Mikä siinä on niin vaikea tajuta ettei kissat saa olla taajamassa vapaana

  • Viestiketjun aloittaja "Vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"Vieras"
[QUOTE="nuuh";28588679]1,5-vuotiaan kanssa MENNÄÄN ulos ja tarkkaillaan ettei PÄÄSE järjettömien paskaksojen kanssa ja keskelle leikkimään.[/QUOTE]
Taas alkoi tämä välinpitämättömien kissanomistajine inttäminen, koska ei suostuta hyväksymään tosiasioita. Kissan WC ei ole se naapurin tontti!

Ilmoita nyt jo se osoitteesi, niin voin tulla paskantamaan pihaasi päivittäin. Tuskin siitä sinulle mitään haittaa on, koska ethän ole hysteerinen.
 
"Maira"
[QUOTE="nuuh";28588713]Ai nyt se on jo koko piha? On kyllä järjettömän kokoista paskaa....Ootko ihan varma että järjetön paskoja on kissaeläin? Vaikuttaa vähintään norsulta tuolla reagoinnilla! Niinkun hysteerisuuttahan ei ole havaittavissa ;)[/QUOTE]

Ei kun kyllä se eläin on niin fiksu et tekee tarpeensa aina tismalleen samaan paikkaan, miten olinkin itse niin typerä.
 
"Maira"
Mutta täytyy mun sanoa sekin et edellisessä asuinpaikassa olin vain tyytyväinen että siinä liikkui kissa, piti juurikin noita jyrsijöitä kauempana kun peltojen keskellä asuttiin, tosin siitä kissasta ei ollutkaan tällästä ongelmaa kun nyt täällä, se ei tullut tontin reunaa lähemmäks kun täällä taas eräskin kissa kulkee ja touhuaa ihan mitä sattuu.
 
Sisäkissan omistaja
Jos kissa ei ole puutarhassasi tai et näe kissaasi se on lain vastaisesti heitteillejätetty. Kissa ei saa olla edes omistamallasi maalla vapaana muutoin kuin ”kotipiirissä”. Myös kissan aiheuttamista vahingoista kuten teerien tappamisesta on omistaja vastuussa (teeri, myös poikanen, 84 euroa, jne.). Sekä kissa että koira voivat tappaa myös uhanalaisia eläinlajeja.

Suomen luonnonsuojeluliitto - Koirat ja kissat kiinni

Suomessa on arviolta satoja tuhansia kissoja, joiden kulkualue vapaana on keskimäärin noin neliökilometri. Kissoja ei saan pitää vapaana. Suomessa kissat tappavat arviolta yli miljoona lintua vuosittain, Ruotsissa tutkimuksen mukaan noin 7 miljoonaa, ja Englannissa arviolta 27 miljoonaa lintua kesäisin (BirdLife Suomi). Yksikin "vapaa kissa" aiheuttaa siis keskimäärin suuremmat lintutuhot kuin esimerkiksi tuulivoimala keskimäärin.
 
ej.
Itseä ei aiemmin ole nuo vapaat kissat häirinneet, koska olen eläinrakas. Tänä aamuna löysin kuitenkin takapihaltamme raadellun verisen linnun ja nurmikko täynnä höyheniä. Kiitos vaan naapurit. :( Asun kaupungin vuokrarivitalossa. Mitä voin tehdä? Soitanko isännöitsijälle?
 
Sisäkissan omistaja
Jos otetaan lemmikki, niin siitä sitoudutaan silloin myös pitämään huolta, eikä odoteta että naapurit ja kyläyhteisö huolehtii kissan turvallisuudesta ja siivoaa sen jätöksiä.
Eihän hevosiakaan päästetä laiduntamaan naapureiden pihoille, eikä muitakaan lemmikkejä päästetä vain ovesta ulos että ulkoilisivat ja tekisivät tarpeensa itsenäisesti mihin haluavat. Miksi jotkut kuvittelevat että kissan kanssa saisi noin toimia?
 
