mikä siinä on, että se nukkumaanmenoaika klo20

  • Viestiketjun aloittaja miikkuli
  • Ensimmäinen viesti
miikkuli
on niin pyhä joillekkin? Nauru meinaa päästä, kun se on melkein elämää suurempi kysymys.... Ja kun tuttuni saa sen aina kuulostamaan sille,että se tekee hänestä paremman äidin.

Itse voin sanoa olevani hyvä äiti lapsilleni ilman sitä hehkutustakin. Joo tämä nyt on vähän sekava sepustus, kun ei pysty kirjoittamaan pipillä sormella :D

Siis asia ok minulle sen osilta,että tietenkin jokainen tekee miten haluaa. Se vain huvittaa miten asia esitetään... Kunhan purkaunnun...kiitos
 
Jaa
Meillä se pyhä hetki on klo 19. Kivaa jos sua huvittaa toisten säännöllinen rytmi. Meillä vaan lapset on siihen aikaan just väsyneitä, ei liian virkeitä eikä yliväsyneitä. Siks ne on kivointa nukuttaa aina samaan aikaan.
 
Meillä se on sen takia pyhä, että lapset ovat siihen aikaan niin väsyneitä että nukahtavat helposti. Jos menee yliväsymyksen puolelle, lapset ei nukahda vaan riehuvat viimeiseen asti. |O
no okei ei sitä kellonaikaa niinku minuutilleen tarvi kattoo, koska eihän lapset kellosta tiedä. siis pienet lapset. mutta usein he ovat väsyneitä just tolloin kello 20. eli ihan kohta! :wave:
 
Mutta tokikaan sitä ei tarvi HEHKUTTAA kaikille, eikä se tee kenestäkään parempaa äitiä! :D Mutta onhan päivärytmi lasten ja koko perheen hyvinvoinnille tärkeää. mun mielestä. :| enkä yhtään hehkuta. :saint:
 
Yhdessä tutussa perheessä noudatettiin aikatauluja minuutin päälle. Siis kävivät huvipuistossakin ruokailujen ja päiväunien mukaan, ja nehän hoituivat ainoastaan kotona... Harmi kun huvipuistossa ei kerennyt olla tuntia kauempaa... :whistle:
Ja silti oli ongelmia lapsen nukkumaanmenon kanssa ihan jatkuvasti.
 
Alkuperäinen kirjoittaja miikkuli:
se minua niin ihmetyttääkin,että miksi tuollaisesta asiasta on tehty kunnia-asia?? outoa.
Kunnia-asia se on sen takia että lapset ja nuoret oppisivat menemään ajoissa nukkumaan ja siten saisivat tarpeeksi unta.
Univaje lisää masennusta ja mielenterveysongelmia ja häiriökäyttäytymistä... :/
 
...
no jokainen tavallaan. Kiva jos teillä ei tarvitse nousta arkiaamuina ylös aikaisin. Meillä mennään sänkyyn joka ilta 20-20.30. Sängyssä saa lukea tms. vartin verran. Sitten valot pois.

Varmsti tämä meidänkin nukkuma-aika saa monet ihmetyksen valtaan. Mutta tiedän, jos sitä nukkumaanmenoa viivästytetään tunnilla, noita vekaroita ei saa nukkumaan millään. Menee yliväsymyksen puolelle.
 
ziisus
No katsokaapas huvittuneet ihmiset, kun tässäkin pätee se, että kaikki lapset eivät ole samasta muotista veistettyjä.
MEilläkin ne iltapuuhat on pakko aloittaa siinä 19 aikaan ( + - 30min), muuten ei lapsi nuku ennen puolta yötä (juu, on useampaan kertaan kokeiltu) ja koko yö on tosi rikkonainen.
Että heh heh vaan teillekin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja auryn:
Yhdessä tutussa perheessä noudatettiin aikatauluja minuutin päälle. Siis kävivät huvipuistossakin ruokailujen ja päiväunien mukaan, ja nehän hoituivat ainoastaan kotona... Harmi kun huvipuistossa ei kerennyt olla tuntia kauempaa... :whistle:
Ja silti oli ongelmia lapsen nukkumaanmenon kanssa ihan jatkuvasti.
:LOL: Jotenki alko naurattaa. oma lapsi kun on nukkunut just siellä missä on sattunu nukuttaan.
 
Meil käydään kans arkisin nukkumaan klo 20.00 ja ihan sen takii ettei muksut mee yliväsyneiks ja jaksavat pvät hyvin.
Myös oman jaksamisen kannalta tuo aika sopii meille kun sit kerkii itekkii rauhottumaan ilman lapsii illalla ennen nukkumaan menoo...hyvin harvoin jaksan edes ite valvoo sinne klo 22.00 asti.
 
miikkuli
ymmärränkin sen jos oikeasti lapsen unen kannalta on mentävä ajoissa,ettei mene liian myöhään. Mutta minunkin tutun lapset ei kuulu tähän kastiin. Se vain on niin että hän on päättänyt että kunniallinen äiti niin tekee, hän myös syyllistää minua. Meidän lapsemme kun saattavat valvoa jopa klo 21 asti, hui. Ihan johtuen meidän vuorotöistä. Voin silti sanoa, että lapsemme ovat kehittyneet hyvin ja he voivat ja jaksavat hyvin.
Ja ikinä nukkumaanmenot eivät ole olleet mikään stressin aihe. Tai mikään show...
 
ziisus
Alkuperäinen kirjoittaja ...:
no jokainen tavallaan. Kiva jos teillä ei tarvitse nousta arkiaamuina ylös aikaisin. Meillä mennään sänkyyn joka ilta 20-20.30. Sängyssä saa lukea tms. vartin verran. Sitten valot pois.

