mikäs on se spinaalipuudutus tai siis minkälainen,kokemuksia?

  • Viestiketjun aloittaja ikiliikku
  • Ensimmäinen viesti
ikiliikku
oon kolmesti synnyttänyt eikä sitä kertaakaan oo suositeltu mulle,kahdesti oon jo synnyttäny ilman mitään kivunlievitystä kun mitään ei muka keretty antaa kahdessa ja kolmessa tunnissa
 
Kolmas synnytys, rv 30 vähän erilaisessa (käynnistetyssä ) synnytyksessä spinaali auttoi todella hyin.
Neljäs synnytys, rv 39 käynnistetyssä synnytyksessä spinaali auttoi suunnilleen puolittain, eli ei ihan täysin, mutta oli siitä vähän apua.

Ekassa ja kolmannessa synnytyksessä yritetty laittaa epiduraalia, mutta jostain syystä mulle ei sitä saada laitettua.
 
en voi kertoa spinaalipuudutuksessta synnytyksessä omalta osalta, mutta hoitajan näkökulmasta. spinaalipuudutus laitetaan samalla tavalla kuin epiduraali eli selästä nikamien välistä. neula on monta, monta kertaa ohuempi. suositellaan käytettäväksi uudelleen synnyttäville tai sektiossa. puudutuksen kesto riippuu puudutusaineesta 1h-5 h:n. alatiesynnytyksessä vie pois tunnon, myöskään et tunne ponnistamista itse...kun puudutus on laitettu, lämmin virtaa jalkoisin ja kipu alkaa hellitämään heti.potilaalta seurataan rr, p. ja arvoa anturilla ja vauvalta sykettä.kannattaa kokeilla! =)
 
Mulla spinaali vei tosiaan kivun tosi hyvin pois, laitettiin kun olin 8cm auki. Mistä saakka vei tunnon pois niin en todellakaan tiedä :) Tyhmää musta oli siinä kun olin ensisynnyttäjä niin en tosiaankaan tiennyt että miten ja milloin olisi pitänyt ponnistaa kun en tuntenut supistuksia.
 
ei spinaalipuudutuksella ensisynnyttäjillle ole muuta estettä kun että se puudutus on ohi 1-2 tunnissa. se vaan pitää ajoittaa oikein kun sitä ei voi lisätä eikä äiti puuduttaa kuten leikkaukseen-> alakroppa pelistä pois kokonaan monta tuntia.... :)
 
Minulle spinaali annettiin sektion takia. Kädet toimi, mutta kainaloista alaspäin olin liikuntakyvytön. Ja koska puudutus nousi noin ylös, minun oli tosi raskas hengittää. Lisäksi vähän sen jälkeen, kun lapsi oli saatu ulos, minulle tuli tosi huono olo ja ilman tipan kautta laitettua pahoinvointilääkettä olisin varmasti oksentanut. Heräämössä olin 3-4 tuntia odottamassa puudutuksen loppumista. Sen tuntui todella pitkältä ajalta, koska olo oli inhottava. Myös asento sängyssä tuntui huonolta, mutta koska en pystynyt liikkumaan, niin siinähän sitten makasin. Hoitaja kyllä korjasi tyynyä jne, muttei se paljon auttanut. Siinä vaiheessa, kun puudutuksen teho alkoi hellittää, tuli kamalan kylmä.

Mutta leikkauksessa tuntui vain sellaista nykimistä alavatsalla.
 
Mulla oli ihan samanlainen kokemus sektiosta+spinaalista kuin Joe80:lla. Hirveä tunne kun ei meinannut saada henkeä.
Järkky vapina tuli heräämössä, johtui kai adrenaliinista? Sain siihen jonkun piikin, helpotti vähän.
 