Ihan oikeesti te keiden pihalla käy naapurin kissa paskalla niin meette seuraavan kerran soittamaan naapurin ovikelloa ja haette hänet siivoomaan nuo kissan paskat pois. Ja näin joka kerta, kun kissa tekee noin. Eiköhän se naapuri joskus opi :xmas:
 
---*
Mun on kissaihmisenä hyvin vaikea ymmärtää, miksi joku päästäisi lemmikkiänsä taajama-alueella (tai muuallakaan) vapaana liikkumaan. Keksin näin enshätään noin 50 eri tapaa kissankin kuolla ulkomaailman vaaroissa. Minulle kissat ovat perheenjäseniä - eikö "vapaita" kissoja puolustavat mieti yhtään, mitä vapaus tuo tullessaan? Ja on hölmöä sanoa, että "kissa vain karkailee, en voi sille mitään". Todellakin voi!

Jos pihallani kävelisi naapurin kissa niin olisin sen verta ystävällinen, että veisin eläinsuojaan, josta kissan saisivat rahaa vastaan hakea. Useamman kerran, jos tarpeellista.
 
"Luontoihminen"
Viime kesänä löytyi kaksi lokinpoikasta kävelytieltä raadeltuna, tänä kesänä vastaantuli varpusen ruumis. Omakotitalossa asuvat päästävät kissojaan kulkemaan vapaasti ihan kaupunkialueella Helsingin Malmilla. Tuskin kauhean moni tietää, että varpunen on jo nyt Suomessa vaarantuneiden lajien listalla.
Itsellä ollut kissoja hoidossa ja tykkään kissoista, mutta silti mielestäni ulkoilutus pitäisi hoitaa valjaita käyttäen, jos omalla pihalla ei viljasiiloa ole. Tallikissat ja maatilojen kissat ovat asia erikseen.
Yhen henkitoreissaan olevan kissan olen kotitieltä pelastanut, luultavasti jouduttiin lopettamaan löytöeläintalolla.
Niin paljon kuin kissa tykkääkin ulkoilla ja toteuttaa saalistusviettiään, niin paljon tuhoa se tekee vapaana ollessaan. Kotikissat tappavat maailmanlaajuisesti miljardeja pieniä eläimiä, joilla on kuitenkin se oma paikkansa ekosysteemissä.
Lisäksi kissa voi autoista huolimatta loukkaantua: kimppuun voi käydä toinen kissa, koira, kettu, haukat ja muut isot linnut, olen jopa nähnyt supikoirapariskunnan ihan kaupunkialueellailtasella! Kotikissa ei ihan oikeasti pärjää villieläimille.

Joten jos kissasi on sinulle tärkeä, etkä halua vaarantaa tarpeettomasti sen turvallisuutta, ulkoiluta sitä valjaissa!
Koiria lenkitän remmissä, kanejani valjaissa, hevosilla on omat laitumet jne. Jos kissasi kohtalo on yhdentekevä, anna se mieluummin välittävään kotiin tai huolehdi Suomen luonnonkappaleiden hyvinvoinnista edes. Villieläinten elämä on rankempaa muutenkin, kuin että hyvinsyönyt ja leikkisä lemmikkikissa tulee tappamaan poikaset ja aikuiset lajitoverit.
 
[QUOTE="vieras";28588559]Minusta on turha itkeä jos irtokissa jää auton alle, tai naapuri sen tappaa. Jos kissa on irrallaan kulkenut, niin olisi sen voinut tappaa myös susi, ilves ja naapurin pihalla narussa oleva koira. Kannattaisikohan katsoa peiliin ja pitää kissoista hiukan parempaa huolta?[/QUOTE]

Jos naapuri sen tappaa, niin silloin kyllä itkettää, koska naapuri rikkoo lakia. Jos ulkoileva kissa jää auton alle tai ketun syömäksi, niin sen asian hyväksyn. Kissalla oli kuitenkin onnellisempi elämä kuin jos se olisi kahlehdittu sisälle. Tällä viittaan siis meidän burmaamme, joka oli todella stressaantunut kun ei päässyt ulos ja yritti kaikin keinoin ulos päästä. Toiset kissat elävät ihan tyytyväisinä sisälläkin, tuo ei.
 