Varmsti tämä meidänkin nukkuma-aika saa monet ihmetyksen valtaan. Mutta tiedän, jos sitä nukkumaanmenoa viivästytetään tunnilla, noita vekaroita ei saa nukkumaan millään. Menee yliväsymyksen puolelle.
Niin, ja tosiaan vielä se, että meillä noustaan ylös viimestään klo 7, nukahdettiin sitten iltaseiskalta, tai yhdeltä yöllä
 
Meillä klo 20 on iltapalan aloitusaika :D. Toisen lapsen luontainen rytmi olisi nukkuminen klo 21-9 ja toisen klo 20-7. Harmi vaan, kun kummankin on klo 7 aamulla arkisin noustava :/ . Siksi arkisin pyritään olemaan unten mailla klo 21. Loppuviikkoa kohden nimittäin lapset ovat älyttömän väsyneitä jos nukkumaanmeno viivästyy liikaa ja liian usein. Viikonloppuina ja lomilla joustetaan miten kulloiseenkin tilanteeseen sopii.
 
Mein muksut meni 10 min sit nukkumaan!!! Eikä sielt huoneest kuulu enää mitään!!!!
Arkisin kun herätään aamulla 6.00, ovat jo väsyjä ja saavat riittävästi unta.
meen varmaa itekkii kohta jo unille. rankka päivä ja olo ei oo mitä parhain :/
 
Mä kerroin ton oman juttuni ihan vaan siks, etten tajua miks aikatauluissa ei voida joustaa. Muuten mulle on ihan sama koska kenenkin lapset menee nukkumaan. Meillä ennen kasia on vaan liian aikasin, kahdeksaltakin oltas oltu kotona vasta kolme tuntia :|
Mutta kun herätys on seiskalta tai vähän ennen, niin yhdeksään mennessä on oltava pedissä.
 
En taida minäkään ymmärtää, mitä AP tarkoittaa... Siis yleensä ihmiset ovat ylpeitä eri asioista, joskus se voi olla joku äitiyteen liittyvä asia. Enpä näe sitä pahana. Jollekin kestovaipat ovat se asia, mistä tykkäävät hehkuttaa, toisille säännöllinen nukkuma-aika. Me voitais muutenkin olla ylpeämpiä itsestämme ja tekemisistämme, ei se mua haittaa jos joku sitten ylpeilee niillä nukkumaanmenoaijoilla.

Tyttö on vasta 3kk vanha, joten mitkään rutiinit eivät minuutilleen toimi. Enemmänkin seuraan sen vireystilaa siinä klo 19-20:30, ja silloin kun näyttää olevan oikea hetki, laitan sänkyyn nukkumaan. Muutama kerta ollaan oltu ulkona myöhempään, mutta silloin laitan tytön kantoliinaan ja *toivon* että nukahtais säädylliseen aikaan.

Jotkut voivat joustaa paljosta nukkumaanmenoaikojen takia, toiset taas tietyn ruokavalion takia. Joidenkin mielestä tärkeintä on elämän mielekkyys ja spontaanisuus. Eri äidit ja perheet ovat ylpeitä mitä erilaisimmista asioista ja minä ainakin soisin sen heille... Enkä pidä oikeastaan mitenkään erityisen huvittavana. Ehkä tämä nukkuminen on ollut ko äidille iso mietiskelyn aihe etukäteen.
 
essi
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
En taida minäkään ymmärtää, mitä AP tarkoittaa... Siis yleensä ihmiset ovat ylpeitä eri asioista, joskus se voi olla joku äitiyteen liittyvä asia. Enpä näe sitä pahana. Jollekin kestovaipat ovat se asia, mistä tykkäävät hehkuttaa, toisille säännöllinen nukkuma-aika. Me voitais muutenkin olla ylpeämpiä itsestämme ja tekemisistämme, ei se mua haittaa jos joku sitten ylpeilee niillä nukkumaanmenoaijoilla.

Tyttö on vasta 3kk vanha, joten mitkään rutiinit eivät minuutilleen toimi. Enemmänkin seuraan sen vireystilaa siinä klo 19-20:30, ja silloin kun näyttää olevan oikea hetki, laitan sänkyyn nukkumaan. Muutama kerta ollaan oltu ulkona myöhempään, mutta silloin laitan tytön kantoliinaan ja *toivon* että nukahtais säädylliseen aikaan.

Jotkut voivat joustaa paljosta nukkumaanmenoaikojen takia, toiset taas tietyn ruokavalion takia. Joidenkin mielestä tärkeintä on elämän mielekkyys ja spontaanisuus. Eri äidit ja perheet ovat ylpeitä mitä erilaisimmista asioista ja minä ainakin soisin sen heille... Enkä pidä oikeastaan mitenkään erityisen huvittavana. Ehkä tämä nukkuminen on ollut ko äidille iso mietiskelyn aihe etukäteen.
Amen
 

Yhteistyössä