Kätilö päätti että annetaan spinaali kun synnytys alkoi nopeasti (olin ensisynnyttäjä) ja veihän se kivut mutta myös lopetti synnytyksen etenemisen. Tyssäs ihan totaalisesti. Ja kesto tosiaan vain se 1,5h puudutteella.
Sain sitten uudestaan saman puudutteen mutta sen laitto meni siten mönkään (väärään paikkaan) että puuduttikin vain jalat ja supistuskipu jäi.
Ja lisäksi ei ollut mitään tarvetta ponnistaa.
Ei jäänyt mikään hyvä kuva spinaalista mun tapauksessa.
 
ja nämä kertomukset täydellisestä tunnottomuudesta vain vahvistavat omaa kantaani olla ottamatta spinaalia seuraavassa koitoksessa sitten aikanaan...epiduraali vain kehiin ajoissa jotta olisi toivottavasti sen verta tuntoa pelissä kun ponnistamisen aika koittaa.
Esikosta otin epiduraalin ja se ehti olla vain 1h kunnes aloin jo tuntemaan painetta ja tarvetta ponnistaa, joten tämän otan sitten seuraavallakin kerralla, jos ehdin :D
 
huono oli puudutuksen aikana ei ole epätavallista jos on pahoinvointiin taipuvainen. sektiossa huonoa oloa aiheuttaa myös se kun aletaan ompelemaan vatsan peitteitä yhteen. silloin vatsapaita venyy ja aiheuttaa heijasteen joka voi tuntua epämiellyttävänä tunteena, kipuna/pahoinvointina.

tärinä puudutuksen jälkeen liittyy puudutuksen poistumiseen. hermoihin alkaa palautua tunto jonka seurauksena lihakset alkavat väristä, vaaratonta mutta epämiellyttävää. toinen syy tärinään on ruumiin laskenut lämpötila joka aiheuttaa luonnollisesti myös värinää, kuten normaalisti palellessakin. tähän tärinään on kyllä lääke, mutta siitä voi seurata pahoinvointia....voimakas kipulääke
 
Mulla oli 18.11. suht nopea synnytys. Avautuminen kesti muutamia tunteja ja oli kalvot puhkaistu ja sain tippaa ja sillä ei edennyt minnekään. Sitten vihdoin olin 4,5 cm auki ja sain spinaalin, kun siihen asti en ollut saanut muuta kuin ilokaasua, joka sekin vei kipua pois jonkin verran.

Ei mennyt kauaa kun tunsin ihanan lämmön jäsenissäni ja tunsin rentoutuvani täysin. Yhtäkkiä olinkin kokonaan auki, ei vienyt kauaa ja vauva oli jo tulossa, sain alkaa ponnistaa, vauva syntyi yhden supistuksen aikana minuutin ponnistuksella. Oli pieni vauva 2070 g ja 45 cm ja tuli tosi helposti. En tuntenut yhtään kipua kun ponnistin ja spinaali kerkes just apuun.

Pidin kyllä tosi hyvänä apuna varsinkin näin nopeassa synnytyksessä, paikat aukes tosi nopeasti ja kipuja ei ollut, silti tiesin ja tunsin, koska ponnistustarve tuli. Synnytyksen jälkeen en juuri tiennyt synnyttäneeni, olo oli loistava ja verta menetin vähän, enkä revennyt tai leikattu. Kävelin siitä synnärin suihkuun ja pukeuduin ja kävelin mieheni kanssa osastolle, vauva vietiin n. kolmeksi vuorokaudeksi keskolaan lämpöjen ja keltaisuuden takia. Kävin siellä imettämässä ja syöttämässä ja hoitamassa. Pääsi sitten vierihoitoon ja meillä tuli viikko sairaalassaoloa ja sitten pääsimme kotiin, vauvan paino oli silloin 2035 g, oli tosi pieni, mutta hyvin pärjättiin, kyseessä kolmas lapsi.

