vai mikä? Itse en ehkä enää imettäisi puhe- tai kävelytaitoista lasta, tai sitten ehkä imettäisin, saapi nähä.
 
Ota huomioon
[QUOTE="Jenis";22571203]Mikä on iso vauva? Esikoinen vieroitti itsensä 8kk:n iässä, kuopus on kohta vuoden ja vielä rinnalla. Se eka synttärikö tekee vauvasta ison, vai mikä? Itse en ehkä enää imettäisi puhe- tai kävelytaitoista lasta, tai sitten ehkä imettäisin, saapi nähä.[/QUOTE]

toiset lähtee aikasinki kävelemään... Meillä poika käveli 10½kk ikäsenä...
 
juuh
Imetin n. vuoden, ja päätös lopettaa lähti oman pään sisältä. Oikeestaan yks merkittävä kohta oli, kun lapsi itse alkoi kaivaa tissiä paidan alta, silloin tuntui, että lapsi on "liian iso" tissille. Mutta ei se sylittely ja halittelu silti siihen loppunut, läheisyyttä saa myös ilman tissiä.
 
Minun tyttöni on kohta vuoden ja kuukauden ikäinen ja imetän häntä vielä. Imetyskertoja on korkeintaan 3 kertaa päivässä, joten ei montaa. Olen ylläpitännyt imetystä ihan siitä syystä, että työlläni on ollut pahoja korvatulehduskierteitä ja ruoka on mennyt todella, todella huonosti alas. Olemme neuvolan painokonntrollissa ollet siitä lähtien kun tyttö oli puolivuotias ja ollaan edelleen. Nytkin meillä oli 3 korvatulehdusta peräkkäin ja syöminen todella huonoa ajoittain ja rinta on ollut ainoa mitä on suostunut ottamaan. Nyt on tilanne taas parempi, eikä rinnan syöminen ole kiinnostanut yhtä paljon. Ajatuksen on kyllä nyt lopettaa imetys, mutta jos taas tulee uudet tulehdukset niin tuskin lopetan vieläkään.
 
kmkm
mä en puutu siihen miten kauan muut imettää mut itselle 1vee-synttärit on aina ollu se rajapyykki. keskimmäistä lasta imetin viikon yli 1v synttärien. en oikein osaa kuvitella imettäväni sen vanhempaa lasta.
 
äiti 44 v
[QUOTE="mamma";22571175]Sellaisella ihmisellä on itsellä käsittelemättömiä traumoja ja joku ongelma, joka ahdistuu siitä että lasta (siis taaperoakin) imetetään.
On jokaisen äiti lapsiparin henkilökohtainen päätös kuinka pitkään imetys jatkuu. Ei sille ole mitään takarajaa.
Kyllä ne lapset kouluun mennessä vierottuu ja muuttaa joskus pois kotoakin.
Jos äidillä on sellainen olo että lapset on liian kiinni pitää keksiä jotain omaa tekemistä ja ottaa omaa aikaa. Äiti on lasta varten ja äidin pitää huolehtia siitä että jaksaa olla lasta varten.

Ihan tarpeeksi heitteellä olevia lapsia suomessa.[/QUOTE]

Kaikkien aikojen isoin peesi.

Naisten, jotka kokevat yli vuoden vanhan imettämisen lähinnä insestiksi ja joita muiden äitejen imettämiset rassaa, pitäisi hakeutua psykoterapiaan.
 
"mamma"
Takaisin näppäimistöllä ruuanlaiton ja letunpaiston jälkeen....
Lapsoset kipeinä niin pitää keksiä jotakin mukavaa.

Tosiaan, itsellä ei ole VIELÄ kokemusta taaperon imetyksestä. Mulla itsellä esikoisen imetys meni vähän puihin, keskimmäinen vierotti itsensä 9kk iässä (sairasteli kovasti ja annoin periksi) ja kolmonen vieroittui kanssa itsekseen vähän yli vuosikkaana. HUOM! vuoden ikäinen on todellakin mielestäni vielä vauva.
Tätä neljättä maha asukkia aion imettää sitten niin kauan kuin tissi kelpaa :D
 
"jep"
imetän vielä 1v 2 kk lasta. En tiedä koska lopetan, uskon että loppuu itsekseen. Niin on edellisten kanssa käynyt 10- 1v 1kk iässä.

Tämä vika on vähän erilainen, melkein lopetti kun oli 11 kk, menin töihin ja nyt selkeästi haluaa sen imetyshetken kun tulen kotiin. Nyt meni päiväkotiin ja en ihan heti lopeta. Liikaa uutta kerralla. Mutta varmaan tuo hiipuu kohta...

En imetä siksi, että lapsi maitoa tarvitsisi. Imetän siksi, että lapsi selkeästi nauttii siitä pienestä hetkestä, kun tulen töistä ja hän pääsee rinnalle. Se on ihanaa läheisyyttä. :)
 

Yhteistyössä