  • Tykkää
Reactions: Millenia
Vaikea on suhtautua vakavasti moniin vaahtoajiin. Itse ymmärrän kyllä hyvin, että kissa voi ärsyttää, ja että kissa voi tehdä myös tuhoja, mutta en ymmärrä miksi pitää täristä raivosta. Käytte sanomassa niille naapureillenne.

Eipä muuten meille sanottu, naapurit vaan rapsuttelivat kisuja ja ihailivat, sitten tulee vihaista soittoa ja häätöuhkausta tyhjästä. Tämän jälkeen laitettiin kissoille verkotettu tila - kiitos vaan mukava naapuri joka viitsit ilmaista häiriöstä fiksusti.

Kun muutimme, emme ehtineet verkottaa uuttaa tilaa heti, tämän jälkeen tuli naapuri jopa henkkoht valittamaan, mutta vähän jäi paska maku siitäkin, kun selitin, että ne välillä livahtaa, eivät juokse ulkona yhtenään, ja vastaus tähän oli, että "pitää lopettaa kissa, jos sitä ei saa sisällä pidettyä". Ystävällinen yhteydenotto oli taas, ongelma oli hiekkalaatikolla ilmeisesti esiintyneet kakat, joista toki pari kappaletta saattoi olla meidän vanhemman tekosia, vaikka en sen koskaan sinne hiekka-alueelle nähnyt menevänkään (toinen paskoo vain sisälle), mutta ei jäänyt hirveän hyvä mieli siitä, että niillä pihoilla kulki ainakin 3 kissaa oikeasti vapaana, ja meidän kissa halutaan lopettaa.

Harvassa paikassa siihen paskaan kuitenkaan hukutaan, suhteellisuudentajua vähän. Ongelmallista varmasti on, jos on talvenakin ulkoileva kissa, niitä en kyllä montaa ole tavannut. Yhtälailla täällä tunnutaan vaahtoavan jokaiselle kissanomistajalle. Jos ihan oikeasti jotakuta terrorisoi naapurin kissa niin, että kaikki pyykit on kusessa, piha hukkuu paskaan ja lemmikkikanit raadellaan ja mitähän vielä, niin suosittelen kyllä ihan oikeasti ottamaan yhteyttä. Ensin siihen naapuriin ja jos se ei piittaa niin jonnekin korkeammalle. En ymmärrä kuitenkaan miksi kissoja ja kissanomistajia tarvitsee vihata siitä syystä, että sinulla on kokemusta yhdestä paskata tyypistä.

Jotkut sitten vielä viitsivät uhkailla myrkyttämisellä, ampumisella tai päälleajamisella.

Ja me kissanomistajat ollaan tosi kusipäitä.
 
"vieras"
On fiksuja kissanomistajia ja tyhmiä kissanomistajia. Jälkimmäiset eivät tajua että kissan päästäminen vapaaksi, ei myöskään ole eläimen oma etu. Nämä ihmiset aiheuttavat harmia paitsi naapurustolle, myös omalle "rakkaalle" lemmikilleen. Harmihan se on kissa tappaa omistajan tyhmyyden takia. Minä kuitenkin myrkytän "rottia ja hiiriä" omalla tontillani aina silloin, jos kissanomistajalle ei puhe tehoa. Ja tämän sanon reilusti ääneen, kun käyn kissan luvattomista retkistä pihallamme huomauttamassa.

Suomessa pitäisi näille tyhmille eläintenomistajille myös antaa elinikäiset eläintenpidokiellot. Nykyisellään nämä rääkkääjät ottavat kohta uuden luontokappaleen.

Ps. Koiran ja heidän omistajiensa asiat ei nyt kuulu tähän ketjuun. Maailmassa on muitakin murheita kun kissat -> tiedetään, mutta se kuuluu eri keskusteluun.
 
