Mikä tuota mun 5v:tä oikein vaivaa?

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Elämänsä ekat 3-4v on ollut ihan "normaali", tuossa reilu 4v iässä on alettu ihmetellä lapsen käytöstä sekä kotona että pk:ssa.
Oli kotihoidossa 3v asti ja perheestä löytyy myös muita lapsia, sekä nuorempia että vanhempia.

Lapsen sosiaaliset taidot on tosi heikot...kavereiden kanssa tahtoo aina tulla riitaa. Esim. jos kaveri on meillä leikkimässä, saattaa yht äkkiä vaikka ruveta vänisemään jostain ihan mitättömäntuntuisesta asiasta. Leikkien aloittaminen on usein hankalaa, eka puol tuntia kuluu siinä itkiessä ja kiukutellessa, sit kun saa leikin alkuun yleensä sujuu ihan ok.
PÄiväkodista ei oikein ole löytänyt kaveria.

Lapsi jää "jankkaamaan" asioita, saattaa esim vaikka pyytää jäätelöä ja jos vastaan, että ruuan jälkeen saat, alkaa itkemään "mä en saa jäätelöä, miks mä en saa jäätelöä" ja tuntuu, ettei ymmärrä tai halua ymmärtää, että kun syö sen ruuan, niin sit saa. Ja tuo itku ei siis koskaan oo sellasta itkupotkuraivari-itkua vaan just sellaista "väninää".
Ja tosiaan sellasia uhmiskohtauksia ei kyllä oo kunnolla varmaan koskaan vetäny.

Ei uskalla jäädä yksin, esim. vaikka kotipihalla autoon, jos vanhempi käy hakemassa jotain unohtunutta (ja okt:ssa asutaan, autosta näköyhteys taloon ja sisäänkäyntiin).

Ei myöskään osaa/uskalla/halua nukahtaa yksin. Ja joo, voitte uskoa, että on yritetty, viimeisimmäksi viime talvena, meni siihen, että huusi aivan hysteerisenä ja lopulta kakkasi housuun(!!), että pääsi edes hetkeksi sängystä pois :(
Muutoi on ollut vaipaton vähän reilu 2,5v:sta asti.

Halutessaan kyllä keskittyy pitkäksikin aikaa vaikkapa piirtelyyn, helmien pujotteluun, kotileikkiin

Karkeamotorista kömpelyyttä ja tasapainossa ongelmaa, keskilinjan ylittäminen (piirtäessä, taputtaessa) hankalaa, piirrokset ykinkertaisia....psykologin tutkimuksissa käy, mut ei mitään vastauksia tunnu saavan mistään, että mikä tuota vaivaa???

Ja vielä lisäys, että nuo muut lapset on ihan "normaaleja"...
 
vieras aloittaja
Oletko lukenut Aspergerin oireyhtymästä?

Autismi- ja Aspergerliitto :: ASPERGERIN OIREYHTYMÄ


Meidän kohta 5 vuotiaat kaksoset ovat kyllä ihan täysiä pänkäpäitä jankuttajia tällä hetkellä että voi herra isä sentäs niitä! =) Mutta niinhän sitä sanotaan, että tämä ikä on pahin.
Onko teidän kaksosilla diagnosoiti aspergeriä? oon jotain lukenut, oonko ymmärtäny väärin, että enemmän poikien "sairaus"...en mä muista, että meillä nuo isommat olis olleet lainakaan tuollaisia, kun tämä yks...kaikenmoista uhmaa ja murkkuikää onhan noilla ollu, mut muut on sellaisa "normaaleja" :(
 
Ei ole Aspergeriä meidän kaksosilla. Ovat ihan "normaaleja" (vaikka useinkaan ei siltä tunnu!!) ;)

Meillä on tuttavapiirissä yksi Asperger-lapsi, ja kirjoituksesi toi elävästi hänet mieleen. Oletteko käyneet lastenneurologin vastaanotolla? Suosittelen siellä käymistä, vaikka yksityiselläkin puolella jos ei julkisella onnistu.
 

Yhteistyössä