Vauva on oikein pirteä tyttö, painoa tällä hetkellä jo melkein 3,5 kg ja pituutta n. 50 cm ja ikää tänään 7 viikkoa. Lypsin alusta asti pulloon, kun ei jaksanut imeä kauaa rinnalla, väsähti helposti, siksi sai pullosta ja imetin lisäksi. Nyt olemme siirtymässä jo imetykseen, pulloa enää vähemmän tarvii. Hyvin kasvaa! Maitoa tullu alusta asti mulla hyvin. :)
 
Vauvaani seurattiin odotusaikana jatkuvasti pienen painoarvion takia, siksi en saanut aluksi muuta kuin ilokaasua, ettei synnytys hidastuisi, ei haluttu ottaa riskiä. Viimeinen painoarvio oli 2,2-2,4 kg silti painoi vain vähän yli 2 kg. Ei oikein menny arviot kohdalleen.
 
Edellisen synnytin muutamassa tunnissa ja ponnistus kesti n. 4 min. Silloin ei ollut muuta kivunlievitystä kuin paraservikaalinen puudutus ja ilokaasu, ensimmäinen ei kerenny vaikuttaa, toista käytin koko ajan.

Tämän pikkuisen vauvan synnytys kesti n. 3 h 50 min. ponnistusvaihe minuutin verran. Liukui vaan synnytyskanavasta helposti. Eka mulla painoi 4,2 kg, toinen 3,5 kg ja tämä sen pari kiloa. Pikkuprinsessan synnytys käynnistettiin vkoilla 38+6.
 
Mä sain spinaalin toisella kerralla, kun eteni niin nopeesti. Sairaalaan mennessä olin jo 8 cm auki ja ne väitti ettei tässä ehditä mitään antamaan enää. Ilmeisesti olin kuitenkin niin tuskainen, että laittoivat spinaalin. Oli tosi hvyä, helpotti heti, mutta en mä mitenkään tunnoton tuntenut olevani. Olin jo pissallekin nousemassa, kun kätilö sanoi ettet sä ehdikään, nyt vaan ponnistat. Supistuksia en tuntenut ollenkaan, mutta ponnistaminen onnistui silti oikein hyvin (10 min.)

Epiduraalikin oli hyvä ekalla kerralla, mutta kyllä spinaali sen voittaa.
 
Kolmannen lapsen kohdalla sain spinaalin ja auttoi nopeasti ja hyvin. Otti pahimman kivun mutta jouduin ilokaasua ottamaan silti. Ainut epämiellyttävä kokemus siitä oli että kutisin ihan älytön, kätilö sanoi että kutina johtuu yhdestä sen aineosasta jonka sivuvaikutus kutina on.Ajattelin kuiten että kyllä kutinan kestää kunhan se kauhea supistus poltto pysyy poissa.
 
Sain spinaalin 3:ssa synnytyksessä. Sain sen kun en kestänyt enää ilokaasulla mennä ja oli auki jo jotain 7 cm. Se vei kivut kokonaan ja oli mahtava olo. Siitä puolen tunnin päästä aloin jo ponnistamaan kätilön käskystä ja se kesti vain 4 minuuttia. En tuntenut ponnistustarvetta mutta kätilö neuvoi miten ponnistaa ja nopeasti tuli vaavi maailmaan!
Mun mielestä mahtava puudute!
Mutta siinä ainoa miinus että se voidaan antaa vain kerran ja tehoaa vain 1 1/2 tuntia eli hyvä niillä joilla etenee nopeasti synnytys.
=)
 
mä en muistanut ollenkaan koko spinaalipuudutetta, kun eka oli epiduraali, mutta kuulostaa juuri sellaiselta aineelta, että ainakin minä haluan!! epiduraalissa mä tunsin ponnistustarpeen tosi voimakkaasti ja silti puoli tuntia tyttöä tein. Eikä ollut kummoisen kokoinen, kun kolme kiloa vaan.

Spinaali kuulostaa äärettömän hyvältä, jospa se ei hidastas synnytystä niinkuin epiduraali viime kerralla. Meni vuorokausi ihan odotellessa, vaikka sairaalaan mennessä oli jo hyvässä vauhdissa synnytys.
 

Yhteistyössä