[QUOTE="vieras";28590024]On fiksuja kissanomistajia ja tyhmiä kissanomistajia. Jälkimmäiset eivät tajua että kissan päästäminen vapaaksi, ei myöskään ole eläimen oma etu. Nämä ihmiset aiheuttavat harmia paitsi naapurustolle, myös omalle "rakkaalle" lemmikilleen. Harmihan se on kissa tappaa omistajan tyhmyyden takia. Minä kuitenkin myrkytän "rottia ja hiiriä" omalla tontillani aina silloin, jos kissanomistajalle ei puhe tehoa. Ja tämän sanon reilusti ääneen, kun käyn kissan luvattomista retkistä pihallamme huomauttamassa.

Suomessa pitäisi näille tyhmille eläintenomistajille myös antaa elinikäiset eläintenpidokiellot. Nykyisellään nämä rääkkääjät ottavat kohta uuden luontokappaleen.

Ps. Koiran ja heidän omistajiensa asiat ei nyt kuulu tähän ketjuun. Maailmassa on muitakin murheita kun kissat -> tiedetään, mutta se kuuluu eri keskusteluun.[/QUOTE]

On eläinrääkkäystä antaa kissan ulkoilla esim. omalla pihalla? Mutta ei ole eläinrääkkäystä myrkyttää vapaana kulkevia tai vapaaksi vahingossa päässeitä eläimiä?

Anteeksi nyt vain. Minä en tuonut koiria tähän ketjuun, mutta voin mainita niistä sellaisen esimerkin, että en ikinä ottaisi itselleni koiraa, en oikeastaan edes pidä koirista (jotkut on ihan söpöjä), minua häiritsee koirien aiheuttama melu ja uhkaavat tilanteet, sekä ne paskat. Ihan rehellisesti, häiritsee. Silti, en ikinä, ikinä käyttäisi ratkaisuna yhteenkään huonosti opetettuun koiraan tai hänen huonosti käyttäytyvään omistajaansa minkäänlaista myrkkyä. En edes vauhkoa ja mesoa "hulluista koirista" ja "paskaan hukkumisesta" keskustelupalstoilla.

Sanoisin, että on olemassa ihmisiä ja ihmisiä.
 
Sisäkissan omistaja
Jos ulkoileva kissa jää auton alle tai ketun syömäksi, niin sen asian hyväksyn. Kissalla oli kuitenkin onnellisempi elämä kuin jos se olisi kahlehdittu sisälle.
Jos ajattelet että kissa voi olla onnellinen vain lakia rikkomalla, niin sinulla ei saisi olla kissoja ollenkaan.

Etenkin nyt kun on lintujen pesintäaika, niin ei todellakaan saa mitään luontoon kuulumattomia vieraslajeja päästää vapaaksi häiritsemään pesintää.

Se sinun "onnellinen" kissasi on ilman valvontaa kulkiessaan heitteillä ja kissan heitteillejättö on rikos.
 
"Vieras"
viittaan siis meidän burmaamme, joka oli todella stressaantunut kun ei päässyt ulos ja yritti kaikin keinoin ulos päästä. Toiset kissat elävät ihan tyytyväisinä sisälläkin, tuo ei.
Kaikki kissat tottuvat elämään sisäkissoina. Se on vain ja ainoastaan omistajan laiskuutta jos ei viitsitä totuttaa, annetaan periksi ja päästetään kissa vapaaksi.
 
"Vieras"
[QUOTE="nuuh";28588636]Onko tämä(kin) vain suomalainen ilmiö siis lain mukaan kissat sisälle että naapurin tulppaani saa olla rauhassa? Musta tuntuu ettei tälläinen hysteerisyys menis missään muualla maailmassa läpi.[/QUOTE]

Joo, Suomessa on sellainenkin hysteerinen ilmiö, ettei 50-vuotias äijä saa olla seksisuhteessa 13-vuotiaan tytön kanssa, toisin kuin Espanjassa, tuossa kulkukissojen luvatussa maassa.

On tämä hysteerinen maa. Ei tällainen hysteerisyys menis missään muualla maailmassa läpi.
 
Järki käteen!
Kissalla oli kuitenkin onnellisempi elämä kuin jos se olisi kahlehdittu sisälle.
Kylläpä on kissanomistaja taas fiksusti käytellyt aivosolujaan.
Mitä siitäkin tulisi jos kaikki lemmikin omistajat ajattelisi noin. "Tämä meidän koirasusi on niin stresssaantunut sisällä ollessan, joten annan sen juoksennella vapaasti pitkin naapureiden pihoja."

Jos et viitsi totuttaa kissaasi olemaan sisällä, niin silloin teet sille ulos tarhan jossa se voi ulkoilla. Stressi ei ole mikään syy päästää luontoon sinne kuulumattomia eläimiä. Jos lemmikkinsä kanssa ei tule toimeen, niin silloin sille on etsittävä sellainen koti jossa siitä pystytään huolehtimaan, tai vaihtoehtoisesti eläin on lopetettava.

Yksikin luonnossa vapaasti kulkeva kissa tappaa elämänsä aikana useita tuhansia rauhoitettuja eläimiä. Mikä sinä, itsekäs kissanomistaja, olet määrittelemään noiden elämän kissasi elämää alempiarvoiseksi?
 
Asun taajamassa, tiheään asutulla omakotitaloalueella. Mulla on pieniä lemmikkieläimiä omassa pihassani, tarkasti aidatulla alueella. Mun mielestä mulla pitäisi olla myös oikeus ulkoiluttaa omia lemmikkejäni rauhassa OMASSA pihassani, pelkäämättä, että naapurin kissa ei niitä käy nappaamassa.

Miten te kissaihmiset voitte olla noin itsekkäitä? Miten te voitte kuvitella että teidän lemmikkinne eivät haittaa naapureita? Mistä te voitte tietää mitä naapurin pihoissa on ja miksi teidän kissaanne ei haluta muiden pihoihin?

Miten te, jotka olette sitä mieltä että kissa saa kulkea vapaana, takaatte sen että MINUN pihallani MINUN lemmikit ovat turvassa???

Te, jotka annatte kissojenne kulkea vapaana, olette itsekkäitä, ettekä vaivaudu ajattelemaan muita. Ette voi tietää mitä kissanne tekevät muiden piholla ja miksi teidän kissanne saattaa haitata naapurinne elämää.
 
Asun pienessä kylässä, noin joka toisessa talossa on kissa, joista 9/10 on näitä irrallaan juoksevia. Irrallaan täällä on kissoja pidetty niin kauan kuin täällä olen asunut. Yöksi sen haalin sisälle, ettei sudet syö, mutta muuten saa juoksennella.
 
"vieras"
Kissanomistajien välinpitämättömyyden ja ajattelemattomuuden lisäksi eniten vituttaa se, että jos huomauttaa, että kissat tulisi pitää kiinni, niin saa kusipäisen häirikön maineen kun meidän ihana kissa ei saa juoksennella vapaana. Todellisuudessa se kusipäinen häirikkö on se irtokissan omistaja, joka tekee pahimmassa tapauksessa naapurinsa pihasta käyttökelvottoman lähettämällä ripulipursottimensa sinne päivittäin.
 
"Vieras"
Irrallaan täällä on kissoja pidetty niin kauan kuin täällä olen asunut. Yöksi sen haalin sisälle, ettei sudet syö, mutta muuten saa juoksennella.
Ja tässä välissä se on käynyt teurastamassa Bubble Bobin tai jonkun muun vastaavan pieniä eläimiä omistavan lemmikit hänen omalla aidatulla pihallaan.
Voi kuinka sinulla on ihana söpö kissa, kyllä nyt heruu sympatiaa. ...NOT!
 
[QUOTE="Vieras";28590473]Ja tässä välissä se on käynyt teurastamassa Bubble Bobin tai jonkun muun vastaavan pieniä eläimiä omistavan lemmikit hänen omalla aidatulla pihallaan.
Voi kuinka sinulla on ihana söpö kissa, kyllä nyt heruu sympatiaa. ...NOT![/QUOTE]

En minä sun sympatioita halua. Jos on joku teurastettu, niin tekijä voi olla mikä tahansa niistä kymmenistä kissoista mitä täällä irti juoksee.
 
"Vieras"
tekijä voi olla mikä tahansa niistä kymmenistä kissoista mitä täällä irti juoksee.
Se että on muitakin ajattelemattomia kusipäitä, ei tee toisista kusipäistä vähemmän kusipäitä.
Sinun logiikallasi lapsen hyväksikäyttäminen on ok. niin kauan kun tekijästä ei ole varmuutta, koska onhan niitä hyväksikäyttäjiä maailmassa kymmeniä muitakin.

Se että jotain lakia on rikottu vuosikausia, ei tarkoita että laki olisi poistunut ja saisi toimia kuten on aiemminkin toimittu.

Käytä nyt oikeasti niitä aivojasi. Sinulla ei ole tarvittavia kykyjä eläimenpitoon.
 
Keijo
Otetaas nyt asiat asioina. Kissaa ei saa pitää vapaana ja piste. Mua v*tuttaa kissat omalla tontilla. Ihan sama kakkaako ne, pissaako ne tai syövätkö linnut puista. Sinun kissasi ei varmaan niin tee, ei kiinnosta, se on mun piha. Mun ei tarvitse perustella sitä mitenkään, jos en halua naapurin kattia tuohon tontilleni pyörimään. Mikä tässä on niin vaikea tajuta?!

Reiluna kaverina käyn sanomassa ja olen käynyt sanomassa naapurille asiasta kuten mies miehelle. Jos puhetta ei ymmärretä, niin sitten pitää sietää myös seuraukset. Omalla tontillani otan kissat kiinni minkkiloukulla. Sitten ne katoaa ja piste.

Ja samalla lailla jos mun kissa, koira, lehmä tai hevonen tulee naapurin nurkkiin pyörimään, niin toivon minulle tehtävän. Eli ensin käydään sanomassa asiasta ja jos muutosta ei tapahdu, niin naapuri toimikoot.
 
"..."
Kun muutimme kerrostalosta rivitaloon oli tarkoituksena hankkia kissalle pihaan vaijeri, jossa voisi sitten valjaissa mennä omassa pihassa. Kun kävimme valjaissa tutustumassa omaan pihaamme naapurin kissa asteli meidän pihalle ja hyökkäsi kissamme kimppuun. Täällä liikkuu ainakin 3 eri kissaa vapaana ja jos tuon meidän kissan valjaissa vaijeriin pistän niin se on siinä oikein syöttinä muille kissoille, joten kyllä kissamme ulkoilee nykyään vapaasti! Ja pelkästään sisäkissana olo ei oikein täällä onnistu kun takaovea pidetään paljolti kesällä auki. Meidän kissa kuitenkin on aikalailla meidän valvonnassa, sillä ei kyllä paljoa pihasta lähde ja lähes aina kun itse pihalle menen niin tutusta puskasta löytyy tai omasta pihasta. Naapureille on muutaman kerran mennyt kun he lepertelevät kissalle ja käsi ojossa rapsuttavat. Tarpeensa tekee ainakin pääosin astiaan. Yöksi otetaan aina sisälle. Valjaisiin olen valmis kissan pistämään vasta sitten kun ei ole vaaraa naapureiden kissoista (nyt kissa pystyy pitämään puolensa eikä naapurin kissoja pahemmin meidän pihalla näy, vaikka lähistölle tuleekin). Ja yhteenkään kissan jätökseen en ole itse ulkona törmännyt, en meidän enkä naapureiden kissojenkaan, mutta niitä koirien läjiä on kaikki kävelytiet täynnä...
 

Yhteistyössä